hoe praat ik dit uit mijn moeder haar hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glitterstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:27

paardje47 schreef:
Sorry maar de meeste van de laatste reacties hebben nou niet echt mee te maken wat ik vroeg.
Tuurlijk paardrijden is een gevaarlijke sport. Maar die ongelukken bij paardrijden hebben waarscheinlijk ook met jongen paarden te maken.
Een voetbal is niet jong en heeft geen eigen wil dus dat is makkelijker te voor komen.

Mij boeit het dus niet of het wel of niet de gevaarlijkste sport is. Sporten kan je niet vergelijken het heeft zijn voor en nadelen allebij.
Sorry maar hou het ff bij wat een bp hier voor verschil in kan maken. En niet die andere onzin.

Hmm jong paard oud paard paard in een paard! en altijd even 'onbetrouwbaar' Mijn oudje gooit je er net zo hard en snel af haha.

Voetbal indd is geen levend iets maar de andere spelers heb jij ook niet in de hand.
Van Persie is ook flink tegen zn kop geknalt (ieuw ik die over voetbal praat brr) haha

Maar ik zou die protector gewoon aannemen is toch fijn en veilig vind ik zelf.
Maar alsnog geeft dit geen garantie dat er nooit iets gebeurd. dus misschien kun je dat zeggen?

Hopke89

Re: hoe praat ik dit uit mijn moeder haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:47

Maakt inderdaad weinig uit of je nou oud paard, jong paard of eigen paard rijd wat de kans op vallen betreft. Wel een verschil is, is dat je je eigen paard vaak beter kent waardoor je iets sneller aan zou kunnen zien komen en ook bekend bent met de reactie die het paard kan geven (zo schoot mijn vaste lespaard vaak keihard weg om je uit evenwicht te brengen en draaide daarna altijd snel naar links.. ik wist dat hij naar links zou draaien en bleef daarom nog zitten als ik wel mijn balans kwijt was).
Maarja wat het dragen van die bp betreft. Het is toch je eigen keus.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:05

Hopke89 schreef:

TS is minderjarig dus is het haar moeders keus :D
Mijn dochter moet het niet wagen om zonder cap op een paard te stappen, dan mag ze direct weer afstappen. Ze is 15, kan goed rijden en heeft een hele stevige zit dankzij haar nogal hete paardje. Maar ze kan nog net zo gemakkelijk op haar hoofd vallen als ieder ander.
Een tijdje terug heeft ze een ongeluk gehad, was maar goed dat ze die cap op had. Ze had geen bp aan maar ze had haar schouder gebroken dus dat had niets uitgemaakt.

De bp is afhankelijk van wat ze gaat doen. Toen ze vorige week voor het eerst met haar nieuwe paard een rondje naar buiten ging wist ze zelf al dat ik de bp nodig vond. Ik heb nu ook veiligheidsbeugels voor haar gekocht voor aan haar springzadel. Paardrijden is al gevaarlijk genoeg, als je het iets veiliger kan maken, waarom dan niet?

Glitterstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:08

Percy schreef:
Hopke89 schreef:

TS is minderjarig dus is het haar moeders keus :D
Mijn dochter moet het niet wagen om zonder cap op een paard te stappen, dan mag ze direct weer afstappen. Ze is 15, kan goed rijden en heeft een hele stevige zit dankzij haar nogal hete paardje. Maar ze kan nog net zo gemakkelijk op haar hoofd vallen als ieder ander.
Een tijdje terug heeft ze een ongeluk gehad, was maar goed dat ze die cap op had. Ze had geen bp aan maar ze had haar schouder gebroken dus dat had niets uitgemaakt.

De bp is afhankelijk van wat ze gaat doen. Toen ze vorige week voor het eerst met haar nieuwe paard een rondje naar buiten ging wist ze zelf al dat ik de bp nodig vond. Ik heb nu ook veiligheidsbeugels voor haar gekocht voor aan haar springzadel. Paardrijden is al gevaarlijk genoeg, als je het iets veiliger kan maken, waarom dan niet?

Precies hoeveiliger hoe beter! (bent u de moeder van ts? )
Mijn zoontje nu 8 maanden gaat later ook alleen op pony/paard met bescherming om aan en op.
Zelfs als het om de mijne gaat! die waarschijnlijk dan 30 en 34 zullen zijn (als ze dat halen)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:10

Ik ben niet de moeder van ts maar mijn dochter is maar een jaartje ouder dan ts. Mijn dochter wil eventing gaan starten dan ontkom je niet eens aan de bp want die is verplicht.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:18

Percy schreef:
Ik ben niet de moeder van ts maar mijn dochter is maar een jaartje ouder dan ts. Mijn dochter wil eventing gaan starten dan ontkom je niet eens aan de bp want die is verplicht.

Zelfs dan is er nog een stukje keus :P
Meisje bij me in de les van 13 denk ik die heeft de keuze, of je draagt een bp, of je rijd niet.
Ik hoor haar ook nooit klagen over dat ding. Mijn oppasjongetje heeft er ook 1 trouwens (hij is 4 en rijd op een B-pony) ook hij komt er niet op als hij zijn bp niet aan heeft.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:30

De toon in je berichten komt een beetje over alsof je alles weet van vallen en dat het jou noooooit zal overkomen dat je verkeerd terecht komt oid.

Lees dit eens;
[VN] Meisje ernstig gewond na ongeval met paard

Ik zeg niet dat de ruiter in kwestie een bp droeg of niet of dat het wel of geen zin had gehad als ze hem wel om had gehad maar zij had vast niet gedacht dat haar paard zo kon steigeren en dat het zo'n afloop heeft gekregen.
Het is en blijft een dier,jong of oud maakt niet uit er kan altijd wat gebeuren waar niemand op rekent.

Er zijn al meerdere tips voorbij gekomen oa airbag vest,goed passende pb,etc etc.
Sta daar voor open,probeer dingen uit.

Je moeder doet dit niet om je te plagen juist om je te behoeden en dat zij jou vannacht een gelukkig nieuwjaar kan wensen iets wat miss de moeder in de link hierboven miss niet kan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:34

TS, hoe vaak val jij op de rug dan? Als ik van m'n paard lazer land ik meestal op m'n schouder, knie of kont (jawel :+ ) en ben ook eens op m'n gezicht geland. Toen kwam het cappie trouwens goed van pas. Maar nog nooit op m'n rug.

Als jouw moeder je op je rug heeft zien vallen kan ik nog begrijpen dat ze je in een bp wil hijsen. Maar anders eigenlijk niet...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:35

Dav schreef:
De toon in je berichten komt een beetje over alsof je alles weet van vallen en dat het jou noooooit zal overkomen dat je verkeerd terecht komt oid.

Lees dit eens;
[VN] Meisje ernstig gewond na ongeval met paard

Ik zeg niet dat de ruiter in kwestie een bp droeg of niet of dat het wel of geen zin had gehad als ze hem wel om had gehad maar zij had vast niet gedacht dat haar paard zo kon steigeren en dat het zo'n afloop heeft gekregen.
Het is en blijft een dier,jong of oud maakt niet uit er kan altijd wat gebeuren waar niemand op rekent.

Er zijn al meerdere tips voorbij gekomen oa airbag vest,goed passende pb,etc etc.
Sta daar voor open,probeer dingen uit.

Je moeder doet dit niet om je te plagen juist om je te behoeden en dat zij jou vannacht een gelukkig nieuwjaar kan wensen iets wat miss de moeder in de link hierboven miss niet kan doen.

Tegen TS of tegen mij?
Ik val wel en ook wel goed fout. Ik heb mijn moeder met mijn grote ogen aan moeten kijken om asje asje blieft met mij om een bp naar de winkel te gaan. Al moet ik zeggen, op het moment is de kans dat ik met paard en al omval groter dan dat ik zelf val... hij viel laatst gewoon zomaar ineens om :s

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:44

Tegen de ts bedoel ik. Zijn wat zinnen waar ze -vind ik- beetje arrogant overkomt alsof zij niet verkeerd kan vallen.
Moeders word een beetje aan de kant geschoven omdat dochter lief het onzin vind en zichzelf met 14jaar al ontzettend wijs vind op dat gebied.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:29

Koper schreef:
TS, hoe vaak val jij op de rug dan? Als ik van m'n paard lazer land ik meestal op m'n schouder, knie of kont (jawel :+ ) en ben ook eens op m'n gezicht geland. Toen kwam het cappie trouwens goed van pas. Maar nog nooit op m'n rug.

Als jouw moeder je op je rug heeft zien vallen kan ik nog begrijpen dat ze je in een bp wil hijsen. Maar anders eigenlijk niet...

Ik ben 3 weken geleden op mijn ribben gevallen, hoppa gebroken rib. Mijn instructeur dit jaar ook overigens. Ik ben ervan overtuigd dat een BP een stuk had kunnen opvangen. Het feit dat je er nog nooit op gevallen bent, wil niet zeggen dat het nooit gebeurt. Zie de cijfers maar die ik eerder heb gepost.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:59

Mijn kinderen moeten van mij ook met springen een bp aan hoor! Nu zijn ze pas 8 en 12 maar voor hun is het niet meer dan normaal, net als een cap trouwens.
Zelfs met het uitstappen van het braafste paard op stal pakt de jongste eerst haar cap, en zo hoord het ook vind ik.

Soms rijd de oudste op jongste pony's die net onder het zadel zijn, en ja dan trekt hij zelf al z'n bp aan.

Voor hun is het de normaalste zaak van de wereld, net zoals het omdoen van een autogordel in de auto.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:13

Dav schreef:
Tegen de ts bedoel ik. Zijn wat zinnen waar ze -vind ik- beetje arrogant overkomt alsof zij niet verkeerd kan vallen.
Moeders word een beetje aan de kant geschoven omdat dochter lief het onzin vind en zichzelf met 14jaar al ontzettend wijs vind op dat gebied.

Nee joh zo bedoel ik het niet hoor.Ik luister echt wel naar me moeder. Als zij het wil draag ik hem wel of ze er nou bij is of niet. Ik ken alleen zelf iemand die dus door een bp verkeerd terecht gekomen is (in het ziekenhuis beland) en voel me hierdoor veiliger zonder. Ben snel bang als ik zoiets hoor dat dat dan ook bij mij gebeurd. Snap je? Er zijn ook situaties waar ik echt belangrijk vind dat ik of wie dan ook er een zou moeten dragen. Maar ik spring nooit echt hoog of op rare manieren. Zonder zadel, beugels, handen of in damens zit. Ik heb ook gevaarlijke vallen zien gebeuren waardoor ik denk van eigelijk moet ik het wel doen. Ik ben nogal onzeker over die bp.

Had het nooit zo er opgezet als ik wist dat het zo zou overkomen. ;( Ik bedoel alles echt niet arrogant of dat ik alles beter weet, want dat doe ik echt niet.

Een cap vind ik trouwen wel de normaalste zaak van de wereld stap ook echt niet op zonder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:33

Kijk er zullen gerust gevallen wezen dat het beter af was gelopen als ze geen bp aan hadden, maar het grootste deelte is er dus beter af gekomen doordat ze hem wel aan hadden.
Net als bij een auto gordel eigenlijk! Sommige hadden geluk dat ze hem niet aan hadden, maar in het meeste geval red het levens........

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:08

Okay duidelijk ;) Maar je hoeft niet hoog te springen of iets anders ''gek'' te doen om toch brokken te krijgen.
Zo ben ik met m'n super brave trouwe top merrie gevallen,waarom? omdat ze struikelde en we gingen beide over de kop...in een vlakke bak waar we al jaren rijden waar niks vreemds was zelfs een gewone arbeids galop.

1 slechte ervaring met een bp zou niet op moeten wegen tegen al die andere ervaringen waar ze wel hebben geholpen.
Het is even wennen maar je moet daar wel voor open staan.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:11

Ik vind een BP helemaal niet vervelend! Je went er aan en ik vind het best een veiiggevoel geven, ik heb er ook geen last van tijdens het rijden.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:22

Ze hadden het ineens wel leuk gevonden de fjord van de manege haver te voeren. Je wilt niet weten hoe we vandaag door de bak knalden! Was blij dat ik de mijne aan had. Verder wel gewoon blijven zitten.
En dat terwijl hij komend jaar alweer 24 word.

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:39

Ik zat hier met hetzelfde probleem. Vier keer na elkaar was ik gevallen in één les, en toen was de maat vol. Ik moest stoppen met paardrijden, of ik moest met een bodyprotector rijden. Ik heb meteen gekozen voor de bp. Ik heb er heel veel moeite mee gehad aangezien ik er geen goede houding mee kon aannemen omdat ik het niet prettig vond zitten. We hebben hem twee keer laten nakijken of hij wel de goede maat was, en dat was hij. Dus ik had me toen voorgenomen het toch nog eens te proberen met die bp. Na de vierde les ging het steeds beter. Volgens mij kan je het best toch proberen aangezien het ook een stukje van je val breekt als je dan toch eens valt. Als je de goede maat neemt, kan het na een tijdje wel wennen totdat je bijna geen verschil meer merkt. Dit gevoel heb ik toch :)

Veel succes ermee :p

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:26

Afbeelding
is dit geen oplossing? :) van stübben.
hierbij is je rug goed beschermd, en de voorkant is een soort van vestje. voorkant is geen bescherming, dit is gewoon soepel, zodat je eventueel kan doorrollen bij en val. heb deze zelf nog nooit aangehad, maar ken wel mensen die 'm hebben, waarbij die erg goed bevalt.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:34

Ik ben erg blij dat mijn moeder juist liever niet heeft dat ik er een aan heb.
Dit aangezien wij iemand kennen die gevallen is met een bodyprotector en die heeft door dat ding haar rug gebroken.
De punt onderaan is in haar rug geklapt toen, wel dat ze mooi in het ziekenhuis lag.
Plus dat ik naar mijn idee gewoon meer bewegingsvrijheid heb zonder en die vrijheid heb ik zo af en toe nog wel is nodig om te blijven zitten.
Dat heb je met een jonge pony van 4 :P
Als die met 4 benen tegelijk de lucht in springt en tegelijkertijd een soort draai van 90 graden maak lig ik er als ik me niet zo vrij kan bewegen denk ik vrij snel af. (ja, mijn pony spoort niet :P)
Maar het zal dus best wel veilig zijn voor je ribben als je recht valt maar hij kan ook een hele andere inwerking hebben!
tuurlijk, 1 op 1000 die het overkomt ofzo maar alsnog...

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:44

laat je moeder anders is met een bodyprotector trampolinespringen! of koprollen maken hihihi

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:04

Je zou haar kunnen overtuigen waarom je het niet wilt.
Maar het is wel voor je veiligheid en ik vind het nu niet meer erg

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:22

Weet je wat het is TS, stel jij valt en je raakt verlamd he, denk jij dat je moeder het zichzelf ooit gaat vergeven? Omdat jij zo koppig was en die bodyprotector niet wilde? Verplaats je eens in je moeder. Dit argument gebruiken mijn ouders ook altijd en vroeger was ik koppig en wilde dat ding voor geen miljoen om, maar ik ben eens na gaan denken. Toen kwam ik tot de conclusie dat als ik zelf kinderen had en die zouden verlamd raken omdat ze op een hindernis vallen of iets dergelijks, terwijl het misschien voorkomen had kunnen worden met een bodyprotector, ik het mezelf inderdaad nooit zou vergeven.

Ik moet van mijn ouders dus ook met bodyprotector rijden. Ik heb hem sowieso om als ik nieuwe paarden rijd, spring of naar het strand ga. En ja, soms is het irritant in de zomer omdat je het er wel heel warm meekrijgt, maar als je de goede maat hebt hoef je er tijdens het rijden in principe geen last van te hebben. Zelf vind ik het idee ook veiliger. Ik heb 1,5 jaar elke keer, maakt niets uit of ik spring of dressuur train, mijn bodyprotector gedragen. Een half jaar geleden met ben ik met mijn ouders aan tafel gaan zitten en hebben we een deal gemaakt dat ik hem niet meer met dressuur hoef te dragen, maar wel als ik spring of iets in die richting doe.

En als je echt geen bodyprotector wilt heb je ook nog een vest wat zich op blaast als er een ruk aan het vest gegeven wordt door het zadel en voorbeelden zoals hierboven. Ik denk dat je in jouw geval ook gewoon moet wennen.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten. :)

_Romee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:04

Weet niet of mijn vraag/probleemje hier helemaal thuishoort , ( anders sorry hiervoor )
Maar ik rij verschillende jonge pony's enz. En ik heb vorig jaar ( jan. 2012 ) een bp gekregen van mijn moeder, maar dat is nog zo'n oud model , van harry's horse heel stug . En omdat ik op het laast meer naast de pony's lag dan erop zat, hoefde ik geen bp meer te dragen.

Maar nu heb ik hier in dit topic van die racesafe bp voorbij zien komen, en die lijken mij wel wat( ook omdat die wel soepeler zijn ) maar ...... Nu vind ik het dus best l*llig voor mijn moeder dat ik er eerst een heb gekregen en juist heel blij was dat ik hem niet meer hoefde te dragen, en dat ik nu wel weer 1 wil ( en is niet de goedkoopste )

Dus eigenlijk mijn vraag: hoe kan ik het mijn moeder het beste uitleggen ?

LauraEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:14

Tja een bp zit nou eenmaal irritant, maar als je moeder het per se wilt dan kun je er misschien weinig aan doen -O- . In dat geval kan je het beste duidelijk met haar bespreken wanneer zij het nodig vind en wanneer niet, en dan met haar bespreken waarom ze het in bepaalde situaties verstandig vind. En verder kan het ook goed helpen om een goed zittende bp te hebben, die irriteren je minder en die zitten minder in de weg! :o