Wondes door sporen: toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:03

Ik zie geen enkele bloedvlek op de flanken. En wat de foto betreft, als hij in een hoop mest is gaan staan met zijn laarzen kan hij ook bruine vlekken maken op zijn paard...

amyke

Re: Wondes door sporen: toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:15

Heleennn: op zo'n wedstrijden worden de laarzen echt wel gekuist voor het opstijgen of betreden van de piste. En dan zou je imo bruine vegen zien, en geen rode plekken.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:03

Smurffie: nou dat heb jij geluk met je merrie, die van mij wordt wel roze. En als jij vindt dat dat komt omdat ik hem openrij omdat ik te koppig ben om mijn sporen te laten, dan is dat jouw mening. Ik en de mensen hier op stal weten wel beter.

Ik blijf bij de stelling dat een opengereden paard niet altijd door een brute ruiter komt.

Of de fam. philippaerts brute ruiters zijn, daar spreek ik me niet over uit, ik ben nog nooit bij hen wezen kijken thuis en zolang je dat niet hebt gedaan mag je er ook geen uitspraak over doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:50

Het is algemeen bekend dat schimmels vaak een gevoelige huid hebben en naarmate ze witter worden neemt de gevoeligheid toe. Toen mijn paard nog donker was, was er helemaal niets aan de hand maar nu hij bijna wit is wordt z'n vel dunner en ik ben echt niet harder gaan prikken.
Maar nogmaals, doorsporen is niet goed en je moet het absoluut zien te voorkomen, ik denk dat iedereen het daar ook wel over eens is. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:52

De mijne had het in september door de rui :(:) normaal nergens last van!
Ik gebruik zelfs stubben soft touch sporen, vriendelijker bestaat niet...

Wat bij mij toen super hielp was levertraanzalf, na 2 weken stond er zelfs weer haar op door dat spul :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:57

Karin: Amen! :D

Ik doe er al eens vaseline aan in de zomer, schuift alles net wat lekkerder :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:24

Charisma schreef:
Smurffie: nou dat heb jij geluk met je merrie, die van mij wordt wel roze. En als jij vindt dat dat komt omdat ik hem openrij omdat ik te koppig ben om mijn sporen te laten, dan is dat jouw mening. Ik en de mensen hier op stal weten wel beter.

Mag ik vragen waarom je de sporen niet af wilt houden?
Puur een vraag uit interesse, mijn mening laat ik buiten beschouwing want ik heb je nog nooit zien rijden. :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:44

Jolliegirl: ik rij hooguit 4-5x per jaar met een spoortje, gewoon als hij een "plakkerige" periode heeft. Na 1x een uurtje les is hij al roze of licht geschaafd...dus dan blijven de sporen uit en gebruik ik de dressuurzweep. Helaas wordt hij van de zweep vrij scheef na een tijdje (hij loopt ervan weg met de achterhand) dus ben ik bijna verplicht om na een maand of 2 weer eens een keertje een spoortje aan te doen.

Het grootste deel van het jaar rij ik zonder sporen en zweep en dat gaat gewoon goed. Enkel als hij geschoren is wordt hij ook al roze van het been soms, daarom dat ik op de flanken stukjes laat staan.

Dus daarmee wil ik zeggen dat je geen brute ruiter hoeft te zijn om een paard open te rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:53

Nee idd.. Sommige zijn er gevoeliger voor. Maar dan moet de ruiter zich aanpassen en de spoor afdoen en andere oplossingen bedenken.

Maar duidelijke uitleg, ik vroeg er om omdat ik in eerste instantie dacht(eigen gedachten he) dat je elke dag reed+spoor.. ;)
Vandaar eerst wat opheldering voordat ik mijn mening geef :P

Algemeen: Waarom zegt iedereen ''flanken''
Met je spoor kom je niet eens in de buurt van de flanken van je paard :=
De flanken zitten bij het achterbeen.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:04

Het zal wel aan mij liggen.. Maar ik zie op de foto geen sporen?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:17

Ja, oke, niet de flanken dan, maar net achter de singel, de buik dus :+

Ik ben idd geen elke dag met spoor ruiter.

Tagger: ik eigenlijk ook niet... :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:20

Er zijn weldegelijk sporen te zien.
Zoek de riempjes.. :)
Andere foto's van deze ruiter op dezelfde locatie zijn sporen te zien :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:22

Riempjes zag ik wel, spoor echter niet... spijtig dat er geen filmpje is van deze proef...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:33

Charisma @ dat is dan geen geluk, maar ik gebruik mijn spoor dan gewoon heel anders dan jij.
Mijn zweep kan namelijk mijn spoor niet vervangen of andersom. Deze gebruik ik voor hele andere doeleinden.
Sporen zijn voor verfijning, zweep voor verduidelijking.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:37

Tja... dat zal dan het verschil tussen onze rijstijl zijn. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:38

Charisma schreef:
Riempjes zag ik wel, spoor echter niet... spijtig dat er geen filmpje is van deze proef...

Check mijn berichten even in dit topic. Ik heb een linkje geplaatst van de wedstrijd.
Is volgens mij dezelfde.. of ik vergis mij..

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:39

Wat naar! Ik zag bij Jumping adam een paard dat bloed in zn mond had! Ook vreselijk...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:40

Vivian__ schreef:
Wat naar! Ik zag bij Jumping adam een paard dat bloed in zn mond had! Ook vreselijk...

Dat kan nog komen omdat ze zich op de tong bijten. :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:41

Ik hoop het. Het zag er naar uit. Ik ben sowieso niet zo van die 300 ringen, bitten en narigheid die ze in en om krijgen tijdens wedstrijden...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:42

Jolliegirl schreef:
Charisma schreef:

Check mijn berichten even in dit topic. Ik heb een linkje geplaatst van de wedstrijd.
Is volgens mij dezelfde.. of ik vergis mij..

Nee, die jij plaatste was de GP op 30/12, TS is naar een proef op 27/12 geweest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:46

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:47

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:05

Mijn pony heeft nu ook plekjes door de spoortjes. Ik heb bij de Welkoop (Of Boerenbond) sporen gekocht en na ongeveer twee mand kreeg hij kale plekjes. Normaal had hij dit nooit. Spoortjes waren helemaal bot en ruw. Dus nu heb ik de awa impuls sporen en deze zijn super en hij heeft geen plekken meer gekregen. Ik gebruik ok Magnesiumolie (ook goed als je paard drukplekken heeft) en het haar zit er alweer op. Nog wel een beetje een gechoren look maar daar moetje echt op letten wil je het zien. Toen hij plekken kreeg heb ik sporen teruggebracht en nieuwe besteld, en toen er weer haartjes opzaten heb ik rustig gereden. Met de eerste zin bedoel ik dus dat de haartjes lelijk zijn op die plek.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:06

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:24

Plus als je betaald dan heb je nog geen garantie dat ze t bewuste ook werkelijk in beeld brengen :) Had even gekeken maar of je beroemd ben of niet, goede naam of niet, flik jij dit bij een paard, dan moet je gewoon gedwiskwalificeerd worden vind ik