Teleurgesteld..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:16

Als je mijn post goed hebt gelezen, heb je ook gezien dat je dat niet kunt voorkomen als je eigen vege lijf risico loopt. Ik zeg dan ook nergens dat het onder bepaalde omstandigheden niet nodig kan zijn. Je onderbreekt het gedrag en dat is op dat moment nodig. Je stelt grenzen. Maar je vertelt met die klap niet wat je dan wel van hem verwacht. Dat zul je middels zorgvuldige training moeten doen. Laat je die volgende stap achterwege, dan schiet je verder niet op met die klap.

Een klap is positief punnishment en bedoelt om gedrag te laten verminderen danwel verdwijnen (mits correct toegepast, wat in veel gevallen niet gebeurt)
postief of negatieve bekrachtiging gebruik je voor gedrag waar je meer van wilt zien (gehoorzaam/gewenst gedrag)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:50

Rider01 schreef:
Waratje schreef:
de seconde erna dat ze iets heel braaf doet haar weer de hemel in te prijzen.

Waar denk je dat ze het gewenste gedrag van krijgt?, het onderbreken van haar gedrag of het stukje dat ik quote

Soms/vaak deed ze de seconde erna niets dat die hemel verdient en ook dan heeft ze geleerd dat het onderbroken gedrag ongewenst was.
Maar het is een paard waarbij die overgang soms wel zo snel gemaakt moest worden. Ze is een erg goede oefening gebleken in het niet in emotie blijven hangen ;)
Paard heeft heel snel geleerd dat ze maar beter niet achterbenen kon optillen als ik (of mijn vriend) haar benaderde en dat we niet zomaar voor haar opzij gaan, maar dat het aan haar is om voor ons opzij te gaan. En ja, er is ook het nodige gedrag beloond, maar dat was zeker niet per definitie direct na de correctie op ongewenst gedrag.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:01

KnoLLyBoLLy schreef:
Inderdaad slaan is onmacht!! :(

Denkt een paard waarschijnlijk ook als een soortgenoot hem in de weg loopt of vervelend doet en hem een flinke tik verkoopt. Onzin, als je het op het goede moment doet en met een goede reden dan snapt een paard dit goed genoeg. Dit is nu eenmaal een stukje paardentaal, paarden (en dan denk ik aan veulens oa) waar amper mensen invloed op hebben gehad, die delen met een flinke tik even mee dat ze ergens niet van gediend zijn, of een waarschuwend hapje zijn ze ook niet verlegen om. jonge veulentjes die de zgn bijtperiode krijgen, proberen het welgeteld een paar keer, daarna snappen ze wel dat bijt en vervolgens tik op de neus grote no-no zijn ;) en eigelijk niet leuk. veulens die wat te bruut onder de uier vliegen, krijgen ook vaak een tik tegen de billen of een waarschuwend neepje van moeders.
Even je paard verrot slaan omdat je hem niet goed op een hindernis aanrijdt en vervolgens hij puur uit niet kunnen moet stoppen, dat vind ik niet kunnen, maar dat zijn ook niet de opvoedende tikjes. Integendeel een paard wat uit onervarenheid wat in elkaar duikt voor de sprong en niet helemaal weet wat ie ermee moet kun je met een aanmoedigend tikje van de zweep netjes erover krijgen en hem net makkelijker die grens over laten gaan. Het is maar hoe je het bekijkt. Maar niet alle tikken zijn slecht, integendeel. Ik hou er wel van van om duidelijk over te komen bij een paard. Ik heb er 5, waaronder volwassen dieren, jonkies, hengst (en vaker hengsten opgevoed), en nooit een bijter, slaand paard, of wat dan ook gehad. Ook niet bij de hengsten. Al mijn paarden zijn ontzettend makkelijk in de omgang. Hebben respect voor de mens en omgekeerd ook, maar ze weten ook heel snel wanneer ik iets meen ;)

jensvl

Re: Teleurgesteld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:39

Volgens wat ik tot nu toe heb gezien bestaan er 2 soorten leiders. De leiders die leiden door vrij snel agressief te worden, en dus leiden door middel van dwang en angst. Deze leiders worden zo veel mogelijk gemeden door de andere paarden. En een andere soort leider die heel vriendelijk is, die niet aanvalt als anderen in hun buurt komen of te dichtbij komen, een leider waarbij elk paard zich op zijn gemak voelt, omdat hij leiding geeft door te laten zien dat als ze hem volgen, de paarden heel weinig energie verspillen. Deze soort leider wordt niet gemeden. Paarden zijn er graag bij. Doordat het paard zo leiding kan geven, volgen de paarden hem. Hij wordt echt gekozen als leider zonder dat er enige vorm van vechten bij komt kijken. In de kudde met dit paard als leider heerst er bijna altijd vrede en wordt er bijna nooit gevochten. Ze zijn vriendelijk voor elkaar, maar luisteren zeer gewillig naar de door hun gekozen leider. Ik wens meer als die leider te zijn.
Toegegeven. Toen ik hier het eerst over hoorde dacht ik dat het flauwekul was. Ik heb me er wat verder in verdiept door boeken van Mark Rashid te lezen. Ik merkte dat het echt zo was en dat wij ook zo konden zijn. Sindsdien heb ik het principe dat ik een paard nooit sla, een tik geef of op een of andere manier pijn doe, behalve uit zelfverdediging (als het paard echt aanvalt). En wonderbaarlijk genoeg heb ik sindsdien nog veel meer respect gekregen van en voor de paarden. Ook zij weten het wanneer ik iets meen. Ze zijn nog veel makkelijker in de omgang als vroeger.
Ik ga dus niet zeggen dat een tik zoals jij hem geeft fout is, maar wel dat er een vriendelijker oplossing bestaat en dat je zo niet de alfa navolgt maar wel een in mijn ogen betere leider. Ik vind de manier waarop ik nu met paarden omga beter. Ik heb betere resultaten met minder een tik te moeten geven. Maar het is zowat ieders eigen keus. Ik heb mijn keuze echter gemaakt. Maar ik moet er wel bijzeggen dat jou methode, enkel een tik geven als het echt moet (volgens jou), ook heel goed werkt. Dat heb ik afgelopen jaren gedaan, en dat ook met veel succes. Dus wat je kiest is aan jou (eender wie dit leest).

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:19

jensvl schreef:
Volgens wat ik tot nu toe heb gezien bestaan er 2 soorten leiders. De leiders die leiden door vrij snel agressief te worden, en dus leiden door middel van dwang en angst. Deze leiders worden zo veel mogelijk gemeden door de andere paarden. En een andere soort leider die heel vriendelijk is, die niet aanvalt als anderen in hun buurt komen of te dichtbij komen, een leider waarbij elk paard zich op zijn gemak voelt, omdat hij leiding geeft door te laten zien dat als ze hem volgen, de paarden heel weinig energie verspillen. Deze soort leider wordt niet gemeden. Paarden zijn er graag bij. Doordat het paard zo leiding kan geven, volgen de paarden hem. Hij wordt echt gekozen als leider zonder dat er enige vorm van vechten bij komt kijken. In de kudde met dit paard als leider heerst er bijna altijd vrede en wordt er bijna nooit gevochten. Ze zijn vriendelijk voor elkaar, maar luisteren zeer gewillig naar de door hun gekozen leider. Ik wens meer als die leider te zijn.
Toegegeven. Toen ik hier het eerst over hoorde dacht ik dat het flauwekul was. Ik heb me er wat verder in verdiept door boeken van Mark Rashid te lezen. Ik merkte dat het echt zo was en dat wij ook zo konden zijn. Sindsdien heb ik het principe dat ik een paard nooit sla, een tik geef of op een of andere manier pijn doe, behalve uit zelfverdediging (als het paard echt aanvalt). En wonderbaarlijk genoeg heb ik sindsdien nog veel meer respect gekregen van en voor de paarden. Ook zij weten het wanneer ik iets meen. Ze zijn nog veel makkelijker in de omgang als vroeger.
Ik ga dus niet zeggen dat een tik zoals jij hem geeft fout is, maar wel dat er een vriendelijker oplossing bestaat en dat je zo niet de alfa navolgt maar wel een in mijn ogen betere leider. Ik vind de manier waarop ik nu met paarden omga beter. Ik heb betere resultaten met minder een tik te moeten geven. Maar het is zowat ieders eigen keus. Ik heb mijn keuze echter gemaakt. Maar ik moet er wel bijzeggen dat jou methode, enkel een tik geven als het echt moet (volgens jou), ook heel goed werkt. Dat heb ik afgelopen jaren gedaan, en dat ook met veel succes. Dus wat je kiest is aan jou (eender wie dit leest).

Dat bedoel ik dus ook,wederzijds respect en waarden zonder schoppen of slaan! Dat werkt héél goed -:)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:44

Ik ben blij dat ik niet alleen ben in die opinie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:00

Een tikje is nog altijd geen schoppen of slaan ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:06

En ik ben het er ook mee eens! Maar soms geef ik toch echt een tik, wanneer die wel echt nodig is in mijn ogen.

Paarden in de kudde geven elkaar ook waarschuwingen. Stel er is een paard en die wilt dat het andere paard niet dichter in de buurt komt, zal hij dat eerst met zijn oren aangeven, dan dreigen, maar komt het andere paard toch dichterbij, dan krijgt het een tik van het paard.

Nu zeg ik niet dat ik handel via die manier, ik wil het graag oplossen zonder tik. Maar doet hij iets wat echt niet door de beugel kan, of blijft hij niet luisteren krijgt hij van mij toch echt een tik.

Ik wil niet dat hij mij behandelt zoals een ander paard. Ik wil geen kuddepaard zijn, ik wil ''de leider'' zijn. Dus ookal heeft hij een 'reden' om mij een trap te geven (hij wilt mij even niet in de buurt hebben) krijgt hij toch écht een klap terug als hij het alleen al probeert..

Hetzelfde als met naar mij steigeren. Ookal heeft hij daar een 'reden' voor, het is fout gedrag en hij kan dan een klap verwachten. Het moet ten alle tijde veilig blijven.

Hiermee wil ik niet zeggen dat mijn paard mij trapt en naar mij steigert trouwens hoor :') Maar soms wilt hij nog wel eens de macht (hengstenstreken heeft hij ook, best laat gecastreerd, twijfel soms of ie een klophengst is)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:45

Verdedigen is ok. Een tikje geven is op zich niet fout, maar het kan ook zonder en ik wil het dus ook zonder. Een tikje geven is eerder iets dat ik doe bij een paard dat bijt om te bijten. Sommige mensen slaan dan heel hard op de neus of de mond van het paard, maar een tikje is dan genoeg. Meer zoiets van hier stopt het. Maar dat is ook al meer voor de zelfverdediging dan.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:04

Een tikje is denk ik te vergelijken met een beet? Correct me if I'm wrong!
In dat geval is het dus een waarschuwing dat een paard begrijpt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:15

Neen, wat ik doe als een paard niet stopt met bijten, is een tikje geven. Het is geen waarschuwing meer. Dit is het teken dat ze te ver zijn gegaan. Dat is dus ook niet van de eerste keer bijten, en ook niet als ze zachtjes bijten, maar als ze echt bijten om u te bezeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:30

Je moet voorkomen dat ze bijten om je te bezeren. En dat bereik je niet door te gaan slaan, want als je de verkeerde treft gaat hij juist door een tik de confrontatie met je zoeken.

Ik kan jullie alleen maar aanraden om onderstaand artikel even door te lezen:
http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:39

Ik moet zeggen dat ik niet zo ervoor ben om de alfa te gaan spelen. Het valt mij op dat dit dier gemeden wordt als het kan omdat veel paarden er toch wat bang van zijn. En je gaat logischerwijs inderdaad niet spelen met iemand waar je bang van bent. Ik weet ook dat een paard het zachtjes bijten niet kwaad bedoeld.

Ik handel liever als de passieve leider. Ik vind de alfa-methode nog iets te agressief naar mijn zin. Heb thuis ook een boek liggen van pat parelli, maar op zowat elke foto waarbij hij effectief het paard aan het trainen is, zie je een paard dat vaak reageert uit angst. Idd net als bij de alfa zoals je zo treffend aanhaalt. Was vroeger wel mijn ding (de alfa-methode), maar is grondig verandert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:46

Ook iemand als Pat Parelli heeft aan zichzelf gewerkt door de jaren heen. Er zijn er gelukkig niet zoveel die dom geboren worden en hun leven lang niet bijleren. Een boek dat al wat ouder is als maatstaf hanteren hoe iemand tegenwoordig te werk gaat, zou dat een goede referentie zijn?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:26

jensvl schreef:
Ik weet ook dat een paard het zachtjes bijten niet kwaad bedoeld.

Het is niet van belang of ze het kwaad bedoelen of niet, tandjes mogen bij mij gewoon niet "pakken". Ik ben geen paard, ik zit een stuk "breekbaarder" in elkaar dan een paard, dus het paard moet direct leren dat bepaalde soorten contact niet aan de orde zijn. En ja, tandjes = tik.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:28

Neen, maar zo te zien werkt hij nog steeds op dezelfde manier (de alfa-manier en het alfa-lid nadoen). De alfa wordt enkel gehoorzaamd uit angst is mij opgevallen. Dat lijkt mij geen goede basis. Ik wil niet lijken op het alfa-lid van de kudde, maar op het paard dat als leider wordt gekozen.

@Waratje:
Ik zeg ook niet dat dat fout is. ik wil liever ook niet dat ze bijten, maar los het anders op dan met een tik (meestal toch, als het niet echt bijten om aan te vallen wordt).

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:29

Ik vindt zweep ook onnodig mensen hebben het hier over een tik en in mn ogen vindt ik dat best zielig als je paard geen zin meer heeft ofso kan je tog ook stoppen en geen flinke tik geven. wij zouden ook geen dingen willen doen die we niet willen (mn mening ;) )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:43

Thincla schreef:
Ik vindt zweep ook onnodig mensen hebben het hier over een tik en in mn ogen vindt ik dat best zielig als je paard geen zin meer heeft ofso kan je tog ook stoppen en geen flinke tik geven. wij zouden ook geen dingen willen doen die we niet willen (mn mening ;) )

Soms moet je dingen doen die je niet leuk vindt, dat begint al met bepaalde vakken die je op school moet leren, je kamer opruimen, etc. en dat wordt echt niet anders als je volwassen bent en een baan hebt en een huis met meer dan 1 kamer. Het hoort bij het leven om af en toe dingen te moeten doen die je eigenlijk liever niet doet.
Als een paard "geen zin heeft" om zijn kont erbij te harken met een ruiter op zijn rug, dan heeft hij na een tijdje een dijk van een probleem in zijn rug als de ruiter het maar laat gaan. Dan is dat tikje met de zweep op zijn kont een stuk minder erg. Vooral niet als hij lekker in zijn lijf komt en vrolijk aan het werk gaat, nadat je hem even hebt geactiveerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:35

Het is natuurlijk een keuze die je maakt.
Je kunt werken met negatief bekrachtiging, zoals parelli werkt en dan voer je de druk op (tot desnoods een tikje op de kont als de achterhand erbij moet, om bij het eerder genoemde voorbeeld te blijven) totdat het paard doet wat je vraagt, waarop iedere druk direct wegvalt.
Dat is dan idd het werken met fases, waarbij het paard weet dat de stimulus aversiever wordt als hij niet het goede antwoord geeft, waardoor het uiteindelijk op een lichte hulp zal reageren, mits de timing van de trainer goed is en deze weet wat hij/zij doet.
Dat het werkt, bewijzen tal van trainers.

De andere keuze die je kunt maken is het belonen van gewenst gedrag ipv opvoeren van druk. Bij deze training komt de nadruk dus te liggen op wat je wel wil, en niet wat je niet wil (dus niet bij het afstraffen van gedrag wat je niet wil)
Bij een bijtend paard, wordt bv een alternatief gedrag aangeleerd, wat niet gecombineerd kan worden met het bijten.
BV. Een paard wat tijdens het aansingelen bijt (even voorop gesteld dat er geen lichamelijk probleem is en dat het niet aan het harnachement ligt en dus gewoon een aangeleerde gewoonte is) zou je kunnen leren om het hoofd laag te houden tijdens het opzadelen. Of de neus bij een target te houden tijdens het opzadelen.
Dan komt het dus niet tot een tik.
Ook deze training werpt vruchten af, mits ook hier weer de trainer weet wat hij/zij doet, consequent is en een goede timing heeft.
Deze vorm van trainen is zelfs wetenschappelijk lang en breed bewezen. Maar bij paarden nog niet echt ingeburgerd.
Of, zoals in het laatste voorbeeld... je zou kunnen belonen, iedere keer als het been goed onder wordt gezet.(gaat trouwens dan wel een heel traject aan vooraf)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:30

Weet je nog wat je als puber vast wel een paar keer te horen hebt gekregen? "Dan MAAK je maar zin" als je geen zin had om iets te gaan doen in plaats van een beetje rond te hangen. En als je dan zin had "gemaakt", was je naderhand best blij dat je het had gedaan en tevreden met het resultaat. Bekend? }>
Dat principe werkt dus bij ons ruintje, je moet hem even overtuigen dat het ECHT moet, maar dan doet hij het ook met overtuiging en is buitengewoon tevreden met de wereld en zichzelf als hij het goed heeft gedaan. Hij is een lief en wat gemakzuchtig dier, maar als zijn knopje op "aan" gaat is hij opeens een stuk minder gemakzuchtig, dan wordt hij zelfs heel ijverig. En nee, dat is echt geen angst 8-)

Het aanleren van ander gedrag klinkt wel leuk, maar het is vaak niet praktisch als het om bijtgedrag gaat. Als je bijgedrag vanaf de eerste minuut dat je met het paard omgaat bestraft (dan heb ik het dus over tanden in een mens zetten, in een touw bijten ligt wat mij betreft anders) is het ook heel snel afgeleerd. Zolang je voor het aanleren van gewenst gedrag maar veel met belonen werkt, is het echt geen probleem om af en toe te bestraffen voor ongewenst gedrag. Je moet alleen je timing goed voor elkaar hebben en dat wil nog wel eens een probleem zijn ;)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:39

GEWELDIG!!!!!!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:41

Thincla schreef:

Daarvan uitgaande denk ik dat ik mijn zadel wel kan verkopen. Denk dat als het aan mijn paard ligt ze lekker in de wei blijft lopen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:36

Ik heb het filmpje bekeken. Ik moet zeggen dat op dit filmpje alles goed lijkt. Hoewel hij nog steeds op de alfa-methode werkt, maar zijn impulsiviteit is er met de jaren uit gegaan. Ik moet er echter wel bij vertellen dat ik niet heel veel aan dit filmpje heb, omdat het paard weet hoe hij alles moet doen. Ik vraag me af hoe hij handelt bij een paard dat niet doet wat hij wil.

Mijn ervaring heeft geleerd dat je de meeste vormen van bijten kan oplossen zonder slaan. En geloof me vrij over het volgende: Als je geen zin hebt, dan MAAK je maar zin, zit niet in de denkwijze van een paard. Het enige dat het paard interesseert is zo veilig mogelijk zijn, zo veel mogelijk energie bewaren voor als het echt nodig is en op een manier leven zodat hij zo weinig mogelijk druk krijgt. Als je 1 van deze drie wegneemt, zal het paard zoeken naar een manier om het terug te winnen. Het paard is heel blij als hij dit heeft kunnen terugvinden. Ik vind dat liljebo ook een goed antwoord heeft gegeven. Want negatieve bekrachtiging is precies wat parelli doet. Jou zweep werkt, en het is zonder angst om de volgende reden. Je hebt het paard nooit geslagen met de zweep om hem pijn te doen, je weet dus hoe je met de zweep moet omgaan. Je hebt het paard geleerd dat een tikje van de zweep een extra aanmoediging betekent. Eigenlijk meer een overtuiging zoals wij zouden zeggen :" Ja doe maar, het is echt niet erg". Je paard ziet dat ook zo. Jij weet hoe je een zweep goed moet gebruiken (niet om het paard pijn te doen) als extra aanwijzende hulp. In jou geval gebruik je het tikje van de zweep om aan te duiden dat wat hij moet doen, voor jou belangrijk is. Er zijn ook andere manieren om dat te laten merken, maar dat tikje is hier zeker niet fout als het paard zo geleerd is. Ik gebruik echter wel een andere manier om het paard te laten weten dat dit belangrijk is voor mij zodat hij het ook belangrijk genoeg vind om energie (die hij dus niet meer kan gebruiken om te vluchten) in te steken.
Maar velen straffen hun paard met de tikjes van hun zweep. Deze paarden zijn wel bang van de zweep, en met dat straffen heb ik het niet zo hoog op.
Ik ga ook zeker niet beweren dat straffen (in kleine mate) erg is voor het paard. Wat ik wel beweer is dat als je een paard straft, dat je dan sowiezo de schuld bij hem legt. Spijtig genoeg is dat bijna nooit het geval. Eigenlijk is zowat elk gedrag dat het paard doet door de mens veroorzaakt. Ik vind dat je voor fout gedrag bij jezelf moet gaan kijken voor de schuld en dat je zelf moet veranderen. Dan zal het paard met je mee veranderen. Het kan dan nog heel af en toe nodig zijn om je paard eens een tikje te geven, maar dat is dan eerder een bij de les tikje waar geen pijn bij komt kijken, en dat komt best ook niet meer dan hooguit een keer per jaar voor.

@amazing_lady: Hebben wij als mensen toch wel weer het geluk dat een paard dat op een juiste manier getraind is, graag iets voor je doet, en graag wil dat we plezier beleven. Ik zou wel willen zeggen dat als je paard van je weggaat als hij het zadel ziet, of je tijdens het rijden ziet dat het paard er geen plezier in heeft, dat je dan het best voor een tijd stopt met rijden, want dan is er iets mis met jullie relatie of training. Dan kan je beter terug enkel op de grond wat met het paard doen.

Misschien geloof je niet dat het paard graag voor ons wil werken en graag wil dat we plezier hebben. Ik kan je vertellen dat paarden plezier voelen, en als hun leider (passieve leider, niet de alfa) plezier heeft waarom zij dan niet? Ik weet zeker dat op de momenten dat ik reed met mijn door mij hertrainde paard, zowel ik als hij plezier hadden tijdens de rit. Een paard werkt graag voor de mens.

Ga maar eens naar een zebrapaard en probeer hetzelfde te bereiken. Het zal niet lukken. Waarom niet? Ze willen niet werken voor een mens. Zebra's zijn niet te trainen. Onze paarden verschillen hier gelukkig in. Als ze niet voor ons willen werken, doen ze dat ook niet. Wees daar maar zeker van. Dan gaan ze gewoon tekeer als een wild paard en blijf je geen 10 seconden in het zadel of de buurt van het paard.

Maar als jij het idee hebt dat je paard niet met plezier voor je werkt, is het tijd om voorlopig niet meer te rijden idd.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:32

@amazing_lady Als je paard geen zin meer heeft in het rijden hoefen mensen hem niet drekt tikken te geven. @Wartatje school is voor later voor je beroep kan je neit goed mee vergelijken vindt ik.