Wanneer is je paard een sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:53

Gulpje schreef:
Een paard is een sportpaard als hij 's avonds zegt; baas ik ga nog even hardlopen want zondag hebben we weer wedstrijd. Ik moet wel in vorm zijn dan.

:D

De "titel" sportpaard is erg subjectief en heeft vaak te maken met hoe belangrijk de eigenaar wil zijn. Ook is het een mooi excuus om dingen goed te praten Paarden kunnen ineens niet lang meer buiten want het is een sportpaard. In zijn eerste levensjaren kon dat paard er prima tegen en als hij oud is ook ineens weer...

Ik ken topdravers met enorme winssommen die ook gewoon dagelijks uren buiten staan en ook al lopen die geen Z-dressuur ze leveren wel degelijk een topsportprestatie :j

Koetjesreep

Re: Wanneer is je paard een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 02:26

Vanaf dat het paard aangepaste materiaal en materieel krijgt/gebruikt naar de discipline, is het een sportpaard in mijn ogen.
Dit omvat zowel het voer als het tuig als het aantal trainingsuren per week.

Zodanig vaag, dat iedereen zich er wel in kan thuisvinden.
Want 1,5 u training per dag en dat 4 dagen per week is voor mij al genoeg, terwijl het voor een ander niet zo is?

Baldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 02:39

Wanneer is iemand een sportman of sportvrouw?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:25

miss_lizje schreef:
Ik vind een paard een sportpaard wanneer je doelbewust traint voor wedstrijden en niet alleen voor onderhoud van de spieren.
Mijn paard train ik voor wedstrijden, maar ook niet elke dag. Voor zijn geestelijke gezondheid is afwisseling heel belangrijk. Een buitenritje maken, een keertje springen of aan het halster werken horen er ook gewoon bij.

ja hier ben ik het wel mee eens ja :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:38

Baldt schreef:

Ik vind dat toch geen vergelijking, omdat mensen niet gefokt worden voor de sport.
(geen fokdoel om hun lichaam aan te passen op de sport naar keuze)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:47

superwoman schreef:
Baldt schreef:

Ik vind dat toch geen vergelijking, omdat mensen niet gefokt worden voor de sport.
(geen fokdoel om hun lichaam aan te passen op de sport naar keuze)

gaat het om de bouw, doel of om hoe goed je presteert? Blijft best lastig

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:06

Een paard dat gefokt is op sport, b.v. Cocktail, hoeft nog geen sport paard te zijn. Ik denk dat het een sportpaard is als het meeloopt in westrijden in de paardensport. Welke tak dan ook. Maar tevens paarden die met grote regelmaat conditioneel goed getraint worden vind ik sportpaarden. Neem de menner als voorbeeld, die met zijn span wekelijks vele kilometers door het bos rijdt. Ook hier zijn de paarden conditioneel op sportniveau.
Mijn mening is dat de naam sportpaard meer toebehoort aan dieren die training krijgen, met als doel een betere samenhang van lijf, geest en prestatie. Een sport gefokt dier hoeft geen sport dier te zijn.
Zo staat mijn cocktail gefokte ZZ paard met artrose op de wei, en heeft het door gebrek aan training behoorlijk wat spier verlies. Dit dier kan af en toe nog mee op een rustig stap ritje, en kan naar mijn mening geen sportpaard meer genoemd worden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:17

enomis123 schreef:
een sportpaard is naar mijn inziens een warmbloedpaard, die kwaliteit heeft om op minimaal M niveau goed te presteren. en of er nou een dikke vacht op zit of niet, vind ik daar niet toe doen. als hij maar presteert.
al is het inet handig in de winter ivm opdrogen na inspanning...

Dus mijn tinker, die ik 5 a 6 dagen in de week train (waaronder ook zware trainingen) waarmee ik minimaal 1 keer in de maand, maar het liefste elke weekend mee op concours ga, in de SGW, Springen, Dressuur en sinds kort ook in de TREC uitbreng is GEEN sportpaard omdat hij geen warmbloed is????
wat een onzin zeg, wat een enorme onzin...

een sportpaard is mijn inziens een paard die regelmatig op concours gaat en daar ook voor getraind wordt.
niveau, de manier van houden van de paarden en ras doet daar imo niks aan af.

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:35

fransje23 schreef:
De "titel" sportpaard is erg subjectief en heeft vaak te maken met hoe belangrijk de eigenaar wil zijn. Ook is het een mooi excuus om dingen goed te praten Paarden kunnen ineens niet lang meer buiten want het is een sportpaard. In zijn eerste levensjaren kon dat paard er prima tegen en als hij oud is ook ineens weer...

Daarom ook mijn vraag, welke andere behoeftes heeft een sportpaard dan, dus waarom zou je het willen labelen..paard is paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:54

Alani schreef:
gaat het om de bouw, doel of om hoe goed je presteert? Blijft best lastig

imo om bouw en of het paard graag werkt.
Zoals eerder gezegd had ik 2 paarden in de Z en was de 1 een sportpaard en de ander(ook kwpn) een paard die het goed deed in de sport.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:57

lindahertha schreef:
Daarom ook mijn vraag, welke andere behoeftes heeft een sportpaard dan, dus waarom zou je het willen labelen..paard is paard

nee, mijn "sportpaard" was duidelijk een paard wat graag ging werken en ging ook graag op wedstrijd. Was geen paard voor 24-7 weide. De ander deed het prima op de wedstrijden, maar had net zo graag 24-7 op de wei gestaan...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:26

lindahertha schreef:

Ben ik met je eens en of een paard nu de titel "sport"- of "recreatiepaard" heeft het heeft een optimale verzorging en de basisbehoeften zijn voor beiden gelijk.
Een zgn recreatiepaard verdient net zo goed goed voer, goed passend tuig en indien nodig het goede beslag en goede medische zorg.
\

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:36

Een sportpaard staat vol in het krachtvoer, heeft minstens 2 dekens over (in deze periode), gaat alleen met peesbeschermers om naar buiten en mag blij zijn als ie ca 3 uur per dag een plukje gras kan proeven.
Om die redenen zal mijn paard nooit een sportpaard genoemd kunnen worden (sorry :D )

Tweede wat in mijn op komt als ik aan een sportpaard denk, is een paard dat fanatiek op wedstrijd uit gebracht wordt. Verder vind ik het een beetje betekenisloos woord.
Mijn paard train ik ook alsof ik wedstrijden rij, maar rij ze niet. Recreatiepaard vind ik nog een vreemder woord trouwens.
Dan denk ik aan een paard die hele dag aan het kamperen is, zich klem kan eten en af en toe eens wordt geborsteld.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:53

een sport paard is een paard dat gefokt word om in de toekomst prestaties te kunnen leveren
het maakt niet uit in welke tak van sport dat is
deze paarden zijn zogezegd sport gefokt

uitzonderingen zijn de paarden of het nu een tinker of fjort is zij kunnen ook sport paarden worden door gewoon te presteren maar zijn meestal niet sport gefokt

dus een sportpaard is een paard wat speciaal sport gefokt is of zo getraind word dat hij ook op een nivo presteerd

uiteindelijk begint elk paard bij het begin

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:03

Ik vindt een paard een sportpaard als hij veel getraind wordt thuis en daarbij ook hard moet werken.
dus ook echt een uur vollop en geen rustige rondjes rijden door de bossen met lang teugeltje.

Beertjes vacht vindt ik pure onzin! ik rijd met mijn paard bijna iedere week wedstrijd, draai goed mee in de selecties,
hij wordt 4 keer per week goed zwaar getraind maar helaas is het niet mogelijk om hem te scheren!
hij wordt hier zo fris van dat we hem niet meer kunnen rijden en hij alleen maar gaat rennen en bokken.
Nee ik rijd liever een goede proef met een paard wat er iets minder mooi uitziet dan een slechte proef met een mooi paard.
De mijne krijgt wel dikke dekens op zodat hij geen extreem dikke vacht kan worden.

en ik vindt een fjord of haflinger of andere koudbloed op friezen na geen sportpaarden.
hier zullen sommige mensen het niet mee eens zijn maar deze zijn gewoon niet gefokt om in de sport te lopen.
Ik vindt sportpaarden ook paarden die hiervoor gemaakt en gefokt worden,
en het liefst no ouders hebben die goed in de sport presteren en hebben gepresteerd.

Mijn paard staat trouwens gewoon dag en nacht buiten met een schuilstal zolang het dus kan,
vindt stalling en verzorging helemaal niets zeggen over een sportpaard!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:37

Een sportman of sportvrouw is iemand die zeg maar fulltime met de sport bezig is en op het hoogste nivo presteert.
Een sportpaard is in mijn ogen niet anders, dit is een paard die op het hoogste nivo loopt en daar zijn "beroep" van heeft. Een paard wat dus op categorie 1 nivo meedraait, en zichzelf terugverdiend qua levensbehoeftes.

Paarden die categorie 3 wedstrijden rijden (zeg maar de B t/m ZZ-Licht) vallen bij mij niet in de categorie sportpaarden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:55

ietjelover schreef:
Ik vindt een paard een sportpaard als hij veel getraind wordt thuis en daarbij ook hard moet werken.
dus ook echt een uur vollop en geen rustige rondjes rijden door de bossen met lang teugeltje.

Beertjes vacht vindt ik pure onzin! ik rijd met mijn paard bijna iedere week wedstrijd, draai goed mee in de selecties,
hij wordt 4 keer per week goed zwaar getraind maar helaas is het niet mogelijk om hem te scheren!
hij wordt hier zo fris van dat we hem niet meer kunnen rijden en hij alleen maar gaat rennen en bokken.
Nee ik rijd liever een goede proef met een paard wat er iets minder mooi uitziet dan een slechte proef met een mooi paard.
De mijne krijgt wel dikke dekens op zodat hij geen extreem dikke vacht kan worden.

en ik vindt een fjord of haflinger of andere koudbloed op friezen na geen sportpaarden.
hier zullen sommige mensen het niet mee eens zijn maar deze zijn gewoon niet gefokt om in de sport te lopen.
en het liefst no ouders hebben die goed in de sport presteren en hebben gepresteerd.

Mijn paard staat trouwens gewoon dag en nacht buiten met een schuilstal zolang het dus kan,

Fries is geen koudbloed ;)

Neon, jij hebt het over de topsport paarden, vandaar dat ik er al 3 catagorien van had gemaakt.
De recreant, het sport paard en het topsport paard.
Waar bv ook een coursende draver met flinke winsom onder valt en een klasse 4 endurance arabier,
of weet ik welke andere tak van sport die er nog meer te vinden is, buiten de hier vaak genoemde dressuur.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:39

sportpaard wil geloof ik nog steeds niet zeggen dat het om dressuur of springen aangaat. Mijn paard sleept bomen, trekt de kar en vreet iid een baal hooi, maar is wel een sportpaard in zijn prestaties. Wat valt onder sport? alleen de dressuur of springen? of mogen ze ook western rijden, karren trekken en zich uitsloven voor de baas. Doe die van Ankie maar eens een dag voor een manege voor geestelijk/lichamelijk gehandicapten! Paard niet blij, mensen niet, maar wel topsport want het paard moet veel meer kunnen dan pootje over lopen. (weet hoe het heet, maar daar gaat t niet om) Topsport komt vanuit het hart, waar je roots liggen! Niks mis mee als je alleen maar over balkjes kan springen.. niks mis mee als je mooie figuurtjes kan lopen. Maar topsport is niks meer dan een gezond samengaan van geest en lichaam ,je uiterste geven, boeit niet in welke disipline.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:49

ietjelover schreef:

en ik vindt een fjord of haflinger of andere koudbloed op friezen na geensportpaarden.

Maar wanneer is een paard voor de sport gefokt?
Is dat wanneer een Fokker besluit voor de sport te gaan fokken, want dan kunnen koudbloeden wel weer onder de sportpaarden vallen volgens jou gedachten gang...
En daarnaast zijn verscheidene koudbloeden stamboeken hun fokdoel ook al aan het veranderen in een meer sportgericht doel... Dan zijn dat dus ook sportpaarden...

Nu even wat anders, sportpaarden zijn volgens jou paarden die hiervoor gefokt zijn...
Maar meer dan de helft van die paarden loopt niet in de sport, en daar weer een kwart van zal zelfs nooit ij de sport kunnen lopen omdat ze er gewoon niet geschikt voor zijn... Zijn dat dab nog steeds sportpaarden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:45

M_D_H schreef:
weer een kwart van zal zelfs nooit ij de sport kunnen lopen omdat ze er gewoon niet geschikt voor zijn...

Waarom zouden ze niet geschikt zijn voor de sport??

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:47

Denk dat dat meer iets zegt over de ruiter dan over het paard ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:48

Voor mij is het heel simpel:

Paarden en of ponys die echt uitgebracht worden in de serieuze paardensport is voor mij een sportpaard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:52

LiVetime schreef:

Ik ook, want anders zijn ze niet geschikt om mee te rijden..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:33

superwoman schreef:
LiVetime schreef:

Ik ook, want anders zijn ze niet geschikt om mee te rijden..

Zou je denken?
ik ken er anders aardig wat die met geen enkele ruiter op concours hoeven te gaan, gewoon omdat ze er niet geschikt voor zijn...
het is niet zo dat een paard, die gefokt is als sportpaard, dan ook meteen geschikt is als sportpaard...
er zijn er bij die gewoon echt alleen maar voor de recreatie gebruikt kunnen worden...
en ik ken idd ook genoeg sportpaarden die niet te rijden zijn...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:25

M_D_H schreef:
ik ken er anders aardig wat die met geen enkele ruiter op concours hoeven te gaan, gewoon omdat ze er niet geschikt voor zijn...

nogmaals, waarom dan niet?