Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:23

Serendip90 schreef:
Dat zou voor mij een reden zijn om daar nooit te gaan rijden :+

Kijk het is goed dat ze de paarden "beschermen" en het zet mensen wel aan het denken... Maar vind het een beetje "grof" om het een gezamelijk iets te maken...

Hoezo? Het rijden gebeurt toch ook gezamelijk? Wat is er geheimzinnig aan je gewicht dan?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:24

Als iemand echt "te dik" is dan zie je dat sowieso wel?!

Het is ook niet slecht dat de manege dit doet... Maar zou het ook niet relax vinden. Ik zou er iig niet vrolijk van worden ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:25

Neehoor, ik ben zelf op die manier ook eens een paar kilo kwijt geraakt om paardje een plezier te doen, en met af en toe een balansdagje is het er bij mij nog niet aangekomen. :)

Grondwerk om samen af te vallen klinkt als een leuk idee, mischien kan ts dat wel voorstellen op de manege.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:27

Ik vind het goed dat de manege een grens stelt al vind ik 85 kilo wat aan de krappe kant. De gemiddelde Nederlandse man kan daar dus niet rijden.
TS is niet te zwaar. Ze heeft een BMI van 24 en dat zou ik ook zeggen als ze commentaar hebben op je gewicht. Je bent lang dus ook zwaarder.

Anoeska

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:29

Heel goed, dat zouden meer maneges moeten doen! Elke manege-eigenaar zou moeten kijken welk gewicht de paarden die hij heeft staan aan kunnen, en daar de ruiters op selecteren. Het enige dat je deze manege kan verwijten is dat ze geen paarden hebben voor de 'zwaardere' ruiter.

Dat het gewicht dat de TS heeft gewoon een gezond gewicht is, heeft er naar mijn idee niets mee te maken. Het zal een gezond gewicht voor haar zijn, maar niet voor de paarden die deze manege heeft staan.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:33

Als er alleen maar zielige zwakke pony's stonden etc. ok, maar een gezond paard, dat netjes wordt gereden moet er geen last van hebben? :) En gewoon het feit dat je voor een groep op een weegschaal moet gaan staan vind ik lomp. Je kan zelf ook nadenken en als iemand echt te zwaar is, dan zie je dat echt wel!

alyska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:36

dat slaat toch nergens op, weegweek?
ik zou eerst is vragen waarvoor dat dat eigenlijk nodig is?
nog noooit gehoord haha. maar ik zou ook gewoon een smoesje verzinnen dat je stress ofzo hebt gehad en dan ga je zelf gewoon op je eten letten dan valt je vanzelf die overige kilos af.

x

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:39

Ik vind het een goede zaak.Een manege met hart voor zijn dieren. :j
Kom op,85 kilo is een behoorlijk gewicht.
De meeste mensen met een normaal postuur redden dat bij lange na niet.

Wel vind ik dat ze het wegen even apart moeten doen. :j

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:40

ik vind dat heel belachelijk, nu worden mensen die dikker zijn eigenlijk gediscrimineerd. er zijn genoeg mensen die dikker zijn dan 85kilo en er zelf niks aan kunnen doen (lengte, medicijnen, ziekte..) en die zouden dan niet mogen rijden. dat de manege zich dan focust op het goed rijden van de paarden, dat elke ruiter leert het paard door de rug te rijden, ipv een gewichtslimiet op te stellen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:41

Ja, voor de hele groep wegen is gewoon lomp en onaardig. Maar iedereen 1 voor 1 even in een kantoortje laten komen, wegen en nabespreken, vind ik een hele redelijke oplossing. Dan kan er meteen worden aangegeven welke paarden nog wel mogelijk zijn, en welke niet meer. Of dat rijden op deze manege helemaal niet meer mogelijk is.

Manege paarden hebben het nou eenmaal wat zwaarder dan het gemiddelde prive paard. Dus ik vind het te waarderen dat een manege eigenaar zo goed nadenkt op welke manier hij z'n paarden het gezondst kan houden.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:42

craiester schreef:
ik vind dat heel belachelijk, nu worden mensen die dikker zijn eigenlijk gediscrimineerd. er zijn genoeg mensen die dikker zijn dan 85kilo en er zelf niks aan kunnen doen (lengte, medicijnen, ziekte..) en die zouden dan niet mogen rijden. dat de manege zich dan focust op het goed rijden van de paarden, dat elke ruiter leert het paard door de rug te rijden, ipv een gewichtslimiet op te stellen.

Het is erg vervelend en rot dat mensen daar niets aan kunnen doen, maar ook begrijpelijk als de manege die dan niet op de paarden wil hebben ivm het welzijn van de dieren. Ik vind dit ook een bizar topic want als we iemand op bokt zien die wat te zwaar is dan is het topic gelijk 6 pagina's dat het niet kan en nu is het opeens niet goed als een manege limieten stelt. 85 kg is voor iedere man en vrouw een heel acceptabel gewicht voor de meeste gemiddelde paarden.
Laatst bijgewerkt door _Aurora_ op 07-11-12 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:42

Anoeska schreef:
Ja, voor de hele groep wegen is gewoon lomp en onaardig. Maar iedereen 1 voor 1 even in een kantoortje laten komen, wegen en nabespreken, vind ik een hele redelijke oplossing. Dan kan er meteen worden aangegeven welke paarden nog wel mogelijk zijn, en welke niet meer. Of dat rijden op deze manege helemaal niet meer mogelijk is.

Manege paarden hebben het nou eenmaal wat zwaarder dan het gemiddelde prive paard. Dus ik vind het te waarderen dat een manege eigenaar zo goed nadenkt op welke manier hij z'n paarden het gezondst kan houden.

Dat vind ik dan nog wel ok.... of iig... In hoeverre kun je niet gewoon het gewicht van iemand inschatten vraag ik me af?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:44

Serendip90 schreef:
Anoeska schreef:

Dat vind ik dan nog wel ok.... of iig... In hoeverre kun je niet gewoon het gewicht van iemand inschatten vraag ik me af?

dat is denk ik niet te doen want ik zou bij 85 kg dus al iemand zwaar schatten bij een bepaalde lengte en zij ziet er in haar profiel helemaal niet zwaar uit, maar weegt toch al ruim 85 kg. Het is dus wel moeilijk te schatten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:44

Inschatten is willekeurig. Dan hangt het helemaal af van de manege-eigenaar. Gewoon iedereen op een weegschaal wegen. Dan heb je een objectief oordeel over het gewicht.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:47

_Aurora_ schreef:
Serendip90 schreef:

dat is denk ik niet te doen want ik zou bij 85 kg dus al iemand zwaar schatten bij een bepaalde lengte en zij ziet er in haar profiel helemaal niet zwaar uit, maar weegt toch al ruim 85 kg. Het is dus wel moeilijk te schatten.

Maar je kan wel zien of iemand "TE dik" is? :)

En door haar lengte moet ze sowieso op een groot paard (zegt overigens niet altijd dat het paard ook meer kan dragen, grote, lange paarden hebben niet altijd een betere rug..) Dus daarin is ze al beperkt. (neem ik tenminste even aan ;) dat ze haar niet op een pony zetten :P) Maar snap het punt van dat "iedereen wegen" niet zo....

Dat je dat bij twijfelgevallen doet :S Moet er ook nog een conditietest komen of? :S hoever kun je gaan?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:48

Heb niet het hele topic gelezen....

Als ik jou was zou ik wel opletten met je gewicht. Nu zijn het nog maar 3 kilootjes, over een paar jaar zijn het er 20 ( bijvoorbeeld) Ik kan het weten....
3 kilootjes zijn te overzien om af te vallen namelijk.

Zou zonde zijn als je niet meer mocht rijden.....
Vind wegen prima, maar dan wel prive, en niet dat het openbaar gemaakt word.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:50

GroteVogel schreef:
Heb niet het hele topic gelezen....

Als ik jou was zou ik wel opletten met je gewicht. Nu zijn het nog maar 3 kilootjes, over een paar jaar zijn het er 20 ( bijvoorbeeld) Ik kan het weten....
3 kilootjes zijn te overzien om af te vallen namelijk.

Zou zonde zijn als je niet meer mocht rijden.....
Vind wegen prima, maar dan wel prive, en niet dat het openbaar gemaakt word.

en een kans om binnen een bepaalde termijn wel op het gewenste gewicht te komen.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:55

Traber schreef:
Ik vind het een goede zaak.Een manege met hart voor zijn dieren. :j
Kom op,85 kilo is een behoorlijk gewicht.
De meeste mensen met een normaal postuur redden dat bij lange na niet.

Wel vind ik dat ze het wegen even apart moeten doen. :j

Juist wel, TS is 1,92 dan is 88kg een heel normaal gewicht.
Ik heb bijv ondergewicht met mijn 1,90 en 70 kg. Ik moet dus aankomen.

Ik vind niet dat ze TS daarop kunnen pakken. Dat zou betekenen dat ze moet afvallen
en dus ondergewicht moet maken. Over ongezonde levenstijl gesproken.

Ze heeft ook al aangegeven dat ze alleen maar op paarden van 1,85 rijd op de manege.
Dit is al een vrij grote maat voor een manege. Hoe groter de paarden hoe meer een paard in
onderhoud kost. Dit betekend dat ze niet vaak worden aangeschaft. Dus kan TS
op geen enkele andere manege rijden. Of ze moete een shire aanschaffen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:57

Eerlijk gezegd begrijp ik de manege wel. Al zou ik die weegmomenten niet en plein public doen, maar bv. op kantoor zodat een evt. te hoog gewicht en gelijk door jou en de bedrijfsleiding besproken kan worden. Als je je paard verders niet in de weg zit zou het voor mij gewoon moeten kunnen, maar goed dat is aan de manege.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:58

Serendip90 schreef:
Als er alleen maar zielige zwakke pony's stonden etc. ok, maar een gezond paard, dat netjes wordt gereden moet er geen last van hebben? :) En gewoon het feit dat je voor een groep op een weegschaal moet gaan staan vind ik lomp. Je kan zelf ook nadenken en als iemand echt te zwaar is, dan zie je dat echt wel!

:j Inderdaad ik vind het ook lomp. Maar ik lees nergens hoe vaak er gewogen wordt per jaar? (of lees ik er overheen?)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:13

Ja ik vind de manier waarop wel een beetje lomp, maar vind het principe van de manege wel goed. Ik heb toch ook wel grote mannen en hele zware vrouwen van 85+ kilo op een quarter van nog geen 1.50 gezien... En dan ook nog met een zadel van 20 kilo erop :n Dat zag er toch niet heel prettig uit.

Maar ik vind dat je van een goede manege ook wel mag verwachten dat de lespaarden worden bijgereden door iemand met niveau, zodat ze wel netjes over hun rug lopen, en goed hun spieren gebruiken. Dan kunnen ze die enkele zwaardere ruiters, of bonkende beginners ook makkelijker dragen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:14

Hier één van de instructrices van de manege.

Ja wij hebben een weegweek :)
We zijn erg zuinig op onze paarden en een maximaal gewicht hoort daar dus bij.

Omdat je ergens een grens moet trekken is deze gezet 85kg.
Dit is een duidelijke lijn die je kunt hanteren.
Natuurlijk zijn we er van bewust dat een ruiter van 85kg die meezit minder hinderlijk is voor een paard dan een ruiter van 60kg die tegenzit.
Maar ook hier wordt naar gekeken.

Het wegen wordt aan het begin van de les om de buurt bij de instructrice gedaan en genoteerd.
Je staat dus niet met zijn allen in een kring en verder niemand ziet je gewicht, gene openbaar "feestje".
De instructrice noteert het en houdt zelfs rekening met de kleding die je draagt.

SindyKaya schreef:
Ff een vraag, als je boven de 85 KG komt. Mag je dan niet meer paardrijden?

Zoals Lisanne weet is alles bespreekbaar bij ons op stal.
Als je net een kilo of 3 teveel weegt zullen we echt niet meteen zeggen dat je niet meer mag paardrijden.
Maar er zal wel over gesproken worden en gekeken worden naar de persoon hoe te handelen.

LisanneFloor schreef:
Ik kan altijd stal dit topic nog laten lezen, :+

Of je loopt naar kantoor en maakt het bespreekbaar.
Ik snap niet zo goed dat dit op een openbaar forum moet?
Je komt al zo lang op stal en kent iedereen persoonlijk.

Gypsy schreef:
Heel verstandig van de manege. De paarden op een manege lopen vaak niet netjes over de rug, en niet alle ruiters zijn even getalenteerd. (Dat hoeft niet op jou te slaan, voel je niet aangevallen. ;) )
En of je nu 1.90 bent of 1.60, 88 kilo is 88 kilo.

Voor een dressuurpaard dat altijd netjes gereden word en goed getraind is om op de juiste manier het gewicht te dragen, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar voor een paard dat gewoon met het hoofd in de lucht en de rug hol loopt kan dat wel een probleem zijn.

Gewoon een week zo min mogelijk zout eten, veel drinken, paar keer een uurtje fietsen oid, gezond eten, en je bent die drie kilo zo kwijt.

(Ik vind je ook niet te dik oid, maar goed ik begrijp de manege ook wel.)

Dank je, dat is dus ook de gedachtengang.

rensiepensie schreef:
Maar ik vind dat je van een goede manege ook wel mag verwachten dat de lespaarden worden bijgereden door iemand met niveau, zodat ze wel netjes over hun rug lopen, en goed hun spieren gebruiken. Dan kunnen ze die enkele zwaardere ruiters, of bonkende beginners ook makkelijker dragen.

De paarden wordt ook bijgereden en gelongeerd als dit nodig is.
Maar aangezien wij de paarden maar 2 uur per dag willen laten lopen kun je ze niet iedere dag bij laten rijden :)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:19

zoals ik hierboven lees vind ik het een prima verhaal en klinkt het echt als een manege met een hart voor haar paarden! Super! Ik denk dat ts gewoon even moet gaan praten en er is helemaal niet zoveel aan de hand.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:20

Serendip90 schreef:

Het is ook niet slecht dat de manege dit doet... Maar zou het ook niet relax vinden. Ik zou er iig niet vrolijk van worden ;)

Dát vind ik pas schandalig, als mensen 'op het oog' gaan bepalen wie te dik is. Je moet grenzen stellen, wetende dat een paardenrug een gevoelige hangbrug is, welke helemaal niet gemaakt is om te dragen. Een mens met z'n verticale wervelkolom kan in verhouding veel meer dragen, dan het paard met zijn horizontale wervelkolom. Ideaal zou zijn 12% of minder van zijn lichaamsgewicht wat het paard hoeft te dragen. Nou is er eindelijk een manege die zich inzet voor dit soort idealen, staat iedereen te stijgeren...
Hoeveel (manege-) paarden lopen niet met rugproblemen?
Ik zou persoonlijk het weegmoment idd Prive doen, maar de rest vind ik super. Ook dat je met cap, kleding en laarzen word gewogen, dat moet een paard ook dragen, of rijden jullie in je onderbroek? (denk ook gewicht van het zadel erbij en zo gek is de 85 kilo niet)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:23

Bonita_Bon schreef:
Serendip90 schreef:

Dát vind ik pas schandalig, als mensen 'op het oog' gaan bepalen wie te dik is. Je moet grenzen stellen, wetende dat een paardenrug een gevoelige hangbrug is, welke helemaal niet gemaakt is om te dragen. Een mens met z'n verticale wervelkolom kan in verhouding veel meer dragen, dan het paard met zijn horizontale wervelkolom. Ideaal zou zijn 12% of minder van zijn lichaamsgewicht wat het paard hoeft te dragen. Nou is er eindelijk een manege die zich inzet voor dit soort idealen, staat iedereen te stijgeren...
Hoeveel (manege-) paarden lopen niet met rugproblemen?
Ik zou persoonlijk het weegmoment idd Prive doen, maar de rest vind ik super. Ook dat je met cap, kleding en laarzen word gewogen, dat moet een paard ook dragen, of rijden jullie in je onderbroek? (denk ook gewicht van het zadel erbij en zo gek is de 85 kilo niet)

Aan de ene kant snap ik het ook wel... Maar ik zou er echt niet vrolijk van worden om voor iemand anders op een weegschaal te moeten gaan staan. (Nog erger :+ voor mij zou dat een reden zijn om te vertrekken, vind zoiets echt vreselijk!) Ingrijpen ok.... Maar "te groot" wordt ook gewoon gezegd, waarom niet "jij lijkt me te zwaar"? :)

En zoals aangegeven, het wordt pv gedaan... En aan de ene kant is "iedereen" doen, goed want dan krijg je geen scheve gezichten. Maar je kan mij niet vertellen dat een zwaar iemand niet door heeft dat ie te zwaar is? En ik ga er vanuit dat mensen ook eigen initiatief nemen ;) (naief he?)