Rijden met zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:34

Ik heb zo een leuke pony, die ik iets leuks heb aangeleerd, als ik op zijn borst/hals tik met de zweep remt die af (dus langzamer of staanblijven), eigenlijk wel handig :+

dante00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:12

Ik rij op mijn verzorgpony niet met zweep. Alleeen als ze vervelend doet x

ankehoix

Re: Rijden met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:25

Ik rijd altijd met zweep, mn ene paard heeft zo nu en dan gewoon een tik onder z'n reet nodig als hij vervelend is.
Op buitenrit ook altijd, mn IJslander kan zichzelf zo gek maken dat ze tegen auto's aanloopt dus dan helpt de zweep, ze wordt zich dan gewoon weer bewust van wat ze doet. En tegen honden, soms lopen er van die gekken rond die hun honden op mn paard af laten rennen. Ik wil geen hond tussen de benen van mn paard.

anouk_zilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:52

Ik rijd altijd met zweep maar heb hem niet zo vaak nodig, op buitenrit heb ik mijn zweep wel altijd nodig omdat ze dan soms nog wat vervelend is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:13

In de bak rijd ik altijd met zweep, op buitenrit laat ik hem rustig 'thuis'.

Lisax_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:24

Ik rij alleen lessen met een groep dus vind ik het vaak wel handig om een zweepje te hebben ;D

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:18

Ik heb voor de gein eens zitten kijken welke leeftijdscategorie hier reageert en met een zweep rijd.
Opvallend is dat de meeste onder de 20 jaar zijn meer richting de 12, 13, 14 jaar uitzondering daar gelaten.
Manegepaarden zijn vaak afgestompt wss door al die wiebelbenen en mensen zonder goede balans die er op zitten dus daar kan ik het gebruik van een zweep enigszins wel begrijpen, maar een paard van een particulier kan toch zeker wel zonder zweep gereden worden dat is 1 op 1 of misschien met bijrijder 2 op 1 maar goed dan moet het nog te doen zijn.
Het probleem van het niet aan je been zijn ligt 99% van de gevallen aan de ruiter die heeft het zover laten komen en vaak als je zo'n paard heb die niet meer reageert dan kost het heel wat moeite om het er weer uit te krijgen, helaas weet ik daar alles van na de laatste ruiter die mijn paard gereden heeft.
Soms ligt het aan je houding dat je paard niet door wil lopen dan zeg je met je lichaam ho en met je zweep of benen vooruit.
En verder is consequent zijn is het sleutelwoord en niet vandaag wel morgen niet of ach geef toch niet dat hij/zij wat harder/zachter loopt ja dat geeft wel, paarden hebben duidelijkheid nodig.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:53

ik nam alleen me zweepje soms mee op buitenrit was soms wel handig als ze iets engs zag pakte ik het zweepje in de hand van de kant richting de sloot die ze op sprong dan gaf ik dr een tikje en ging ze er netjes langs :)

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:25

ik zit er wel met zweepje op m'n verzorgpony, maar ik heb het nooit gebruikt, als ik het bij me heb is het al genoeg :)

Annalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:42

Ik denk dat het er aan ligt op welk paard je rijd.
Bij mijn ene verzorgpony heb ik hem gewoon nodig, terwijl ik hem bij een ander nooit gebruik!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:54

mnkortleve schreef:
Ik heb voor de gein eens zitten kijken welke leeftijdscategorie hier reageert en met een zweep rijd.
Opvallend is dat de meeste onder de 20 jaar zijn meer richting de 12, 13, 14 jaar uitzondering daar gelaten.
Manegepaarden zijn vaak afgestompt wss door al die wiebelbenen en mensen zonder goede balans die er op zitten dus daar kan ik het gebruik van een zweep enigszins wel begrijpen, maar een paard van een particulier kan toch zeker wel zonder zweep gereden worden dat is 1 op 1 of misschien met bijrijder 2 op 1 maar goed dan moet het nog te doen zijn.
Het probleem van het niet aan je been zijn ligt 99% van de gevallen aan de ruiter die heeft het zover laten komen en vaak als je zo'n paard heb die niet meer reageert dan kost het heel wat moeite om het er weer uit te krijgen, helaas weet ik daar alles van na de laatste ruiter die mijn paard gereden heeft.
Soms ligt het aan je houding dat je paard niet door wil lopen dan zeg je met je lichaam ho en met je zweep of benen vooruit.
En verder is consequent zijn is het sleutelwoord en niet vandaag wel morgen niet of ach geef toch niet dat hij/zij wat harder/zachter loopt ja dat geeft wel, paarden hebben duidelijkheid nodig.

Hier ben ik het volledig mee eens.
Nu ben ik ook nog maar 15, maar gebruik mn zweep niet omdat mn paard "niet aan mn been" is. Hij is ontzettend gevoelig. Ik gebruik de zweep als verlenging van mijn hulp en om eventjes soms een klein beetje bij te tikken als hij dreigt zn kont niet mee te nemen in het wijken ed. Verder zoekt hij graag zn grenzen op als puber en dan krijgt hij ook wel eens een tik op zn billen. Verder gebruik ik helemaal geen hulpmiddelen. Iemand anders zou 'm niet met zweep mogen rijden (alhoewel sowieso niemand anders er ooit opkomt denk ik :+)
Nu denk ik dat het bij een heleboel meisjes zo is dat ze zweepjes en spoortjes ed krijgen op verjaardagen en dit gaan gebruiken met eigenlijk geen idee waarom en wat voor gevolgen dit met zich mee brengt.

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:20

Meestal rijd ik met zweep, maar gebruik hem meer om vervelende vliegen en dazen op afstand te houden!
En op buitenrit is het best een handig hulpmiddel om mee te dreigen naar een vervelende hond...

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:22

Ik rijd eigenlijk altijd met zweep, tenzij het paard echt goed aan de hulpen is. Meestal gebruik ik hem niet maar merk toch wel dat het verschil levert. Paarden zijn ineens een stuk voorwaartser. Buiten gebruik ik hem nooit omdat de meeste paarden dan al voorwaarts genoeg zijn

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:32

Ik gebruik alleen een springzweep bij buitenritten en springen (in geval van weigeringen, wat gelukkig amper tot nooit voorkomt). Niet bij dressuur, want ik tikte hem steeds per ongeluk aan met de dressuur zweep tijdens het rijden. Die heb ik dus maar aan de kant gelegd :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:36

Ik heb een zweep bij me op buitenritten om mijn paard tegen honden te beschermen (en honden tegen hoeven). Helaas lopen er bij ons in de buurt veel honden rond die niet onder appel staan..

Met rijden heb ik hem om eventueel mijn slechte been (chronische blessure) te ondersteunen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:34

Ik vind het zo bijzonder dat een hoop mensen hier een zweep gebruiken als drijf- of strafmiddel..
Ik gebruik ook een zweep, maar meer om paardlief in tölt bijvoorbeeld ervan bewust te houden dat die achterhand er ook bij moet. En als hulpmiddel bij het naar binnen of buitenstellen, op het moment dat ze over haar schouder valt, leg ik de zweep er even aan en is het klaar. Zo kan ik nog wel 8 voorbeelden noemen, maar ik gebruik de zweep NOOIT om haar eens een flinke mep te geven als ze vervelend is.