Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:38

en inderdaad...een land vol paarden! :-) Dat moet ik niet vergeten.
Wat verstaan jullie eigenlijk onder "bomproof". Want deze merrie is niet schrikachtig ofzo.

Babootje

Re: Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:41

Als de merrie niet schrikachtig is, waarom twijfel je? Wat is nu precies die gebruiksaanwijzing dan?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:49

maak gewoon een afspraak en gaan! diep in je hart heb je al besloten aan je berichten te zien! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:33

Traber schreef:
Nou niet iedere verkoper zit er op te wachten om 10 keer dezelfde koper te ontvangen denk ik.(ik zou het niet willen,stel ze haken af,pfff lijk je wel een manegebedrijf :+ )
Ik vind dat je in 2,3 keer wel een redelijke indruk kan krijgen.Voor de rest is het maar afwachten hoe het paard ergens anders is.

als ik een goed gevoel bij mensen heb , mogen ze van mij aardig wat komen :j
maar dat is dan als ik er toekomst in zie, ik heb echt liever dta mensen 10 keer komen en een weloverwogen besluit nemen dan dat ze na 1 keer beslissen ...
zelf heb ik wel altijd na 1 keer kijken besloten, maar ik koop eigenlijk altijd niet gereden dieren , dus dan valt er sowieso weinig te proberen :+ (2 gekocht, 2 zelf gefokt)
de merrie waar ik mee gefokt heb, was niet gereden toen ik haar kocht en uiteindelijk bleek ze niet te passen bij mij qua rijden (te lief) maar daar heb ik via een stalgenootje de perfecte kopers voor gevonden die 1 of 2 keer gereden hebben , maar wel wekelijks op stal kwamen om wat te tutten enzo,
ik wil graag de tijd nemen voor de juiste kopers :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:35

Pisa22 schreef:
Tja, betreft ervaring.... Tot mijn 18e in de manegeles. Daarna jarenlang op een ZZL leerpaard gereden. Daarna ander jong bijrijdpaard gereden. Maar ook een ouder paard. Daarna een tijdje er tussen uit geweest. Wel af en toe gereden. En nu weer een jong (zeer braaf) bijrijdpaard. Ook heb ik regelmatig in het buitenland buitenritten gemaakt.

Ik denk dat ik gewoon nog een keer ga kijken. En dan is het ook gewoon klaar. Dit moet ook geen eeuwigheid duren.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel niet dat je ons je ervaring dient te vertellen, maar vooral eerlijk naar jezelf kijken of je het paard aankan met de ervaring die jij hebt en wat je van je eigen rijkunstige vaardigheden vindt. En dat het de eerste keer proefrijden niet goed gaat, zegt eigenlijk helemaal niets. Zoals Babootje al zegt, als het dier niet schrikachtig is waarom dan twijfelen? Volgens mij heb je redelijk wat ervaring en doe je niet zomaar "iets". Als jij het een leuk paard vindt dan zou ik er gewoon voor gaan!

Ik heb mijn huidige paard gekocht zonder dat ik er 1 seconde op heb gezeten..... En nee, het was geen bomproof, superbraaf paard, maar een paard dat net zadelmak was.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:45

Een bomproof paard is in mijn ogen een paard met een kleine gebruiksaanwijzing.
Een paard dat bij de eerste rit al gaat 'uitproberen',valt wat mij betreft daar niet onder.
En daarbij is het een paard dat niet zo snel van z'n stuk is als er wat onverwachts gebeurt.
Maar eerlijk is eerlijk; die vindt je niet zo gemakkelijk.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:47

Klinkt mij inderdaad meer als ruiter moet aan paard wennen, paard moet aan ruiter wennen. Waar dit paard misschien wat gevoeliger voor is, dan een ander.

Als het gevoel allemaal prima zit zou ik het hierdoor niet opgeven, maar wel zeker proberen een week/maand op proef te krijgen. Er moet in de eerste keren rijden wel een duidelijke verbetering zichtbaar zijn.

Ieder paard heeft een 'geberuiksaanwijzing' en iedere nieuwe combinatie zal aan elkaar moeten wennen, bij de ene gaat dit heel snel, bij een ander heb je er even voor nodig. Zegt denk ik verder heel weinig over of dit paard braaf is/blijft.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:35

Benieuwd of je al wat hebt besloten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:10

[***] schreef:
Pisa22 schreef:
Tja, betreft ervaring.... Tot mijn 18e in de manegeles. Daarna jarenlang op een ZZL leerpaard gereden. Daarna ander jong bijrijdpaard gereden. Maar ook een ouder paard. Daarna een tijdje er tussen uit geweest. Wel af en toe gereden. En nu weer een jong (zeer braaf) bijrijdpaard. Ook heb ik regelmatig in het buitenland buitenritten gemaakt.

Ik denk dat ik gewoon nog een keer ga kijken. En dan is het ook gewoon klaar. Dit moet ook geen eeuwigheid duren.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel niet dat je ons je ervaring dient te vertellen, maar vooral eerlijk naar jezelf kijken of je het paard aankan met de ervaring die jij hebt en wat je van je eigen rijkunstige vaardigheden vindt. En dat het de eerste keer proefrijden niet goed gaat, zegt eigenlijk helemaal niets. Zoals Babootje al zegt, als het dier niet schrikachtig is waarom dan twijfelen? Volgens mij heb je redelijk wat ervaring en doe je niet zomaar "iets". Als jij het een leuk paard vindt dan zou ik er gewoon voor gaan!

Ik heb mijn huidige paard gekocht zonder dat ik er 1 seconde op heb gezeten..... En nee, het was geen bomproof, superbraaf paard, maar een paard dat net zadelmak was.

Mijne was niet eens zadelmak en idd ook niet opgezeten voor ik hem kocht :D :D Dus ja ben echt wel benieuwd wat voor gebruiksaanwijzing er dan bijzit als het paard niet schrikachtig is of zo...
Ikzelf heb als paarden erg scheef zijn altijd mijn twijfels of ze gezond zijn. Is het zoiets dan??

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:26

en al wat nieuws ts?

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 00:11

Ja, ik heb haar toch gekocht! Ik hoop haar snel te gaan halen.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:40

Gefeliciteerd!!! Leuk krijgen we foto's te zien:-)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:50

fotoooooows ;)
maar gefeliciteerd, de latere keren gingen dus beter?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:09

Wat ontzettend leuk. Neem er lekker de tijd voor. Het komt helemaal goed, zeker als je de juiste hulp erbij krijgt. Gefeliciteerd. Ben ook benieuwd naar de foto's.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:37

Leuk zeg! Gefeliciteerd!

Als je foto's plaatst, dan hier een linkje? Anders loop ik ze mis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:49

Hé proficiat, wat leuk! Veel geluk en plezier met je nieuwe aanwinst!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:26

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:53

Dank jullie wel!!! Volgende week ga ik haar ophalen. Ik heb er alle vertrouwen in.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:51

Hoe is het allemaal gegaan en heb je al foto's?

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 20:29

Het gaat tot nu toe erg goed. Ik geef haar veel aandacht en ben na een week gaan rijden in prive les verband. Ook dat is erg goed gegaan. Ik moet nog wel erg wennen, voel me nog niet heel zeker op dit paard. Maar wat een schat in de omgang.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:20

Komt vast goed. Bij die van mij heeft het ook een tijd geduurd. Lekker alles op zn tijd, dan kom je er wel. Veel plezier. enne ben benieuwd naar een foto. Dus als je er 1 hebt...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:43

Gefeliciteerd met je aankoop.

Wat betreft gebruiksaanwijzing.
Volgens mij heeft elk paard die wel.
Alleen bij de een is het heel veel uitvogelen en bij de ander zoals de jouwe is het waarschijnlijk: Alleen zeker zijn van je zelf.

Dus twijfel niet aan je eigen kunnen, maar wees zeker en duidelijk in je hulpen.
Wees vast beraden.

Ik heb dit jaar mijn merrie verkocht die ook super braaf is.
Ze is alleen wel gevoelig op de hulpen en snel.
Maar zal nooit bokken of er vandoor gaan.
Zij is naar een recreant gegaan die er buitenritten mee wil rijden.
Ze zocht een braaf paard en dat is ze.

Als ze snel is moet je een op-onthouding maken.
Doe je dat niet dan zal ze steeds iets sneller gaan.
Maar druk je de rem 1x ietsje in dan is ze gelijk weer terug.