Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:38

Ik heb ook geen ruiterbewijs en ik rijd hier ook vaak buiten. Nog nooit controle of iets dergelijks gehad.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:02

koenlover schreef:
Ik heb altijd begrepen dat je met een ruiterbewijs verzekerd ben als je met andere op je eigen paarden naar buiten gaat klopt dit dan ook niet? Wij hebben bijvoorbeeld 8 paarden, en daarvan rijd mijn broer 1, ik 1 en m'n moeder 1,voor de rest zou ik dan een bijrijdster meenemen op buitenrit, maar ik heb altijd gehoord dat je om verzekerd te zijn als een ander op je paard rijd je dus een ruiterbewijs nodig hebt.

De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk bij schade, behalve als je tegen uitdrukkelijke orders in het paard stiekum meeneemt.

De verzekering die bij het ruiterbewijs zit die keert uit bij schade op de openbare weg en gaat vervolgens de schade verhalen op de schuldige. Iedereen in Nederland moet een WA verzekering hebben, dus je bent gewoon verzekerd. De verzekering van het ruiterbewijs zorgt dat je eerder je schade vergoed krijgt.

Het ruiterbewijs is alleen nodig bij het aanvragen van een penning in bepaalde gebieden.

Natuurlijk is het wel een hele leuke cursus en best een leuk examen (ik ben examinator :D ), maar in de praktijk heb je het ruiterbewijs niet vaak nodig.

Als je op een FNRS manege een buitenrit gaat maken op een manegepaard is het wel handig als je een ruiterbewijs kunt laten zien.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:08

Tilmar schreef:
Als je op een FNRS manege een buitenrit gaat maken op een manegepaard is het wel handig als je een ruiterbewijs kunt laten zien.

Als je tijdens je les op je manegepaard naar buiten gaat heb je in mijn ogen het ruiterbewijs niet nodig: jouw instructeur kent jou en het paard en die zou in moeten kunnen schatten of jij capabel genoeg bent om met dat paard naar buiten te gaan...Ik zie in dat punt niet de meerwaarde van het ruiterbewijs, sorry...

edit: typo

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:47

@Teigertje008: daar heb je helemaal gelijk in. Ik bedoel ook meer als je op een vreemde FNRS manege een buitenrit gaat maken, bijvoorbeeld op vakantie.

ambre

Re: Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:03

Ik heb toevallig net de cursus ruiterbewijs gegeven aan een 10 tal cursisten.Zelf heb ik het niet en het is hier ook niet verplicht.
Op de manege willen ze wel gaan verplichten dat de begeleiding vd buitenritten een ruiterbewijs heeft.
Ik neem aan dat ik als ORUN instructrice daar ook voor in aanmerking kom.

Voor veel ruiters is het echt wel nuttig hoor.Je moet het meer zien als een cursus waar je veel theorie leert die je in de gangbare lessen niet tegen komt.
Ook verkeersregels zijn natuurlijk erg handig,zo krijg je te horen waar je wel en niet mag rijden.
Hier deden veel jonge ruiters mee die alleen op manege paarden rijden en die hebben echt heel veel geleerd.
Of ik ze daar na een groep zou laten leiden is nog een ander verhaal...
De mensen die al aardig konden rijden hebben zelf de theorie geleerd en alleen examen gedaan.
Iedereen geslaagd en enthousiast.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:32

ambre schreef:
Voor veel ruiters is het echt wel nuttig hoor.Je moet het meer zien als een cursus waar je veel theorie leert die je in de gangbare lessen niet tegen komt.
Ook verkeersregels zijn natuurlijk erg handig,zo krijg je te horen waar je wel en niet mag rijden.
Hier deden veel jonge ruiters mee die alleen op manege paarden rijden en die hebben echt heel veel geleerd.
Of ik ze daar na een groep zou laten leiden is nog een ander verhaal...
De mensen die al aardig konden rijden hebben zelf de theorie geleerd en alleen examen gedaan.
Iedereen geslaagd en enthousiast.

Ja, moeten ze alleen niet gaan adviseren om 3kg voer in een paard te stoppen, achterlijke sukkels!

Er zitten best wat zinvolle zaken bij, ben ik zeker met je eens, maar er staat ook best wat volstrekte onzin in waarbij zaken gegeneraliseerd worden op een manier die nergens over gaat!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:22

ik heb er geen en rijd indien ik een paard ervoor ter beschikking heb zoon 5 dagen in de week buiten ;) soms 6 als ik eens in een weekend op de paarden moet passen ivm vakantie of ziekte.

Hier is het naar mijn weten ook niet verplicht. Buiten dat vind ik het niks zeggen als je in de bak even beetje mooi kan rijden. Buiten zijn paarden doorgaans anders en krijg je met andere dingen te maken dan in een afgesloten rijbak.
Ik ken genoeg mensen die buitenruiters zijn die niks bakken dressuurmatig in een bak en andersom ruiters die hoog in de dressuur trainen maar buiten toch meer moeite hebben met hun paard.

ik snap wel dat t zn nut kan hebben wat betreft bepaalde theorie of inderdaad verkeersregels. Wat mij vooral stoort is dat het niet een eenmalige uitgaven is en je het elke keer moet verlengen. Wellicht had ik anders als meisje die niet veel heeft en geen eigen paard heeft dan al lang eentje gehaald vroeger

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:36

Daarom moet je ook buiten een bak een proef afleggen.

Over sommige dingen die je moest leren voor de theorie heb ik me ook her en der over verbaasd :=

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:52

tylando schreef:
raar want ging een keer een strandrit maken bij manege in renesse en de begeleider moest perse een ruiterbewijs hebben werd gezegd!

heey op welke manege was dat was dat toevallig manege Grol want daar werk ik en daar heb je inderdaad een ruiterbewijs nodig als je wil begleiden,

ps. op welk paard ging je?

Larizzie

Re: Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:00

ik ga binnenkort mijn ruiterbewijs halen niet omdat ik het nodig vind maar gewoon omdat ik het leuk vind om hem te halen ik ga er gewoon een gezellig weekeinde van maken! nu leen ik af en toe wel ff een penning van iemand want de eigenaar van de manege weet echt dat ik goed rijd dus...... en als je een ruiterbewijs hebt krijg je vaak ook sneller een vezorgpaard want ik heb helaas geen eigenpaard en ik heb ook en ik ga heel vaak naar buiten ook met vrienden dus dan jatten we ff een penning van vrienden die dan niet mee gaan maar ik snap heel goed dat sommige maneges ruiterbewijs instellen als eis want ook op mijn werk werd er een keer een paard gehuurd en en toen had mijn baas naar een ruiterbewijs gevraagt en toen had die gast een nep ruiterbewijs laten zien en toen kwam dat manegepaard terug helemaal afgepijgerd en uitgehongerd en dood moe en hij had gelijk die dag daarna koliek gekregen omdat die gast dat paard gevoerd met verkeerd voer is hij een week later overleden...... ik vind het echt vreselijk maar nu let hij er helemaal op of iedereen een ruiterbewijs heeft ps ik werk niet betaald op die manege hoor en het verhaal weet ik niet precies meer dus het kan zijn dat dat verhaal niet helemaal klopt sorry maar nu hebben jullie wel een indruk van wat een ruiterbewijs kan doen en als er hier mensen tegen zijn mag dat van mij want iedereen heeft zijn eigen mening :+ :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:18

Alsof een ruiterbewijs ondervangt dat een manegehouder een paard zomaar de hele dag zonder begeleiding aan een wildvreemde meegeeft? :?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:03

AlexandraM schreef:
Ik ken genoeg mensen die buitenruiters zijn die niks bakken dressuurmatig in een bak en andersom ruiters die hoog in de dressuur trainen maar buiten toch meer moeite hebben met hun paard.

ik snap wel dat t zn nut kan hebben wat betreft bepaalde theorie of inderdaad verkeersregels. Wat mij vooral stoort is dat het niet een eenmalige uitgaven is en je het elke keer moet verlengen. Wellicht had ik anders als meisje die niet veel heeft en geen eigen paard heeft dan al lang eentje gehaald vroeger

Haha, ja dat is waar! Sommige Z ruiters kunnen het bos niet in met hun paardje. Maar goed, misschien heeft dat ook met je paard/voer/omgeving/ervaring te maken.

Die info krijg je idd niet tijdens een manegeles, maar die informatie kan je ook in een dag doen, met een verkorte en veel goedkopere cursus, toch?

Verder geven wij elk jaar diplomarijden hier. Dit doen we niet alleen omdat de kids het leuk vinden, maar ook voor de theorie van het paardrijden. Het boek hebben we zelf geschreven en gaat o.a. over voeding, huisvesting, fokkerij, kleuren, harnachement enz. (het is geen fnrs-diploma, maar zelfde idee).
Ik neem tijdens de ponykampen de regels van het buitenrijden door met de meiden en probeer ze zo wat informatie bij te brengen.

En de KNHS weet nu eenmaal hoe ze geld binnen moeten halen, dus je zal hoe dan ook denk ik elke 2 jaar moeten betalen...(misschien moeten we eens stoppen met het zonder nadenken betalen ervan..?)

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:34

Koper schreef:
Alsof een ruiterbewijs ondervangt dat een manegehouder een paard zomaar de hele dag zonder begeleiding aan een wildvreemde meegeeft? :?

neehee ja kan daar een paard huren voor een dag een uur of een week en iedereen maakt fouten :j dat die mensen nou niet weten hoe ze meet paarden moeten omgaan daar kan hij niks aan doen hij zag ze als een goed opgeleiden gezin dus ik snap niet wat dit voor reactie is -O-