Mijn paard "irriteert" me altijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:25

Ik zou het graag met je eens willen worden maar dan zouden we allebei ongelijk hebben :+

Ik zeg niet dat jouw paard een wild paard is. Ik zeg dat het een paard is. Een paar miljoen jaar evolutie zijn niet zomaar weg omdat jou dat toevallig goed uitkomt.

kelsy65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:42

Bij ons in de kudde stond een Ijslander die totaal geen respect voor mensen had. Als je de paddock binnen kwam ging hij echt geen meter aan de kant. Een pony die totaal niet is opgevoed!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:46

Koper schreef:
Ik zou het graag met je eens willen worden maar dan zouden we allebei ongelijk hebben :+

Ik zeg niet dat jouw paard een wild paard is. Ik zeg dat het een paard is. Een paar miljoen jaar evolutie zijn niet zomaar weg omdat jou dat toevallig goed uitkomt.

Goed,

Zadel jij maar eens een wild paard op, rijd er een dressuur proefje mee op een wedstrijd en zet 'm dan op de trailer weer naar huis. Als je dat lukt. :) Dan wil ik eens verder proberen te vergelijken met een wild paard. Dat is met mijn paarden nl geen probleem. :)

De basis instincten van rennen bij gevaar zitten er nog in. Maar een geconditioneerd paard ziet een mens simpelweg niet als roofdier.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:48

Ayasha schreef:
De basis instincten van rennen bij gevaar zitten er nog in. Maar een geconditioneerd paard ziet een mens simpelweg niet als roofdier.

Hehe, zie je wel dat je het snapt. Dit is dus precies de reden dat jouw paard, en een heleboel paarden, zich van alles van de mens laten welgevallen. Inclusief debiel miepgedrag over niet in je ruimte mogen komen.

Ayasha
Blogger

Re: Mijn paard "irriteert" me altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:56

Of je het debiel vindt, of niet, hangt denk ik meer af van het type paarden dat je in handen krijgt/gekregen hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:18

Ik denk dat niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:13

Koper schreef:
En verder vind ik eigenlijk dat mensen die recht op hun paard af lopen en 'm over z'n neus aaien zonder te informeren of dat wel gewenst is, en daarmee dus aangeven hoe je volgens hun een ander wezen benadert, niet moeten zeiken over niet in elkaars ruimte mogen komen. Zulke mensen aai ik altijd even in hun gezicht wanneer ik het ze toevallig bij mijn paard zie doen.

Hoeveel klappen heeft je dat al opgeleverd? }:)
Je punt is duidelijk, maar of die personen in kwestie dat begrijpen, daar heb ik weleens het een en ander over gehoord.......

Ayasha schreef:
Of je het debiel vindt, of niet, hangt denk ik meer af van het type paarden dat je in handen krijgt/gekregen hebt.

Nee, dat is 100% afhankelijk van jouw kunst om een paard te lezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:30

Ikke, ik geef er natuurlijk wel uitleg bij. Na de aai. En ik aai zachtjes hoor, wil ze geen pijn doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:32

Ikke: Wat jij wil. :)

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:33

_O- Lekker droog. Ik zie al voor me hoe iemand zal kijken.

Niet paardenmensen hebben er geen idee van dat een paard niet zo houd van aanrakingen aan het hoofd. Misschien omdat ze het op tv vaak anders zien, maar men er niet bij stilstaat dat het paard het van de eigenaar vaak wel goed vind?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:35

F_Orumster schreef:
_O- Lekker droog. Ik zie al voor me hoe iemand zal kijken.

Niet paardenmensen hebben er geen idee van dat een paard niet zo houd van aanrakingen aan het hoofd. Misschien omdat ze het op tv vaak anders zien, maar men er niet bij stilstaat dat het paard het van de eigenaar vaak wel goed vind?

Echt iedereen doet dat.. :') Huppa hand op het hoofd.
Mijne gaat dan altijd meteen met z'n lippen happen en dan hebben ze het meteen afgeleerd _O- Terwijl 'ie alleen maar wil spelen -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:39

Mijne doet het om te bedelen, heeft 'ie vroeger zo geleerd -O- Dat leg ik er altijd bij uit, meeste mensen snappen het dan wel. Als je uitlegt dat paarden er bijterig van (kunnen) worden zie je ze vaak al nadenken.

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:40

Meestal kun je wel merken aan een onbekend paard waar ie wel en vooral niet geaaid wil worden. Ik begin zelf altijd bij de hals en dan merk je snel genoeg wat ze wel en niet op prijs stellen. Maar goed, we dwalen wat af van de kern van dit topic.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:27

Geef je grens aan :)

Mijn Shet was in het begin ook niet echt de makkelijkste pony van de hele wereld. Maar nu, na een jaar. Heb ik me grenzen aan gegeven. Wou ik iets niet, zei ik het met een strenge stem. Luisterde hij nog niet, gaf ik hem een klein tikkie. Maar niet al te hard. Laat merken dat jij de baas bent. En niet andersom, nu ook een jaar later. Doe ik met hem vrijheidsdressuur en hij heeft respect voor me ;)

loenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:36

ik kende ook zo'n pony :P
iedereen had de slappe lach als hij weer begon te "showen" *\o/* :D

loenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:37

ik kende ook zo'n pony :P
iedereen had de slappe lach als hij weer begon te "showen" *\o/* :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:30

Ik denk ook dat dit een heel leuk paard is, als je maar gewoon op je grenzen blijft letten en dat consequent doet. Beetje klieren vind ik prima kunnen, zolang het je eigen paard is waar je een band mee hebt. Vreemde paarden ben ik veel strenger mee en dan is het zwart wit, terwijl mijn eigen beestjes ook in een grijs gebied mogen aftasten.
Ik heb hier twee van die zogenaamde dominante en onopgevoede knollen staan. Eentje met veel humor en eentje die denkt dat hij een schootkat is.... De dominante grappenmaker is een fjordentank, intelligent en een echte leider. Ik heb hem gekend in situaties waarin hij zelf niks te zeggen had maar gewoon moest luisteren. Dat kan hij prima, hij werkt braaf mee maar is wel een dooie robot en in vrijheid is het dan een chagrijnige bok die zich niet laat pakken. Geef je hem echter meer inspraak en ga je wat soepeler om met zijn lompe gedrag, dan is hij je beste maatje die braaf meeloopt zonder halster. Hij kan enorm lomp zijn en is het soms niet met me eens, maar als ik echt iets van hem wil, luistert hij altijd perfect!
Mijn knuffelkont is juist niet zo slim en best onderdanig. Hij komt altijd je persoonlijke ruimte in omdat hij dat veilig en gezellig vind. Het liefst hangt hij zn hoofd op je schouder :-) en nee dat is niet uit dominantie want hij doet het ook bij de fjord, die absoluut de baas van de twee is. Ik heb lang gedacht dat ik hiermee meer moest doen, dat gedrag af moest leren. Maar hij weet donders goed wanneer het wel en niet kan. Tijdens werken/wandelen houd hij keurig afstand, wegrennen of ontploffen (in de wei) doet hij op een paar meter afstand en nooit naast je. Wegsturen gaat ook prima. Dus waarom zou ik hem afleren om echt lekker te knuffelen? Want dat is duidelijk zijn bedoeling.

Twee voorbeelden, elk totaal ander karakter, die het juist perfect doen als ze wat mogen klieren en dingen doen die volgens sommigen echt niet kunnen....