Charlot_te schreef:Maar om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat je hetgeen wat je paard het liefst wenst moet gebruiken als beloning. Dus dat als ze zich gedraagt zoals jij dat wenst dat ze direct naar de kudde terug mag. Geen idee of zoiets passend en/of haalbaar is in jou situatie maar in mijn beleving helpt belonen tien keer sneller dan straffen.
Heb niet alles gelezen, maar getrokken door de titel wel een aantal posts.
Kom vnl als 'therapie' straf tegen (vastbinden en iets anders gaan doen , is in feite ook straf en verhoogd niet het veiligheidsgevoel van het paard, maar zorgt hooguit dat het opgeeft vanuit hulpeloosheid... is maar net wat je wil)
TS heeft nu al minder problemen door in zicht van de kudde te blijven. Dat is zeker een goede optie. Wil je weggaan bij de kudde aanleren (want dat is het juist... je wil iets AAN leren... nl van de kudde weggaan. ) dan kun je dat stap voor stap doen en iedere goede poging, al is het maar een fractie van een seconde, eruit pikken en belonen met iets wat het paard fijn vind. Kan een pluk gras zijn, maar kan zeker ook zoals hierboven genoemd het teruggaan naar de kudde zijn.
Ik heb op die wijze gewerkt met een merrie die enorm in paniek raakte zonder haar soortgenoten. Werkt prima, mits je langzaam opbouwt (ik ben echt begonnen met alleen het hek te openen en nog niet eens eruit gaan, maar het ging erg snel en op korte tijd -paar weken- kon ik echt een aardig eind met d'r wandelen, enge dingen passeren, over bruggetjes heen etc zonder paniek. En dat zat er toen gewoon definitief in)
Het vergt gewoon een goede timing om te zien wanneer er sprake is van stress (dat dus niet belonend maken) en wanneer er een moment van ontspanning is en het vergt goed inzicht (niet te snel willen gaan/te veel verwachten)
Het kan ook helpen om het meegaan/bij je zijn erg leuk te maken, Nu werk ik met clickertraining en deed ik dus veel targetting onderweg, wat de merrie erg leuk vond en haar aanspoorde dingen te onderzoeken, maar je kunt vast ook andere leuke dingen verzinnen zoals lekker kroelen etc
Waar het m.i om gaat is ervoor zorgen dat het paard een reden heeft om graag bij je te zijn en zich bij jou veilig voelt. Met meppen gaat dat niet echt werken.