Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarcR schreef:Freya 6, in het algemeen ben ik het met je eens , enkel niet met de laatste zinnen paarden kennen geen humor of boevenstreken.
Paarden denken in wit - zwart zij kennen geen "grijs", geen nuances.
MarcR schreef:Freya 6, in het algemeen ben ik het met je eens , enkel niet met de laatste zinnen paarden kennen geen humor of boevenstreken.
liedje89 schreef:Fellor schreef:
Dit is echt zo loos. mensen worden niet geboren met een verstand dat ze verteld hoe ze dingen aan moeten pakken en met kennis van de leerpsychologie van paarden. ik heb zo het vermoeden dat jij nog nooit zo'n methode bestudeerd hebt, want voor veel mensen maakt dit het juist veel makkelijker om dingen met hun paard te bereiekn. Praktisch iedereen die ik ken die denkt dat hij het zonder studie van theorie e.d. redt maakt de grootste fouten, vaak met lijden van het paard als gevolg.
Intuitïef handelen kan je pas als je strategieen hebt om onbewust uit te kiezen. Natuurlijk moet je altijd blijven voelen en nadenken, maar dat zal ook zeker genoemd worden bij de betere methodes!
Ik heb ooit een clinic gezien van een bekende NH mevrouw die een verhaal van 10 minuten afstak over waarom voedsel voor een paard nooit een beloning is en je dat dus eigenlijk ook niet kan gebruiken om je paard iets te leren. Iedereen die ooit in het gezelschap van een fjord is geweest kan toch inzien dat dat kul is. Moet Nederland daar dan van leren hoe je een paard opvoed?
Boerenverstand hoeft ook niet perce te betekenen dat je alles op eigen houtje gaat doen natuurlijk, je kan ook eens iets aan een "gewone boer" vragen ipv je uit te laten wringen door zo'n goeroe. Ik heb mijn lesgevers liever zonder methode, in mijn ervaring word het daar alleen maar heel dogmatisch en veel te ingewikkeld van. Ben veel meer te spreken over gewoon les nemen van ervaren mensen die hun ogen open houden.
Die mensen zijn totaal neit op de hoogte van recente inzichten en hoe een paard in elkaar zit. Natuurlijk zijn er uitzonderingen
Junia schreef:MarcR schreef:paarden kennen geen humor of boevenstreken.
Humor staat open voor interpretatie.
Ik vind dat mijn pony zéker humor heeft, ze maakt me regelmatig aan het lachen.
Deze frustraties moesten me even van het hart
). Ik ben iemand die héél lang héél sceptisch is geweest tov Parelli, maar ben er nu wel mee bezig. En ik zie ook in waarom het zo duur is etc. Maar als ik dat nu hier ga uitleggen dan wordt het weer een 'Parelli is goed/slecht of Parelli is geldklopperij'-discussie en dat zou jammer zijn voor het topic.