los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonaa_

Re: los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:58

helemaal mee eens. Mijn paard is ook gewend aan honden en heeft er dagelijks 4 rond zich heen lopen. Maar weet niet hoe ze reageerd op andere honden of een hond die ineens tevoorschijn komt. Ik vind dat men honden moeten verbieden op een wedstrijdterrein en dit ook voor veiligheid van de honden zelf. Mocht mijn paard het toch niet leuk vinden en ze haalt opeens uit, heb ik het gedaan want mijn paard heeft getrapt. Hier zit denk ik niemand op te wachten en lijkt het me verstandig geen honden op wedstrijd terrein toe te laten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:49

Hahaha, Sjolvir, tsja zo zijn er talloze onverwachte situaties waar een paard zich (ook het braafste paard) zich een hoedje van kan schrikken.

Er zijn ook zat situaties waar je je paard helemaal niet op KAN trainen/voorbereiden: hier in het Noorden komt er dan wel eens heel laag een "brullende" luchtballon over... sommige paarden (en koeien) raken dan volledig in de stress, anderen hebben zo iets van "zal wel".

Aan honden kun je je paard heus wel laten wennen, zo rijd ik met mijn Bonte Jaopie aan de overkant af en toe in de grote mooie getextureerde wedstrijd bak (lees: altijd berijdbaar ipv de zandbak) die hebben daar een zooi Jack Russels los lopen op het terrein. Soms komen er ook nog andere mensen om de Arabo-Friezen daar te rijden/trainen/longeren/mennen... whatever. Die nemen ook wel eens honden mee, loopt allemaal los door mekaar, geen punt, alle honden zijn de paarden volledig gewend, komen niet in bakken/paddocks of laten zich met een vingerwijzing weg sturen. Het is echter wel prive terrein, geen manege of zo iets.
Logisch dat men daar gewoon de honden los kan laten lopen.

Mijn paard schrok zich eerst ook het dribbelende apezuur van die kleine Jackies die daar rondflitsen.
Na een paar keer wist-ie het wel.
"Dat kleine spul hoort er blijkbaar bij"

Neemt niet weg dat meneer het doodeng vindt om BUITEN het vertrouwde terrein een hond tegen te komen!
OOK Jack Russells.

Op zo'n prive-terrein kun je je paard wel goed aan allerlei loslopende honden laten wennen... maar op een wedstrijdterrein is dat toch een ander verhaaltje.

Wat een paard op bekend terrein okee vindt, hoeft totaal niet zo te zijn op een onbekend terrein/locatie.

Voor wedstrijdrijders geldt uiteraard, dat je je paard goed voorbereid, en gefocussed op jou als ruiter moet kunnen starten, maar dan nog vind ik het niet meer dan normaal dat ook bezoekers/publiek, zelfs "aanhang" met dezelfde honden als "thuis" gewend bij zich, deze aangelijnd houden. Aan de wagen (vrachtwagen of trailer) vastleggen is ook niks mis mee.
Honden moeten op paarden-evenementen welkom zijn, maar geen overlast bezorgen.

Al is het alleen maar om een goed voorbeeld te geven naar anderen, die dit niet doen, en kennelijk geen verantwoordelijkheid willen nemen in publieke situaties zoals een (regionale) wedstrijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:58

Overigens schrikt de mijne juist harder als we aan het dressuren zijn, dan zit hij in zijn concentratie en heeft niets door totdat.. POEF...

Terwijl als je met die malle dodo op buitenrit gaat, de nieuwsgierige aag, vooral alles goed wil zien
en lang zo snel niet schrikt en zo erg niet schrikt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:10

Nou, Sjolvir, dat heb ik hier dus ook wel... zoals iedereen duidelijk zal zijn ben ik helemaal geen wedstrijdruiter (heb er ook het type paard(en) niet echt voor), maar meneer B.J. is dan ook wel weer zo,dat hij buitenrijden doodeng vindt, maar rij je met 1 of 2 rotsvaste anderen, hij wel voorop moet en zal. Erg irritant.
Hou je hem dan toch in de achterhoede, en je komt een hond, koeienkudde, of wat schaapjes tegen is het paniek, loopt hij voorop is er niks aan de hand.
ZUCHT.
Paarden....?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:13

Heerlijk toch?! Beetje karakter, anders zou het saai worden, dan konden we net zo goed gaan fietsen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:41

terpentijn schreef:
Op zo'n prive-terrein kun je je paard wel goed aan allerlei loslopende honden laten wennen... maar op een wedstrijdterrein is dat toch een ander verhaaltje.

Wat een paard op bekend terrein okee vindt, hoeft totaal niet zo te zijn op een onbekend terrein/locatie.

En omgekeerd komt ook veel voor. Er zijn paarden waar het op wedstrijd niet gek genoeg kan zijn, onverstoorbaar onder het motto 'alles is eng dus ik schrik nergens van' maar o wee als je thuis een stoeltje een halve meter naar links zet.
Maar goed, dat hoort bij paardrijden imo, ik ben gewoon van mening dat een paard als ik erop zit normaal moet blijven doen en als ik als ruiter niet moeilijk doe over iets, dat paardlief me in die houding ook moet volgen. En in de meeste gevallen gebeurt dat ook zo.
Wat ook geinig is: moet je thuis zelf met rijden eens heel gefixeerd doen op iets, bijvoorbeeld zelf strak naar een deur gaan zitten kijken ofzo. Na een paar rondjes gaat je paard ook moeilijk doen en aarzelen. Hilarisch vind ik dat :D :D :D

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:14

Ik neem afenentoe de hond van me mee op concours maar die blijft aleen bij de trailer.
En met de proef moet zij in de auto .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:58

ik heb het 2 jaar geleden nog meegemaakt. er liep een labrador los, en mijn merrie stond vastgebonden aan de trailer ( zeeeeer braaf dier)
ik zag het al gebeuren,maar kon niets doen door de snelheid van de hond.
hond rent in 1 rechte lijn naar de achterbenen van mijn merrie en begint ermee te spelen.

slechte keuze... hondlief kreeg een flinke trap tegen zijn hoofd van mijn merrie, werdt enkele meters naar achteren gegooid door de klap, en JANKEN dat hij deed :=
ging echt door merg en been.
complete concoursterrein was echt enkele seconden stil daarna :n

er was uiteindelijk voor zover te zien niets met de hond aan de hand, zeer geschrokken eigenaren kwamen er meteen aangerend. maar was echt pissed off :n

honden horen vast.. klaar, wat als mijn merrie hem had doodgetrapt? of ze gewond was geraakt door het spelen?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:49

Laatst ook zoiets.... Zowel op de startlijsten als op het terrein zelf ' geen honden toegestaan ivm Neospora'.
Wat doen die mensen: Tillen ze hun hond op.

Of zo'n keffertje naast de ring tijdens je proef, zodat je de voorlezer niet meer kan verstaan. :')

Pff nee laat die beesten lekker thuis, of aan de lijn.
Als hondeneigenaar ook: Thuis is de hond lief, op stal is de hond lief, maar weet jij veel hoe hij reageert als hij toch ineens bang wordt.

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:33

Wij nemen onze hond mee. Maar ALTIJD kort aan de lijn. Onze hond is dan ook heel braaf en rustig , en ze gaat altijd stil zitten kijken. hihi :) maar als ze zou janken en weet ik wat allemaal , zouden we haar ook thuis laten. Ik vind het ook irritant als mensen hun keffertjes zo lang laten lopen , en als jij met je paard/pony aankomt dat je moet uitkijken dat je paard die hondjes niet plet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:53

Ik vraag mij ook elke keer weer af:

Waarom moet nu iederen rekening houden met een hond die te pas en te onpas meegenomen wordt.

Ik neem mijn paard toch ook niet mee als ik ergens naar toe ga, honden wedstrijden, verjaardags visite, enz ??

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:00

Ariebren schreef:
Ik vraag mij ook elke keer weer af:

Waarom moet nu iederen rekening houden met een hond die te pas en te onpas meegenomen wordt.

Ik neem mijn paard toch ook niet mee als ik ergens naar toe ga, honden wedstrijden, verjaardags visite, enz ??

Hoezo zou JIJ rekening moeten houden met MIJN hond die ik zelf meeneem? :?

Mijn hond, een aussie van 5 maanden, gaat regelmatig mee op wedstrijd. Hij vindt het heel leuk en is erg braaf.
Daarbij, de hond hoort er voor ons ook een beetje bij. Hij is altijd aan de riem en mensen hebben geen last van hem.
En je moet het natuurlijk ook zelf niet uitlokken ;) Ik ga bijv niet met Broome dwars over het losrijterrein lopen.

Honden en paarden zijn niet echt met elkaar te vergelijken ;) Want als het zo moet kan ik ook wel gaan klagen over al die jengelende kinderen en irritante kinderwagens, waarom moeten die mee? ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:10

Ik hield het nog netjes.
Jengelende kinderen en kinder wagens. :7
En dan ook nog die ouwetjes met hun scootmobiel ??
In de super markt wordt je gewoon omver gereden.

Maar vorig weekend heb ik het ook gezien dat er wedstrijd ruiters zijn, alleen, zonder groom, enz, die hun hond heel goed onder control hadden.
Hond mocht de auto uit tijdens het zadelen van het paard.
Daarna, gelijk weer terug in de auto.
Eigenaar had de prijs in ontvangst mogen nemen, paard op de trailer gezet, hond mocht daarna mee, aan de korte lijn, om naar de andere te kijken.

Maar de irritantse honden zijn, de honden die meegenomen worden door de kijkers, niet de deelnemers.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:11

Onze hond loopt zelfs bij ons op de pensionstal waar mijn paard staat niet los hij is dan wel zo groot als een kleine shet maar alsnog hij gaat altijd aangelijnd mee en ander is in de auto daar sloopt die niks (ook niet het huis afgebroken) en valt die niemand lastig. Mijn paard is opgegroeid bij een duitse doggen fokker dus altijd tussen de honden gelopen vind ze ook harstikke leuk en interessant. Maarja laatst kwam er opeens een jack russel de stal binnengerend paars schrok natuurlijk en gaf een paar flinke trappen gelukkig hond gemist maar anders was het een pannenkoek geworden wat ik echt niet op me geweten wil hebben! Honden aan de lijn!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:17

Ik zie ook in dit topic dat de deelnemers aan de wedstrijd weten wat ze met de hond(en) moeten doen.

Maar het zijn die honden van de bezoekers, fans, familie, kijkers, die langskomen, die de problemen veroorzaken.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 07:58

mischien komt dat wel omdat de wedstrijd ruiters die hun hond meenemen weten hoe verevelend het kan zijn, en de bezoekers/fans/kijkers mischien wel niet op wedstrijd gaan en er ook geen erg in hebben dat ruiters en paarden er wel een last van kunnen hebben,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:04

'Problemen' vind ik ook wel relatief hoor, ik was pasgeleden op wedstrijd (kijken trouwens, ben met verlof) en daar stond een bezoekers met twee Jacks aan de lijn. Hondjes deden verder niks (gewoon stil aan de kant zitten, soms kwam er een van zijn plek en snuffelde aan de grond maar niet rennen, spelen en keffen ofzo) en waren buiten de (omheinde) bak. Begint een of andere dressuurmuts toch zuur te kijken en te snauwen tegen die man! 'Want haar paard keek daarnaar.' Nou begon het paard ten eerste pas te kijken toen zij ging miepen ook := maar daarnaast vraag ik me dan ook af of het mens ook de organisatie gaat vragen om bloembakken en reclameborden weg te halen als peerdlief een keer kijkerig doet := Ik stond echt te gniffelen langs de kant :D :D :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:07

Ik denk dat dressuur miepie nog heel veel moet leren over paarden en paard rijden.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:10

ik als hondenliefhebber/paardenliefhebber/dressuurijder/jurylid vind dat je alles mee kan nemen, mits je het belang van de wedstrijdruiter maar voorop zet. Dus de hond bij je houden, kinderwagen niet stijf naast de baan zetten (ook voor de veiligheid van het kind) en je kinderen gewoon rustig houden.
Ik heb al meerdere rare dingen meegemaakt;o.a. een blinde loslopende (!) poedel die onder de banden van een trailer liep (en dan de bestuurder van de auto met trailer de schuld geven!), een kinderwagen die naast een voorlezer werd gezet, terwijl die net wel/net niet tussen de 2 banen pastte, een jack russel die in een springparcours achter het springende paard aanzat en dit weekend nog een of andere moeder/familielid die voor de juryauto, middenin een proef gaat zitten schreeuwen naar iemand. Zeg ik er wat van (als jurylid), kreeg ik een grote bek.
Alles was te voorkomen als je maar gewoon oplet en nadenkt bij wat je doet...

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:19

Ilse_123 schreef:
Ik vond het ook echt heel erg vervelend voor de andere ruiters toen die hond van mijn groom zich uit zijn tuigje wurmde.

Dat vond de groom ook heel vervelend en neemt haar ook niet meer mee!!!!!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:49

heleen88 schreef:
blijkbaar ben ik dus echt niet de enige,
maar ik vraag me ook echt af WAAROM moet een hond mee naar wedstrijden?
ik zelf zou het alleen maar lastg vinden, moet er steeds om denken en kan daarom niet gaan en staan waar ik wil zo'n dag,

Omdat je toch een aantal uur weg bent. Het is niet alleen de wedstrijd, maar ook het invlechten, spullen laden, paard laden, wachten op de prijsuitreiking, paard uitladen en uitvlechten en spullen opruimen. Onze hond gaat overal mee naar toe, tenzij ze niet welkom is. (okee, geen verjaardagen, want dat vind ik te druk) Mijn vriend gaat altijd mee op wedstrijd, maar kijkt alleen. Hij zou haar graag meenemen.

Maar zij valt uit naar andere honden, dus regelen we nu altijd een oppas/uitlater voor haar, want dát wil ik niet hebben bij paarden. Toch zal de volgende hond wel altijd mee gaan, alleen niet los. Een hond hoort niet los bij paarden imo. En een hond op een wedstrijdterrein hoor je niet op te merken, tot je hem/haar toevallig ziet. Geen gepiep, geen geblaf, geen geschooi, gewoon netjes naast de baas zitten en daarna lekker wat leuks gaan doen ergens anders.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:22

Het is echt heel vervelend, tuurlijk begrijp ik het als je je hond mee wilt nemen op wedstrijd. Anders zit hij ook maar
de hele dag alleen thuis. Maar dan wel braaf een aangelijnd.

Het zijn niet alleen de paarden die hier bang/zenuwachtig van worden. Maar ook de ruiters :')
Ik ben best bang van honden, sommige vind ik hardstikke leuk hoor maar sommige vind ik heel eng.
Ik zou het ook heel vervelend vinden als er ineens een grote hond om me heen zou lopen, schiet dan helemaal in
de stress en verstijf, niet echt bevoordelijk als je nog je proef moet rijden dus.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:42

Aangezien ca. 1 op de 5 honden neospora kan verspreiden via zijn poep vind ik dat je een hond helemaal niet meer mee mag nemen naar de concoursterreinen die vaak op het land van veehouders zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 03:46

In omgeving Zwolle misschien, hier is het gewoon op maneges enzo hoor :D
BTW neem ik aan dat je sowieso risico loopt van honden die uitgelaten worden 'doordeweeks'? Ik had er voor dit topic nog nooit van gehoord en woon buiten de bebouwde kom,dus regelmatig rondje lopen langs weilanden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:12

Anne_GTI schreef:
Aangezien ca. 1 op de 5 honden neospora kan verspreiden via zijn poep vind ik dat je een hond helemaal niet meer mee mag nemen naar de concoursterreinen die vaak op het land van veehouders zijn.

Lijkt mij een keuze vd boer. Die weet wat voor risico hij neemt..