Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cowgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:58

Veel spreken over conditie, maar iemand die zwaar is kan een veel betere conditie hebben dan iemand die slank is. Ik ben zelf niet van de wedstrijden, maar denk idd dat er alleen punten afgetrokken mogen worden als het om de prestaties gaat die minder worden. Maar iemand die dik is en goede prestaties laat zien mag je daar niet op afrekenen. Iemand die dun is geef je toch ook geen extra punten omdat ze zo mooi slank zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:03

cowgirlie schreef:
Veel spreken over conditie, maar iemand die zwaar is kan een veel betere conditie hebben dan iemand die slank is. Ik ben zelf niet van de wedstrijden, maar denk idd dat er alleen punten afgetrokken mogen worden als het om de prestaties gaat die minder worden. Maar iemand die dik is en goede prestaties laat zien mag je daar niet op afrekenen. Iemand die dun is geef je toch ook geen extra punten omdat ze zo mooi slank zijn.

Daar heb je gelijk in, MAAR ondanks alles (te zwaar/precies goed gewicht voor je lengte) kun je wel te zwaar zijn voor een paard/pony.
Ik bedoel: met een gezond gewicht van 80 kilo kun je prima op een paard, maar pas je niet meer op een a-welshje.

cowgirlie

Re: Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:15

Wat combinatie betreft ben ik het idd met je eens en het ene ras is het andere niet. Sommige rassen zijn sterker dan dat je zou denken. Ik ben zelf ook aan de maat, maar een haflinger (ouderwetse type) kan genoeg hebben. Ik maakte mijn opmerking puur om te laten weten dat conditie niet perse in het gewicht hoeft te liggen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:45

Absoluut. Ik denk dat ik met iets meer gewicht mijn slanke stalgenootjes eruit ren. Puur omdat ik behalve paardrijden ook fitness etc.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:03

Ik ren met iets meer gewicht toch echt op mijn jaarlijkse sporttest alle dames er met gemak uit..ook de prachtige smalle sprieten..zegt echt helemaal niets..zij sporten nooit, ik wel. Maar helaas..stevig zijn kun je nu eenmaal niet altijd wat aan doen..zij kunnen drie zakken chips wegwerken en ik eet nooit iets bijzonders omdat ik er meteen een kilo van aankom..toch wordt ik nooit zo slank als hen..in die zin kun je er weinig aan doen wat steviger te zijn..voor smalle mensen gaat er vaak veel meer door het mondje dan bij stevige, maar die hebben een stofwisseling waar je tien keer u tegen zegt.

Verder vind ik ondanks dat, dat je het paard niet in de weg moet zitten..dus als je echt te zwaar bent voor het paard mag dat best gezegd worden. :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:12

listiglistje schreef:
suikermeisje schreef:
Ik zie namelijk ook veel te zware mensen op dravers, en die rijden niet in de sport, maar toch lijkt het me niet goed voor zo'n dier. Waarom kunnen mensen niet zelf realistisch naar zichzelf kijken en kiezen ze alleen voor zichzelf?

Mensen met overgewicht weten dat zelf echt wel hoor ;) maar zo simpel is het niet...ze zijn niet voor hun lol dik, daar gaat vaak wat achter schuil!

Afvallen is al moeilijk, maar op gewicht blijven helemaal (ik spreek uit ervaring)!

Dus om over mensen met overgewicht te zeggen dat ze niet realistisch naar zichzelf kijken en egoïstisch zijn gaat mij veels te ver....

Omdat? Ik vind ze egoistisch omdat ze op een dier stappen wat geen 'nee' kan zeggen en dus dat paard ermee belasten.
Paard heeft er niks mee te maken dat de baas overgewicht heeft hoor :)
En met realistisch naar zichzelf kijken: ik ga toch ook niet meer op shetlanders en B pony's rijden? Daar ben ik en te groot voor en te zwaar. Dat noem ik realistisch kijken. Ik stap alleen op een geschikte pony of geschikt paard die mijn gewicht aan kan en in balans blijft met mijn lengte.
Maar fijn dat je je aangevallen voelt met je reus ;)
Je hebt een geschikt paard onder je kont voor jouw lengte en gewicht ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:02

cowgirlie schreef:

nou, bij die slanke lange sprieten wordt wel punten afgetrokken als ze te lang voor het paard zijn. zo ook als ze te klein zijn.
dus waarom niet als ze TE dik zijn?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:42

ik denk dat een jury vooral moet kijken in hoever een ruiter het paard in de weg zit.. Dun of dik. Je hebt dikkere mensen die perfect stil kunnen zitten, soms beter dan hun magere soortgenoten, maar je hebt er natuurlijk waar je kan bij zien dat ze echt niet kunnen zitten ( en daardoor steeds op die rug zitten bonken) door hun gewicht, sorry, maar dan vind ik dat je als jury daar best iets mag opzeggen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:47

Ja maar waarom alleen als je op de rug zit te bonken??
Het gaat om gewicht! Een paard laat wel ongemak zien wanneer de ruiter bonkt, maar stel dat zo'n iemand super stil zit? Maar toch echt gewoon te zwaar is? Kan dat dan wel?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:50

Nee, dat kan ook niet. Maar de jury is er alleen voor om te beoordelen hoe de gevraagd onderdelen worden uitgevoerd. Als het paard daarin niet laat zien dat 'ie last heeft van het gewicht van de ruiter (door rug weg te drukken, tactfouten te maken enz.), dan kan je daar als jury eigenlijk weinig mee. Je kan het nog eens meenemen in het punt houding en zit, maar daar blijft het een beetje bij.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:21

Is het dan niet iets meer een ding van instructie die de ruiter op overgewicht kan wijzen? Ook al wordt het paard hierdoor niet zichtbaar belemmerd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:24

MarMarieke schreef:
Ik denk niet dat de jury je punten erop mag laten verminderen, maar een opmerking over je conditie/gewicht op het formulier zou idd wel mogen. Uiteindelijk zou het de ruiter alleen maar aansporen tot actie, als de ruiter echt goed wil worden bijvoorbeeld heeft hij/zij een steuntje in de rug.

Vind ik niet, de jury heeft geen idee hoeveel zo'n ruiter misschien wel doet om conditie te hebben.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:27

kohtje schreef:
MarMarieke schreef:
Ik denk niet dat de jury je punten erop mag laten verminderen, maar een opmerking over je conditie/gewicht op het formulier zou idd wel mogen. Uiteindelijk zou het de ruiter alleen maar aansporen tot actie, als de ruiter echt goed wil worden bijvoorbeeld heeft hij/zij een steuntje in de rug.

Vind ik niet, de jury heeft geen idee hoeveel zo'n ruiter misschien wel doet om conditie te hebben.

Moet dat verschil uitmaken dan hoeveel iemand ervoor doet? Dat vind ik namelijk niet. Ene persoon kan topsporter worden omdat deze veel makkelijker conditie/spieren krijgt dan een ander. Moet die ander daarom ook maar die kansen krijgen? Nee natuurlijk niet want zo is het leven nou eenmaal. In die dingen is niet iedereen gelijk en misschien maar goed ook.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:28

Ik vind het een eigen keuze.
Je moet gewoon dik kunnen zijn net als mensen dun willen zijn.
Ieder zijn eigen keuze dus...

Bovendien zijn er ook erg veel dikkere ruiters en amazones die veel betere kunenn rijden dan de dunnere!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:30

liespower94 schreef:

Bovendien zijn er ook erg veel dikkere ruiters en amazones die veel betere kunenn rijden dan de dunnere!

Prima als iemand daar bewust voor kiest, maar het paard waar die persoon op gaat zitten kiest daar niet voor dus moet je het dier er niet mee belasten. Dat moet dan ook de keuze zijn van die persoon.

En heb je ergens bewijs waar dat staat, dat dat zo is?
Heb dat namelijk nog nooit in een onderzoek gelezen en klinkt misschien heel banketstaaf, maar de meeste ruiters op topniveau zijn toch flink slank ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:36

suikermeisje schreef:
liespower94 schreef:

Prima als iemand daar bewust voor kiest, maar het paard waar die persoon op gaat zitten kiest daar niet voor dus moet je het dier er niet mee belasten. Dat moet dan ook de keuze zijn van die persoon.

Heb dat namelijk nog nooit in een onderzoek gelezen en klinkt misschien heel banketstaaf, maar de meeste ruiters op topniveau zijn toch flink slank ;)

Dat is een compleet andere discussie ;)
Ik word er ook niet vrolijk van als iemand met zijn 100 kg op een welshponytje gaan zitten ;)
Daar moet natuurlijk rekening mee gehouden worden ;)

Ik heb een vriendin die flink stevig is, een groot gelders paard heeftrn nu met winst in de m2 rijdt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:38

Ik spreek uit ervaring. Ben aangekomen (flink) door medicijngebruik en zit mezelf en mijn paard daardoor in de weg. Ik rij nog wel een beetje maar niet fanatiek en geen wedstrijden (ziet er niet uit en ik kan niet doorzitten met fatsoen en ik moet L2 starten). Hang nu dus in de sportschool want die 15 kg moet er echt eer ik weer ga starten af en liever 20 of 25, dat zou fijn zijn. Hoe je het ook wendt of keert, overgewicht zit echt in de weg.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:43

Babootje schreef:
Ik spreek uit ervaring. Ben aangekomen (flink) door medicijngebruik en zit mezelf en mijn paard daardoor in de weg. Ik rij nog wel een beetje maar niet fanatiek en geen wedstrijden (ziet er niet uit en ik kan niet doorzitten met fatsoen en ik moet L2 starten). Hang nu dus in de sportschool want die 15 kg moet er echt eer ik weer ga starten af en liever 20 of 25, dat zou fijn zijn. Hoe je het ook wendt of keert, overgewicht zit echt in de weg.

Respect dat je dan zo bezig bent! Hier laat je wel mee blijken dat je niet voor jezelf kiest maar voor je paard. Je paard gaat er niet dood aan dat je er nog wat op rijdt, maar je rijdt toch op een andere manier zoals je zelf al zegt. Toppie en hoop van harte dat je zelf weer snel in vorm bent en samen met je paard kan rijden.

Hiermee wil ik anderen niet aanvallen hoor, daar niet van. Maar vindt het knap dat zij er zo voor gekozen heeft en geen 'smoezen' heeft en er echt voor gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:45

Ik heb beslist meer last van mijn ziekte (waardoor ik in toenemende mate steeds stijver wordt) en van mijn vernachelde rug dan van mijn gewicht :o
Ik durf gerust te beweren dat met een gezonde rug en soepel lijf ik ook met mijn 70 of meer kilo nog heel aardig zou kunnen zitten en rijden. Ik ben wel 3 keer per week aan het hardlopen en ik ben op dieet, maar dat is vooral voor mijn looks. Ik vrees dat mijn paardrijden in de loop der tijd alleen nog maar zal verslechteren. Wat was het fijn om vroeger niet eens na te hoeven denken over correct en in de beweging zitten! :\

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:47

Pittig dat je zo hard aan het sporten bent!
Ik was ook aangekomen door prednison etc, dat blijft best lang hangen.
Succes!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:47

liespower94 schreef:

liespower94 schreef:
suikermeisje schreef:

Ik word er ook niet vrolijk van als iemand met zijn 100 kg op een welshponytje gaan zitten ;)

Ik heb een vriendin die flink stevig is, een groot gelders paard heeftrn nu met winst in de m2 rijdt :)

En waarom is dat een andere discussie volgens jou?
Je zegt toch echt zelf daar dat dikkere vaak beter kunnen rijden, waar staat dat? Artikelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:27

Ik heb een vriendin die flink stevig is, een groot gelders p

En waarom is dat een andere discussie volgens jou?
Je zegt toch echt zelf daar dat dikkere vaak beter kunnen rijden, waar staat dat? Artikelen?[/quote]

Sorry, maar ik vind eerlijk gezegd ook dat deze hele discussie een totaal andere wending heeft gekregen; Want het gaat er volgens sommigen toch echt grotendeels over dat je dus als je te zwaar bent helemaal nooit meer op een paard mag gaan zitten...

Als een shetlander nou met gemak 50 kg kan dragen, dan is het dubbele gewicht toch ook nooit een probleem voor een paard van 1.76 en 700 kg?
Ik gebruik mijn dieren maar als voorbeeld en nee ik ga niet op die kleine zitten hoor...

Ik weet ook dat ik het mijn paard niet al te gemakkelijk maak op moment, als ik weer vollop zou gaan dressuren met haar, het is niet voor niets dat ik buitenrij, ik weet dat ik realistisch genoeg ben en denk ten alle tijde aan het welzijn van mijn dieren, ik weet zeker dat ik die van mij niet aan het kapotrijden ben met mijn gewicht.
Dus ja ik voel me ook geschoffeerd als dan iemand hier me op verkapte wijze mij voor een egoistische dierenkweller uitmaakt, kom op zeg...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:48

Een shet kan 50 kilo dragen, maar gezond is anders.
Daarentegen zijn er best paarden die zonder problemen 100kilo kunnen dragen.

Ik ben ook gestopt met rijden op mijn Fjord totdat mijn gewicht in orde was.
Is toch geen schande?

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:23

Ik denk dat de jury het gewicht van de ruiter wel meetelt.
Maar alleen bij het punt 'de zit van de ruiter' of bij springen 'de algeme indruk'
Ik vind het niet eerlijk maar ik denk dat het wel word mee geteld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:56

Babootje schreef:

Wat ik er ook over wil zeggen is, dat ik de "voor" en "na" situatie dus ken en heel goed kan beoordelen dat ik hoewel ik best nog aardig rij, ik veeeel beter kan rijden met 20 kilo minder. Bovendien vindt mijn paard dat dus idd ook veel prettiger.