Onweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:46

Ik heb haar liever op stal bij onweer, maar deze zomer komt er tot nu toe steeds geen onweer hier als ze het voorspellen (en paard dus op stal staat) en wel tot 2 keer toe flink onweer gehad terwijl ze buiten stond.. tja, kan haar helaas niet binnen zetten dan 's nachts omdat ik dan eerst zelf 20 minuten op de fiets door de polder zou moeten.

Paarden staan overigens dicht bij het spoor en hoogspanningsmasten.. is dat nou juist voordelig of niet?

Overigens kan het op stal ook mis gaan natuurlijk.. aantal jaar geleden op een stal gestaan waar een enorme bom neer ging door een blikseminslag, hij viel in een paddock waar gelukkig geen paard stond op dat moment, zo een hele lichtmast neergehaald. Zo'n boom had ook op de stallen kunnen vallen.

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:43

Bij ons staan de paarden ook gewoon buiten. Geven er eigenlijk ook niets om. Hebben geen schuilstal. Wel bomen in de omgeving.
Eerst vond ik het zelf ook niks, maar de paarden vinden het zelf niet erg en grazen gewoon vrolijk verder.

nikkie722

Re: Onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:16

bij ons kunnen de paarden naar binnen en buiten, maar ze staan altijd buiten, ook bij sneeuw harde regen enz. }:0
laten jullie de stroom op het draad aan staan bij onweer of zetten jullie het schrikapparaat uit?
sommige zeggen op laten staan anderen doen het stroom uit...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:44

Ireen_ schreef:
Ik heb haar liever op stal bij onweer, maar deze zomer komt er tot nu toe steeds geen onweer hier als ze het voorspellen (en paard dus op stal staat) en wel tot 2 keer toe flink onweer gehad terwijl ze buiten stond.. tja, kan haar helaas niet binnen zetten dan 's nachts omdat ik dan eerst zelf 20 minuten op de fiets door de polder zou moeten.

Paarden staan overigens dicht bij het spoor en hoogspanningsmasten.. is dat nou juist voordelig of niet?

Overigens kan het op stal ook mis gaan natuurlijk.. aantal jaar geleden op een stal gestaan waar een enorme bom neer ging door een blikseminslag, hij viel in een paddock waar gelukkig geen paard stond op dat moment, zo een hele lichtmast neergehaald. Zo'n boom had ook op de stallen kunnen vallen.

Volgens mij is het ongunstig als ze dicht bij hoogspanningsmasten staan?
Dichtbij het spoor weet ik eigenlijk niet,de mijne staan zowat naast het spoor.De bliksem is 1 keer ingeslagen in een grote boom die vlak naast het weiland stond,en de wei in viel.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:48

Bij ons blijven ze gewoon buiten. We hebben geen stallen dus beslissing is makkelijk gemaakt.
Ze kunnen wel schuilen en we staan naast een industrieterrein dus neem aan dat er genoeg bliksemafleiders in de buurt zijn om ze veilig te houden.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:09

nikkie722 schreef:
bij ons kunnen de paarden naar binnen en buiten, maar ze staan altijd buiten, ook bij sneeuw harde regen enz. }:0
laten jullie de stroom op het draad aan staan bij onweer of zetten jullie het schrikapparaat uit?
sommige zeggen op laten staan anderen doen het stroom uit...

Ik hoorde altijd dat je het stroom uit moet zetten, maar waarom weet ik niet.

Overigens schijnt het ook een fabel te zijn dat bliksem altijd op het hoogste punt in slaat.
Dus het maakt niet uit of er naast het weiland veel hoge objecten staan, daar wordt het niet veiliger van.

lisajenifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:17

Ik zet ze met onweer ook altijd binnen. Als het alleen regent laat ik ze gewoon staan

charfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:36

als het onweert tijdens onze les, en er geen een pony bang is*, gaan we gewoon verder, en anders gaan we naar binnen. * onze instructrice vraagt dan wel altijd of wij bang zijn**, als we allemaal wel bang zijn gaan we naar binnen. ** de paarden en pony's voelen dit aan en worden ook banger.
hopelihk heb je hier wat aan

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:09

@charfloor
Jullie rijden/lessen gewoon door tijdens de onweer? dat is hardstikke gevaarlijk!
De bliksem kan op jou of je pony inslaan,of je nou bang bent of niet.
Ik vind het onverantwoordelijk van jullie instructrice.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:08

hier mogen ze kiezen maar onsje jongste aanwinst vliegt naar binnen zodra ze regen voelt (is nog maar 2 maanden :') dus gaat wat worden) maar zal zelf de deur niet dichtdoen dat ze binnen moeten blijven.

Rijden met onweer begin ik niet aan dan is het de meeste snele weg naar huis.

Charfloor doorlessen buiten als je naar binnen kan gewoon lekker naar binnen met een onweersbui voor iedereen wat makkelijker en ook veiliger

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:13

Als ik buiten aan het rijden ben en ik word overvallen ga ik ook zsm óf naar stal óf naar de binnenbak(ik heb paarden particulier staan op stukje stappen van de vereniging), afhankelijk waar ik het dichtsbij ben. En in de binnenbak rij ik in principe gewoon door.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:18

Mijn pony staat 24/7 buiten, op een enkele tientallen meters staan 2 bliksem afleiders dus ik maak me niet druk :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:27

Ik liet ze eigenlijk altijd buitenstaan met onweer, vooral onder het mom van 'het kan overal inslaan, stal of wei'. Tot ik zelf twee weken geleden in Steenwijkerwold was met dat noodweer... Afgelopen week hebben ze mooi een nachtje in stal doorgebracht. :=

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:33

hier staan ze in een kudde buiten in een grote weide , mijne is niet anders gewend ,blijft er buiten ook heel koel onder, maar ben ik in de binnenbak raakt hij gestressed , dus wil niet weten hoe hij zich voelt als ik hem uit de kudde zou halen en op stal zou zetten....

charfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:28

gohya schreef:
@charfloor
Jullie rijden/lessen gewoon door tijdens de onweer? dat is hardstikke gevaarlijk!
De bliksem kan op jou of je pony inslaan,of je nou bang bent of niet.
Ik vind het onverantwoordelijk van jullie instructrice.

t is wel binnen hoor! als het hard gaat stoppen we ook wel hoor! en zo onverantwoordelijk is onze instructrice echt niet!

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:07

Onze paarden staan 24/7 buiten in de zomer. Als het gaat onweren doen we wel de stroomklok uit (stekker uit het stopcontact). De paarden blijven gewoon buiten staan.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:10

Hier gaan alle paarden op stal , alleen mijn paard blijft buiten in de wei.
Helemaal alleen en en de wei en stal deur zijn open
maar hij zet geen stap om naar stal te gaan.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:53

de paarden die dicht bij huis staan, (waar op gereden wordt, wedstrijden etc.) gaan op stal. de fokmerrie's die achter in de weilanden staan met hun veulens niet, dan ben je veel te lang bezig en past zo ook niet op stal..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:00

Mijn paard blijft buiten, tenzij het heel hard regent, maar dat is alleen omdat hij anders het land kapot trapt. We hebben behoorlijk hoge eikebomen voor ons huis staan, en vorig jaar was die van de buurman aan de beurt, en moet er toch niet aan denken dat het er bij ons inslaat en dat er iets door mijn paards stal heenkomt, waar hij dus geen kant op kan.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:09

Mijn paarden staan snachts sowieso binnen, maar mocht het overdag gaan onweren dan zet ik ze ook gewoon even binnen, vind ik toch net even een veiliger idee.

Wie heeft er trouwens bliksemafleiders op de stal? Ik zie dat eigenlijk nergens, maar zal dat nou niet juist veiliger zijn??

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:13

Mijn paard staat ook ´s nachts binne (staat in kudde van 10)..
Als het overdag onweert gaan ze niet naar binnen of het moet heel erg zijn, met hagel etc. dan wel. Mocht het onweren als ze naar buiten gaan dan wachten we even..

Volgens mij zit er een bliksemafleider op onze schuur... Op de meeste boerderijen wel dacht ik. Stuk veiliger ook voor brand etc.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:27

Die van mij haal ik van het grote land af (geen schuilmogelijkheden) om ze op het kleine land te zetten (wel schuilstallen én een enorm gebouw mét bliksemafleiders). Mijn tinker blijft consequent buiten staan, hoe hard het ook regent, die weigert naar binnen te gaan. De rest duikt toch de schuilstal in.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:37

Mijn merrie staat met onwee binnen. Vooral als het er heftig aan toe gaat. En dan zijn de rondvliegende takken nog het gevaarlijkst.

Mijn jaarling staat met welk weer dan ook buiten. Fijn? Nee als het een erg zwaar onweer is dan knijp ik hem wel. Maar ze staan zo ver achteraf dat het onbegonnen werk is om hem binnen te halen. De bui is eerder weg dan dat ik hem binnen heb.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:49

hier gewoon buiten als het onweert als ik ze aan huis had staan haalde ik ze binnen

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:42

ALTIJD NAAR BINNEN! als het al onweert, dan niet meer. Bij ons in de straat is het een keer gebeurd dat een kochie zn shet tijdens de onweer naar binnen wilde halen maar dat mocht niet van zn ouders omdat het zo te keer ging. helemaal overstuur zn pony'tje in de gaten houden vanuit het huis. toen werd de shet geraakt. ZOOOO ZIELIG!
regen maakt niet uit, maar met onweer en bliksem kijk ik wel uit!