(boomloos)zadel vervormd door derden zonder toestemming...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: (boomloos)zadel vervormd door derden zonder toestemming...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:54

Dan nog ... stalgenoot is een volwassen vrouw die toch ook hoort te beseffen dat het eigenlijk niet kan :n

Dat besef was er ook wel, want ze had nog willen bellen ... persoonlijk had ik het echt geweigerd aan te nemen zonder toestemming van de eigenaresse :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:01

Mee eens, maar ik kan me ook voorstellen dat als de stalbaas overtuigend zegt "neem dit zadel maar want dat vind de eigenaresse geen probleem" en het dan zelfs uit een afgesloten kast haalt, dat je dan denkt dat hij dat vast niet doet als hij het niet heel zeker weet dat dat geen probleem is :=

En wellicht geen telefoon bij, nummer niet bekend, niet bijzonder goed met elkaar om gaan...dan kan ik me voorstellen dat stalgenoot het wel best vindt en er verder niet bij nadenkt dat TS het misschien helemaal niet wil :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:07

Ik ben daar dan een zeikerd in :D

Zeker als ik een persoon niet goed ken en dus zijn/haar standpunt daarin niet kan inschatten, zou het niet in mijn hoofd opkomen om zoiets te gebruiken terwijl ik zelf eigenlijk wel heel gemakkelijk ben met uitlenen :D

Ook niet altijd goed, want jouw stukje over vies en verfromfraaid terugkrijgen ( of vinden ;) ) komt mij ook wel heel bekend voor !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:09

Ik vertrouw zulke dingen ook niet zomaar, maar als je iets naïever bent kan ik me wel voorstellen dat je er niet eens bij stilstaat dat een stalbaas zo ver zou gaan als die niet (minstens :P ) 100% zeker is...inbreken in de kasten van je klanten, daar spullen uithalen, gebruiken of zelfs door een ander laten gebruiken zonder toestemming dat gaat toch wel een hele duidelijke grens over :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:12

Je hoort gewoon niet andermans spullen uit te lenen zonder dat je 100% zeker weet dat die ander daar OK mee is. En dus vraag je dat eerst na en ga je niet gewoon je eigen ding doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:20

Zelfs als de stalgenoot te goeder trouw was betreffende het uitlenen is ze er behoorlijk onzorgvuldig mee omgegaan. Niet goed in de kast gelegd, en volgens TS is het zadel overduidelijk niet in de staat waarin ze het heeft achtergelaten. Als ik iemands spullen gebruik ben ik daar extra zuinig op, en als het wel beschadigt geef ik dat ook direct aan en gaan we 't hebben over een vergoeding. Die stalgenoot heeft echt geen enkele reden om de vermoorde onschuld te gaan spelen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:20

Mjah, maar als mijn stalbaas aankomt met een "Ja, je kunt ook het zadel van je stalgenootje pakken" dan zeg ik nee, is het haar eigen zadel en past het op mijn paard, ander verhaal natuurlijk. Maar niet van een 3e die er niets van af weet!

Heb ook een huisgenootje gehad die alles leende (ehm... huisgenootje en ik woonde samen in 1 huis (goh) en hadden dus de paarden achter het huis ;) vandaar dus dit voorbeeld, want het gaat ook gewoon over zadels/hoofdstellen etc.) zijn zadel lag niet goed op zijn paard, mijne beter... Dus bij het lessen werd mijn zadel geleend. Maar dat meisje wat er mee reed, was gewoon zuinig erop en dan vind ik het al minder erg. Ik had ondertussen alweer een nieuw hoofdstel en die van mij waar ze mee reed, heeft ze toen overgekocht... Geen probleem mee... Soms lastig als je zelf ook wilt rijden, maar dat deden we eigenlijk nooit als er iemand les had :) En als het netjes gaat, heb ik er ook geen problemen mee...

Wel als je je spullen kapot/vies terugkrijgt... En ik ben de enige (ok.. mams en zusje in mijn geval ook) die mag bepalen of ik iets uit wil lenen of niet... Maar dat redelijk afgeleerd....

Dat de staleigenaresse een keer mijn touw gebruikt, boeiend... Maar ze zou nooit in mijn kast gaan zitten en zeggen "pak maar" en ik denk ook niet dat mijn stalgenootjes zoiets zouden hebben van "Ow, tuurlijk, fijn dat ik het ongevraagd kan lenen". Als ze het aan mij vragen, dan zeg ik eerlijk dat ik de mensen bij ons op stal ook wel vertrouw met mijn spullen :) Maar ik zeg ook eerlijk: ik heb geen boomloos zadel wat zich vormt naar mijn paard... Dus in feite zou ik van een zadel uitlenen veel minder last hebben.

Als je een beetje iets van zadels af weet, dan weet je dat dit het geval is. En dan zou ik het niet eens durven om het zadel op een ander paard te leggen... Is het eindelijk voor je eigen paard goed, gaat iemand het verpesten :S

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:34

Aansprakelijk stellen voor de schade. Een verzekering gaat echter, in eerste instantie, alleen de kosten tot de dagwaarde van de zaak vergoeden. Al ben ik bang dat op het moment dat iemand vier keer een zadel uit een gesloten kast laat halen de verzekering helemaal niks gaat vergoeden. Die zijn ook niet helemaal gek :D.
Indien ze geen aansprakelijkheids verzekering heeft dan zal ze het toch zelf moeten betalen. Staleigenaar kan je ook proberen aansprakelijk te stellen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:35

Mijn mond valt steeds verder open. Ik had het al eerder helemaal doorgelezen en ben er egenlijk sprakeloos van. Waar haalt een stalhouder het lef vandaan een kast open te maken zonder toestemming en waar haalt een stalgenoot het lef vandaan om vrolijk 4 keer iemands zadel te gebruiken en beroerd op te bergen. En dan ook nog wat piepen als er over vergoeden gesproken wordt.

Ik heb zelf een redelijk bejaard boomloos zadel trouwens waarvan ik eigenaar nummer heel erg veel ben. En dat heeft hier ook wel eens op meerdere paarden gelegen, ook smalletjes. Maar daarmee lukt het mij niet het te laten vervormen. Het heeft hier een keer flink lang klem gezeten in een kast terwijl ik er geen weet van had. :o was half van de steun afgegleden met iets eruit pakken en daarna op vakantie gegaan. Het zat scheef dubbel maar een paar uur goed neerleggen buiten de kast en het zag er weer netjes uit. Nooit last gehad met rijden, alleen een plooi die na een keer rijden netjes was weggetrokken. Mijn voor en achter pommel zijn van hout en de rest is dik leer en schaap.

Ik was redelijk makkelijk met spullen uitlenen zoals longeerlijn, spullen om uit te mesten enz maar wel na overleg en niet zomaar uit mijn kast pakken, al ben ik daar wel wat van terug gekomen omdat ik een aantal dingen gesloopt heb teruggevonden op rare plekken. Maar een zadel of hoofdstel zal ik nooit uitlenen. Tenzij ik erbij ben om uit te testen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-06-13 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:36

Lianne86 schreef:
Mjah, maar als mijn stalbaas aankomt met een "Ja, je kunt ook het zadel van je stalgenootje pakken" dan zeg ik nee, is het haar eigen zadel en past het op mijn paard, ander verhaal natuurlijk. Maar niet van een 3e die er niets van af weet!

[knip]

Maar ik zeg ook eerlijk: ik heb geen boomloos zadel wat zich vormt naar mijn paard... Dus in feite zou ik van een zadel uitlenen veel minder last hebben.

Als je een beetje iets van zadels af weet, dan weet je dat dit het geval is. En dan zou ik het niet eens durven om het zadel op een ander paard te leggen... Is het eindelijk voor je eigen paard goed, gaat iemand het verpesten :S

Nah, juist een Barefootje kun je prima van het ene op het andere paard leggen, juist beter dan een boomzadel :j

Gezien de soepelheid kan het zich beter aanpassen en dan beschadigt het juist minder snel, je krijgt ècht geen scheve Barefoot wanneer iemand het normaal gebruikt op verschillende modellen paarden of niet zo'n vaste zit heeft, zo werkt het gewoon niet :)

De vervormingen zullen waarschijnlijk ontstaan zijn door het onder spanning in de kast gefrommeld zijn, vergelijk het met een "normaal" dressuurzadel: als iemand het zo weghangt dat een zweetblad omhoog gevouwen zit tegen de deur en de deur vervolgens met kracht dichtgeperst wordt en het zadel zo een paar dagen blijft hangen, dan wil dat zweetblad ook niet meer mooi glad en recht naar beneden hangen omdat het leer vervormd is :(:)

Wel fijn om te horen trouwens dat veel mensen alsnog na zouden vragen aan de eigenaar of het wel okee is om een zadel te lenen +:)+

Ben ik het ook helemaal mee eens, maar nogmaals ik kan me voorstellen dat als je wat naïever bent, je er verder niet bij nadenkt als iemand met autoriteit & de sleutel van de kast zegt: neem het zadel van A maar want die vindt dat geen probleem hoor!

Vooral dat stukje dat hij aangeeft dat hij weet dat het geen probleem is :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:41

Als het een meisje van 12 was, had ik dat geaccepteerd, maar een volwassen iemand? Ik durf 100% zeker te zeggen dat ik op stal eerst iets te horen krijg voordat er uberhaubt iets wordt geleend... Ook al is het maar een zweetdeken omdat een zweetdeken bij de winkel ligt om gewassen/gemaakt te worden.. het wordt gevraagd! Ze appen zelfs voor het gebruik van de longeerzweep die voor de stal ligt :')

Het is tegenwoordig zo'n kleine moeite... Iedereen heeft wel een mobiel... 20 jaar terug dat je niet langs het huis ging rijden van diegene om het even te vragen... ok... Maar zonder toestemming iets lenen :S

Je kan het wel beter (nouja beter voor het andere paard ;)) maar als je weet dat iets helemaal zit voor persoon x met paard y, dan zou ik er echt niet mee gaan rommelen? (Snap dat het om het op een ander paard te leggen, fijner is... maar dan nog...)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:50

Daar heb je best mazzel mee hoor met zulke stalgenoten dan +:)+

Ik heb op verschillende stallen gestaan totdat het ergens weer dusdanig mis ging qua aso-gedrag dat ik er niet meer wilde staan (zoals dit verhaal van TS zeg maar -O- ) en heel veel mensen vinden het toch blijkbaar heel normaal om zomaar andermans spullen te pakken...en dan heb je nog "geluk" als je het min of meer op de goede plek teruggesmeten vindt..... heel erg niet tof :n

Heb regelmatig mis gegrepen naar emmers, longeerlijnen & zwepen, borstels, halsters & touwen, beenbeschermers, m'n mestboy enz. om vervolgens op speurtocht over het erf te moeten en het weer ergens onder de smurrie half verrot terug te vinden _-:(

Maar een stalbaas die bewust een kast van het slot gaat halen en zonder toestemming een zadel bij een stalgenoot in de handen drukt met het verhaal "joh neem dit zadel maar, dat vindt de eigenaar geen enkel probleem"....dat slaat toch wel alles :=

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:56

Dat heb ik ook allemaal.. Nu ook blij met de groep, kleine groep, veel communicatie, eerlijke mensen :)

Herken het hoor... Vreselijk... En dan later ook nog gezeik krijgen "Nee, die is van mij, die gebruik ik al heel lang" :')

Ik vond het bij 1 stal ook gewoon eng dat er een sleutel van het kastje was bij de staleigenaresse... Toen door problemen (DA-rekening doordat zij iets deed wat niet mocht.. Wond 1 cm onder zijn oog moest gehecht worden.... (had nog fouter kunnen aflopen dus)...) Toen hebben we ook de dag dat zij werken was, alle spullen uit de kast gehaald en meegenomen en ons paard... We hadden de rest van de maand nog betaald... maar konden toen we later voor de kast terugkwamen, niet eens de zadelkamer (waar de kasten) stonden in, omdat ze de sleutel niet meer wilde geven :') Bij andere klanten die netjes hadden opgezegd heeft ze gewoon dingen uit de kasten/voor de stallen gejat :) Dus mjah...) Is toch erg dat het zo moet gaan, dat je moet gaan dreigen met politie voor je je spullen terug krijgt :') Gewoon je eigen spullen...

Ander verhaal is als een klant niet betaald, dat de eigenaar dan de spullen in zijn huis legt/ergens anders... Prima, zijn recht...

Maar om zo maar aan andersmans spullen te komen... (ik had witte haren op dekjes terwijl ik een bruine pony heb? :+) Vooral als het in een gesloten kast zit....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:04

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus als dit al is gebeurd heb ik niets gezegd :+

Kan je niet eerst gewoon even om de tafel gaan zitten met de desbetreffende mevrouw en de staleigenaar. Misschien zien ze zelf ook wel in dat het zo hun bedoeling niet is geweest, hun hadden waarschijnlijk gedacht dat het geen kwaad kon. (Het is niet goed te praten hoor, want het is gewoon asociaal. Maar misschien is er wel wat te overleggen.) Dan kan je misschien tot een conclusie komen dat je er een zadelmaker bij laat komen en dat die mevrouw en de staleigenaar de kosten delen voor het goed maken van je zadel.

Om er nu iets juridisch van te maken kan altijd nog als jullie er niet uitkomen. Maar als je al een beetje dreigt over je advocaat e.d. (maak er wat leuks van :')) zullen ze vast wel tot de conclusie komen dat het niet kan. Die mensen willen vast echt geen zaak aan hun broek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:06

Lianne: Dat is ook gewoon echt belachelijk inderdaad...

Degene die die sleutel heeft moet deze gewoon goed beheren en dat is hier niet gebeurd.

Al had de stalgenoot op haar kop gaan staan en vanalles verzonnen omdat ze per-sé dat zadel wilde hebben, dan nog had de staleigenaar die kast alleen met toestemming van de eigenaar open mogen maken :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:13

Ik wil TS dan wel even de tip geven om a. niet alleen te gaan dan.... Zorg dat er iemand bij zit... En b. maak een gespreksverslag wat ondertekent gaat worden... Anders krijg je later nog een "wellus, nietus" spelletje...

Er had altijd toestemming moeten zijn! Maar zo hoor je het steeds vaker... Wildvreemde die even vertellen dat ze de verzorgster zijn, sleutel krijgen en gewoon gaan rijden zelfs :') Maar dan nog... Een simpel appje, 10 seconden werk en de meeste mensen reageren redelijk snel :)

Ben zo blij dat er bij ons op stal gewoon opgelet wordt, iedereen kent iedereen en dan heb je dat niet.. Heeft er iemand een verzorgster, dan weet de rest het ook :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:38

Trouwens, ik zou ook echt niet blij worden als iemand even mijn Albion of Passier zadel leent. Als er al iemand anders op mijn paard zit zeg ik al dat ze op moeten passen met afstappen omdat ze ander met bijvoorbeeld een rits een kras maken op m'n zadel.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:34

Shirley schreef:
Ik ben daar dan een zeikerd in :D

Zeker als ik een persoon niet goed ken en dus zijn/haar standpunt daarin niet kan inschatten, zou het niet in mijn hoofd opkomen om zoiets te gebruiken terwijl ik zelf eigenlijk wel heel gemakkelijk ben met uitlenen :D

Ook niet altijd goed, want jouw stukje over vies en verfromfraaid terugkrijgen ( of vinden ;) ) komt mij ook wel heel bekend voor !

Helemaal mee eens. Dat mens had zelf ook kunnen nadenken....
Jong paard wat beleerd wordt, zadel dat voorover kiept toch 4x!!!!! gebruiken, niet goed terughangen in kast.... Dat mens lijkt wel geen hersens te hebben....

Als ik haar geweest was had ik dat aanbod niet eens aangenomen zonder toestemming van de eigenaar van het zadel.
En gezien het beleren en niet goed liggen van het zadel had ik zelfs MET toestemming dat zadel niet geleend....

En ook ik ben te makkelijk met uitlenen, en ja dan ga je wel eens op je bek. Want netjes melden als men iets van je heeft kapotgemaakt.... Laat staan vergoeden of voor vervanging zorgen....
Nee, ik schaf weer een nieuwe aan dat ze vervolgens weer veelvuldig gebruiken/verslijten.
Dus door dit soort ervaringen ben ik minder makkelijk geworden. Vooral vanwege het respectloze gedrag als er iets kwijt of kapot is...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:03

Zo zeg.Mijn mond valt open van dit bizarre verhaal! Wat een arrogante kwal van een vent is die eigenaar zeg! Sorry, maar heb niets goeds over hem te zeggen. Jammer dat die vrouw er nu de dupe van is, hoewel zij ook haar hersens had moeten gebruiken.

Op stal lenen we ook wel eens van elkaar, maar dat gebeurd altijd in overleg, en er word zuinig gedaan. Ik heb wel eens gehad dat de manege-eigenaresse (is manege en pensionstal) even met een paardentekort kwam bij de gevorderden, ivm met blessures etc. Heeft zij ook gevraagd of ze onze pony voor een keer kon gebruiken. Tuurlijk, geen problemen mee! Maar hierbij is het wel weer zo dat ik dasr heb leren rijden, mijn pony's er al sinds het begin staan, en zij mij en mijn pony gewoon erg goed kent. Daarbij heeft zij het beste met de paarden voor, en gaat ze er gewoon zuinig mee om. Is misschien een andere situatie, maar zo kan het dus ook. Helaas zijn er genoeg situaties waarin dit niet gebeurd, en mensen blijkbaar denken dat alles op de wereld aan hun toebehoord.

Ik hoop echt dat je eruit komt en jij je geld krijgt. Dit is echt van den zotte...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:01

Shirley schreef:
Dan nog ... stalgenoot is een volwassen vrouw die toch ook hoort te beseffen dat het eigenlijk niet kan :n

Dat besef was er ook wel, want ze had nog willen bellen ... persoonlijk had ik het echt geweigerd aan te nemen zonder toestemming van de eigenaresse :j

Maar de kast zat op slot en de stalhouder heeft hem open gemaakt.... Als de stalhouder de kast niet open had gemaakt, had die stalgenoot niks kúnnen pakken en volgens mij hoor je als stalhouder met sleutel van een kast er voor te zorgen dat het niet mógelijk is iets uit de kast van een ander te pakken.

Ik heb het dus ook meegemaakt met mijn dresuurzadel. Stalhouder heeft mijn zadel uit de kast gehaald en het is daarna gebruikt door iemand anders. Voor de politie was toch echt alleen de stalhouder schuldig, want zij had het zadel uit de kast gehaald waar het veilig lag, als zij het er niet uit gehaald had, was er niks met het zadel gebeurd.
En dan maakt het niks uit wie het daarna gebruikt heeft en wat er mee gebeurd is.... Degene die kast van het slot gedaan heeft is fout.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:20

Stalhouder is sowieso fout, maar ga je meteen aangifte doen of zeg je "ik probeer het eerst uit te praten"...

Zou wel alvast een melding bij de politie maken en zorgen dat je dingen op papier krijgt, eventueel contact opneemt met de instructrice (die staat er namelijk buiten en is objectiever) niet dat straks 2 mensen zeggen "wij weten nergens iets van"...

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:42

Hallo Allemaal!

Vanmiddag heb ik eindelijk het gesprek gevoerd met mijn staleigenaar, ik zag er enorm tegen op maar het is gelukkig veel beter verlopen dan verwacht. Mijn staleigenaar ging er serieus vanuit dat ik er geen probleem mee zou hebben, waarop ik dus heel duidelijk gemaakt heb dat ik er absoluut niet van gediend ben dat wat dan ook uit mijn kast gehaald wordt zonder toestemming. Uiteindelijk heeft hij ook ingestemd en zijn excuses aan geboden. Ik was wel blij dat mijn moeder mee was, in het begin ging het gesprek heel stroef en wou hij nergens van weten, gelukkig kwam zij even voor me op en toen liet hij me gewoon uitpraten. Ook heb ik hem laten zien en uitgelegd wat ik bedoel qua 'vervorming' en dat zag hij ook.

Natuurlijk kwam het vervolgens neer op de eventuele kosten die kunnen ontstaan ivm mijn zadel, mocht het zadel door terugbuigen niet fatsoenlijk in vorm komen zullen de kosten door hem (en evt. mijn stalgenoot, daar heb ik me niet zo mee bezig gehouden) vergoed worden.

Voor mijn gevoel was het een goed gesprek en zijn we er goed uitgekomen, en ik ben ontzettend blij dat ik even mijn hart heb kunnen luchten. Ik heb vandaag een paar foto's gemaakt van mijn zadel, zal er zo een aantal uploaden, ik ben wel geinteresseerd in jullie mening ;)! Het was voor mij duidelijk te zien dat het zadel al een gedeelte terug gebogen is, dus de foto's zijn minder erg dan dat het op dat moment was... gelukkig!

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:46

Gelukkig was het een goed gesprek. Nu maar hopen dat het zadel gemaakt kan worden om het zo maar te noemen en anders inderdaad het laten vergoeden door de staleigenaar.
Soms is het best handig om je ouders ergens bij te hebben(spreek uit eigen ervaring) want het is dan een soort extra steun voor je.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:52

Wat fijn!

Ik denk dat er hier wel kenners zijn die kunnen zien of het zadel weer terug in de oude staat komt.
Ik vermoed van wel, boomloos kan best wel wat hebben.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:53

Afbeelding
Ik zie net dat niet alle foto's even recht gemaakt zijn, dit is een van de meest duidelijke foto's die ik heb :)
Hierop is duidelijk te zien dat het zadel 'schuin' is, ookal is het al een heel stuk bij getrokken.
wat vinden jullie?