Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:20

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten verwijderd, het is niet de bedoeling om hier een reltopic van te maken. Verder denk ik dat de topicstarter nu wel voldoende heeft meegekregen dat haar paard niet hele dagen op stal hoort te staan. Graag alleen reageren als je serieuze tips hebt voor de topicstarter, bedankt alvast.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:55

Helaas zie/hoor ik dit soort dingen te vaak.
Zo'n jong dier hoort overdag buiten,punt!
Wij hebben zelf een kleine pensionstalling en wat ons betreft komen ze elke dag buiten.
Natuurlijk lopen ze op een gegeven moment in de blub,tsja,dat is ook erg jammer van het land,maar dan gaan ze in mei naar het zomerland en zaaien we de boel weer in,iedereen blij.En de blubber nemen wij graag voor lief.
Ik heb hier ook wel mensen gehad die hun paard overdag op stal willen hebben,die weiger ik dan dus ook.
En nogmaals,zo'n jong dier hoort absoluut buiten,ik ging gauw op zoek naar andere stalling :j

Britta1997

Re: Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:46

TS je zegt mijn paard kan niet naar buiten want hij heeft gevoelige hoeven maar heeft hij ook echt wat aan zijn hoeven of maak je er een mietje van? (ergens heb je ook gelijk want als hij een maand op stal staat en er dan uitkomt zal hij flink wat energie uitkomen en dan kan hij WEL last van zijn hoeven krijgen)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:45

Alsmaar op stal staan is anders erg slecht voor de hoeven. Een stal is nooit volledig schoon en bovendien krijgen de hoeven te weinig doorbloeding.
Ik begrijp best dat je als een paard hebt in eerste instantie niet alles van een paard weet. Maar als je voor een dier zorgt moet je de verantwoordelijkheid nemen en je in het wezen van dat dier verdiepen. Wat heeft het nodig? En binnen je eigen mogelijkheden en creativiteit zoveel mogelijk aan die eisen voldoen. En anders moet je idd zo volwassen zijn om je paard weg te geven/verkopen/ergens heen te brengen waar wel goed voor hem gezorgd kan worden.
Welke mogelijkheden heb je wel? Is er iets van een afgesloten ruimte waar je je paard in kan losgooien? Want dan kan dat iig elke dag. Heb je dat helemaal niet, ga dan elke dag met hem wandelen, geen kwartiertje, maar zo lang mogelijk. En laat hem, voor zover het niet keihard bevroren is, aan de hand grazen in de berm. Dit is fysiek en mentaal goed voor je paard. Maar dit eigenlijk niet genoeg. Ik zou hem (tijdelijk) verhuizen naar een stal waar hij los kan met andere paarden. Ook al is dit misschien maar een uurtje per dag, dat heeft zo'n dier echt nodig; even rollen en de benen strekken. Daarnaast zou je dan nog zoveel mogelijk kunnen wandelen en grondwerk kunnen doen.
Ik begrijp echter niet hoe de situatie precies is: zijn je mogelijkheden ECHT zo beperkt?
En zo ja, hoe is een jong paard dan in die omstandigheden terecht gekomen?