Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:13

Lielle schreef:
dat hangt er vanaf. Als de hele ring is afgesloten, met alleen een vaste opening bij A, geldt het toch als afgesloten ring, en is uit de ring springen wel uitsluiting.

jouw voorbeeld klintk als het er tussenin zit.
Citaat:
Artikel 130 – Verlaten van de ring tijdens de proef
1. Indien een paard tijdens de proef tussen het moment van binnen rijden en verlaten van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de hoeven buiten de ring terecht komt volgt uitsluiting van de desbetreffende combinatie, ook wanneer zich bij de letter A een vaste opening bevindt of de deelnemer er voor gekozen had de ring niet door een helper te laten sluiten en de ring derhalve niet geheel is afgesloten.

En om daar op aan te vullen... (en op juryleden die de reglementen onvoldoende kennen/niet juist toepassen), bovenstaande situatie was laatst op wedstrijd het geval. Overal hekjes, behalve bij A. Kortom: een gesloten baan.
Paard gaat buiten de baan (duidelijk met alle vier de benen), maar combinatie heeft wel uitgereden.

Ik had op dat moment niemand in de baan, zag het gebeuren en zei nog tegen mijn schrijfster: ai, uitsluiting.
Wat schetst mijn verbazing? Combinatie gaat de baan weer in, rijdt de proef af en ik kijk later op de uitslagenlijst: geen uitsluiting...

kleinvosje

Re: Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:12

Annash, ik ben het helemaal met je eens hoor, maar dat zou ook nog aan het secretariaat kunnen liggen. als die verkeerd invoeren in het Concours-programma, kan dit gebeuren. Tenzij de jury de proef gewoon doorgepunt heeft natuurlijk, dan ligt de fout zeker weten daar.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:27

kleinvosje schreef:
Annash, ik ben het helemaal met je eens hoor, maar dat zou ook nog aan het secretariaat kunnen liggen. als die verkeerd invoeren in het Concours-programma, kan dit gebeuren. Tenzij de jury de proef gewoon doorgepunt heeft natuurlijk, dan ligt de fout zeker weten daar.

Als ze was uitgesloten, had ze de proef niet afgereden... Heb geen bel gehoord, jury is niet uit het hokje geweest.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:33

Dat is inderdaad vreemd Annash. Heb ik ook wel gehad in de B, combinatie bij me geroepen en de uitsluiting uitlegd maar wel door laten rijden voor de ervaring. Dit wel duidelijk op protocol aangegeven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:33

Dan is de jury inderdaad niet goed bezig geweest.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:40

Tja, 100% zeker weet ik het natuurlijk niet, maar van wat ik heb gezien zowel op de wedstrijd als de uitslagenlijst, denk ik dat de combinatie niet is uitgesloten. Fijn voor de combinatie natuurlijk, maar jammer dat hierin (hoe vervelend ook) de reglementen niet zijn gevolgd. Organisatie zet namelijk alles altijd netjes op papier (uitsluiting door kreupelheid & vrijwillig verlaten heb ik daar al eens gehad) dus ik dénk niet dat het daar zit. Maar nogmaals: helemaal zeker weet ik het niet. :-)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:48

Nou, ik heb er gister op het CHIO nog uitgebreid op gelet! We konden helemaal om de baan heen rijden in het M1, maar op uitdrukkelijk verzoek van de jury moesten we direct de ring in en dus niet eromheen rijden. Maar het spookte zeker nog door m'n hoofd! :=

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:45

Ik heb destijds wel gelezen in de reglementen dat bij een ring waarbij er hekjes omheen staan, en er de mogelijkheid is om deze te sluiten, en dan wordt bij A tijdens de proef de baan verlaten, dat er uitsluiting volgt.

Dus: Dressuurbaan volledig omringt met hekjes. Hekje bij A is open maar er is wel een hekje aanwezig, dus de baan kan worden afgesloten. Ruiter kiest ervoor om het hekje niet te sluiten. Paard springt uit de baan bij A --> uitsluiting.

Indien er geen hekje aanwezig is bij A en paard springt uit de baan --> -2

Edit: Oh, zie dat dit al gemeld is :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:19

vur schreef:
Kelly_Taco schreef:

Hoe kan ze uitgesloten zijn als ze de proef nog niet is begonnen?
Kan iemand me dat uitleggen?
Je komt niet voor niets bij A binnen, dan begint je proef.
Dus voor die tijd kunnen ze je ook niet diskwalificeren lijkt mij.
Hooguit uitsluiten van deelname maar dan ben je dus Niet Gestart.

Is mij wel overkomen met het rond de ring rijden met een te lange zweep. Jury uit zijn auto en hoppatee, weg wezen jij, je mag niet starten en dus gediskwalificeerd (of uitgesloten, dat weet ik even niet). Het resultaat was wel weer twee winstpunten foetsie.

Dank je wel voor het plaatsen van het hele artikel Lielle.

Is natuurlijk in principe ook terecht, ik heb voor de wedstrijden speciaal een kortere zweep, rij normaal met langere,
al helemaal in de 1.10 tijd, baalde ik van die kortere.
Of het dan diskwalificeren of uitsluiten heet is regeltechnisch verhaal, dat ik ook niet helemaal snap.
Inrijden met langere mocht en mag ook niet, kan ook al reden voor diskwalificatie zijn, vind ik ook terecht.
Reden dat ik het terecht vind, ik rij ook graag met mijn 1.30, weet dat het niet mag en gebruik hem niet,
andere ruiter pakt hem wel en kan daar voordeel van hebben, terwijl het niet is toegestaan, terecht dus dat
daar op wordt ingegrepen.

Wel balen van je wp's.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:43

Heleen_B schreef:
Ik heb destijds wel gelezen in de reglementen dat bij een ring waarbij er hekjes omheen staan, en er de mogelijkheid is om deze te sluiten, en dan wordt bij A tijdens de proef de baan verlaten, dat er uitsluiting volgt.

Dus: Dressuurbaan volledig omringt met hekjes. Hekje bij A is open maar er is wel een hekje aanwezig, dus de baan kan worden afgesloten. Ruiter kiest ervoor om het hekje niet te sluiten. Paard springt uit de baan bij A --> uitsluiting.

Indien er geen hekje aanwezig is bij A en paard springt uit de baan --> -2

Edit: Oh, zie dat dit al gemeld is :')

Ja, zo zou ik het wel eerlijk vinden, maar zo is het dus niet. Bij mij hadden er toen wel 6 hekjes van 2 meter ingezet moeten worden door mijn helper ( die niet voorhanden waren), om de ring dicht te zetten, maar toch kon ik vertrekken (mocht wel de proef af rijden en heb ik ook gedaan, maar dus twee winstpunten foetsjie, die ik nog niet had, want het was zijn eerste wedstrijd in het L1).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:28

@sjolvir: het verschil tussen uitsluiting en diskwalificatie is dat je bij uitsluiting alleen bent uitgesloten van de betreffende proef. Bij diskwalificatie ben je uitgesloten voor het hele concours. Zou je dus in je eerste proef uitgesloten worden, dan mag je de tweede wel rijden. Wordt je gediskwalificeerd, dan is het inpakken en wegwezen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:14

Mylittlejoy, als aanvulling op jouw woorden dan nog dat je bij een diskwalificatie vanwege het niet in orde hebben van de entingen, je alleen met dat paard niet meer mag starten. Als je meerdere paarden start die wel de entingen op orde hebben, mag je daarmee nog wel starten. Ook bij een val in de proef krijg je dis achter je naam, maar mag je nog wel een tweede proef of parcours rijden.

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:00

t zijn wel de regels maar goed ik was er niet bij

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:03

unihvj schreef:
t zijn wel de regels maar goed ik was er niet bij

Als je er wel bij was waren de regels nog steeds niet anders :p

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:30

haha ik had dat ook de eerste x in de M1,, tja weet ik veel hahaa maar ik kreeg gelukkig wel een waarschuwing!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:30

Jammer CK88! Weet je inmiddels of je verliespunten hebt? Nog iets gehoord van de KNHS?

Ik heb in de M1 gehad dat ik door de jury aangesproken werd (halverwege mijn proef) omdat ik geen sporen om had. De regel dat sporen niet meer verplicht zijn vanaf het M was toen net doorgevoerd. Best vervelend dat de jury niet volledig op de hoogte was van het reglement. Ik was toch even uit mijn doen en ik moest een aantal onderdelen over rijden. Maar andersom kan ik dus ook voorstellen dat een jury het vervelend vindt als een ruiter de regels niet kent. En de ene gaat daar soepeler mee om dan de ander.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:47

Van een jury wordt toch wel iets meer verwacht dat zij de reglementen goed kennen. Van de ruiters iets minder, maar vindt alsnog dat het gros van de ruiters de reglementen wel erg slecht kent. dat zou wel iets meer mogen zijn.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:15

Vorige week was er wedstrijd bij ons op stal waarbij iemand uitgesloten werd door bloed in de mond, maar waarbij niet duidelijk was of dit door wreedheid kwam. Toen heb ik de KNHS gebeld en nagevraagd hoe dit met verlies punten zit. Zij gaven aan dat bij uitsluitsel er niet direct verliespunten worden uitgedeeld. Je geeft inderdaad de reden aan en zij besluiten dan of dit verlies waard is.

Als valt dan heb je ook niet meteen 2 verliespunten en ik ga ervanuit dat dit nu ook niet is (even daar gelaten dat er NG is ingevuld) Dat is trouwens nog een ding, want volgens mij mag je als je de 1ste proef helemaal niet gestart hebt niet eens je 2de proef rijden. Wel als je hebt afgegroet of bent uitgesloten.

Bij diskwalificatie ben je overigens meteen voor beide proeven uitgesloten en gelden er sowieso 2 verliepunten. Dit is mij echt duidelijk verteld.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:20

Renske, mag ik vragen waar dat was dat er iemand uitgesloten werd door bloed in de mond?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:27

Ja hoor
Ik heb toen nagebeld omdat ik met de andere jury het erover had of dit altijd verlies oplevert en was benieuwd. De regels vind ik niet helemaal duidelijk staan op dat gebied.
Laatst bijgewerkt door Caatje87 op 12-06-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:28

Ik ga je even een PB sturen.