Hier één van de instructrices van de manege.
Ja wij hebben een weegweek 
We zijn erg zuinig op onze paarden en een maximaal gewicht hoort daar dus bij.
Omdat je ergens een grens moet trekken is deze gezet 85kg.
Dit is een duidelijke lijn die je kunt hanteren.
Natuurlijk zijn we er van bewust dat een ruiter van 85kg die meezit minder hinderlijk is voor een paard dan een ruiter van 60kg die tegenzit.
Maar ook hier wordt naar gekeken.
Het wegen wordt aan het begin van de les om de buurt bij de instructrice gedaan en genoteerd.
Je staat dus niet met zijn allen in een kring en verder niemand ziet je gewicht, gene openbaar "feestje".
De instructrice noteert het en houdt zelfs rekening met de kleding die je draagt.
SindyKaya schreef:Ff een vraag, als je boven de 85 KG komt. Mag je dan niet meer paardrijden?
Zoals Lisanne weet is alles bespreekbaar bij ons op stal.
Als je net een kilo of 3 teveel weegt zullen we echt niet meteen zeggen dat je niet meer mag paardrijden.
Maar er zal wel over gesproken worden en gekeken worden naar de persoon hoe te handelen.
LisanneFloor schreef:Ik kan altijd stal dit topic nog laten lezen,

Of je loopt naar kantoor en maakt het bespreekbaar.
Ik snap niet zo goed dat dit op een openbaar forum moet?
Je komt al zo lang op stal en kent iedereen persoonlijk.
Gypsy schreef:Heel verstandig van de manege. De paarden op een manege lopen vaak niet netjes over de rug, en niet alle ruiters zijn even getalenteerd. (Dat hoeft niet op jou te slaan, voel je niet aangevallen.

)
En of je nu 1.90 bent of 1.60, 88 kilo is 88 kilo.
Voor een dressuurpaard dat altijd netjes gereden word en goed getraind is om op de juiste manier het gewicht te dragen, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar voor een paard dat gewoon met het hoofd in de lucht en de rug hol loopt kan dat wel een probleem zijn.
Gewoon een week zo min mogelijk zout eten, veel drinken, paar keer een uurtje fietsen oid, gezond eten, en je bent die drie kilo zo kwijt.
(Ik vind je ook niet te dik oid, maar goed ik begrijp de manege ook wel.)
Dank je, dat is dus ook de gedachtengang.
rensiepensie schreef:Maar ik vind dat je van een goede manege ook wel mag verwachten dat de lespaarden worden bijgereden door iemand met niveau, zodat ze wel netjes over hun rug lopen, en goed hun spieren gebruiken. Dan kunnen ze die enkele zwaardere ruiters, of bonkende beginners ook makkelijker dragen.
De paarden wordt ook bijgereden en gelongeerd als dit nodig is.
Maar aangezien wij de paarden maar 2 uur per dag willen laten lopen kun je ze niet iedere dag bij laten rijden