Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:38

Ik heb jaren geleden een ongeluk gehad met mijn bijrijdpaard. Mijn verzekering wilde de gegevens van de eigenaar hebben om daar de schade te kunnen declareren. Ookal gaf ik aan dat ik op eigen risico reed. Dit was tijdens de les gebeurd. Uiteindelijk is het op de verzekering van de lesgever gedeclareerd. Dus als bijrijder les krijgt is de lesgever verantwoordelijk anders de eigenaar van het paard.

Anoniem

Re: Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:40

Kon de verzekering dan wel bewijzen dat die persoon les kreeg van eigenaar?

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:52

Het is na gevraagd bij de verzekering. Betalende bijrijder is niet verzekerd. Dan valt het onder werk en ben je zakelijk bezig ipv particulier aldus onze verzekering. Je moet dan een zakelijke verzekering afsluiten en ook dan is het nog lastig.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:58

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:06

Tobbes schreef:
Kon de verzekering dan wel bewijzen dat die persoon les kreeg van eigenaar?

Ik kreeg geen les van de eigenaar. Maar van een instructeur. Je krijgt een formulier waarop je moet invullen hoe het ongeluk gebeurd is. Ook vragen ze daar in het ziekenhuis naar. Die geven dat denk ik ook door. Verzekeringen doen er alles aan om zelf niet uit te hoeven keren. Als bijrijder en eigenaar bij dezelfde verzekering zitten is het al een stuk minder ingewikkeld omdat het dan toch uit hetzelfde "potje" moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:08

Mag, duidelijk verhaal.

kaylah schreef:
Het is na gevraagd bij de verzekering. Betalende bijrijder is niet verzekerd. Dan valt het onder werk en ben je zakelijk bezig ipv particulier aldus onze verzekering. Je moet dan een zakelijke verzekering afsluiten en ook dan is het nog lastig.

Dat kan je heel simpel oplossen door voor je paard niks te vragen maar wel voor gebruik van je zadel of door de stalling te laten betalen betalen door je bijrijder (paard is dan in bruikleen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:19

Verzekeringmaatschappijen gaan kijken vanwaar ze geld kunnen krijgen. Op paardenboerderij waar ik vroeger reed gebeurde het volgende: Pony en lesser raken betrokken bij verkeersongeval. Daarbij belandt net langskomende bromfietser blijvend in een rolstoel. Schuldvraag was heel onduidelijk; van de ouders van de lesser was geen geld te plukken, toen werd de boer aansprakelijk gesteld en bedreigd zijn hele boerderij kwijt te raken.Hoe het is afgelopen weet ik niet want die boer kreen zoveel stress daarvan dat hij aan een hartaanval gestorven is.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:53

zo das heftig anjali...

ik vind het wel een kromme regeling, ik vind dat als iemand mijn paard, auto of wat dan ook gebruikt en daar komt schade aan of mee dat het het risico van diegene is en niet van de eigenaar...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:58

En dat is ook precies de reden dat ik mijn bijrijdster helaas nooit op buitenrit heb durven sturen. Niet omdat ik haar of mijn paard niet vertrouwde, maar je het nooit weet. En met name wat er gebeurd als mijn paard en bijrijdster iets zouden overkomen of een ander erbij zouden betrekken.

Stel dat ik eraf val is het pijnlijk, maar eigen risico. Als mijn bijrijdster eraf valt en ernstig gewond raakt, is het al heel wat erger... en stel dat mijn paard daarbij ook nog losbreekt en iemand zich er invalide of dood op rijdt, dan heb je helemaaaal de poppen aan het dansen.

Het is niet zo vanzelfsprekend en het loont om daar naar te laten kijken. Mijn bijrijdster heeft wel altijd zelfstandig in de bak mogen rijden, springen etc met mijn paard omdat ik dat toch een beduidend minder risico vond dan op de openbare weg. Gelukkig is er nooit wat gebeurd, maar het zet je toch wel aan het denken!

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:40

lshannah schreef:
Ik zag toevallig het topic voorbij komen en was net dit artikel aan het lezen: http://www.wedstrijdplatform.nl/allerle ... woordelijk

Wie weet heb je er wat aan.

Volgens dit artikel ben je alleen een bedrijfsmatige gebruiker als je dus een paard in training hebt of je paard wordt ingezet door een bedrijf. Maar als je als bijrijder een bijdrage betaalt, dan gelden toch dezelfde regels als wanneer je niks betaalt?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:47

Als je als bijrijder een bijdrage betaalt, wil dat echt niet zeggen dat je direct als huurder wordt gezien, en daarom de AVP van de eigenaar de mogelijke schade niet zou dekken. Het is in situaties wel mogelijk, maar zal naar alle waarschijnlijkheid in huis tuin en keuken situaties (meisje van 14 rijdt af en toe op de fjord van een eigenaar) niet van toepassing zijn.

Mijn tips:
- Zorg voor een goede APV (voor eigenaar en bijrijder)
- Voor de zekerheid een rechtsbijstandsverzekering

En meld de situatie van tevoren bij je verzekeraar. Geef aan hoe het in elkaar zit. Dat voorkomt dat verzekeringsnemer én verzekeraar op een later moment voor verassingen komen te staan.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:02

Bedankt voor de informatie!