hoog dressuur vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:50

Als je 10x moet drijven voordat je reactie hebt, heb je het 100x verkeerd gedaan... In elke discipline, of het nu western, dressuur of endurance is, moet je paard goed aan het been zijn, goed in de aanleuning zitten (over de rug, actieve achterhand) en ontspanning tonen. Die basics zijn in western niet anders dan in de dressuur. En die basics train je al in het "doorrijden" van het paard. Zodra je paard ontspannen loopt onder het zadel en de hulpen kent (inrijden), begin je te werken aan correct lichaamsgebruik (doorrijden). Daar is geen enkele discipline uitzondering op. Helaas gaat het bij veel recreanten nu al mis. Welke discipline ze beoefenen maakt dan helemaal niets uit. Inrijden en doorrijden doe je met een jong paard uiteraard wel met mate 2-3 dagen in de week max. IMO, maar dat neemt niet weg dat als je aan het werk gaat het paard moet leren hoe hij zijn ruiter moet dragen.

Ook dressuurles kan op een hele vriendelijke, paardgerichte manier worden gegeven. Daarin is western echt niet de enige tak van sport (en juist in de lage klassen gaat het vaak mis door goedkoop tuig, maar dat terzijde). En in beide disciplines is er veel aandacht voor correct lichaamsgebruik van het paard. Het lijkt misschien wel makkelijk en ontspannen om met "losse teugeltjes" te rijden, en dat er van aanleuning geen sprake is. Maar aanleuning (= van achter naar voor rijden) moet je overal. Waarom? Omdat alléén op die manier een paard zijn lichaam goed gebruikt, het ruitergewicht kan dragen, en dus lang gezond kan blijven functioneren. Iets dat de bitloosjes overigens vaak lijken te vergeten. Ook bitloos rijden betekend: zoeken naar een correcte aanleuning. Dat is de basis waar je al het verdere rijden op baseert.

Western staat niet gelijk aan zachtaardig, net als dat LDR niet gelijk staat aan dressuur. Beide disciplines gaan uit van dezelfde basis, verschil zit hem in de manier waarop er in door wordt getraind.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 30-04-12 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: hoog dressuur vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:57

maar bij western rijden ze toch meer op de voorhand en bij dressuur meer op de achterhand? of zie ik dat verkeerd?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:05

oow oke van western heb ik geen verstand ( ik weet niet of je daar al achter was :o ) weer wat geleerd

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:08

huh? Mijn post is pleite :o?

goed, de essentie was: ook in de western moet een paard goed ruggebruik hebben, dat komt van achteren. Als het paard zijn rug niet goed gebruikt kan hij het ruitergewicht niet aan. Het paard loopt in de western in horizontaal evenwicht, oprichting (bergopwaartse verzameling) is ongewenst.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 01-05-12 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:09

stom -:(-
bij deze krijg je van mij een compliment dan je het netje uit legde ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 07:06

Zo, om eerst even terug te komen op t doel van dit topic ;)

vigo_is_lief schreef:
hai,

ik kijk wel eens paarden filmpjes en die wel eens dressuur op tv voorkomen enzo, maar ik vind het zo vreemd dat de paarden 2 bitten in hun mond moeten en waarom doen ze nooit normaal stappen, draven of galopperen ? het is alleen spaansepas en piaffe en passage enzo, het ziet er allemaal zo onnatuurlijk en zielig uit. (dit gaat dan echt over grand pix enz.)
word niet boos als het helemaal niet waar is hoor !

*Paarden mogen vanaf het Z met stang en trens lopen, dit om de oefeningen te verfijnen met zo min mogelijk zichtbare hulpen.
Nu vind ik persoonlijk vanaf het Z veel te vroeg, want in principe is het Z niveau ook gewoon nog 'basis' dressuur. Maar dat is mijn mening.

*Ze stappen, draven en galopperen wel normaal maar doordat ze veel meer 'verzameld' lopen en op hun achterhand en van nature al heel veel 'schwung' hebben, lijkt het alsof ze dansen en kunnen ze hun benen wat meer naar voren gooien of wat meer 'afdrukken' met hun achterbenen. Mits goed gereden kan dressuur prachtig zijn, een beeld van hoe mens en dier samen werken. Helaas moet ik het met je eens zijn dat ook ik vind dat in de hogere klasse's maar weinig meer te vinden is van de harmonie tussen mens en paard, toch zijn er nog wel een aantal waar je het wel terug ziet.
Oom ergens in te top te geraken moet kei hard getraind worden, of dat nu dressuur, springen, endurance of western is (en alle overige takken van de sport) en helaas gaat dat niet altijd met zachte hand gepaard. Laat dat iig niet je voorbeeld wezen en zoek naar voorbeelden waar het wel met beleid en geduld gaat, want die zijn zeker nog te vinden!

Verder de altijd terug kerende discussie over verschillende trainings methode,
ik ben het absoluut niet eens met het over de kop heen rijden van het paard als standaard tactiek in de training,
toch kan het wat verder los werken dan nodig wel even een nieuw start punt geven in de training, maar m.i. alleen als oplossing voor
een enkele keer, niet standaard.
Zo zijn er honderden wegen wie naar Rome leiden, allemaal met hun goede en kwade dingen,
de kunst is eruit te halen wat voor jou goed voelt, of dat nu in de dressuur of western sport zal zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:43

vigo_is_lief schreef:
ik wil het liefst later bitloos en ondertussen een billy allen snaffle bit en een enkel grbroken bit. ik ga nooit van me leven zo'n enorm scherp ding in de mond van me pony gooien ! en ik ben ook niet van plan sporen te gebuiken, ik wil dat hij goed op mijn been reageert, ook zonder sporen. ik ben ook helemaal niet van wedstrijd rijden, meer van lol hebben met buitenritjes !

ik kan niet zo goed uitleggen, dus met dat lief enzo klink idd vreemd

Je wilt in 1 post zo snel mogelijk hoog western rijden en hier weer alleen lol buitenritjes. Zal ik je nog iets vertellen. Ik vond het diervriendelijker om met een scherp bit en een zachte hand te rijden,dan zo'n hobbelende ruiter die met een zacht bit of bitloos zijn handen niet stil kan houden!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 19:49

@ elin_ ik wil helemaal niet zo snel mogelijk hoog western rijden, ik hou niet van wedstrijden en doe liever af een toe trainen, VD en buiten rijden enzo. en ik probeer altijd, of ik nou met of zonder bit rijd, me handen zo stil mogelijk te houden ;)

@newmom

DANKJE ik snap het al wat meer :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:01

Maar dat heb je zelf getypt!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:17

Ik werd behoorlijk melig van de eerste blz. Waarom? omdat er zo enorm gekrijst wordt dat sommige dingen zo 'zielugh' zijn, maar ze weten niet eens waarvoor het dient. Lees eerst je even in, voordat je een standpunt inneemt!

@s6801881:heel mooi gezegt!