Probleempaard aanhouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aanhouden of niet?

Houden.
30 (27%)
Terugdoen.
80 (72%)

Totaal aantal stemmen: 110

Janedieene

Re: Probleempaard aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 21:10

Ja, ik ben ook niet tegen dekken op die leeftijd.
Maar het zou haar eerste veulen zijn. En als ze op jongere leeftijd al een veulen had gehad, stonden haar bekken niet zo dicht bij elkaar.
Wat nu nog wel eens voor problemen kon zorgen tijdens de bevalling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:08

Ik had al eens gevraagd, maar door de "drukte" (denk ik) hier nog geen antwoord gehad: Wat zijn de (adoptie) kosten?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 22:10

@brainless : verschilt per paard. Ligt eraan wat het paard nog kan, en leeftijd enz.
ik zou gewoon eens op de site kijken, en dan een mailtje naar hun sturen ;)
www.paardenopvangamsterdam.nl

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:13

Ik bedoel: voor de merrie die je nu hebt (althans.... als je er nog een plekje voor zoekt).

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 22:15

Daar pb ik je eventjes over!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 22:21

@ Brainless, je hebt pb!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:55

Misschien is het al eerder in het topic gezegd, ik heb niet alles doorgelezen, maar als je een maatje voor je ruin zoekt is een andere ruin denk ik leuker voor hem dan een merrie. De meeste ruinen houden wel van spelen met elkaar, merries eigenlijk niet.

Frouke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:16

lief dat je zuinig op me bent! :+:

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:51

Sammyoo, de haflinger naar wie we zijn wezen kijken was ook een ruin.. of ik moet wel heel scheel gekeken hebben :+

Frouke, tuurlijk meis! Je weet zelf hoe snel het afgelopen kan zijn, met verzorgsters.. ik noem maar geen namen :+

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:11

Ik zie tot mijn grote schrik dat het hier om Shalika gaat... Ik ken deze merrie en is altijd een hele brave merrie geweest. Ergens is er iets fout gegaan. Misschien kan ts even per pb contact met me opnemen?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:21

Even voor de duidelijkheid!

Wij waren op zoek voor een maatje voor ons paardje, op internet kwam ik een noodoproep tegen, een arabische merrie die uitloop nodig had, gevoelig paardje enz, het ging niet goed met haar bij de stichting, ze had daarvoor altijd bij 1 dezelfde eigenaar gestaan. Het zou best een pittige merrie zijn, maar kwam dat door hoe ze gehouden werd bij de stichting??? Ze werd daar erg neurotisch. Ze waren nog nooit met haar buiten wezen rijden, wel gewandeld en dat ging prima.
Hoe dan ook het ging niet goed met Shalika, dus heb ik haar naar ons laten komen ( misschien dom ) maar wat had het paard te verliezen?
Toen ze de wei in kwam zocht ze geen contact met de anderen, was erg op haar zelf, en ze begon al snel de dienst uit te maken, met het nodige gejaag, getrap en gebijt.
Kom ik de volgende ochtend met hooi de wei inlopen, word ik gelijk met oren in de nek "aangevallen", oops :+
Normaal voeren enz ging dus niet, maar goed we hebben daar regels in gemaakt, en dat gaat nu eigenlijk best goed.
Mijn dochter kan er best mee rijden, maar in bos zeker in de gallop wil Shalika graag meer gas geven, wat voor haar bijrijdster gewoon "te" is. In bak kan ze soms echt eigenwijs gaan doen door op bepaalde plekken van de bak dan niet doorheen te willen. Ook dan is ze te sterk voor een onervaren ruiter.

Al die tijd was er een goed contact met de stichting, in het paspoort stonden wat gegevens, en ik ben op zoek gegaan naar de vorige eigenaar, om meer van Shalika te gaan begrijpen, en bepaalde gedragingen van haar zijn best verklaarbaar gezien wat info uit haar verleden.

Shalika is nu al een heel stuk rustiger, gemakkelijker in omgang, ook ons eigen paardje heeft zich aan haar aangepast en weet waar hij aan toe is, daardoor is er nu meer "rust" in de wei. Maar ideaal in onze situatie is het niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:37

Ben benieuwd wat jullie besluiten te doen,in elk geval sterkte met de beslissing..

Ik zag Shoukran te koop staan hier op bokt,advertentie is nu verwijdert..Ik hoop zo dat hij een goede baas vind..Ik denk dat je met zo een gewoon wat geduld moet hebben,ik heb er hier ook zo een en dat is echt eentje die nu ook voor je gaat..Je moet natuurlijk niet vergeten dat hij nog jong is en jonge paarden zijn nou eenmaal niet opgevoed geboren!!

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:11

Ken jii Shoukran dan ??? Hij is gewoon niet genoeg in de hand geweest en veels te groen, heb al meer dan 20 jaar paarden en Shoukran is echt niet mijn eerste jonge paard(je) dus ik weet echt wel wat ik doe, wél is hij de eerste Arabische Volbloed, hoewel ik al jaren Trakehners heb (ook Volbloeden)en misschien is dat het, buiten zijn enorme éénkennige en vrij gecompliceerde karakter is het een vrij aanhankelijk en lief paard(je) zelfs met mijn dochtertje.

Ik heb hem uit de verkoop gehaald ivm dat de verkeerde mensen hem dachten als een "koopje" te pakken te krijgen en dat ie vervolgens de handel in zou komen en dat wil ik àbsoluut niet.

Heb hem gisteren nog is helemaal laten nakijken toen de dierenarts kwam en hij heeft ook zijn hartje beluisterd en hij kon helemaal niks vinden/horen dus normaal is zijn hartruis weg en is ie nu 100% ok

Op 't moment blijft ie, zullen wel zien, al is het financieel vrij veel want hebben nogal wat paarden en mini's en shets staan

ps Ik heb heel veel geduld, maar het is gew een heel gecompliceerd karaktertje en dan echt met alles en dàt heeft àbsoluut niks met jong te maken, wél met hoe hij is+ dat hij een nogal kijkerig en bang paardje is van nature en daar hou ik niet zo van, we zien wel

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:44

Fokker kennende en Arabieren fokkers over het algemeen hebben juist de veulen vooral in de inprenting fase in de hand gehad.

Ik heb al 2 Av vanuit de opfok gehad beide hengst en beide mits je geduld en concequent ben geen problemen mee.

Tja misschien is het dan toch wel een mis match :)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:04

Dat weet ik niet, in ieder geval, hij IS wel lief maar kijkerig,en om je maar een vb te geven,gisteren met de dierenarts kreeg ie ook weer kuren, mocht ie eerst niet naar z'n hartje luisteren, maar als je hem dan even streng toespreekt zeg maar lukt het ineens wel al is en blijft het wel echt een schijterd sé, in de hand geweest? Heb zo is een beetje de berichten van Roma zitten opzoeken betreffende Shoukran, lijkt mij dat ie bij haar ook wel te keer ging, "ze kreeg hem niet te pakken en pakte Nader dan maar, lekker opgelost hé !" ipv dan toch verder te doen tot ie dat halster om had, een andere keer was ie over de draad gesprongen (tjaaa, springen kan ie wel ! Bij ons van de week nog over een omheining van Bekaert van 1.40 met schriklint ervoren gesprongen om bij de mini's weer te staan want het stond meneer niet echt aan dat ie bij de andere Arabier stond precies ( ook 2 jaar))

Hij is gew niet de makkelijkste én daar komt dan nog is bij dat hij , wat je ook beweert, niet echt veel echt in de hand geweest zal zijn want echt kwaad zit er niet in, hij doet zo omdat hij het niet kent en andere keren omdat ie wel een beetje een eigen handleiding heeft

In ieder geval heeft hij nu toch niks meer aan z'n hartje blijkbaar en da's toch een serieuse plus !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:16

het zijn en blijven jonge paarden.
Je hebt hem nog maar sinds kort...
Maar zo te lezen heb je er verder nog vrij weinig mee.
Ik zou hem dan voor het paard en jezelf wegdoen.
Anders krijg je alleen maar wrijving..

En laten we eerlijk wezen het is een hobby en dat moet leuk blijven :D

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:23

Oh, maar op zijn tijd gaat ie ook weg waarschijnlijk, maar niks overhaast en, zoals het nu loopt is het enkel tijdsgebrek, verder is alles best ok

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:19

Een Arabier is een vriend voor het leven als je even de tijd neemt om hem te begrijpen. Respect van zo'n paard moet je verdienen, die eet niet vanaf de eerste dag uit je hand. Bovendien zijn ze ontzettend gevoelig en zo'n paardje (zeker zo eentje als jij omschrijft) hebben met de gedachte dat ie toch weer weggaat is vragen om problemen en bovendien verschrikkelijk oneerlijk naar het paard toe.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:38

amyz schreef:
Een Arabier is een vriend voor het leven als je even de tijd neemt om hem te begrijpen. Respect van zo'n paard moet je verdienen, die eet niet vanaf de eerste dag uit je hand. Bovendien zijn ze ontzettend gevoelig en zo'n paardje (zeker zo eentje als jij omschrijft) hebben met de gedachte dat ie toch weer weggaat is vragen om problemen en bovendien verschrikkelijk oneerlijk naar het paard toe.

Maar als je er niet voor open staat ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:46

Ik kijk niet op van het gedrag hoor..Het is gewoon een echte(jonge arabier)met een eigen mening ;) Zo zijn ze gewoon en ik denk dat hij gewoon extra gevoelig is..Hij voelt ook heus wel aan dat hij weer weg moet..Het is ook geen zaak van dat je elke dag 2 uur met hem bezig moet zijn,vertrouwen moet groeien..Ik zou zeggen zoek iemand voor hem die hem begrijpt en ervaring heeft met arabieren!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:52

pleiada schreef:
Ik kijk niet op van het gedrag hoor..Het is gewoon een echte(jonge arabier)met een eigen mening ;) Zo zijn ze gewoon en ik denk dat hij gewoon extra gevoelig is..Hij voelt ook heus wel aan dat hij weer weg moet..Het is ook geen zaak van dat je elke dag 2 uur met hem bezig moet zijn,vertrouwen moet groeien..Ik zou zeggen zoek iemand voor hem die hem begrijpt en ervaring heeft met arabieren!

En dat siert een arabier.
Ze hebben dr eigen denk wijzen en mening.
Je zult een compromis moeten sluiten....de vergulde midde weg.
Neemt niet weg dat je ze niet mag opvoeden.
Maar sommigen dingen moet je in hun waarde laten.

Mirka heb ik sinds mei.
We zijn echt nog geen koek en ei samen.
Maar langzaam aan worden we een team.
Rijden gaat al veel beter.
Als ze iets eng vind vertrouwt ze me veel meer..

Ik wilde toen ik haar had al starten maar heb het uitgeschoven tot dat we er klaar voor zijn
Gaat haar niet in het diepe gooien.

Geduld is een schone zaak :D

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:24

Sorry, Shoukran is niet bij ons gekomen met de gedachte erbij van hem meteen, of later, weer weg te doen, hij is gew niet zoals ik verwachtte en zie echt niet in dat een Trakehner of een Arabier zo veel verschillend van elkaar zouden zijn, hebben heel veel dingen gemeen, alleen, mijn Trakehners heb ik van veulen en hem van ca 20 maandjes, moest het een man zijn was het een arrogante schijterd, sorry, maar zo kan je hem het beste omschrijven.

Hij leert ontzettend snel, maar hij is heel terughoudend, en hij doet onnozel bij dingen die hij al kent (volgens Roma toch ?!)
En, ondanks alles vind ik Shoukran nog vrij leuk, alleen, je moet wel je fluwelen handschoentjes meenemen, al begint het te beteren, nu kan ik er wel vrij veel mee, maar pap moet bvb niet té dicht komen of iets, in ieder geval met dat "in de hand zijn" bij de fokster heb ik toch serieus mijn twijfels, maar goed, ik zal het niet rap zeker weten hé aangezien ie daar snel een tube, en niet een beetje, Tranquigel bij het minste kreeg en huppakee, probleem opgelost

Ben al blij dat Shoukran blijkbaar niks meer aan z'n hartje heeft en toch al helemaal gezond is nu.

Of hij voelt dat ie weer weggaat ? Geen idee, ik behandel hem heus niet anders als de andere paardjes en ponies, integendeel, ben met Shoukran elke dag het meeste van allemaal bezig en hij begroet mij vrolijk sinds een dag of 2 dus zou het niet weten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:35

Ieder paard doet wel eens onnozel bij dingen die hij al kent.
En ieder paard heeft een eigen karakter, met bijbehorende aparte trekjes. Zo denkt Umoyax nog steeds dat ie een chihuahua is en heeft hij geen idee van de omvang van zijn lijf of zelfs maar van het feit dat zijn lijf uit meer bestaat dan alleen een hoofd, hals en voorhand :+

Fluwelen handschoentjes? Ja, die gevallen heb je er tussen zitten. Als ik Umoyax te hard aanpak slaat ie terug (geen geintje) en als Vijoy te hard wordt aangepakt is ie een maand diep beledigd en laat zich niet meer benaderen door zn eigenaresse.

En ja, een paard voelt het als hij weggaat. Beter dan je zou vermoeden.

Als je een kant en klaar paard wilt moet je geen Arabier kopen. Die zijn nooit kant en klaar. Hebben een hoop tijd nodig om hun baas te accepteren en te vertrouwen. Als je bereid bent dat te accepteren heb je er een wereldpaard aan maar als je het ras niet begrijpt kun je er ook weinig mee, dat klopt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:35

Het is niet fijn maar je kan niet verwachten dat een paard met iedereen vrienden wordt..
Barc kon ook heel eenkenning reageren...so be it :)

En zoals ik al zei het is een hobby en het moet leuk zijn...
Is het geen idee om hem ergens bij iemand te plaatsen die leeftijd en soortgenootjes heeft en een deel van de training overneemt.
Misschien gaat het wel klikken en anders toch een ander baasje zoeken..
Is hij al geruind eigelijk :+

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:48

Nee, en nu hij geen hartruis meer heeft en alles in orde is zie ik niet meteen de noodzaak van hem te laten ruinen

Hij heeft een leeftijdsgenootje, een Arabiertje van dezelfde leeftijd, maandje vr hem geboren maar hij prefereert de minipaardjes en shetjes, hij springt er zelfs vr over de bekaertdraden van 1.40met schrikdraden ervoren en erachter ?