Anti water bevries trucjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Livito

Re: Anti water bevries trucjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:36

hier werkt nogsteeds het stro super !
stalhouder vult hem ´sochtends , ik kom meestal rond de middag en dan ligt er nogsteeds geen ijs op :n
nu hebben wij wel 5 paarden die eruit drinken , maargoed binnen bevriest alles wel :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:57

De olie helpt hier wel iets, en het houd de neusjes zacht :+, de appel helpt alleen dus bij bepaalde paarden. Er is er 1 heel handig in het vissen, 1 gooit de bak gewoon om. Bij de 3 anderen helpt het wel.

In een ander topic werd een.kruik aangehaald, ben benieuwd of dat op een veilige manier mogelijk is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:39

Zonnebloem olie werkt hier binnen heel goed. Eerst had ik hele bevroren zijkanten in de waterbak met in het midden een gat waar ze uit dronken. Nu helemaal niks :D

Buiten is alles vastgevroren ondanks de olie.

Heb nu een geisoleerde waterbak gemaakt dmv 2 speciekuipen in elkaar met stro ertussen en heb het water lauw erin gedaan. Ben benieuwd :)

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:41

Je moet zoizo geen warm water erbij gooien want dat bevriest eerder,

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:42

Focussed schreef:
Zonnebloem olie werkt hier binnen heel goed. Eerst had ik hele bevroren zijkanten in de waterbak met in het midden een gat waar ze uit dronken. Nu helemaal niks :D

Buiten is alles vastgevroren ondanks de olie.

Heb nu een geisoleerde waterbak gemaakt dmv 2 speciekuipen in elkaar met stro ertussen en heb het water lauw erin gedaan. Ben benieuwd :)

Je moet zoizo geen lauw water erin doen, dat bevriest eerder heb ik gehoort het beste is gewoon koud water, maar na het werken is dat voor het paard natuurlijk niet goed.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:44

Als je een bak met water hebt,
Doe er een pingpong balletje in,
Als paardlief gaat drinken, Beweegt het balletje door het water, en dan bevriest het niet :+
Of als je een hele grote bak water hebt, een jollybal

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:44

Nee , het Mpemba effect werkt niet zo op die manier. :)

Het werkt wel als je kokend water in de lucht gooit bijv.
Kokend water in de lucht gooien zorgt meteen voor sneeuw. Gooi een glas koud water in de lucht en je wordt zelf kletsnat :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:45

Ik gooi er 's ochtends heet water bij om het ijs te ontdooien en vul het dan verder met koud water en dat is 's avonds nog vloeibaar, zonder ijsranden.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:49

Ik heb een regenton in de stal op een verhoging en ingepakt in meerdere dekens en toch ligt er ijs in.
Het kraantje was vanochtend ook bevroren ondanks alles handdoeken eromheen.
Die maak ik weer open met een fohn :+
De emmers in de stal waren vanochtend ook 1 brok ijs :brr:
Oftewel het is gewoon te koud hier voor ´los´ water :')

sannie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:25

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:39

Is een tennisbal veilig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:12

Beetje klein, die vangen geen wind en bewegen dan nauwelijks. Ik heb bij de bristol een paar voetballen gehaald (a 2 euro). 1 Ligt er in de waterton en dat plus isolatie maakt dat de pony's nog steeds kunnen drinken. Het bevriest wel, maar niet zo dik dat ze het niet stuk krijgen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:30

Ik heb er eergisteren zonnebloem olie doorgedaan, merkte gisteren wel dan er een dun laagje ijs opzat ipv een dikke laag..
Heb er gisteren nog wat vies stro onder en naast gelegt om te kijken of die combinatie misschien werkt.. Daar zie ik strakjes het resultaat van..

een balletje erin doen werkt bij mij niet.. Paard durft niet te drinken omdat het balletje eng is, en het balletje zat dus vastgevroren in de bak..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:13

Hier heb ik de zelfgemaakte isolatie ton uitgeprobeerd en die werkt super! Gisteravond water in gedaan en net rond 12 uur een heel dun laagje ijs erop met een groot gat waar mn paard door dronk! Ijslaag was ca 1cm dik. Zonder de isolatie zat er een schots in van ca 10 cm. Hier werkt ie dus super!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:05

Heb even een filmpje gemaakt van mijn waterbakken met de luchtbollen erin.
Heb wel net de bakken ijsvrij gemaakt maar dat is alleen van de kanten in de bak en dat was een dun laagje.
De grote bak heb ik net gevuld daar vormt wel lagen ijs in omdat ik daar water uit schep maar heb altijd een gat om het eruit te halen.
http://i248.photobucket.com/albums/gg19 ... b03de6.mp4

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:20

Het rare is dat de speciekuipen bevriezen en ik heb een bak van de Action een vierkante die is van dun materiaal. En die bevriest veel langzamer.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:34

Je hebt van die flexitubs of niet?? Denk omdat die wanden meer bewegen dat er misschien minder ijs aan zet op komt. Of als paard drinkt dater weer afbreekt?!?
Gebruik ze ook wel eens en vind het wel makkelijk los te maken het ijs. Even dubbel vouwen en het ijs breekt van de wanden.