"Gebrek aan leiderschap"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:38

Freya 6, in het algemeen ben ik het met je eens , enkel niet met de laatste zinnen paarden kennen geen humor of boevenstreken.
Paarden denken in wit - zwart zij kennen geen "grijs", geen nuances.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:45

Hele goeie uitleg gegeven hierboven hoor
Ben onder de indruk van je vorige post heel uitgebreid en zeker juist.

MarcR schreef:
Freya 6, in het algemeen ben ik het met je eens , enkel niet met de laatste zinnen paarden kennen geen humor of boevenstreken.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:54

MarcR schreef:

Ik krijg toch echt het gevoel van boevenstreken bij mijn paardje: Net doen alof hj bang is, en er in een slippende sprong vandoor gaan als ik hem in de wei wil vangen, snuivend en tillend alsof ik een monster ben. En dan eenmaal gelukt om hem te vangen het braafste van de wereld zijn ^^, en lekker wil worden geaaid en dan entousiast aan het erk gaan.
Dit noem ik toch echt een boevenstreek. Of dat hj zijn billen naar me toe draait als ik hem wil pakken, maar zodra ik wegloop op 2 m achter me aan gaat lopen en netjes stopt als ik stop...

aeolusnr1

Re: "Gebrek aan leiderschap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:58

Dit zijn helemaal geen boevenstreken "sprinkhaan" dit is een soort spel, en jij speelt dit lustig mee.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:02

Heb ik eenmaal gezegd dat ik meespeel? Nee dus
En wat zie jij dan onder boevenstreek?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:06

In jouw ogen speel je niet mee idd, maar het paard denkt daar blijkbaar anders over.
Gelijkaardig gedrag zie je ook heel dikwijls bij honden ook daar is de mens de oorzaak zonder het zelf te beseffen.
Bij de prille start is zoiets in één keer weer afgeleerd, maan nu na een hele tijd is dit best een hele training.
Maar ja je speelt dus idd mee. paarden gebruiken elke mogelijkheid die je hen aanbied, das voor hen heel simpel.
Boevenstreek ; paarden hebben geen boevenstreken die kennen zoiets echt niet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:37

MarcR schreef:
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 21-12-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:45

Ik bedoel met mijn boevenstreek ook echt niet de interpretatie zoals die vaak gegeven wordt, namelijk alsof een paard bewust schrikt van dingen of situaties aan te grijpen om stout te zijn. Dit kan helemaal niet inderdaad.
Ik moet mijn opmerking herzien want hij klopt niet. Alles wat wij in onze mensentaal interpreteren als boevenstreek is vaak de vraag van het paard om leiderschap. Zo van; Leidt jij mij nog wel? Ben ik wel veilig bij jou?
Maar spelen kan in mijn ogen wel, al is dat in paardentaal waarschijnlijk ook wel het onderdeel van leiderschaps en dominantie posities bepalen. Want tja, degene die de ander laat bewegen is immers de winnaar van het spelletje. En als alle posities duidelijk zijn in de kudde is er een duidelijke leider naar voren gekomen, wat weer de veiligheid van de kudde waarborgt.

Interessant allemaal vind ik!

En MarcR ; helemaal met je eens dat inzicht in de wereld van de paarden de sleutel is tot succes. Al moeten wij mensen ons wel openstellen voor onze eigen beperkingen en kritisch naar onszelf durven zijn. Ook in opvoeden van kinderen en het hebben van een relatie is dit een groot goed. Er is in algemene zin wat mij betreft veel winst te boeken als we dingen niet buiten onszelf plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:00

liedje89 schreef:
Fellor schreef:

Dit is echt zo loos. mensen worden niet geboren met een verstand dat ze verteld hoe ze dingen aan moeten pakken en met kennis van de leerpsychologie van paarden. ik heb zo het vermoeden dat jij nog nooit zo'n methode bestudeerd hebt, want voor veel mensen maakt dit het juist veel makkelijker om dingen met hun paard te bereiekn. Praktisch iedereen die ik ken die denkt dat hij het zonder studie van theorie e.d. redt maakt de grootste fouten, vaak met lijden van het paard als gevolg.
Intuitïef handelen kan je pas als je strategieen hebt om onbewust uit te kiezen. Natuurlijk moet je altijd blijven voelen en nadenken, maar dat zal ook zeker genoemd worden bij de betere methodes!

Ik heb ooit een clinic gezien van een bekende NH mevrouw die een verhaal van 10 minuten afstak over waarom voedsel voor een paard nooit een beloning is en je dat dus eigenlijk ook niet kan gebruiken om je paard iets te leren. Iedereen die ooit in het gezelschap van een fjord is geweest kan toch inzien dat dat kul is >;) . Moet Nederland daar dan van leren hoe je een paard opvoed?

Boerenverstand hoeft ook niet perce te betekenen dat je alles op eigen houtje gaat doen natuurlijk, je kan ook eens iets aan een "gewone boer" vragen ipv je uit te laten wringen door zo'n goeroe. Ik heb mijn lesgevers liever zonder methode, in mijn ervaring word het daar alleen maar heel dogmatisch en veel te ingewikkeld van. Ben veel meer te spreken over gewoon les nemen van ervaren mensen die hun ogen open houden.

Zeg ik dat dan?

Volgens mij is het nog steeds zo dat iedere trainer een individu is en dus niet representatief is voor een heel "deel van de paardenwereld" :7
Als je je erin zou verdiepen zou je zien dat 80% van de trainers gewoon met voer werkt. Ik heb ook heel vaak slechte rijles gehad; moeten we dan van dat soort mensen leren hoe we moeten rijden?

Aan boeren hier in de buurt vragen is het slechtste idee ooit :Y) Die mensen zijn totaal neit op de hoogte van recente inzichten en hoe een paard in elkaar zit. Natuurlijk zijn er uitzonderingen :)
En waarom altijd dat uitwringen door een goeroe? je kan zelf toch keuzes maken? Het ging om grondwerkinstructie in het algemeen, dat kan je zo duur maken als je zelf wil. om een voorbeeld te geven van zo'n goeroe waarvan jij vind dat mensen zich er door laten uitknijpen, parelli. De informatiedichtheid in zo'n pakket is zo hoog en in verhouding zo goedkoop dat het maar net is hoe je uitwringen interpreteert. Ik vind uitwringen meer; niks nuttigs brengen en mensen aan het lijntje houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:37

DeSprinkhaan schreef:
Heb ik eenmaal gezegd dat ik meespeel? Nee dus
En wat zie jij dan onder boevenstreek?

Je zegt het niet, je beschrijft het.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:40

Emmm, ik zei alleen dat hij "speelt" als ik hem wil pakken, niet dat ik hem dan achteraan ren. En als hij zijn billen naar me toe draait, wacht ik meestal af, maar er zijn ook nog twee ezeltjes die aandacht vragen, dus als hij het niet toe laat, ga ik die maar verwennen. En ja, dan loop ik weg, en ja, dan loopt hij achter me aan.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:47

Ik verlaat dit topic, was leerzaam maar nu gaat de discussie teveel richting welles nietes wat mij betreft.
tot later en bedankt voor de info.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:11

MarcR schreef:
paarden kennen geen humor of boevenstreken.

Humor staat open voor interpretatie.

Ik vind dat mijn pony zéker humor heeft, ze maakt me regelmatig aan het lachen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:52

Junia schreef:
MarcR schreef:
paarden kennen geen humor of boevenstreken.

Humor staat open voor interpretatie.

Ik vind dat mijn pony zéker humor heeft, ze maakt me regelmatig aan het lachen.

Als jij moet lachen met je pony heb jij gevoel voor humor maar voor jou pony is alles wat ze doet serieus, zij doet nooit iets "om te lachen".

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:33

Paarden kunnen ook niet lachen, maar dat betekent niet dat ze dingen niet leuk kunnen vinden om te doen; ze kunnen toch plezier maken? Is dat niet hun vorm van wat wij humor noemen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:00

Kom mijn paarden dan maar eens ontmoeten! Die hebben zeker wel humor en doen veel voor hun plezier. Spelen staat bij sommige boven aan het lijstje. Spelen met elkaar en spelen met mij, hun mens is ook iets wat ze erg graag doen. Daarbij hoort ook uitdagen en plagen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 08:57

Wat jij "spelen met elkaar en met jou" noemt kadert voor hen in de rangorde strijd in de kudde.
En aangezien de kudde en de rangorde daar binnen voor hen van levensbelang is heeft het dus niets met humor te maken.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:16

Spelen is vaak weer kijken hoe de rangorde staat, inderdaad. Kan ik jou verplaatsen of verplaats jij mij?
Mijn paard zal mij ook nooit uitdagen uit zichzelf, is een kwestie van weten dat zij mij toch niet kan verplaatsen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:20

Hmmm daar zeg je iets belangrijks: uit zichzelf. Ik speel af en toe bewust met mijn paardje (bijv. los in de bak) en dit vindt ze heel leuk, dan heeft ze echt plezier. Dit heeft nooit iets veranderd in de rangorde tussen mij en mijn paard. Ook in de wei speelt ze met de leider, terwijl ze heel onderdanig is en de rangorde in het groepje héél duidelijk vast staat. Dit is écht gewoon een beetje dollen, een lolletje trappen, lekker heen een weer rennen en bokken van plezier. Ze loopt dan ook heerlijk te briesen.

Een kat kan toch ook z'n dolle 5 minuten hebben zonder dat dit gelijk een bloedserieuze functie heeft? Zie ik er nu echt teveel in? Kan een paard echt niet even plezier maken gewoon voor de lol?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:25

Natuurlijk wel. Een paard mag ook uitdagen, maar als de leider zegt dat hij daar niet van gediend is moet het gelijk stoppen. Ik kan ook met mijn paard spelen, maar wel als ik het zelf aanhaal. Het kan gevaarlijk zijn als ze zelf begint met spelen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:34

Waar ik het van krijg zijn alle mensen die mij zien grondwerken met mijn paard en roepen "Hee! Doe jij al lang aan parelli?" -O-
Of mensen die een parelli-pakket gekocht hebben en mij eens gaan proberen uit te leggen hoe het moet.. En dat terwijl mijn paardjes allemaal wel op de minste aanwijzing reageren maar gewoon geen parelli-niveau hebben en de "games" niet kennen..
Parelli vind ik persoonlijk een hele dikke geldklopperij.. Ieder mens met een beetje verstand van paarden die wat moeite doet om zich in te lezen in het gedrag van paarden kan aan grondwerk doen. Doe je het zonder je er wat verstand van hebt, dan krijg je inderdaad problemen en vaak ook een "dominant" paard..
Hoevaak dat ik hier lees dat mensen een join-up doen zonder goed te weten waarover het gaat.. {:)-:

Sorry :D Deze frustraties moesten me even van het hart :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:44

Je doet net of 'aan Parelli doen' (je doet overigens niet aan Parelli, maar dat terzijde) een ziekte is ofzo ...

Iedereen doet wat hij zij wil, maar het kan nooit kwaad je eens ergens in te verdiepen voordat je dingen gaat afschieten.
Het is gewoon een feit dat heel veel problemen tegenwoordig opgelost kunnen worden door de verhoudingen tussen mens & paard recht te zetten. En hoe diegene dat doet moet diegene weten, maar een duidelijke en stap-voor-stap manier is altijd handig in zo'n geval, aangezien niet iedereen als paardenmens geboren is.

Naar (de reacties van) je paard kijken voordat je iets doet en je plan van aanpak aanpassen aan die reacties gaat echt niemand dood van hoor, in tegendeel ..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:02

Ik bedoel hier helemaal niet mee dat parelli een ziekte is, het is gewoon niet aangenaam om te weten dat je alles op je eigen manier hebt ondervonden en dat mensen ervan uitgaan dat je alles uit een boekje hebt gehaald. Natuurlijk kan niet iedereen dit op zichzelf, dat spreekt voor zich en ik heb ook respect voor de mensen die het op deze manier hebben gedaan en het op een correcte manier uitvoeren. Wat is wel jammer vind is dat het zo vaak lijkt dat parelli uitgebuit wordt.. Er wordt zoveel reclame rond gemaakt.. Het is dé manier om met je paard om te gaan, en ik geef toe, er staan interessante zaken in. Maar waarom het zo duur maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:24

Om het topic ontopic te houden wil ik je best via pb te woord staan als je echt meer wil weten over hoe & waarom (dit geldt ook voor andere mensen trouwens ;) ). Ik ben iemand die héél lang héél sceptisch is geweest tov Parelli, maar ben er nu wel mee bezig. En ik zie ook in waarom het zo duur is etc. Maar als ik dat nu hier ga uitleggen dan wordt het weer een 'Parelli is goed/slecht of Parelli is geldklopperij'-discussie en dat zou jammer zijn voor het topic.

Dus mijn pb-box staat open voor iedereen .. Reacties kunnen beetje traag komen want ik mag werken tot 22u vandaag en het is natuurlijk ook oudejaar. Maar ik reageer zeker op iedereen ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:31

Voor mij is gebrek aan leiderschap niks anders dan gebrek aan zelf vertrouwen. En grondwerk kan heel handig zijn voor mensen die gebrek hebben aan zelfvertrouwen, maar het is geen oplossing voor je problemen het is een manier om duidelijk te krijgen voor je zelf waar je aan moet werken meer niet.