Slachtprijzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:05

Sterker nog, een gewone slager mag een paard niet eens uitbenen/verwerken. Paardenvlees verwerken is een aparte module in de opleiding. Zelf zul je wel in onderdelen mogen verwerken, maar dan alleen voor eigen gebruik (iig niet verkopen).

Een paard heeft tov bijv. een varken wel een veel beter leven gehad, maar veel vlees is ook 'afval'. Per ras is dat dan ook nog eens verschillend. Vooral een draver schijnt slechte kwaliteit vlees te hebben. Veel te pezig en gespierd. Veel onderdelen zijn alleen geschikt voor de snackindustrie of -en vooral in Italië- in de worst. Veel paardenvlees dat hier geproduceerd wordt, wordt geëxporteerd vanwege de hoge kwaliteit en daardoor de goede prijs. Het paardenvlees dat hier wordt verwerkt in snacks, wordt bijna allemaal geïmporteerd. Slechte kwaliteit van paarden die het minder hebben gehad dan onze varkens hier voor een habbekrats. Een deel kan idd als voedsel voor honden, maar ook dierentuinen worden gebruikt.

Als je de hoogste prijs in NL wil beuren, moet je een rondje bellen. Nijkerk staat niet bekend om z'n goede prijs maar heeft wel een plek in de markt verworven als een respectvol einde.

Sansevieria

Re: Slachtprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:14

Marion, als ik jou dus goed begrijp is het met de hele transporten van dieren nog erger gesteld dan dat wij ons kunnen voorstellen?

En is er blijkbaar voor slagers voor de verwerking van paardenvlees een andere opleiding nodig als die voor alle andere dieren?

Voor de NL verwerking van snacks gebruikt men mindere kwaliteit importvlees, en juist van de dieren die het goed gehad hebben wordt vlees voor export verkocht. Juist?
Niet naar Italie in elk geval, daar wil men geen diepgevroren vlees, dat moet middels levende dieren daar aankomen.
Deze transporten vind ik zelf door niks goed te praten, maargoed, dat is weer een heel andere discussie...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:28

Ik meen vorig jaar mss ook al wat langer geleden kwam o.a. Mora erg negatief in het nieuws door de import van paardenvlees uit Argentinië. Slechte kwaliteit vlees, heel lage prijs, maar bovenal erbarmelijke omstandigheden waaronder de paarden naar het slachthuis kwamen en in welke conditie ze waren. Daar doet het er kennelijk niet toe dat het vlees niet meer smakelijk is vanwege de adrealine. Ook Italië staat bekend om de slechte vervoersomstandigheden en zoals de dieren worden behandeld (of eerst mishandeld met dank aan de lagere invoerrechten).

Om paardenvlees in NL te mogen verkopen of verwerken is een aparte opleidingsmodule nodig. Hoe dat in België zit, weet ik niet. Dit is o.a. de reden waarom je paardenvlees niet in de supermarkt vindt. Naast dat het nauwelijks verkoopt, moet de supermarkt slager dus gediplomeerd zijn om paardenvlees te mogen verwerken. Bij een ambachtelijke slager wil het nog wel eens lukken, omdat hij de volledige opleiding heeft gevolgd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:56

Hier in de supermarkt ligt gewoon paardenvlees..
Slagers mogen dit ook gewoon verkopen meende ik..

Ik heb nog nooit gehoord van die regeltjes..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:57

Sassy schreef:
@Jolliegirl, de kosten voor het in stukken doen en verwerken van rund/varken zal toch niet zoveel afwijken van paard, maar dat zal de slager toch wel echt niet voor 0.70 of 0.90 cent de kilo kunnen kopen?
Zeker niet gezien de aankoopprijzen van jong slachtvee...

Ik heb het over het eigen vlees..
Van de paarden die de slachter zelf heeft geslacht. :)
De mensen die hun paard ter slacht aanbieden krijgen +- 80 cent de kilo(is de laatste info die ik heb)
En daarna begint pas de verwerking, en word het voor meer verkocht.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:12

maar dan ben ik toch nieuwschierig naar de mensen die het geld wel hebben opgehaald/in hun handen hebben gekregen of hoe dat dan ook in ze werk gaat op geld gebied.
hoeveel mensen nemen het geld aan als t hun eigen paard is geweest??

hoe gaat dat dan qua geld ik ben zelf na het schieten van mijn pony gewoon weg gegaan met een lege trailer ik hoefde het geld niet.(heb er op dat moment ook totaal niet aan gedacht)
weet in ieder geval wel dankzij jolliegirl en haar excursie dat ik het zo weer zou doen :j +:)+ ..

ps waarom werk je er nu eigenlijk niet meer dan jolliegirl? :o mag ook in pb hoor

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:19

Je krijgt gewoon een rekening thuisgestuurd met daarop het bedrag dat ze op je rekening storten. Je vult van te voeren een formuliertje in met je gegevens en je rekeningnummer. Ik neem het geld altijd aan, alhoewel het me niet uit maakt hoe veel/weinig dit is. Het is altijd weer een start voor de aankoop van een ander paard.

Ik ben ook gelijk weggereden nadat mijn paard geschoten is. Geen behoefte om daar langer te blijven, ik sta daar echt niet voor mijn lol |( .

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:33

NathalietjeB schreef:
maar dan ben ik toch nieuwschierig naar de mensen die het geld wel hebben opgehaald/in hun handen hebben gekregen of hoe dat dan ook in ze werk gaat op geld gebied.
hoeveel mensen nemen het geld aan als t hun eigen paard is geweest??

hoe gaat dat dan qua geld ik ben zelf na het schieten van mijn pony gewoon weg gegaan met een lege trailer ik hoefde het geld niet.(heb er op dat moment ook totaal niet aan gedacht)
weet in ieder geval wel dankzij jolliegirl en haar excursie dat ik het zo weer zou doen :j +:)+ ..

ps waarom werk je er nu eigenlijk niet meer dan jolliegirl? :o mag ook in pb hoor

Dat geld neem je natuurlijk aan, doneren kan je aan t goeie doel.
Ik heb dr vrijdag nog 1 weggebracht,
Geld kan gestort worden of contant opgehaald worden op de markt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:36

enomis123 schreef:
nou als ik het hier allemaal zo lees kan je dan beter die kennis van me bellen om je paard op te halen... die geeft dus meer blijkbaar....

een snelle rekensom leert mij dat die ze dus niet laat slachten, maar wellicht opknapt of doorverkoopt of ze op transport zet naar italie voor de slacht, als een volwassen paard maar tussen de 150 en 250 opleverd, kan die voor een pony geen hogere bedragen geven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 01:13

Moderatoropmerking:
Off topic berichten verwijderd. Hierbij nogmaals het verzoek om de discussie slachten vs inslapen niet in dit topic te voeren.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 01:43

Ik ben eigenlijk wel benieuwd vanwaar de Ts de vraag heeft gesteld?

Over het wel en niet slachten of inslapen....ik heb echt geen idee wat ik zou doen mocht t.z.t de situatie zich voordoen, ik hoop eigenlijk ook (zoals al eerder gezegd) dat mijn paardjes een natuurlijke pijnloze dood tegemoet gaan.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 09:04

ow we hadden er hier een discussie over wat een paard nu per kilo op brengt vandaar dus :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:04

Had je dan niet gewoon een willekeurige slager kunnen bellen? :P

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 10:49

Och bokt heeft een hoop kennis waar je prima gebruik van kan maken :)

Nu heeft een ander er misschien ook wat aan.

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:33

robert45 schreef:
Och bokt heeft een hoop kennis waar je prima gebruik van kan maken :)

Nu heeft een ander er misschien ook wat aan.

:j

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:03

Wow ik vind dat de prijzen hier precies wel erg laag zijn? Wij hebben toevallig deze week een oude merrie verkocht voor de slacht (ik denk echt wel dat ze geslacht is aangezien de man haar per se donderdagnacht wilde hebben omdat toen de vrachtwagen kwam) en hebben daar nog 600 euro voor gekregen! Ik ben wel van Belgie en ik geloof dat ze naar Luik ging maar ben niet zeker..

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:07

Dat zou ik nooit durven/doen

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:16

Dat zou ik ook nooit durven, ik ben dan veel te bang dat hij dan op transport naar Italië gaat of alsnog doorverkocht wordt als rijpaard.

Als mijn paard geslacht wordt, dan breng ik hem zelf weg en wil ik hem dood zien liggen, zodat ik zeker weet dat er niet meer mee gesleept wordt. Geld is op dat moment echt bijzaak.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:18

Tammie schreef:
Dat zou ik ook nooit durven, ik ben dan veel te bang dat hij dan op transport naar Italië gaat of alsnog doorverkocht wordt als rijpaard.

Als mijn paard geslacht wordt, dan breng ik hem zelf weg en wil ik hem dood zien liggen, zodat ik zeker weet dat er niet meer mee gesleept wordt. Geld is op dat moment echt bijzaak.

Ja ik ben daar nu ook over aan het denken, maar nu is het toch te laat... Als rijpaard zal ze sowieso niet verkocht worden denk ik, ze was al een eind in de 20 met flink doorgezakte rug en gigantische hangbuik.

Transport naar Italië? Is het vlees daar dan duurder? Want dat transport lijkt me toch ook heel wat extra geld te kosten. Je zou toch denken dat ze daar ook wel paarden hebben?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:46

Meeste transporten gaan naar Belgie :)
Daar is het vlees meer waard.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:00

Jolliegirl schreef:
Meeste transporten gaan naar Belgie :)
Daar is het vlees meer waard.

Oh oke, ik ben inderdaad van Belgie. Dus het kan gewoon dat men in Luik echt 600 euro betaald? Ik voelde me al slecht over wat men met haar gedaan zou hebben, maar het is te laat natuurlijk..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:01

600 voor een slachtpaard is in deze tijd wel écht teveel...

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:05

Jolliegirl schreef:
600 voor een slachtpaard is in deze tijd wel écht teveel...

hmm.. toch bedankt voor de info :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:07

Wat woog dit paard?
Kan je dat inschatten?

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:39

Geen flauw idee. Het was een oude fokmerrie met een hangbuik alsof er nog een tweeling inzat. De man die haar was komen ophalen had wel tegen mijn vader gezegd dat hij voor het ander paard in de wei meer zou willen geven aangezien daar 'veel meer vlees aanzat'. (Klinkt wel erg cru)