Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:57

Ik heb ook altijd een cap op! ga zonder cap niet op een paard. Ookal is het de meest dooie knol, mij niet gezien ;) is een kleine moeite en kan veel leed besparen!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:02

Ik draag altijd een cap en vind het geen probleem. Is toch een stukje veiligheid/ En ook al zeggen veel mensen in een topic eigen keuze volwassen enz.

ik vind dat paardentijdschriften en zelfs Bokt een voorbeeld functie hebben voor jonge meiden en dat ze eigenlijk geen foto's meer moeten toe laten waar mensen zonder cap op staan:) Zodat je je voorbeeld naar de jongeren;0 want die zijn het vaak die roepen niet nodig en niet mooi enz uitdraagt.

maar ja er bestaat zoiets als vrije mening in Nl en alles moet met regels om mensen het te laten snappen> Maar vind dat die paardentijdschriften enz..en voorbeeld functie hebben en houden voor de jeugd...dus eigenlijk mee moeten werken aan het goede voorbeeld..zodat we allemaal ons steentje bijdrage aan verbetering in veiligheid...het is niet voor niets dat paardrijden als sport nog steeds op nummer 1 staat als gevaarlijke sport. En niet andere sporten omdat als er iets met iemand van zijn paard vallen gebeurd het vaak meteen erngstig is te noemen.

En alles wat we kunnen doen is zorgen dat we het veiligheids beeld naar buiten dragen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:21

Ik draag ook echt ALTIJD een cap. Ik geloof dat ik één keer heel perongeluk opgestapt ben en toen geen cap op had. Daar kwam ik na een minuut of 5 achter en toen ben ik als een speer afgestapt, te voet terug gegaan naar stal en cap opgehaald :P

Fraai? Neuh, dat niet, en eerlijk gezegd vind ik het ook echt ontzettend vervelend want zodra de temperatuur boven de 10 graden komt stap ik af met een zeiknat hoofd, maar het hoort er nou eenmaal bij; net als een helm op de motor :) Caps van tegenwoordig zijn wel een stuk fijner dan een jaar of wat geleden, toen net dat veiligheidskeurmerk kwam en we echt zo'n paddestoel zonder doorluchting enzo op moesten :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:26

Grappig.. Sommige mensen zeggen dat ze ALTIJD met cap rijden...
Kijk in het profiel.. wat zie je.. foto's zonder cap...

Ik geef toe, heb m niet altijd op nee..
Meeste keren wel..

Scheelt dat ik niet zo vaak meer rij..

Heb meer een hekel aan die moeders met kinderen, zonder cap op de pony.
Want ja ponybeest is lief en zal nooooit wat doen...En ik kan mn kind eraf tillen, ben binnen armbereik..
Jep.. En jij hebt geen oog voor veiligheid van je kind denk ik dan.. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:50

Ik zat dinsdag per uitzondering een keer zonder cap op mijn hengst, had de kap van m'n trui op mijn hoofd omwille van de ijzige snijdende wind en kreeg er oorpijn van. Had een warm hoofd maar voelde me echt niet compleet. Hengstemans mag nog zo bomproof zijn je weet nooit wat er eens kan misgaan. Hij is meermaals gestruikeld tijdens het rijden en elke keer toch klein kickje "wat als".
Nee bedankt, volgende keer dan maar oorpijn en cap op.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:32

Van mijn superervaren manegepaard dat nergens van schrikt zal ik niet gauw af vallen, en ik hoop al helemaal nooit hard op mijn kop terecht te komen. Maar verder zie ik niet in wat er mis is met een cap? Wat mij betreft hoort het erbij als rijlaarzen, een rijbroek en een zweep: niet omdat het veilig is, maar gewoon omdat je ruiter bent. Een beetje zoals een politicus of zakenman met een driedelig kostuum loopt: dat doe je gewoon. Ik snap dan ook niet waarom sommige mensen er zo'n punt van maken. Is het stoer of zo om zonder te rijden? Dan zijn Olympische springruiters zeker ook niet stoer...

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:37

ik ga nooooit zonder cap een paard op! gewoon, omdat hij er niet voor niets is.

Las een poos terug een verhaal in Bit over een olympische ruiter die van haar makste paard viel. Het paard deed niet gek, het struikelde. is ze dus mooi in een rolstoel beland! Was volgens mij ook omdat ze geen cap droeg.

ik vind het eigenlijk niet eens echt mooi meer staan als iemand geen cap draagt. vooral als ze helemaal hun best hebben gedaan om mooie laarzen etc. aan te schaffen! Er zijn tegenwoordig trouwens ook zo veel mooie en verschillende caps.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:44

Ik draag altijd een cap en vind het totaal niet erg, we gaan meestal buitenrijden en als we iemand tegenkomen, denk ik vaak: ik heb lekker een cap en rijd paard }:)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 01:43

Ik rij altijd al met cap, maar begrijp ook wel dat sommige mensen het 'onwennig' vinden of wat dan ook. Zelf snap ik soms niet eens het nut, wat BV je nek is dan nog onbeschermd, land je hard en/of verkeerd, dan loopt het nog niet goed af, of als je verkeerd op je rug of wat dan ook valt..
Natuurlijk, als je op je hoofd valt, en een dreun van het paard krijgt tegen de cap, is de klap (volgens mij) wel minder hard dan zonder cap, en ook minder schadelijk. Maar als ik sommige mensen zie vallen, snap ik het nut er niet van, kon die cap beter om de nek zitten zou ik soms denken xD

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 01:56

Heb zelf een (imo) ontzettend mooie Viper cap (met dat carbon aan de zijkanten *D ) in de kast liggen, maar die heb ik alleen op als de leskinderen op stal zijn (goede voorbeeld geven) of als ik op andere paarden dan mijn eigen rijd.
Eigen ben ik welgeteld één keer vanaf gevallen in 4 jaar rijden met de meest gekke capriolen (zonder tuig, achterstevoren, springen zonder zadel ed) en die keer was doordat paardlief struikelde in het gras, rijd dan ook niet meer in het gras.

Ben één keer van een ander paard gevallen, die ik van te voren gewoon 't irriteren was zodat die wat pittiger werd, nah dat had ik geweten, cap was in 2e gescheurd -O-

BeauSo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:58

Ik rij nooit zonder cap, ik vind het ook helemaal niet lelijk staan. Hoort er gewoon bij vind ik. De mijne is wel niet zo mooi versierd met glittersteentjes, daar moet ik maar eens naar zoeken haha ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:27

vroeger reed ik altijd met cap en bodyprotector ( mijn proefjes mislukte altijd omdat ik dan geen
bodyprotector om mocht )
de héle tijd dat ik op de manege reed áltijd cap + bodyprotector , en met de springles sprong
ik altijd met mijn eigen veiligheidsbeugels ( en mijn eigen peesbeschermers )
nu doe ik de cap wel eens ( 3 keer ) af voor een fotoshoot , maar anders niet.
1 keer géén cap op om even zonder zadel en hoofdstel erop te stappen.

wel mocht ik eens op het paard van mijn tante , ik had geen cap bij me , dan ga ik nu ook
gewoon zonder cap uitstappen := daarin ben ik nu wel makkelijker in geworden :n

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:13

ik heb altijd met cap gereden en ik vertrek ook niet meer zonder. ik heb best wel een lastige pony en ik hou ook van mijn cap.
sommigen (zoalsolimpischespelen) rijden met een hoedje eigenlijk vind ik dat zelfz verkeerd wnt alle paarden kunnen schrikken en je eraf gooien ookal kun ej zo goed rijden

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:44

ik heb ook altijd met een cap gereden. op de manege waar ik rijd was het verplicht, en iedereen droeg daar dus een cap. ik ben ook niet anders gewend.
ik ben wel en keer op vakantie geweest, en daar hadden ze ook paarden, en tijdens een lesje met een klein meisje en mijn even kleine broertje roept dat meisje halverwege: kijk mama! ik kan al zonder cap rijden! was de instructrice die dus vergeten, en hop, cap op haar kop gezet. zij teleurgesteld...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:09

Vroeger reed ik ook nooit met cap..
Op de manege was het wel verplicht, maar goed.. die van vroeger waren ook niet echt geweldig..
Stoffen dingetje, die zo kapot gaat en elastiekje had je boven op je cap :+

Toen ik verzorgpony kreeg was het verplicht om met cap te rijden, en waren er ook al wat betere caps in omloop.
Sindsdien heb ik hem altijd op :j.
Cappie heeft al paar x voor gezorgd dat mijn hoofdje ongedeerd bleef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:20

Ik denk erover om als ik wedstrijden ga starten een extra lichtgewicht cap aan te schaffen, in eenvoudig zwart en die dan naar persoonlijk idee laten pimpen :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:38

Ik ben in die 5 jaar dat ik mijn paard ken en rijd 1x van haar afgevallen en dat was omdat het arme dier struikelde en door haar benen ging :+ En toch, rijd ik standaard, altijd, met cap, ondanks dat ik het braafste en makste paard ooit heb. Die kan dus wel struikelen ;)

Ik zie het oncomfortabele ook niet zo. In de winter is het lekker warm. Als je een goede passende cap hebt gekocht, zit die ook gewoon goed. Dan schuurt hij niet, dan beweegt hij niet.. Dan zit het gewoon lekker en ook niet lastig.

In de zomer is het wel eens te warm en word het zweterig... Je haar zit soms voor geen meter meer... Maar och... Je bent bij de paarden. Je loopt geen modeshow..

Liever een zweetkop en een kapsel dat niet zit, dan een schedelbasisfractuur :+

Vanaf ongeveer mijn 12de tot 18de reed ik vaak zonder cap. Ik reed ook wel eens met, vooral in de winter, maar in de zomer had ik dat ding niet op mijn hoofd zitten. Ik weigerde dat. Zag er toch niet uit zo'n cap. Het was veel stoerder zonder. Het ding zat niet.. Het was veel te warm. Blabla. Twintig andere onzin redenen.

Allemaal belachelijke excuses. Want is die ijdelheid nou echt belangrijker dan je veiligheid?

Bij mij in ieder geval niet meer, maar bij genoeg mensen nog wel. Ook volwassen mensen. Ik kan daar soms echt niet bij, dat een volwassene, met gezond verstand, standaard zonder cap rijd. Waarom? Wat is de meerwaarde.. Welke reden kan nou in hemelsnaam belangrijker zijn dan de bescherming van je koppie?

Ik moet zeggen dat ik er soms nog wel eens op zit zonder cap. Als ik buiten wandel met paardlief en er dan even snel zadelloos en hoofdstelloos op kruip.

Maar vaak voelt dat dan niet lekker. Dat vreemde gevoel dat er iets mist. Het gevoel dat ik heb als ik mijn telefoon niet bij me heb.. Het gevoel van het niet om hebben van een auto gordel. Het gevoel dat je iets bent vergeten. Het gevoel dat er iets niet klopt.

En daarom doe ik toch altijd mijn cap op, ook voor op de foto en ook als ik weet dat ik tijdens het wandelen er even op wil, neem ik mijn cap mee.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:34

Ik draag mijn cap ook altijd, heeft mijn hoofd wel vaker gered :)

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:50

Ik heb bijna altijd mijn cap op, heb nu echt maar 2x op een paard gezeten zonder cap, voelde me vreselijk kaal... Maar ik ben een klein poosje geleden met cap van me paard gemieterd, en sindsdien denk ik echt 3x na... Ik heb toen ondanks mn cap een lichte hersenschudding gehad, en niet te vergeten dat ik bijna me hele rechterkant gekneusd had, en ik was compleet bewusteloos geweest. En daarna weer opstappen en wegrijden, 2 dagen later ook gewoon weer opstappen haha. Maar sinds ik mijn paard heb, heb ik ontiegelijk veel kneuzingen opgelopen. Ze kunnen me beter helemaal inpakken in kussens denk ik zo, heb momenteel mn hand nog gekneusd, ook door me paard, maar meer omdat mn hand verloor van een deur van 75 kilo....

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:00

Wat bestaat bokt ineens uit een groep brave mensen :P

Ik draag nooit meer een cap, op de manege heb ik dat altijd netjes gedaan.

Ik heb een ontzettend braaf paard en ik kan wel met 100 argumenten aan komen zetten waarom ze zo fantastisch is, maar dat doen we maar niet ;) neem het maar gewoon van me aan.
Wel ben ik een paar keer met haar gevallen, maar dat ging ook nergens over. Natuurlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar dan kan ik net zo goed mn cap permanent op zetten, dan ben je altijd en overal veilig. Ik denk niet dat er voor mij meer risico is met haar dan wanneer ik fiets of loop op weet ik wat.

Maar dat is het cruciale punt, hoe groot is het risico dat het fout kan gaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:54

Gisteren nog een nieuwe cap gehaald, ik rijd nooit zonder! Doe hem soms af voor wat portretfotos, maar met rijfotos heb ik hem altijd op. Doe hem overigens alleen af als ik het paard vertrouw :)

dante00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:46

Een cap dragen is niet zo erg vind ik .
Het is juist alleen maar veilig ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:54

DeniseES schreef:
Wat bestaat bokt ineens uit een groep brave mensen :P

Ik draag nooit meer een cap, op de manege heb ik dat altijd netjes gedaan.

Ik heb een ontzettend braaf paard en ik kan wel met 100 argumenten aan komen zetten waarom ze zo fantastisch is, maar dat doen we maar niet ;) neem het maar gewoon van me aan.
Wel ben ik een paar keer met haar gevallen, maar dat ging ook nergens over. Natuurlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar dan kan ik net zo goed mn cap permanent op zetten, dan ben je altijd en overal veilig. Ik denk niet dat er voor mij meer risico is met haar dan wanneer ik fiets of loop op weet ik wat.

Maar dat is het cruciale punt, hoe groot is het risico dat het fout kan gaan.

Ben ook niet zo braaf blijkbaar want draag thuis ook eigenlijk nooit een cap, alleen maar bij jonge nieuwe paarden.

Ik neem bewust het risico en vind idd dat je dan ook op je fiets, bij het traplopen en allerlei andere gevaarlijke bezigheden ook een helm op zou moeten zetten.
In mijn ogen creeër je een soort schijnveiligheid want een cap kan niet voorkomen dat je valt en je nek breekt, dus ik ben me daar denk ik bewuster van dan veel mensen die wel een cap dragen en neem daardoor sneller de beslissing om bijv. eerst te longeren voor ik op een paard stap, wat dan weer zorgt voor mijn (schijn) veiligheid ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:06

Tja hier nog een brave bokker.
Ik draag altijd mijn cap als ik op een paard stap :j
Ik heb het zo geleerd op de manege en bij mijn verzorgpaarden was het verplicht anders mocht ik er niet op.

Nu zou ik voor een fotoshoot wel voor de "mooi" zonder cap erop stappen, maar mijn verzorgpaarden zijn met pensioen dus ik zit er nooit meer op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:10

Ik heb van mijn man een paard gekregen...maar ik moest beloven om altijd met Cap te rijden.
Dat doe ik nu dan ook.

Laatst was ik hem vergeten en dat voelde heel kaal. Ik heb hem toen ook maar snel uit de stal opgehaald