Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rider01 schreef:Waratje schreef:de seconde erna dat ze iets heel braaf doet haar weer de hemel in te prijzen.
Waar denk je dat ze het gewenste gedrag van krijgt?, het onderbreken van haar gedrag of het stukje dat ik quote
KnoLLyBoLLy schreef:Inderdaad slaan is onmacht!!
en eigelijk niet leuk. veulens die wat te bruut onder de uier vliegen, krijgen ook vaak een tik tegen de billen of een waarschuwend neepje van moeders.
jensvl schreef:Volgens wat ik tot nu toe heb gezien bestaan er 2 soorten leiders. De leiders die leiden door vrij snel agressief te worden, en dus leiden door middel van dwang en angst. Deze leiders worden zo veel mogelijk gemeden door de andere paarden. En een andere soort leider die heel vriendelijk is, die niet aanvalt als anderen in hun buurt komen of te dichtbij komen, een leider waarbij elk paard zich op zijn gemak voelt, omdat hij leiding geeft door te laten zien dat als ze hem volgen, de paarden heel weinig energie verspillen. Deze soort leider wordt niet gemeden. Paarden zijn er graag bij. Doordat het paard zo leiding kan geven, volgen de paarden hem. Hij wordt echt gekozen als leider zonder dat er enige vorm van vechten bij komt kijken. In de kudde met dit paard als leider heerst er bijna altijd vrede en wordt er bijna nooit gevochten. Ze zijn vriendelijk voor elkaar, maar luisteren zeer gewillig naar de door hun gekozen leider. Ik wens meer als die leider te zijn.
Toegegeven. Toen ik hier het eerst over hoorde dacht ik dat het flauwekul was. Ik heb me er wat verder in verdiept door boeken van Mark Rashid te lezen. Ik merkte dat het echt zo was en dat wij ook zo konden zijn. Sindsdien heb ik het principe dat ik een paard nooit sla, een tik geef of op een of andere manier pijn doe, behalve uit zelfverdediging (als het paard echt aanvalt). En wonderbaarlijk genoeg heb ik sindsdien nog veel meer respect gekregen van en voor de paarden. Ook zij weten het wanneer ik iets meen. Ze zijn nog veel makkelijker in de omgang als vroeger.
Ik ga dus niet zeggen dat een tik zoals jij hem geeft fout is, maar wel dat er een vriendelijker oplossing bestaat en dat je zo niet de alfa navolgt maar wel een in mijn ogen betere leider. Ik vind de manier waarop ik nu met paarden omga beter. Ik heb betere resultaten met minder een tik te moeten geven. Maar het is zowat ieders eigen keus. Ik heb mijn keuze echter gemaakt. Maar ik moet er wel bijzeggen dat jou methode, enkel een tik geven als het echt moet (volgens jou), ook heel goed werkt. Dat heb ik afgelopen jaren gedaan, en dat ook met veel succes. Dus wat je kiest is aan jou (eender wie dit leest).
Maar soms wilt hij nog wel eens de macht (hengstenstreken heeft hij ook, best laat gecastreerd, twijfel soms of ie een klophengst is) 

jensvl schreef:Ik weet ook dat een paard het zachtjes bijten niet kwaad bedoeld.

Thincla schreef:Ik vindt zweep ook onnodig mensen hebben het hier over een tik en in mn ogen vindt ik dat best zielig als je paard geen zin meer heeft ofso kan je tog ook stoppen en geen flinke tik geven. wij zouden ook geen dingen willen doen die we niet willen (mn mening)
Thincla schreef:Ik vindt zweep ook onnodig mensen hebben het hier over een tik en in mn ogen vindt ik dat best zielig als je paard geen zin meer heeft ofso kan je tog ook stoppen en geen flinke tik geven. wij zouden ook geen dingen willen doen die we niet willen (mn mening)