Hoelang staat jou paard buiten met deze kou/sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoelang staat jou paard buiten (per dag)?

Niet
20 (4%)
0 tot 2 uur
35 (7%)
2 tot 4 uur
37 (7%)
4 tot 6 uur
56 (11%)
6 tot 8 uur
57 (11%)
8 tot 10 uur
54 (11%)
10 tot 12 uur
23 (4%)
Langer.
9 (1%)
24/7 buiten
187 (39%)

Totaal aantal stemmen: 478

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:38

Die van mij staat sinds een week 24/7 buiten. Wel direct flink even wennen voor hem aangezien hij voorheen snachts lekker in zijn stalletje stond en nu direct met de vrieskou s'nachts buiten moest blijven.
Gisternacht heeft hij het wel erg koud gehad. (hij stond met 200g deken op) Hij stond smorgen helemaal te trillen en was koud onder zijn deken. Maar nu met 400g dekens op gaat het hardstikke goed en hij slaapt gewoon in de sneeuw! (hij heeft een stal maar daar kiest hij toch niet voor). Paard is helemaal in zijn element!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:38

nicky_rilana schreef:
Slofje schreef:

Misschien moet je je een keer verdiepen in paardengedrag :) Want rennen, bokken, rare sprongen maken en spelen met andere paarden is ook normaal gedrag. Als je paard alleen maar zo nu en dan een paar stapjes zet en wat eet, en dat z'n hele leven lang, heb je een paard waar iets mis mee is denk ik, hoogstwaarschijnlijk aangedaan door de omgeving.

Overigens; mijn paard staat in een pensionstalling.. Maar dan wel 1tje waar we nieteens stallen hebben :P

ik snap wel dat dat normaal is maar nu kan dat fout aflopen.

je paard is niet van suiker :+
ik bedoel, als je nu gaat roepen dat het nu fout kan gaan, waar trek je dan de grens?
met modder kunnen ze ook op hun plaat gaan, met het dauw op de gras in de zomer kunnen ze ook op hun plaat gaan, ze kijken echt wel uit hoor, sterker nog ze weten beter waar ze het beste hun voetjes neer kunnen zetten als wij :))
zet dat dier gewoon naar buiten, dat heeft hij nodig ;)
de keuze is: op stal houden uit angst voor blessures en vervolgens echt blessures krijgen...
of naar buiten gooien en kans lopen dat ze eens een keertje uitglijden...
ik kan je vertellen, bij een verstapping of uitglijden is de blessure tijd erg kort een maand op zijn langst...
bij peesblessures door de hele dag op stal te staan, of ontstekkingen in de hoef (omdat het hoef mechanisme op stal niet werkt) is de blessure tijd maanden...
kies jij maar uit wat het beste is ;)

Babeth

Re: Hoelang staat jou paard buiten met deze kou/sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:09

Lekker 24/7 buiten hoor. Ze heeft een schuilstal, maar kiest ervoor hier niet in te staan.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:15

Bij ons staan ze winter minimaal 8u buiten zomers staan ze 24/7 buiten.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:16

Die van mij staan ook 24/7 buiten met schuilstal (bij mij aan huis). Door te zorgen dat de paddock net voor het vriezen mooi vlak was, hebben ze geen last van hobbelige ongelijke ondergrond. De wei is nu ook mooi bevroren en daar lopen ze overdag op. Doordat ze 24/7 buiten lopen zijn ze ook niet knettergek en houden echt wel rekening met de ondergrond. Zelfs mijn veulen van 8 maanden die heel veel energie heeft en graag gek wil doen, houdt zich keurig in en weet precies hoe ze met de ondergrond om moet gaan om niet uit te glijden :D
Paarden vinden het trouwens heerlijk nu buiten. Toen het zaterdagochten -20 was zag ik mijn shet en het veulen heerlijk in de sneeuw in de paddock liggen dutten :z

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:17

mika11 schreef:
Gypsy schreef:
Viel mij ook al op rowo!

Ik snap alle heissa ook niet, zag laatst ergens al een fjord die opeens een deken op heeft gekregen. Dan verknal je het voor de rest van het seizoen imo...
Maar goed ik mag daar niets van zeggen want mijn paard is een koudbloed en dat "is anders".
Kwpn'ers vallen natuurlijk direct dood neer als ze met dit weer buitenkomen.
Dat mijn paard een boulonnais is en dus een zijden vachtje heeft en vrij hoog in het bloed staat doet er niet toe. :+

Wat een rare reactie??
Ik heb geen koudbloed, een KWPN en die staat ook gewoon overdag buiten.
Jij bent volgens mij bevooroordeeld?

Het was sarcastisch bedoelt, don't worry. :o Het valt me dus gewoon op dat veel mensen in mijn omgeving er van overtuigd zijn dat een kwpn vooral drie dekens op moet, overdag nu amper naar buiten kan, laat staan 24/7.
Leuk dus om hier te lezen dat ze prima buiten kunnen!

En dat mijn paard wel 24/7 buiten is kunnen ze dan niet behappen. Snappen ze echt niet. Dus word er gemompelt van ja pas er nou maar mee op straks gaat het mis en het is een koudbloed dus daar zal het wel door komen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:17

Niet anders dan anders, 24/7 met ruime inloopstallen :).

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:36

Door wissel van stalling nu helaas even binnen. Ze zijn sinds oktober de wei niet meer op geweest, dus ik wou ze eerst halve daagjes laten wennen weer aan het gras. Zit er nu dus even niet in... En om ze nu plotseling in die grote wei te gooien, durf ik even niet aan met de sneeuw. Die gaan helemaal uit hun plaat!!! Zodra het dooi is, gaan ze lekker genieten van de wei en mogen ze zomer en winter van 8 tot 3 naar buiten op de wei.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:01

Hier komen ze gewoon dagelijks buiten :j
Betreft een oudere pony die recreatief gereden wordt en een wedstrijdpaard.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:06

Hier staan ze 24/7 buiten. Ze hebben wel een schuilstal die ze gebruiken om windvrij te poepen.

Verder staan ze bijna alleen maar buiten.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:07

ze staan 24/7 buiten het hele jaar

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:17

hier staan ze zo'n 8 of 9 uur buiten momenteel. er zitten wat hobbels hier en daar en af en toe hou ik mijn hart vast, maar zolang er geen ijs onder sneeuw ligt gaan ze gewoon naar buiten.

Wat betreft blessures? toen het nog droog en warm was en de grond vlak, ging een volwassen merrie tijdens een sprintje over de kop en brak haar schouder (haarscheurtje, is genezen). Een ongeluk zit in een klein hoekje en dan staan ze echt nergens veilig, ook niet op stal.

Alleen met ijs onder sneeuw of hele grote schaatsplaatsen in de wei gaan ze er niet op omdat het heel lastig en zwaar en gevaarlijk is om een volwassen merrie overeind te krijgen op ijs. En de jonkies zijn het niet gewend, 1 van onze kleuters ging vorige winter ook onderuit op ijs en die kneusde zijn rug en kon een week niet zelfstandig in de benen komen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:36

xx_Lyzet schreef:
Mijnes staat 24/7 op stal, en zonder deken....

Oeps foutje....ze staat 24/7 op de wei, omdat ze de stal afbreekt!
Nu zet ik haar welleens een halfuurtje (met eten) in een stal van een vriendin, om te kijken hoe het gaat.
Wil haar volgend winter liever binnen hebben....

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:39

27/7 met schuilstal waar ze toch niet in gaan>.
heb ze met dit vries weer wel een deken op gedaan wat ik anders niet doe.
Het is het eerste jaar dat ze in de winter 24/7 buiten staan. En het gaat goed. :-) Krijgen op tijd hun eten.
Gelukkig maar dat het niet echt vee weken aan een stuk heeft zitten regenen. anders zou ik ze ook wel binne zetten.
Het is lekker makkelijk en weinig werk. ivm stallen kuisen. En het is nog eens veel goedkoper ook. Aangezien 1 van de 2 wel op Vlas staat. :-)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:52

Hier zijn het niet her en der n bobbel maar door de enorme hoeveelheid regen echt kammen van zon 30 cm. Ik twijfel ontzettend nu er sneeuw op ligt! Zonder sneeuw mocht ze wel buiten zon zes uur per dag. Weidegenoot die net herstellende is van breukje kootbeen gaat niet buiten. Paard staat op ijzers ivm slechte hoefkatrollen, dus die haal ik er ook niet onder uit.... Twee jaar terug had ze n peesblessure opgelopen id sneeuw! (spagaat gemaakt)Ik heb ze t liefste buiten maar dat is nu dus niet zo. Ik voel me dr slecht onder.
Opmerkingen als je paard is niet van suiker vallen we verkeerd hier hoor!
Ze heeft vaak stomme pech blessures

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:09

Hier staan ze door de strenge vorst en het slechte drinken waar er 1 last van heeft wat minder lang buiten. Normaal gaan ze 's morgens om 09.30 uur naar buiten, nu rond 11 a 12.00 uur. Ze staan dan buiten tot een uur of 16.30-17.00 uur. Ze zijn allemaal blij als ze weer naar binnen mogen. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:11

dit is sterk afhankelijk van het seizoen en het weer. In de zomer staan ze makkelijk 8-10 uur buiten, wanneer het echt zo warm is dat ze in de nacht buiten gaan ipv overdag, dan gaat het eerder 10-12uur zijn. In de winter zal het eerder een 6-8 uur zijn.

Nu met de vorst slechts is het uitzonderlijk een 2-tal uurtjes. Ze kunnen buiten toch niet veel doen, maar ik kan me niet verzoenen met ze 23/24 op stal te houden en naar mijn gevoel beseffen ze op deze manier ook goed dat ze niet gek moeten doen bij het naar buiten gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:16

xx_Lyzet schreef:
xx_Lyzet schreef:

Nu zet ik haar welleens een halfuurtje (met eten) in een stal van een vriendin, om te kijken hoe het gaat.

Je paard heeft groot gelijk hoor, van een (mischien zelfs slecht geventileerde) stal waar ze constant stil staan lopen ze meer gezondheids en blessure risico dan van buiten staan. Wij vinden het een onaangenaam idee, zeker als je veel traint, maar als je je er in gaat verdiepen blijkt al snel dat we ons eigenlijk druk maken om niks.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:16

Hier gaat alles (met en zonder ijzers) om 09.00 uur de wei op, daar staat een goed gevulde hooiruif waar ze onbeperkt kunnen eten omdat er door de sneeuw nu nauwelijks graasbaar gras is. Ze gaan net voordat het donker word weer naar binnen. Op dit moment staan ze met z'n allen met de buiken rond te slapen in het zonnetje. Ze doen zelf al heel voorzichtig , ze merken zelf heel goed dat het glad is alhoewel er toch regelmatig een sprintje getrokken wordt :D

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:17

Mijne gaat smorgens op het land en eind van de middag gaat ze weer naar binnen.
ze heeft 3 dekens over, in totaal 700 grams.

me paard staat ronddom op ijzers, gelukkig weet ze zelf dat ze voorzichtig moet zijn, loopt heel rustig mee over sneeuw, over het asfalt was niet glad of besneeuwt is loopt ze weer wat harder.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:18

Hier staat alles net als andere dagen in de winter tussen de 10 & de 12 uur buiten.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:16

Mijn kwpn'er staat ook dag en nacht buiten. Moet zeggen dat ik daar met -17 wel van baalde, maar met extra deken erop heeft ze zich prima geredt. En onbeperkt kuil en wat extra krachtvoer :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:49

bij ons staan ze te weinig buiten naar mijn zin. Zo ongeveer 3 uurtjes per dag.
Ze kunnen namelijk alleen in de buitenbak en moeten in drie etappes naar buiten: eerst de twee jarige ruin, drie jarige merrie en pony, dan de twee kwpn merries en daarna de twee 10 maanden oude veulens.
De dag moet dus worden verdeeld...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:20

xx_Lyzet schreef:
xx_Lyzet schreef:

Je paard heeft groot gelijk hoor, van een (mischien zelfs slecht geventileerde) stal waar ze constant stil staan lopen ze meer gezondheids en blessure risico dan van buiten staan. Wij vinden het een onaangenaam idee, zeker als je veel traint, maar als je je er in gaat verdiepen blijkt al snel dat we ons eigenlijk druk maken om niks.[/quote]

Ze is nog maar 3, in mei word ze 4, zijn sindskort haar aan het inrijden met begeleiding! Ze heeft een teddyberenvacht, en koud heeft ze het niet, gister was ze lekker onder d'r bos lange manen lekker warm! <3

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:45

Hier van half 8 tot half 6. Mocht het weer echt extreem zijn (veel regen, sneeuw etc.) dan gaan ze soms wat later naar buiten of wat eerder naar binnen maar dit is echt zelden.