Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:39

Jes_sira en Ingevdh, dus jullie vinden het echt normaal dat wanneer jullie een betalende bijrijder zouden hebben, dat deze doorbetaald als ze langdurig niet kan rijden, maar wel de verzorging en evt aan de hand stappen/koelen enz op zich neemt?

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:40

Het gaat mij er ook meer om dat bijrijders blijkbaar vinden dat ze betalen naar de waarde van de dienst, zoals inderdaad als je een les neemt. Maar die verhouding is er in mijn ogen helemaal niet bij wat de gemiddelde bijrijder betaald.
Daarom betaal je op een manege over het algemeen ook veel meer. (met minder flexibiliteit)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:42

Een manege is een bedrijf, die moeten wat aan hun klanten verdienen, de paardeneigenaars hopelijk niet. Het hangt er imo ook vanaf wat je doet, wat je ervoor terug krijgt en om hoeveel geld het gaat.

Ik ben wel eens met iemand in contact geweest, 150 euro pm alleen rijden, niet uitmesten of voeren. Nou sorry hoor, maar als een paard dan 6 maanden kreupel is, dan ben ik toch gek als ik 150 pm door blijf betalen?!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:47

Ik rijd al vele jaren bij en heb nooit betaald hiervoor...Reden? Paarden stonden over het algemeen op een doe het zelf stal.
Dus naast het rijden, meste ik de stal, verzorgde het voer, werd ik ingeroosterd om de paarden binnen of buiten te zetten, deed mee aan de klusjesdagen. En altijd nam ik les, waarbij zowel ik als het paard verbeterde.
Als het paard kreupel was, stapte ik aan de hand, meste ik nog steeds zijn stal en gaf hem medicatie indien van toepassing.

Rijd nu bij mensen aan huis en ook daar zijn ze blij dat ik ze help met de paarden.

Nee betalen voor een kreupel paard zou er bij mij niet ingaan :n. Zeker als je op jouw dagen nog de stal mest, voer jlaar zet en overige verzorging op je neemt om de eigenaar op die dag te ontzorgen.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 28-01-13 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:48

jullie verdraaien heel deze post.

En mijn reacties zijn nav de OP en niet nav jullie reacties

Het gaat heel maal niet om een paar dat een half jaar kreupel is. Natuurlijk is dat een hele andere situatie.
Waarin het naar mijn idee ook logisch is dat een betalende bijrijder dan niet door hoeft te betalen.
Ik denk zelfs dat in dat geval de bijrijder vertrekt naar een ander bijrijd paard.

Maar als een paard een week of 2 niet gereden kan worden door onvoorziene omstandigheden vind ik het niet terecht dat er dan ineens geld terug gegeven moet worden aan de bijrijder.
Ik hoop dat mensen met een bijrijder er eentje hebben die zo meegaand is dat ze dat ook helemaal niet zouden vragen in zo'n (kort) geval.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:49

laetitia schreef:
Nee betalen voor een kreupel paard zou er bij mij niet ingaan :n. Zeker als je op jouw dagen nog de stal mest, voer jlaar zet en overige verzorging op je neemt om de eigenaar op die dag te ontzorgen.

Daar krijgen sommige mensen zelfs voor betaald! Zou toch te gek voor woorden zijn als je daar inderdaad ook nog voor zou moeten betalen :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:50

MirandaDvG schreef:

Het gaat heel maal niet om een paar dat een half jaar kreupel is. Natuurlijk is dat een hele andere situatie.
Waarin het naar mijn idee ook logisch is dat een betalende bijrijder dan niet door hoeft te betalen.
Ik denk zelfs dat in dat geval de bijrijder vertrekt naar een ander bijrijd paard.

Maar als een paard een week of 2 niet gereden kan worden door onvoorziene omstandigheden vind ik het niet terecht dat er dan ineens geld terug gegeven moet worden aan de bijrijder.
Ik hoop dat mensen met een bijrijder er eentje hebben die zo meegaand is dat ze dat ook helemaal niet zouden vragen in zo'n (kort) geval.

Dan viel je een beetje midden in de discussie denk ik :D maar nee, korte periode zou ik ook geen moeite mee hebben hoor.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:59

vuurneon schreef:
laetitia schreef:

Daar krijgen sommige mensen zelfs voor betaald! Zou toch te gek voor woorden zijn als je daar inderdaad ook nog voor zou moeten betalen :=

Inderdaad...het valt mij op dat er op Bokt zovaak afgegeven wordt op bijrijders en dat maakt mij soms een beetje boos...
De reden dat er nl. vraag naar bijrijders is, is vaak ontzorging op de dagen dat eigenaar zelf geen tijd heeft. Dan is het toch fijn dat iemand de zorg van jouw paard op zich neemt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:05

MirandaDvG schreef:

Dat zei ik al: Ooit een bijrijdster gehad die op vakantie ging en dus dacht dat ze voor die maand maar voor 1 week hoefde te betalen. Dat vind ik dus niet. Zeker niet als ze aan de andere kant gedurende mijn vakantie de gemiste dagen kan inhalen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:06

kamsel schreef:
Jes_sira en Ingevdh, dus jullie vinden het echt normaal dat wanneer jullie een betalende bijrijder zouden hebben, dat deze doorbetaald als ze langdurig niet kan rijden, maar wel de verzorging en evt aan de hand stappen/koelen enz op zich neemt?

Lezen is ook een vak ;) Er staat ook bij dat het anders wordt als het paard langdurig stil staat.

Ik heb gelukkig nooit in deze situatie gezeten, heb ooit een bijrijder gehad voor 1x in de week gratis die heel lief met een enveloppe met geld aan kwam zetten toen ik leegliep op DA rekeningen. Zo kan het ook!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:39

Fiffill schreef:
Een manege is een bedrijf, die moeten wat aan hun klanten verdienen, de paardeneigenaars hopelijk niet. Het hangt er imo ook vanaf wat je doet, wat je ervoor terug krijgt en om hoeveel geld het gaat.

Ja en? Als de houding van de bijrijder is alleen te willen betalen "naar de dienst" dan zou je ook de bijdrage moeten berekenen "naar de dienst". Maar dat is meestal niet het geval. Als eigenaar vind je het leuk als degene die je paard bijrijdt het ook van harte doet. Financieel is voor mij minder belangrijk, maar als ik zie dat de bijrijder wel geld over heeft voor mooie kleren, dure (rij)laarzen (die ik niet eens kan betalen) en voor een dubbeltje op de eerste rang wil tja, dan liever niet. Als er echt geen substantiele financiele bijdrage bijzit maar wel veel motivatie dat valt daarover te praten. Maar vaker merk ik dat dat niet zo is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:42

ingvdh schreef:
kamsel schreef:

Lezen is ook een vak ;) Er staat ook bij dat het anders wordt als het paard langdurig stil staat.

Ik heb gelukkig nooit in deze situatie gezeten, heb ooit een bijrijder gehad voor 1x in de week gratis die heel lief met een enveloppe met geld aan kwam zetten toen ik leegliep op DA rekeningen. Zo kan het ook!

Nou precies! En dat is toch de instelling die je wilt zien. Ook zou je het niet aannemen. De betrokkenheid bij het paard en situatie vind ik heel belangrijk. En dat mis ik hier een beetje

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:45

Babootje schreef:
Fiffill schreef:

Ja en? Als de houding van de bijrijder is alleen te willen betalen "naar de dienst" dan zou je ook de bijdrage moeten berekenen "naar de dienst". Maar dat is meestal niet het geval. Als eigenaar vind je het leuk als degene die je paard bijrijdt het ook van harte doet. Financieel is voor mij minder belangrijk, maar als ik zie dat de bijrijder wel geld over heeft voor mooie kleren, dure (rij)laarzen (die ik niet eens kan betalen) en voor een dubbeltje op de eerste rang wil tja, dan liever niet. Als er echt geen substantiele financiele bijdrage bijzit maar wel veel motivatie dat valt daarover te praten. Maar vaker merk ik dat dat niet zo is.

Nou, ik heb wel prijzen gezien waarvoor ik bij een manege voor hetzelfde geld kan rijden hoor :) ligt er misschien ook aan waar je woont.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:50

Over een weekje zal niemand mij horen, over symbolische bedragen ook niet (ik heb jarenlang een verzorgpaard gehad voor 25 euro in de maand, dat heb ik ook maandenlang doorbetaald toen ik er alleen maar naastliep, 3x per week en regelmatig vaker, juist toen ze ziek was!), maar 150 per maand, dat vind ik alweer iets heel anders worden: zoveel hou ik per maand niet eens over :/

redbutton

Re: Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:58

ik als bijrijder ga niet betalen om het dier alleen te verzorgen en er naast te mogen lopen, ik ben heel graag met paarden bezig, rij graag maar dit gaat me te ver, ben je net een slaafje!
ik betaal zelf niets voor mijn bijrijdpaard (alleen lessen) maar neem op mijn dagen alle verzorging op me en zal dit ook doen als hij ziek/kreupel is en ik niet kan rijden, maar ik zou er dan never nooit voor betalen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:02

Mijn bijrijdpaardje is vaker wel eens (meer dan) een maand ziek geweest, ik hoefde die maanden niks te betalen. Lijkt me ook logisch aangezien ik toen echt alleen klusjes kon doen: mesten, voeren en korte wandelingetjes maken.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:26

Toen ik nog bijrijder was betaalde ik gewoon door, dit was niet omdat de eigenaresse dat wilde maar omdat de stal waar het paard stond vroeg om een 'bijrijdervergoeding'. Anders had het van haar helemaal niet gehoeven. Ik heb zo'n vier maanden doorbetaald terwijl ze kreupel was en met het paard aan de hand gestapt, daarna hadden we echt een geweldige band opgebouwd. Ik zou het zo weer doen! Tenzij de bijrijderskosten echt heel hoog zouden zijn, dan zou ik het niet helemaal eerlijk vinden (ik zou wel komen om te wandelen en voor de verzorging, maar niet doorbetalen). Maar in mijn geval ging het om 25 euro in de maand dus dat vond ik geen probleem :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:49

Narya schreef:
Over een weekje zal niemand mij horen, over symbolische bedragen ook niet (ik heb jarenlang een verzorgpaard gehad voor 25 euro in de maand, dat heb ik ook maandenlang doorbetaald toen ik er alleen maar naastliep, 3x per week en regelmatig vaker, juist toen ze ziek was!), maar 150 per maand, dat vind ik alweer iets heel anders worden: zoveel hou ik per maand niet eens over :/

Precies, 25 euro in de maand valt mee maar ik zie hier dus regelmatig bedragen van 100+. Dan ben je toch gewoon gek als je dat doorbetaald?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:50

25 euro betaal ik ook niet hoor als ik alleen maar mee mag helpen met de revalidatie aan de hand :=
Gaat mij meer om het principe dan om het bedrag.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:56

Babootje schreef:

Je ziet anders nergens dat er bijdrages worden gevraagd om een paard te verzorgen waarmee niet gewerkt kan worden, dus de meeste bijrijders betalen wel degelijk om te rijden, anders zouden ze wel gratis ergens een shet gaan knuffelen :Y) . Naar de dienst betalen door te vergelijken met de prijs van een manege vind ik ook niet helemaal passend. De prijs van een manege vergelijken met de prijs van een verzorg paard is als het vergelijken van een taxi dienst met een carpool afspraak en daar zou je ook nooit evenveel voor betalen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:58

vuurneon schreef:
25 euro betaal ik ook niet hoor als ik alleen maar mee mag helpen met de revalidatie aan de hand :=
Gaat mij meer om het principe dan om het bedrag.

Mee eens hoor, maar het hangt voor mij ook af van de situatie en het bedrag.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:55

liedje89 schreef:
Babootje schreef:

Je ziet anders nergens dat er bijdrages worden gevraagd om een paard te verzorgen waarmee niet gewerkt kan worden, dus de meeste bijrijders betalen wel degelijk om te rijden, anders zouden ze wel gratis ergens een shet gaan knuffelen :Y) . Naar de dienst betalen door te vergelijken met de prijs van een manege vind ik ook niet helemaal passend. De prijs van een manege vergelijken met de prijs van een verzorg paard is als het vergelijken van een taxi dienst met een carpool afspraak en daar zou je ook nooit evenveel voor betalen.

Op welke manier vind jij dit (het dik gedrukte) niet passend? Toen de eigenaar van mijn (inmiddels) bijrijdpaardje en ik gingen overleggen over de maandelijkse bijdrage, heb ik zeker wel gekeken naar de kosten per maand op een manege. Ik betaal nu per maand 6 euro meer dan op de manege, maar ik kan vaker rijden, heb veeeel meer vrijheid en krijg af en toe ook wel eens gratis een lesje van de eigenaar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:30

rw10 schreef:
liedje89 schreef:

Op welke manier vind jij dit (het dik gedrukte) niet passend? Toen de eigenaar van mijn (inmiddels) bijrijdpaardje en ik gingen overleggen over de maandelijkse bijdrage, heb ik zeker wel gekeken naar de kosten per maand op een manege. Ik betaal nu per maand 6 euro meer dan op de manege, maar ik kan vaker rijden, heb veeeel meer vrijheid en krijg af en toe ook wel eens gratis een lesje van de eigenaar.

Maar dat betaal je dus evenveel maar voor veel meer paard. Doe je alles wat je mag/kan met je verzorgpaard bij een manege dan kost het je waarschijnlijk een veelvoud van wat je betaald voor je verzorg paard.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:22

Op een manege krijg je doorgaans les, bij een bijrijdpaard is het niet vanzelfsprekend dat de lessen inbegrepen zijn in de maandelijkse bijdrage. Dat komt er nog extra bij.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:25

Ik vraag me hier zo af en toe af hoe de bijrijders het doen als ze een eigen paard zouden hebben die kreupel is?

Niet rijden = geen voer? Want we moeten het zakelijk houden en je krijgt geen waar voor je geld }>