Moet de verkoper mijn paard met kissing spines terugnemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Moet de verkoper mijn paard met kissing spines terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:03

Gooi het op het weven, als ze dat niet gemeld heeft van tevoren maar het wel wist is dat gewoon een goede reden, er vanuit gaande dat hij dat dus in behoorlijke mate doet. (met als stok achter de deur dat linker straalbeen, heeft een oorzaak)

En tegen haar zelf kun je gewoon zeggen dat ze hem niet zo had mogen verkopen vanwege die kissing spines maar aan de andere kant, als ze dat niet wist én hij is klinisch goedgekeurd dan heb je daar geen poot om op te staan. Bij een klinische keuring zou dat ook wel aan het licht moeten komen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:35

@annlies daar is ze al maanden te laat mee..dat had ze meteen na die paar dagen moeten nu is het daarvoor echt te laat hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:07

Bedankt voor je update.
Fijn dat het nu stuk beter gaat met het paard, ik duim voor je dat dat zo blijft.
Paard zit in ieder geval stuk beter in zijn vel, super!
Blijven jullie nog wel met een probleem zitten, maar paard heeft het in ieder geval getroffen.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 16:41

@annelies en jolien. We stond heel sterk, hadden bewijzen, verklaring dierenarts etc. Alleen op het moment dat de verkoopster blijft weigeren om hem terug te nemen dan moet je een bodemprocedure beginnen. De advocaat kosten kan je niet terug vorderen. En uit ervaring weet ik dat rechtzaken heel veel emotie en energie vergen. En dat was het ons niet waard. Principes hebben we zeker maar niet ten koste van alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:38

Hartje onder de riem, 8jaar geleden ook bij een van mijn paarde KS gediagnosticeerd. Met juiste training heeft hij nooit meer last gehad..heb wel zoektocht nasr huist passend zadel moeten doen, is ook goed losgemaakt in spieren doordat hij door compensatie erg vast zat in zijn schouders en bovenlijn... Maar ik heb er daarna nog heel lang plezier van gehad...maar juiste training en dagelijks beweging is wel heel belangrijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:37

Ben je niet RB verzekerd. Dan zou je je in principe niet heel veel zorgen hoeven te maken over advocaatkosten.
Als de zaak zo duidelijk ligt als je zegt, zou het met 1 zitting wel gedaan moeten zijn. Jammer dat op deze manier malafide verkopers altijd weer de dans ontspringen. Maar ik begrijp je wel hoor.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:07

ben helaas niet RB verzekerd. In het verleden wel maar of het viel net niet onder de dekking of je krijgt een advocaat toegewezen die net van school komt of gewoon niet zo goed is. En 1 zitting is misschien wel genoeg maar een bodemprocedure is ingewikkelder en uitgebreider dan een kort geding.

@russel, dank je. Fijn te horen. Ik weet niet of het gaat lukken maar we hebben dan in ieder geval alles geprobeerd en hem nog een kans gegeven die hij verdient.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-10-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:13

hoe zit het dan bij een paard wat verkocht wordt van altijd buiten naar s`nachts opstal en opeens begint te lucht zuigen? dus verkoper wist van "niks"

koop tussen 2 particulieren?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:56

Volgens mij heb je altijd herroepingsrecht van 3 maanden ofzo. Volgens mij kan dat alleen omzeild worden door te ondertekenen dat je daarvan afziet (wanneer de eigenaar er echt niet meer voor kan zorgen/betalen en het dus een noodverkoop is bv).

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:49

nogmaals in je recht staan en je recht krijgen zijn twee aparte dingen. Als de verkoopster blijft weigeren haar plicht te nemen dan moet je dit afdwingen middels een rechtzaak hoe dan ook. Je kan niet het paard in een trailer voor de deur zetten en het geld opeisen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:42

Dat klopt, maar wat voor procedure er gestart moet worden bepaalt een beetje hoe eenvoudig het is. Als het simpelweg om herroepingsrecht gaat, kan je volgens mij gewoon een kort geding starten.

Het verhaal van TS had heel wat meer om het lijf, en dan krijg je een bodemprocudure. Die inderdaad heel lang kan duren.

Verder: mijn post was een antwoord op bovengestelde vraag. Dodyg vroeg wat de rechten van de koper zijn, en ik heb naar mijn beste weten geantwoord. Mijn kennis is niet up to date wat dit onderwerp betreft, maar ik ga er even vanuit dat de laatste jaren het herroepingsrecht in grote lijnen hetzelfde is gebleven.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:11

Bo_Cassey schreef:
Verder: mijn post was een antwoord op bovengestelde vraag. Dodyg vroeg wat de rechten van de koper zijn, en ik heb naar mijn beste weten geantwoord. Mijn kennis is niet up to date wat dit onderwerp betreft, maar ik ga er even vanuit dat de laatste jaren het herroepingsrecht in grote lijnen hetzelfde is gebleven.

nou...nee.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:17

FloortjeM schreef:
Bo_Cassey schreef:

nou...nee.

Is dat goed of slecht voor de koper?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:17

Voor een koper niet zo. Er zijn gewoon geen garanties. Maar deze wet is er al sinds 1992 hoor.... Als je kan aantonen dat het paard bij de levering leed aan een gebrek dat aan het normaal gebruik van dat paard in de weg staat, dan kan je de overeenkomst ontbinden. Maar dat is gewoon niet zo eenvoudig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:56

dodyg schreef:
hoe zit het dan bij een paard wat verkocht wordt van altijd buiten naar s`nachts opstal en opeens begint te lucht zuigen? dus verkoper wist van "niks"

koop tussen 2 particulieren?

Luchtzuigen is een stalondeugd en koopvernietigend (ook bij koop tussen particulieren)wel moet dat dan binnen enkele weken geconstateerd en door een DA bevestigd worden.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:02

Ja en dan nog: als de verkoper weigert zul je dit toch moeten afdwingen via het gerecht. En advocaatkosten kan je niet terugvorderen. Kortom kost het je dus altijd geld en veel tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:01

En bij Bram kan je nu niet meer terecht :+

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:18

Ja wel hoor, ging het Pro Deo doen, dus ik zou er gebruik van maken :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:07

Uhmmm, tja dan toch maar een RB afsluiten als je een paard wilt kopen. Je kunt overigens bij je RB "afdwingen" dat je een advocaat toegewezen krijgt. In mijn geval had ik de advocaatkosten afgekocht bij de verzekering en met mijn advocaat over de totale prijs onderhandeld (aangenomen werk). De hele procedure heeft mij dus geen advocaatkosten opgeleverd.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:48

Dermate ernstige KS is wel zichtbaar in de manier van lopen/bewegen paard.
Waarom heeft de DA dat niet opgemerkt dan? En heb jij het gevraagt aan de koper?

Ik vind het meest opmerkelijk de kant van de DA, je huurt niet voor niks iemand met deskundige en geleerde ogen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:07

Als een paard met KS een tijdje stil komt te staan, bovenlijn bespiering mist, daarna met veel kunstmatig aan de teugel rijden, krijg je veel protest, natuurlijk....

Maar als ze goed in trainig staan, sterke bovenlijn bespiering, goed over de rug gereden en dan het liefst vanuit ontspanning, dan zie en merk je niets.....dan pas als er wervels aan elkaar zijn gegroeid en de beweeglijkheid er er niet is....

Een paard een paar rondjes in een longeerbak laten draven geeft niet altijd zicht op dergelijke problemen...Hangt af hoe erg het is, is het erg, loopt paard geen meter meer....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:09

KS 6 stuks krek onder het zadel is natuurlijk niet niks. Maar met deskundige begeleiding en veel met bijzet longeren (zodat de spieren er weer opkomen) zal het mss toch wel lukken om nog plezier van het paard te hebben. Hij is iig enorm braaf, dat wel. Het weven, tja, is een stalondeugd, maar maakt het niet onbruikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:04

Ik zorg altijd voor dik zacht chabrak en bontje voor onder zadel, merk dat hij dat prettiger vind dan dun chabrak zonder bontje...

Sterke rugspieren, goed rug laten gebruiken, veel lang laag longeren tussen rijden in en je komt een heeeeel eind..maat TS heeft goede hulp..

Celene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:15

Ik heb het hele topic even doorgelezen, wat een verhaal zeg! Fijn dat het nu beter gaat, ben erg benieuwd met welke (nieuwe) prognose de DA nu komt.