Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:19

ik heb er uit eindelijk voor gekozen om me merrie met hulp zelf te beleren en niet weg te brengen, echter waar ik haar naar toe zou brengen was ik wel welkom geweest om te komen kijken maar iedere dag een tijd afspreken valt voor de grotere stallen meestal niet mee.
als er met uitmesten smorgens wat fout gaat kan je zomaar een uur later klaar zijn, weg planning.
aan de ene kant was het voor mijn paard en mij misschien beter geweest om haar weg te brengen dan waren we nu waarschijnlijk al een stuk verder geweest aan de andere kant, ze heeft alle tijd gehad die ze nodig had en nog meer dat vind ik meer waard als de snelheid waar mee het gebeurt.
maar als je echt niet bij je paard langs mag komen zou ik hem daar niet heen brengen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:21

Net als volgens mij zovelen hier, zou ik mijn paard nooit laten inrijden bij iemand waar ik zelf niet bij aanwezig mag zijn. Ik heb ooit een jong, groen paard gekocht en ben heel blij dat ik hem zelf ingereden heb met fijne hulp ernaast (geniet er nog elke dag van :D ). No way dat ik hem uit handen zou hebben geven, ik wilde altijd deel van het hele proces zijn. Zo'n bijzondere tijd is dat samen met je jonge paard. Nee hoor, er is geen enkel argument ok voor het weghouden van je klanten met betrekking tot hun eigen paard. :n

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:25

Best leuk om te lezen die verschillende meningen.

Ik ga de eerste weken niet kijken, wordt ook niet op prijs gesteld denk ik en niemand doet dat daar ook. Is nu derde paard dat ik daar zadelmak laat maken, na twee weken bel ik een keer hoe het gaat, na drie of vier weken ga ik eens kijken en wellicht even zelf rijden, ligt eraan hoe het gaat en die inschatting maakt degene die zadelmak maakt. Ik vertrouw die persoon mijn jonge paarden 100% toe, maak me er geen seconde druk over dat er verkeerd mee omgegaan zou worden.

Ik snap best dat mensen de eigenaren er niet bij willen hebben ivm tijdindeling/onrust/bemoeienis of wat dan ook. Zoals hier al eerder gezegd is, als je de betreffende stal/persoon niet vertrouwd dan breng je je paard daar toch ook niet heen?
Laatst bijgewerkt door TJolieke op 18-05-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:33

spicegirl schreef:
een paar jaar geleden, stond mijn paard bij een -toen-bekende dressuur ruiter op stal.omdat het makkelijker was, deed zij m zadelmak maken. voor een zeer, zeer hoge prijs, dat wel .maar het scheelde wel heen en weer rijden naar een andere locatie.
toen ik eens onverwachts langskwam, zat de staljongen erop. een mentaal gehandicapte jongen, die er was voor simpele karweitjes, en het veegwerk. geen ruiter, of paardenliefhebber,maar daar geplaatst door een sociale instelling.
toen ik daar wat van zei , werd er door haar gezegd ; je denkt toch niet dat IK erop gaat ? mij teveel risico, en dan gaat strax mn wedstrijdseizoen naar de knoppen door een val...
(paard was kuikenmak btw. )

als ik niet onverwacht mag kijken, zou ik het zeker niet vertrouwen..

nou daar heb je het al!
schan-da-lig!! :(

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:37

Hier is de eigenaar zeker welkom om te komen kijken, wanneer ze maar willen, maar het is doorgaans behoorlijk lastig om van te voren een tijd af te spreken wanneer ik exact zou gaan rijden. Meer omdat er ik meerdere paarden per dag rijd en ook uitmest, voer etc etc.
Verder geef ik regelmatig updates via de mail of whatsapp, ook met beeldmateriaal.

Ervaring leert echter dat de eigenaren zich pas melden na een week of 2-3 dat ze echt willen komen kijken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:53

spicegirl schreef:
een paar jaar geleden, stond mijn paard bij een -toen-bekende dressuur ruiter op stal.omdat het makkelijker was, deed zij m zadelmak maken. voor een zeer, zeer hoge prijs, dat wel .maar het scheelde wel heen en weer rijden naar een andere locatie.
toen ik eens onverwachts langskwam, zat de staljongen erop. een mentaal gehandicapte jongen, die er was voor simpele karweitjes, en het veegwerk. geen ruiter, of paardenliefhebber,maar daar geplaatst door een sociale instelling.
toen ik daar wat van zei , werd er door haar gezegd ; je denkt toch niet dat IK erop gaat ? mij teveel risico, en dan gaat strax mn wedstrijdseizoen naar de knoppen door een val...

Dat er iemand anders op gaat zitten heb ik vaker gehoord. Voor mij ook een reden om te willen zien hoe het er aan toe gaat. Dat een nog niet ingereden paard wel eens bokt of wat moeite heeft met het rijden kan ik me goed voorstellen. Dat er zomaar iemand op gaat zitten, sorry, maar daar betaal ik niet voor. Dan kan ik net zo goed zelf wat proberen. Het risico blijft dat er wat verkeerd wordt gedaan en dan zit je als eigenaar met de brokken.
Dit was voor mij een reden om regelmatig langs te komen. Degene die ging rijden was ook degene waar ik voor gekomen was. Nog een reden was dat het paard nog niet was ingereden en het verleden van het paard bij mij onbekend was.
Dat de tijd wat uitliep had ik van te voren ingecalculeerd. Je kan er ook gewoon rekening mee houden.

Ik vind het helemaal bot als iemand (zoals hierboven genoemd) doodleuk zegt dat het teveel risico is. Daar worden ze voor betaald en in dit bovenstaande geval goed voor betaald. Betalen voor de staljongen is naar mijn mening een heel aparte interpretatie van trainen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:33

JessicaD88 schreef:
Ik sta in de discussie als (potentiele) klant.

Je hebt dus neem ik aan geen ervaring met inrijden met pottekijkers erbij. Ik wel en kan je vertellen dat ik me heel goed voor kan stellen dat iemand de eerste tijd er geen eigenaar bij wil hebben. Niet omdat die iets te verbergen heeft, maar omdat de emotionele binding tussen paard en eigenaar het werk gewoon kan storen op allerlei manieren en dat is gewoon niet gunstig voor het paard en dus uiteindelijk ook niet voor de klant.

Ik weet niet of je wel eens hebt gezien hoe kleine kinderen zijn als hun ouders toe mogen kijken bij sport of in de klas? En hoe die ouders dan zijn? ;)
Kinderen die normaal gewoon goed kunnen concentreren en zelfvertrouwen hebben, kijken ineens constant naar de ouder, reageren op commentaar, zelfvertrouwen de grond in (of juist ego te veel opgepompt), kortom je kijkt niet meer naar het natuurlijke gedrag van dat kind bij de leraar of binnen de sportgroep.
Dat is ook zo voor een paard in een nieuwe omgeving. Ze zoeken steun bij de baas en richten zich niet meer genoeg op de africhter.
Daarbij zal de africhter de ogen altijd voelen (en wellicht wat commentaar opvangen) en dan misschien ook een stuk onnatuurlijker omgaan met het paard, bang om fouten te maken, waardoor die juist wel gemaakt worden, want paarden voelen dergelijke onzekerheid ook aan...

Kom je kijken als het paard al de routine kent en weet waar het aan toe is, dan heeft het niet zo'n invloed meer.

Iemand zei dat die de africhter thuis liet komen. Dat is ook een oplossing. Paard is gewoon in zijn eigen omgeving met een nieuwe uitdaging. Dat is een andere situatie. Het gevoel van veiligheid is er al het hoeft geen steun te zoeken.
Ik moet zeggen dat als het om simpeler dingen ging, als bv longeren, dan had ik wel graag de eigenaar erbij om het die te leren. Blijkt nl dat niet iedereen weet problemen aan de longe te voorkomen en op te lossen. Longeren is niet zo makkelijk als het lijkt.
en zo zijn er meer processen waar het belangrijk is dat je de eigenaar er in betrekt.

Maar het eindeloos herhalen van zadeltje op, voet in de beugel, leunen, been erover, en een paar stapjes doen etc is zo'n fase waar ze geen belang bij hebben omdat ze dat later nooit meer hoeven te herhalen met dat paard (als het goed is).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:38

Waarom de klant beschouwen als een pottekijker? Waarom de klant niet beschouwen als een klant die betaalt voor een dienst en wil nagaan of die dienst correct en naar afspraak uitgevoerd wordt?

De vergelijking met mensen ga ik niet aan. Dat slaat gewoon kant noch wal. Een paard is niet zo erg gehecht aan zijn baas als een kind aan ouders. Verder heeft het paard geen idee van presteren en baasje langs de kant plezieren. Een kind heeft dat wel en wil presteren en de ouders trots maken wanneer die komen kijken.

Een eigenaar die te veel commentaar levert, kan hier netjes op gewezen worden. We zijn toch volwassen onder elkaar. Een africhter mag niet bang zijn voor fouten, dan ben je niet professioneel bezig. Een professioneel africhter zou weinig tot geen echte fouten mogen maken, want dan ben je niet professioneel genoeg om jezelf als africhter aan te bieden. Een vertaler-tolk die elke tekst met 1 spellingsfout aflevert zal ook niet succesvol zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:52

De vergelijking met de vertaler snap ik dan weer niet helemaal. Die werkt met taal, niet met levende wezens.

Er is voor beide wat te zeggen. Of je zorgt dat je in overleg wel mag kijken of je besluit of je je paard wel of niet naar een stal wil brengen die de regel 'niet komen kijken' hanteert.

TessaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:55

ja sommige mensen willen dat niet om een reden zo niet weten waarom maar oke ik zou er inderdaad ook zelf wel bij willen zijn

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:57

spicegirl schreef:

Zo ken ik een instructeur, die een weekeind voor mensen het paard zou rijden,
hij heeft dat hele weekeind geen snars gedaan met het paard.
Eigenaren kwamen terug en hij liep zo! fijn!!!
Hilarische was dus dat beestje alleen maar 2 x in de paddock had gestaan.

Lusitana, pottekijkers of niet, als ik betaal voor een dienst het opleiden van mijn paard, wil ik daar naar kunnen kijken.
Wil een opleider dat niet, dan zet ik paard wel ergens anders neer.
Als opleider kan je natuurlijk ook eigenaren in een kantine neerzetten met de mededeling dat ze pas na het werken van
het paard, bij het paard mogen komen.

Ik zou dus altijd kiezen voor een opleider waar ik mag komen kijken, waarbij ik niet zeg dat ik dat ook daadwerkerlijk ga
doen, maar het moet mogen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:24

_Lorette_ schreef:
De vergelijking met de vertaler snap ik dan weer niet helemaal. Die werkt met taal, niet met levende wezens.

Beiden werken professioneel en mogen dus niet zomaar fouten maken. Uiteraard wil dat niet zeggen dat er nooit eens een fout kan gebeuren, maar een africhter die geen eigenaars wil omdat die anders fouten maakt, is niet professioneel genoeg.
Met wat je ook werkt, taal, financiën, levende wezend: als je een dienst als beroepsactiviteit aanbiedt, moet deze van hoge kwaliteit zijn en moet je zelf professioneel te werk kunnen gaan. Een ruiter die ineens allerlei vergissingen begaat, gespannen wordt of het paard niet bij de les kan houden, gewoon omdat ik even wil kijken hoe het gaat, is niet professioneel genoeg. Net zoals een vertaler die spellingsfouten maakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:11

Sonja schreef:
Denk dat ik dan genoeg zou weten. Wat heeft die trainer te verbergen?

Is niet normaal. Bij mij mag een eigenaar ALTIJD kijken. Graag zelfs.

Ik zou het dier gewoon gelijk ophalen, want waarom mag je niet kijken naar JOUW eigendom?

Je mag toch wel kijken? Dier raakt er heus niet door afgeleid ofzo.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:15

Ik heb de mijne ook in training staan op het moment en ik ben ten aller tijden welkom om te komen kijken. Wel willen ze het graag van te voren weten. Dan wachten ze met zijn training totdat ik erbij ben. Ik ga er eens per 2 weken heen ongeveer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:53

Gini schreef:
Waarom de klant beschouwen als een pottekijker? Waarom de klant niet beschouwen als een klant die betaalt voor een dienst en wil nagaan of die dienst correct en naar afspraak uitgevoerd wordt?

Heb je wel eens moeten werken waarbij iemand controleerde of je alles wel goed deed???

Citaat:
De vergelijking met mensen ga ik niet aan. Dat slaat gewoon kant noch wal. Een paard is niet zo erg gehecht aan zijn baas als een kind aan ouders. Verder heeft het paard geen idee van presteren en baasje langs de kant plezieren. Een kind heeft dat wel en wil presteren en de ouders trots maken wanneer die komen kijken.

Hoe sterk de emotionele band is kan enorm verschillen. Een paard dat je een paar weken eerder gekocht hebt en in pension staat en zijn baasje een uur per dag ziet en van anderen eten krijgt etc is wellicht niet zo gehecht aan zijn baas, maar dingen kunnen enorm anders liggen als je het paard aan huis hebt, het bij je geboren is en je het veel in handen hebt en om je heen.
Los daarvan: Het gaat bij het paard niet om het baasje plezieren, die vergelijking trek ik niet, maar om simpelweg steun zoeken bij iemand die bekend is, bv.
Waar het inhoudelijk om gaat is dat het gedrag kan worden beinvloed omdat er een bekende bij is. Hoe en waarom is verder niet van belang.

Citaat:
Een eigenaar die te veel commentaar levert, kan hier netjes op gewezen worden. We zijn toch volwassen onder elkaar. Een africhter mag niet bang zijn voor fouten, dan ben je niet professioneel bezig. Een professioneel africhter zou weinig tot geen echte fouten mogen maken, want dan ben je niet professioneel genoeg om jezelf als africhter aan te bieden. Een vertaler-tolk die elke tekst met 1 spellingsfout aflevert zal ook niet succesvol zijn.

Het gaat niet om "teveel commentaar leveren". Het gaat erom dat je hoort wat er gezegd wordt (hoeft niet eens direct gericht te zijn) en dat kun je dan wel in je achterhoofd houden. Het kan je zelfs beinvloeden omdat je dan even daar mee bezig bent. Zo'n moment kan een paard aanpakken om iets onverwachts te doen bv. Er zijn paarden die gewoon door blijven gaan, zelfs als je aan de telefoon bent bv, maar er zijn ook paarden die continue zoeken naar dat een moment dat je aandacht verslapt.

Het gaat niet om fouten maken in de zin van iets incorrect doet, een en ander zit allemaal wel ingebakken, het gaat om dingen wellicht onbewust wat aanpassen, of anders doen dan je normaal zal doen. Dat maakt je geen minder professionele africhter, het is menselijk om je te laten beinvloeden.

Voorbeeldje: aan de kant wordt gezegd dat je de longeerzweep wel erg hoog houdt. Je hebt hier nooit zo bij stilgestaan, je gaat kijken waar je je zweep eigenlijk hebt (aandacht op de zweep en niet meer op het paard en het werk dat je eigenlijk aan het doen bent), veranderd het om te testen een fractie, en het paard reageert erop door bv te keren. Dan heb je een situatie die je moet gaan oplossen, terwijl die nooit was ontstaan als je niet dat commentaar had opgevangen. Dat zijn processen die heel subtiel en onbewust kunnen gaan.

Paarden zijn gevoelig en pikken gewoon bepaalde dingen op. En sommige mensen zijn ook gewoon nog gevoelig. Heeft niks met hun skills te maken.

En voor de duidelijkheid, ik heb het duidelijk over de beginfase, waarin je het paard nog moet leren kennen en doorzien en dus nog bezig bent met aanpakvariaties testen. Het is niet zo dat elk paard op alles hetzelfde reageert, je kunt dus niet via een vast patroon werken. Dat wil zeggen, je doorloopt wel vaste fases, maar deze kunnen op verschillende manieren aangeleerd en korter of langer duren al gelang naar hoe het paard reageert. Als er eenmaal iets bevestigd is, heeft de eigenaar en commentaar verder niet zoveel invloed meer. Hoe meer bevestigd, hoe minder dingen van buiten van invloed zijn, een correct afgericht paard kan overal en onder bijna alle omstandigheden zijn werk doen. Maar zo begint een paard niet.

Ik SNAP je standpunt wel, uiteraard wil je het recht hebben om te checken hoe de africhter en je paard het doen, maar ik vind het zelf dus niet raar dat een africhter dat (in de beginfase met name) liever niet heeft.

Ik snap dus beide kanten. :D
Ik probeer niemand te overtuigen van een gelijk of te beweren dat ze ongelijk hebben, ik probeer alleen wat inzicht te geven over wat er zo al mee kan spelen is zo'n beslissing.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:33

Lusitana schreef:
Gini schreef:

Heb je wel eens moeten werken waarbij iemand controleerde of je alles wel goed deed???

Ja, en soms is dat niet plezant, maar he, zo is het leven. Later zal ik waarschijnlijk nog veel bazen of klanten of deadlines in mijn nek voelen hijgen. Met die druk moet je omgaan.

Citaat:
Het gaat niet om fouten maken in de zin van iets incorrect doet, een en ander zit allemaal wel ingebakken, het gaat om dingen wellicht onbewust wat aanpassen, of anders doen dan je normaal zal doen. Dat maakt je geen minder professionele africhter, het is menselijk om je te laten beinvloeden.

Voorbeeldje: aan de kant wordt gezegd dat je de longeerzweep wel erg hoog houdt. Je hebt hier nooit zo bij stilgestaan, je gaat kijken waar je je zweep eigenlijk hebt (aandacht op de zweep en niet meer op het paard en het werk dat je eigenlijk aan het doen bent), veranderd het om te testen een fractie, en het paard reageert erop door bv te keren. Dan heb je een situatie die je moet gaan oplossen, terwijl die nooit was ontstaan als je niet dat commentaar had opgevangen. Dat zijn processen die heel subtiel en onbewust kunnen gaan.

Dan vind ik dat juist een ideaal leermoment. Als mijn paard idd een paard is dat snel afgeleid is en daa "misbruik" van gaat maken, dan wil ik dat de africhter dat opleert. Ik heb grof gezegd niets aan een paard dat alleen braaf is wanneer die heel alleen is in de piste en de africhter 100% alleen met het paard kan bezig zijn en er geen enkel gek geluidje te horen is. Ook, en zelfs, in het beginstadium wil ik dat er levensechte situaties worden opgezocht. Andere ruiters in de piste, mensen langs de kant die babbelen en lachen, de trainer die even naar zijn horloge kijkt, mijn paard moet dan gewoon netjes blijven doen wat er van hem/haar gevraagd wordt. Doet die dat niet doordat ik iets roep, dan moet de trainer dat oplossen.

Kijk, ik snap op zich jouw punt ook wel. Natuurlijk ben je altijd liever alleen bezig, dan dat er mensen op je vingers staan te kijken. Maar je biedt nu eenmaal een betalende dienst aan. Kan je de druk van pottenkijkers niet aan of maak je veel incorrecties tijdens het opleren door afleidingen langs de kant, dan moet je bij jezelf nagaan of je dit wel wilt doen. Uiteraard is dat geen vrijbrief dat de eigenaars het maar al te bont moeten maken. Je bent als africhter ook weer geen slaaf, dus je kan gerust weerwoord bieden of eisen stellen, maar de volledige toegang naar mijn paard ontzeggen, nee. Juist in het beginstadium wil ik alles kunnen volgen. Later is het "gewoon" de knoppen erop zetten en het paard bevestigen. Het begin zijn de cruciale stappen.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:39

Ik ben het helemaal eens met Gini. Toegang ontzeggen gaat gewoon te ver, dat kan je niet maken als je een dienst levert waar je (in sommige gevallen flink) voor betaalt :).

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:15

Ik ga mee met de post van Gini. Het is niet zo dat je steeds wil 'potten kijken' als eigenaar, maar een paard moet er tegen kunnen dat er gewerkt wordt om hem heen. Dus wat mensen die rondlopen. De stal wordt aangeveegd. Er lopen andere mensen met paarden rond. De radio staat aan. Er komt een tractor langs, of een vrachtwagen. Als mijn paard bij ieder piepje gaat opkijken dan is hij in mijn ogen verkeerd beleerd. Het normale leven moet rondom gewoon kunnen doorgaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:32

En je betaald er vaak dik geld voor, dan wil je toch weten wat er allemaal met jouw eigendom uitgespookt wordt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:13

Eigenlijk begrijp ik de standpunten van BEIDE kanten wel.

Jaren geleden heb ik mijn paard laten inrijden op een professionele stal, simpelweg omdat ik zelf geen enkele ervaring had met inrijden van jong spul.

Daarbij heb ik ZELF als eerste meteen gezegd dat ik de eerste week-anderhalve week niet zou langskomen (dat werd daar ook aan mij niet gevraagd of bedongen), omdat ik hen niet in hun werk wilde storen. En ook niet als een overbezorgde wijsneus langs de kant wilde hangen. De stal was op 10 minuten fietsen van waar ik woon, dus .... ik had daar zo kunnen zijn als ik had gewild.
Verder had ik als BASIS 4 weken afgesproken, maar daar bij benadrukt dat ik daarna als het kon dan daarna graag onder begeleiding van de beleerder daar nog even zou willen blijven staan voor begeleiding, wat doorrijden en lessen.
Daarbij vroeg ik of zij zelf wilden bellen hoe het ging.
Na amper 1 week werd ik gebeld, dat alles prima ging, alleen was mijn paard bij eerste bestijging door ruiter er bij gaan liggen. Was daarna niet meer gebeurd (is NOOIT meer gebeurd).
Ik vond het fijn en ook heel eerlijk dat zij dit vertelden.
Ook was ik blij dat ik daar dan dus zelf niet bij was: wellicht was het BEELD mij bijgebleven, waardoor ik misschien, al stelde het niets voor, naderhand toen ik er zelf op ging, bang was geweest. Iets horen is nogal anders dan het zelf zien.
Een halve week later werd ik weer gebeld: kwam ik al eens langs?

Toen ik langs ging (week 2) heb ik niet specifiek gevraagd wanneer men hem ging rijden, alleen in de middag.
Vanaf toen ben ik enkele malen per week langs gegaan om eens te poetsen, etc. en toe te kijken/af te kijken en te leren.
Dat werd steeds vaker, en toen de 4 weken om waren mocht ik er op. Mocht al eerder, maar wilde ik zelf niet.
Heb het paard toen echter nog eens per week door de beleerder laten dooriijden, ik nam daar eens per week van de beleerder les, en reed zelf nog om de dag "de boel na". Ik ging er toen inmiddels zelf 2x daags heen, want ik betaalde toen de normale doe-het-zelf outdoor stallingsprijs.
In totaal een half jaar gestaan, meen ik, toen ging-ie mee naar huis.

Waarmee ik wil zeggen: ik kan mij dus geheel begrijpen dat een professionele beleerder geen zin heeft in in verhalen en bemoeienissen van bezorgde eigenaren "Ja maar mijn paard zit zus-of-zo in mekaar...etc" of commentaar en aanwijzingen vanaf de kant!
Een beleerder zou ook niet onder tijdsdruk moeten staan om het paard binnen zus-en-zo tijd (geld!) voor elkaar te krijgen, dat is gewoon rottig werken, lijkt me. Ook niet eerlijk tov het paard, de ene is makkelijker dan de andere.

Er valt toch altijd wat af te spreken (in de ideale wereld, hahaha) hierover?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:48

Gini, ja dat is een "prachtig leermoment" zo zien jij en ik dat, maar als de eigenaar plots gaat zeggen dat je niet eens kunt longeren? Ik noem maar wat. Dingen kunnen op niks af voortslepen. De eigenaar kan wel van toeten nog blazen weten en alle dingen heel anders zien dan ze werkelijk voorkomen. Dan kan dat storend zijn, en ja, natuurlijk daar ga je gewoon mee om, maar dat neemt niet weg dat je wel eens liever wilt hebben dat je dat soort dingen gewoon voorkomt.

Zo heb ik een eigenaar meegemaakt die vroeg :"Je gaat haar toch niet slaan he?" Ik zei dat het in principe niet nodig was, maar dat als er correctie nodig was, dat er wel een tik kon vallen, ja. Ik ga geen garanties geven dat er nooit een stokje bij te pas zal komen. Maar die vond het idee van een tik al vreselijk zielig. Ging trouwens om training en "bijstellen" niet om inrijden. Paard nam een loopje met de eigenaar en het was al snel duidelijk waarom.
Maar ik bedoel maar, dan heb je ook liever niet dat die dan aan de kant met "oe" en "o" als je een paard corrigeert (wat bij mij altijd op het juiste moment en in de juiste mate gebeurt en niet uit frustratie of woede, dus normaal geaccepteerd wordt door het paard). Ze bleef niet kijken, we bespraken dingen vooraf en achteraf en ik hield een schriftje bij waarin ik zette waar ik aan gewerkt had, waarom en hoe het gegaan was.
Dat werkte prima. Daar kun je gewoon afspraken over maken.

Persoonlijk laat ik me trouwens niet eens zo beinvloeden.
Ik noem situaties als voorbeelden zodat een ander zich ook wat kan inleven.
Om duidelijk te maken dat het niet abnormaal hoeft te zijn dat er gevraagd wordt om niet te kijken.

Overigens ken ik ook iemand die bv erg van neusriem aansnoeren is (om maar een klein dingetje te noemen van een heel scala niet zulke denderende dingen), maar dat doet hij niet als de eigenaar komt kijken.
Dus zelfs als je wel komt kijken, wil dat niet zeggen dat je het werk ziet zoals dat altijd gaat.... Helaas....
Ik snap dus ook wel dat je argwaan krijgt als je een afspraak moet maken om te komen kijken of als ze zeggen dat ze je er niet bij willen hebben.
Maar nogmaals, het hoeft niks te betekenen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:59

Ik snap dat het vervelend is als de eigenaar van alles roept als ze komen kijken.

Als men wilt komen kijken moeten ze gewoon nergens mee bemoeien, maar alleen kijken hoe ze het doen, klaar.

Je hebt immers zelf gekozen om het te laten doen door een trainingsstal.

Maar dat het jou verboden wordt te komen kijken vind ik wel dat je daarmee moet oppassen, want dan klopt er iets niet en is er iets niet goed. Dat vind ik juist zo eng en raar, je betaald er genoeg voor en het is jouw eigendom.

Er zijn genoeg dingen fout gegaan waardoor het dier verpest is (er zijn voorbeelden te vinden op de bokt, zoals een paard dat blind werd enzovoorts), die dingen heb je nou met sommige stallen en helaas buiten het zicht van de eigenaar om.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:18

Nu ja, ik heb nu een jonge merrie van net 4 jaar staan, en eigenlijk ben ik door dat verhaal van de blind geworden merrie ook heel erg beducht, om haar nu nog ergens uit handen te geven... Nou snap ik ook wel dat de idioterie met die blind geworden merrie geen vaak voorkomend geval is (wellicht op die bewuste stal helemaal nooit eerder voorgekomen, anders hadden ze daar geen inbeleringsklandizie meer), maar je wil voor je paard toch het beste.
Toch geef je je jonge paard in geheel vertrouwen uit handen, dat deed ik toch iets makkelijker met mijn vorige ruin (die ik overigens nog heb, hjij is nu 8 jaar), dan met deze merrie, mede door de verhalen, dus of ik het nu nog zo zou willen dat ik NIET zou gaan kijken, dat weet ik zo net nog niet.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:22

Lusitana schreef:
Gini, ja dat is een "prachtig leermoment" zo zien jij en ik dat, maar als de eigenaar plots gaat zeggen dat je niet eens kunt longeren? Ik noem maar wat. Dingen kunnen op niks af voortslepen. De eigenaar kan wel van toeten nog blazen weten en alle dingen heel anders zien dan ze werkelijk voorkomen. Dan kan dat storend zijn, en ja, natuurlijk daar ga je gewoon mee om, maar dat neemt niet weg dat je wel eens liever wilt hebben dat je dat soort dingen gewoon voorkomt.

Ik wil alleen even hier op reageren. Het is namelijk zo dat als je op zoek gaat naar iemand die jou paard in gaat rijden, je iemand zoekt die het doet op een manier die jou aanspreekt. Dus dan neem ik ook aan dat je van tevoren afspraken maakt over longeren hoe en wat. Mocht je daar zelf bepaalde ideeën over hebben.

Allemaal leuke argumenten maar als je een goed gevoel hebt bij iemand en je duidelijke afspraken hebt gemaakt dan moet je gewoon langs mogen komen wanneer je wil. JUIST om die dingen als die strakke neusriem te voorkomen. Als je alleen op afspraak mag komen dan krijg je inderdaad dat soort gedonder. Als je mag komen wanneer je wil en je ziet dan dat de neusriem naar jou mening erg strak zit, dan vraag Je NA het rijden of hier een speciale reden voor is en zo niet of hij dan een gaatje losser mag omdat jij dat een fijn idee vindt.

Het klinkt net alsof alle eigenaren verschrikkelijk zijn. Als ik naar mijn paard ga dan ga ik om haar lekker te knuffelen en poetsen, als ik daar NU zin in heb dan wil in NU kunnen gaan. Mocht de zadelmakmaker er dan toevallig op zitten dan ga ik rustig in de kantine zitten en genieten van mijn mooie paardje. Ik ga niet langs de bakrand staan schreeuwen want ja dan had ik het net ze goed zelf kunnen doen. En als ze vervelend is dan HOOP ik dat hij haar aanpakt, mij hoor je niet zeuren over een zweep.

Ik vind dat een 'VERBOD' om naar je eigen paard toe te gaan wanneer jij dat wil BELACHELIJK is en ik vind niet dat dit goed te praten valt met welk argument dan ook. Alles kan aan de hand van goede afspraken geregeld worden zodat eigenaar en zadelmakmaker tevreden zijn lijkt me. Zo niet? Dan moet je vooral NIET met elkaar in zee gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:41

Waar ik aan wil toevoegen dat een VERBOD om te komen kijken, voor mij ook uit den boze zou zijn. Zie mijn eerde posts over de inbelering van mijn paard, daar was toen geen sprake van een verbod, ik kan mij echter heus wel voorstellen dat een professionele beleerder geen zin heeft in gemiep langs de rand van de bak.
Anders doe je het toch lekker zelf?
Kun je of durf je dat niet, zoals ik toen niet, tsja, heb je toch de keuze: de keuze voor mij indertijd was: ik heb dit nooit eerder gedaan: reden om een prof te zoeken was: straks leer ik hem in mijn onbenulligheid iets geheel verkeerds aan.
Paardrijden kon ik al wel, hahaha, maar een jong paard technisch goed inrijden vond ik iets anders
Als je dan kiest voor een professionele inbelering, laat het dan ook aan die prof over.

Er waren daar ook allerlei issues (bij inbelering van mijn paard): daar luisterde niemand naar, dat hebben ze ook wel geweten, het was een onopgevoed stuk vreten, waarvan men dacht: dat lukt ons profs wel: niet dus. Die lagen er net zo goed mee in het bietenveld, omdat meneer nooit fatsoenlijk had leren meelopen aan een halster.
Dat was NIET de schuld van de beleerder, maar van mij, natuurlijk Ik mag blij zijn dat ze er nog mee zijn doorgegaan... ik kon hem toendertijd slecht aan. Het is niet de taak van een beleerder om je paard eens een beetje op te voeden, wel om hem fatsoenlijk in te rijden.
Dat is dan ook volledig gelukt. Heb er nu nog plezier van.
Nu zo veel jaren later, weet ik wel beter: je brengt je paard niet als een onopgevoede ellendeling bij de hoefsmid, en ook niet bij een inbeleringsstal.
Die eerdere taken zijn aan jou als eigenaar.
Die fouten zal ik ook nooit meer maken

Wist ik toen veel?