Beugels, lang of liever kort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Beugels, lang of liever kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:42

hangt van het zadel en het paard af

op een dressuurzadel zit ik met een vrij lang been, bij paarden die hoog opgooien wil ik me wel eens een gaatje korter zetten. op een vzh zadel zit ik standaard 1 of 2 gaten korter omdat ik anders een instabiel onderbeen krijg (ik wil m'n been lang en onder mij houden, maar toch ook m'n knie iets meer naar voren houden tegen de wrong)
en op een renzadel zit ik weer 4-5 gaten korter voor de opwarming en nog een 4 voor de canter

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:42

Ik heb liever korter *D
Dan heb ik het gevoel dat ik beter kan zitten en me hakken beter naar beneden kan drukken :j

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:45

demyxparis schreef:
Ik heb ze het liefste lang, gewoon normaal dus eigenlijk, haha :)

Eerst had ik ze wel altijd korter, maar ik kreeg op de een of andere manier na het rijden vaak last van m'n knieen, dus beugels wat langer gemaakt, en nu heb ik er helemaal geen last meer van! (vraag me niet hoe :') )

Blij dat ik niet de enige ben die last van mijn knieën kreeg :)
Volgens mij is het gewoon van overbelasting... Als je te kort zit rijdt je volgens mij voornamelijk op je knieën, als je langer zit zal je meer je heup gebruiken in combinatie met je benen bij bijvoorbeeld het lichtrijden :)

Correct me if i'm wrong B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:46

Vroeger zat ik altijd echt heel kort met zoals een toenmalige vriendin het heel leuk noemde kabouterbeugels, nu zit ik juist liever lang :+.

Voornamelijk sinds ik wat meer op eigen paarden ben gaan rijden, ben ik mijn beugels langer gaan doen en nu houd ik helemaal neit meer van kort zitten :n

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:33

Ik rijd liever met korte beugels, heb altijd het idee dat mijn benen alle kanten op gaan, en krijg ze dan ook niet stil.. plus heb het idee dat ik met lichtrijden niet omhoog kom haha

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:53

xLIESSSx schreef:
demyxparis schreef:
Ik heb ze het liefste lang, gewoon normaal dus eigenlijk, haha :)

Eerst had ik ze wel altijd korter, maar ik kreeg op de een of andere manier na het rijden vaak last van m'n knieen, dus beugels wat langer gemaakt, en nu heb ik er helemaal geen last meer van! (vraag me niet hoe :') )

Blij dat ik niet de enige ben die last van mijn knieën kreeg :)
Volgens mij is het gewoon van overbelasting... Als je te kort zit rijdt je volgens mij voornamelijk op je knieën, als je langer zit zal je meer je heup gebruiken in combinatie met je benen bij bijvoorbeeld het lichtrijden :)

Correct me if i'm wrong B-)

Heb ik ook weer wat geleerd :D Nu je het zegt klinkt het eigenlijk wel logisch, haha

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:50

Hmm verschilt eigenlijk wel. Ik doe gewoon op een gaatje, kijk hoe het zit. En dan zie ik wel.
Maar soms doe ik ze lang, en zitten ze heel fijn. En soms kort en zitten ze ook fijn. Dusja, weet eigenlijk niet. :')
En vaak als ik ze kort heb zegt de instructrice er iets van. :')

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:44

Ik rij momenteel nog vrij kort, mede omdat ik de neiging heb om mijn hielen op te trekken en mijn beugels hierdoor te verliezen. Als ze korter zijn heb ik iets meer steun op de beugels zelf en vind ik het makkelijker mijn hielen uit te drukken en zo te houden. Als die voethouding bevestigd is, wil ik wel terug langzaamaan mijn beugels wat langer dan nu het geval is.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:27

Ik zit liever een gaatje korter dan een gaatje langer, als mijn beugels te lang zijn ga ik op mijn tenen staan tijdens het rijden, en zwiepen mijn benen alle kanten op, dat vind ik niet mooi. :P

Linde29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:48

Ik heb liever korte beugels, zit ik voor mijn geveoel steviger.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:16

Liever kort in het bos en wat langer in de bak...

Romy_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:28

ik probeer zo lang mogelijk, maar trek mij knieen nogal op. Met korte beugels zit ik wel steviger.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:30

Niet extreem lang en niet extreem kort. Denk dat ik langer zou kunnen zitten, maar ben daar nu nog niet aan toe.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:32

Ik heb kort :P

Maar doe nu steeds proberen gaatje langer, Want het zit niet zo lekker meer. Alleen moet er erg aan wennen :+

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:50

ik rij liever met wat langere beugels behalve als ik weet dat het paard waar ik mee rij een beetje fris kan zijn pak ik ze wel een gaatje korter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:54

ik rijd met hele lange beugels, iemand die een kop groter is dan ik rijd met bijna dezelfde beugels als ik :') of zij rijd gewoon kort, of ik rijd gewoon lang, en volgensmij is dat laatste bij mij het geval. en met springen doe ik ze wel vier gaten korter, heb je net wat meer steun enzo..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:07

Met springen horen ze ook korter :)

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:09

Ik rij met redelijk lange beugels. Anders krijg ik net als nog een aantal mensen blijkbaar last van mijn knieen. En als ik op buitenrit ga doe ik meestal nog 1 of 2 gaatjes langer, zit ik lekker ontspannen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:01

Sillemie schreef:
Ik rij met redelijk lange beugels. Anders krijg ik net als nog een aantal mensen blijkbaar last van mijn knieen. En als ik op buitenrit ga doe ik meestal nog 1 of 2 gaatjes langer, zit ik lekker ontspannen.

Als ik mijn beugels 2 gaten langer zou doen, kom ik er denk ik net met m'n tenen bij :=

Fhantasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:28

De lengte van je beugels hangt af van de aansluiting met de kniewrong. Dat is dus bij het ene zadel langer en bij het andere zadel korter. Als je onafhankelijk zit, heb je dus altijd goede aansluiting met je beugel. Je drukt je been dus helemaal lang uit, luit je knie aan en dan is het de kunst om je "vormspanning" aan te houden.

tralala21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:40

kort, dan heb ik het gevoel dat het paard beter luistert

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:14

ik reed altijd korter, heb ik geloof ik ook gezegt in dit topic :+
maar nu heb ik nieuwe rijlaarzen gekocht (naja, tweedehands, niet nieuw dus eigenlijk)
en ik vind het ineens veel fijner zitten als ik ze langer heb!!
echt een hele omslag, want ik reed echt altijd vrij kort!

Martijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:53

lang dan zit je voor mijn gevoel steviger

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:56

Fhantasm schreef:
De lengte van je beugels hangt af van de aansluiting met de kniewrong. Dat is dus bij het ene zadel langer en bij het andere zadel korter. Als je onafhankelijk zit, heb je dus altijd goede aansluiting met je beugel. Je drukt je been dus helemaal lang uit, luit je knie aan en dan is het de kunst om je "vormspanning" aan te houden.

Moet je dan altijd je knie aangesloten hebben?
Ik heb bij veel zadels dat als ik mijn knieën wil aansluiten ik dan mijn benen iets moet optrekken.
Maar als ik dan korter ga zitten, zit ik niet meer lekker in het zadel en is de kracht op m'n enkels vervelend groot. Plus dat ik pijnlijke vermoeidheid krijg in m'n knieën.

Fhantasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:41

Je moer niets, je kunt je beugels korter doen om aansluiting met je knie te hebben. De ene persoon vind dat prettiger en de andere, zoals jij Bzoem, niet.