Paard spoort niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:38

Ik hoop dat je verzekering de schade dekt want je mag onder de 16 alleen onder begeleiding van iemand boven de 18 of 21 buiten rijden , anders ben je namelijk niet verzekerd, kijk even in de regels van het ruiterbewijs.
Dus eigenlijk mag je niet eens op straat rijden alleen.
Ik vraag me af of je paard nog veilig te rijden is na dit trauma. Je hebt kans dat het nu allemaal nog erger word.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:53

marieENfamke]nog meer vragen??????[/quote]

Ja ik heb nog een vraag over onderstaande quote.

[quote="marieENfamke schreef:
ik heb nieteens een zadel, hoe zou ik dan überhaubt buiten moeten gaan rijden...?
ik kan nieteens 100 meter lopen zonder dat ik duizelig word / last krijg van mijn enkel..
ben al blij als ik ff een half uurtje bij mijn paard kan zijn..

Je rijdt zonder zadel? Ook in de bak en ook buitenritten zonder zadel?
Het komt niet duidelijke over in je post nl.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:13

Dav schreef:
marieENfamke]nog meer vragen??????
[/quote]

Ja ik heb nog een vraag over onderstaande quote.

[quote="marieENfamke schreef:
ik heb nieteens een zadel, hoe zou ik dan überhaubt buiten moeten gaan rijden...?
ik kan nieteens 100 meter lopen zonder dat ik duizelig word / last krijg van mijn enkel..
ben al blij als ik ff een half uurtje bij mijn paard kan zijn..

Je rijdt zonder zadel? Ook in de bak en ook buitenritten zonder zadel?
Het komt niet duidelijke over in je post nl.

Als je goed leest is het toch heel duidelijk? Er staat, ik heb niet eens een zadel, hoe zou ik dan überhaupt buiten moeten gaan rijden? Lijkt mij toch heel duidelijk? Ze vraagt hoe ze buiten zou moeten rijden (dus door gaan met buiten rijden na dit ongeluk) als ze niet eens een zadel heeft.

Aangezien meerdere bokkers zeiden dat ze niet meer naar buiten moest gaan na dit ongeluk. Daarop antwoorde ze dat ze niet meer naar buiten zou gaan en zelfs als ze zou willen dit niet zou kunnen.

Chaos

Re: Paard spoort niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:15

Zo duidelijk is het niet.

Had ze bijv met het ongeluk ook al geen zadel???
Das nie handig nie he.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:18

Ze schreef dat door het ongeluk het zadel in de kreukels was geraakt, dus ik denk dat het zadel het ongeluk niet heeft overleefd.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:18

Chaos schreef:

Das nie handig nie he.

Ze had wel een zadel maar dat ligt door het ongeluk in diggelen, zie OP

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:19

Chaos schreef:

Das nie handig nie he.

marieENfamke schreef:
het zadel is een grote kreukel, en mijn cap is ook niet meer bepaald bruikbaar.. stel je toch eens voor dat ik geen cap op had gehad!! (nognooit zonder cap gereden hoor ;)

Dit lijkt mij vrij moeilijk fout te interpreteren. Maar ik kan me vergissen uiteraard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:22

Ik sluit me aan bij alle andere antwoorden hierboven. Mijn dochter mocht op die leeftijd hoe handig ze ook was ook echt niet alleen naar buiten. Maar het heeft niet zozeer te maken met gewicht want of je nu 45, 50, 60 of 70 kilo weegt; als 500 kg met je gaat lopen, gaat ie gewoon lopen. Het heeft te maken met handigheid en een goed beoordelingsvermogen hoe te handelen in bepaalde situaties. Die je op die leeftijd gewoon nog niet kan hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:22

Overheen gelezen. Meermaals zelfs. Maar dat gebeurt snel met een dergelijk slecht opgestelde tekst.

Nou, dan is TS haar probleem opgelost. Zonder zadel zal ze helemaal niet blijven zitten bij een schrikreactie dus dan maar in de bak blijven. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:23

Chaos schreef:
Overheen gelezen. Meermaals zelfs. Maar dat gebeurt snel met een dergelijk slecht opgestelde tekst.

Nou, dan is TS haar probleem opgelost. Zonder zadel zal ze helemaal niet blijven zitten bij een schrikreactie dus dan maar in de bak blijven. :)

Met meer hoofdletters etc. zou het idd wat makkelijker lezen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:08

TS ik heb je verhaal gelezen en de vele reacties er op...

Mooie woorden zijn niet waar en ware woorden zijn niet mooi.

Ik heb de indruk gekregen dat het paardje te sterk is voor jou hij heeft meerdere malen (mis)bruik gemaakt van de vrijheid die je hem gaf, hij associeert ws lengte met vrijheid en denkt
` joepie ik kan doen wat ik wil`

Daarbij vind ik het nogal onverstandig om er alleen op uit te trekken, ik ben zelf 35 jr. heb een paard van 4 jr. en zelfs ik ga ik niet alleen buitenom, hij kan nog zo braaf en mak zijn....

Het zijn juist de brave en makke paarden die gevaarlijk zijn omdat ze zogenaamd vanuit het niks schrikken, wat eigenlijk niet klopt, een paard kan gestoken zijn door een insect en daar van op de loop gaan, er kunnen tal van redenen zijn waarom een paard zo gezegd vanuit het niks op de loop gaat.....

Een lange teugel maakt dat jij te laat bent met reageren, daarbij niks is erger voor een paard dan zijn ruiter te verliezen, jij bent als ruiter zijn rots in de branding, jij bent zijn leider en wat moet hij dan...hij raakt in paniek en vlucht verder, je hebt eigenlijk nog mazzel dat het met een sisser is afgelopen.

Ik heb een tip voor jou ga niet zonder begeleiding buitenom, je hoeft je paard niet te verkopen, je kan dit oplossen en bovendien vind ik het niet fair naar je paardje toe, hij is er de oorzaak niet van, je paard is afhankelijk van jou kennen en kunnen...Kies voor veiligheid en neem een volwassene mee die het paard met een extra lijn kan begrenzen als het fout dreigt te gaan, dat is niet kinderachtig maar juist volwassen want je denkt aan je eigen veiligheid aan die van anderen en die van het paard!

Je kan het echt oplossen heus!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:19

TS TS toch :(:)
ik heb vooral het idee dat je ouders hebt, die je niet kunnen helpen met de begeleiding van dit paard of uberhaubt met het wezen paard
je bent nog zo jong dat goede begeleiding van een volwassenen gewoon wel zo veilig is

je hebt een enorm rot ongeluk meegemaakt , zit flink in de kreukels en dat is helemaal niet leuk :(:)
gelukkig is je paard en zijn de andere mensen er goed vanaf gekomen

dan even mijn idee

ik heb zelf dochters waarvan eentje nu net 14 jaar is geworden
ik rij zelf op paarden van rond de 1.56 en mijn dochters vonden die te groot voor hun
dus 2 jaar geleden besloten we voor hun een D pony te kopen(toen waren ze dus 12 en 14 jaar)
dat is een maatje die ze makkelijker baas kunnen , ze zitten er niet bovenop maar netjes omheen

ik moet zeggen dat we enorm geluk gehad hebben met onze koop
beestje was nog groen maar waarschijnlijk verkeersmak geboren want ze is echt nergens bang voor
staat de mijne moeilijk te doen, is de hare de rust zelve

toch mag mijn dochter echt niet alleen naar buiten, ze gaat altijd samen met mij

verder nog een grappig detail
deze pony houdt niet van werk in de rijbak en heeft in het begin verschillende keren in galop de benen genomen
het heeft mijn dochter de nodige rijkunst "gekost" voordat ze in staat was de pony onder controle te houden en in nette galop door de bak te krijgen
ze deed het alleen in galop dus ze kon veilig draven en stappen
zo braaf als ze is op buitenrit zo moeilijk is ze met dressuurwerk, tja, dat kan ook nog
Laatst bijgewerkt door spatter op 31-05-12 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:30

Zou zeker niet met jouw 13 jaar alleen naar buiten gaan.
Begrijp ik verder uit jouw profiel dat je een 6 jarige fries hebt?
Dat vind ik nogal een flink dier voor een 13 jarige.. Die kunnen echt heel sterk zijn.
Ik zou flink veel oefenen en met anderen mee gaan. Zoals je het ongeluk omschrijft is het levensgevaarlijk om alleen het dit paard naar buiten te gaan. Zelfs als dit maanden goed gaat soms.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:30

Wij gingen ook naar buiten op die leeftijd zagen ook de gevaren niet, elleboog uit de kom gehad, maanden mee gelopen pffffff. Nu jaren later denk ik huh dat ik dat toen allemaal deed zeg.Ik zou die dingen nu niet meer doen,misscjien ben ik wel ouder en wijzer geworden.En kan het me nu niet veroorloven weken uit de running te zijn, alleen omdat ik erg onvoorzichtig ben geweest.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:16

Dat heeft mijn moeder ook. Die deed ook de meest rare dingen in het bos en bleef uren weg met de pony's en niemand wist wat ze deed en waar ze uithing.

Wellicht daarom ook dat ze het mij altijd verboden heeft. :D
En wel zo verstandig ook!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:43

Heel verstandig inderdaad, als ts mijn dochter was had ze pech, dan mocht ze van mij niet alleen op buitenrit.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:04

Even ongeacht leeftijd.

Als mensen een probleem hebben met hun paard buiten, is de enige manier om het op te lossen, door te gaan oefenen buiten. Als de TS zegt dat er 3 maanden lang geen voorval is geweest en ze heeft regelmatig buiten gereden, dan snap ik best dat ze het gevoel kan hebben dat er geen probleem meer is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:43

Onzin.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:50

Fijn dat je zo toelicht.
Ik denk dat hier de algemene ongeschreven boktregel van kracht is. TS zoek hulp bij iemand die de situatie echt in kan schatten, doordat hij/zij fysiek bij jou aanwezig is en je dus ook gericht tips kan geven. Hier op bokt ga je die hulp niet vinden omdat niemand er echt bij was, niemand kan zien hoe jij rijd en niemand kan zien hoe jou paard is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:10

BRT-->TAO

Moderatoropmerking:
Topicstarter, wil je wel op je schrijftaal letten? MSN taal(trug,gwn etc) is niet toegestaan!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:45

Ik wens je nog veel beterschap, en hopen dat je nu een paardje vind die bij je past :j

xRamyrna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:17

Heei.
Misschien is het een idee om samen met iemand te gaan rijden. Een paard waar hij/zij wel goed mee is bevriend. dat werkte ook bij mijn paard in het park.
Een paard is ook een vluchtdier, en misschien schok ie gewoon van die auto's.
Het is wel erg gevaarlijk, misschien kun je je paard ook eens aan de hand meenemen. dat je paard er wat meer aan went.
Dat je hem gewoon wat meer laat wennen aan verkeer, kan ook bijvoorbeeld in een paddock langs de weg ( als jullie dat hebben )
Trouwens, aan elk paard valt wel wat aan te doen, zo komen zij ook van hun angsten af.
Niet dat je meteen een ander paard neemt, en deze wegdoet. Je weet dan maar nooit wat er met hem gaat gebeuren... ;(