Beetje ongerust.. Zoon op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:50

Arthur is nu 22 toch? Dat is typisch zo'n paard dat ik later nog wel eens in de achtertuin zo willen hebben _O- ik heb daar vroeger zóooo vaak op gereden. Ik zou er nog wel een keertje willen kijken, ook om te zien of er wat veranderd is aan de situatie, ik heb een vriendinnetje van toen dat altijd op Lotje reed ook een berichtje gestuurd op FB met het bericht dat Lotje en Art nog leven. :)

Authentic

Re: Beetje ongerust.. Zoon op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:51

Zie ik Blacky nou ook op het filmpje? :)

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:54

Elma_ schreef:
Nou... Ik zie nergens een magere haflinger iig... Ik zie uberhaupt geen mager paard. Ik zie wel een neusriem die zo strak zat dat ie nu IN het hoofd staat :+

Bedoel je bij Lotje? (rechterpony op de foto waar ze moet zijn tween opstaan)
Dat kwam waarschijnlijk door haar halster, die omhoog/naar achter was gekropen. Halster zit namelijk absoluut niet strak en ze loopt met een lage neusriem.
Laatst bijgewerkt door Kingie op 18-01-12 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:56

Authentic schreef:
Zie ik Blacky nou ook op het filmpje? :)

Ja maar die is helaas ingeslapen.. Ze kon echt niet meer, is heel snel achteruit gegaan. Kreeg een slechte vacht, wilde niet meer lopen(en als je haar kent weet je vast wel wat een racepony het was! ), werd ook al magerder.

Arthur is inderdaad alweer 22! Geweldig paard ook, kan soms strontvervelend zijn en doen alsof hij al heel oud is, en het gas zoek is. Vervolgens gooi je hem los en gaat hij als een malle met zijn staart omhoog rondrennen :')
Laatst bijgewerkt door Kingie op 18-01-12 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:58

Ooo arme Blacky... Ja ik weet nog wel dat ze altijd aan de race ging, grappig diertje was dat

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:14

Jeetje wat een hoop paarden!
Opzich vind ik de paarden er wel goed uit zien, alleen die stangen.... Echt niet nodig bij goede instructie hoor! En de stands... Jeetje wat gevaarlijk zeg! Als die haflinger niet oplet en dat meisje plet, breekt ze haar rug tegen die ijzeren stang! Veelste weinig ruimte voor die kleine meisjes om een paardje te poetsen..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:24

Die haf op de foto's van een paar maanden terug vind ik niet mager... TS wat vindt jij mager? Kon je de ribben duidelijk zien dan?

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:38

grappig, de meningen over manege Groot zijn altijd ruim verdeeld heb ik in de loop van de jaren gemerkt. Ik maakte mijn eerste duinrit op deze manege ruim 20 jaar geleden en ben er in de afgelopen jaren met regelmaat teruggekeerd en moet zeggen dat ik het allemaal behoorlijk vind meevallen. Absoluut, de stands zijn idd verre van ideaal, en ik heb het bovendien nooit een prettig idee gevonden om zo dicht achter al die paarden te moeten lopen. Maar qua verzorging hebben deze paarden mijn inziens het echt niet slecht hoor. het zijn allemaal wat "ruigere bokken" dan menigeen gewend is maar ik heb nooit de indruk gehad dat er niet aan de welzijn van de paarden wordt gedacht. Ik heb een keer meegemaakt dat we tijdens een duinrit zijn teruggekeerd vanwege een paard wat onregelmatig liep, deze werd opgehaald en omgewisseld voor een andere soortgenoot. De eigenaar van de stal is altijd vriendelijk, altijd in voor een praatje en spreekt met liefde over zijn paarden. Ik dacht dat zij ook een aantal van de manegepaarden zelf hebben gefokt?
Even een trip down memory lane; Ik heb zelf nog mooie herinneringen aan Naomi ( is zij er nog? heerlijk strandpaard), Sylvia, Bruno ( de hele stoute brede haflinger) , Mandy, Nicolien, Nicosia en Appie natuurlijk! ( is die niet op een hele trieste manier aan zijn einde gekomen?)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:59

Afgelopen zondag was hij zeker magerder dan op de foto, met ingevallen flanken. Het meisje van de manege dat ons hielp beaamde dat ook, vergeleek hem zelfs met een andere haflinger die iets verder stond en er wel goed uitziet. Maar ik vind het verder wel goed zo, het wordt een welles/nietes verhaal en dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde afgelopen zondag mijn ongerustheid van me afschrijven zonder namen te noemen, en je ziet dat e.e.a. toch zijn eigen leven gaat leiden.
.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:05

LindyH schreef:
ninajojo schreef:
Als je volgende keer zoiets tegenkomt, gewoon niet doorgaan met de buitenrit.

Stands mogen volgensmij niet meer? Misschien kan iemand dat bevestigen?
Dan zou je namelijk een melding kunnen doen bij 144.

Maneges met stands kunnen geen FNRS-sterren meer krijgen. Dat is alles. Verboden zijn ze nog lang niet.

Wij hebben een fnrs manege met 4 sterren en we hebben nog 4 pony's op stand staan hoor....

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:23

Maneges met stands kunnen geen FNRS-sterren meer krijgen. Dat is alles. Verboden zijn ze nog lang niet.
Wij hebben een fnrs manege met 4 sterren en we hebben nog 4 pony's op stand staan hoor....
---------------
Dan zijn ze waarschijnlijk niet weer opnieuw gecontroleerd. Zijn nieuwe regels. Weet niet of ze er sterren af mogen halen maar ach de FNRS geeft toch niet zoveel om het dierenwelzijn maar meer om de accommodatie..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:39

Stands mogen gewoon nog hoor.

Lijstje van sept 2011:

Citaat:
1 ster (tevens minimum voor lidmaatschap)
Kantoor:
1. Voldoen aan het minimale aantal punten per rubriek van het sterrenkeuringsformulier (voor uitleg zie blz. 3)
2. In bezit van het veiligheidscertificaat
3. Vestiging conform bestemmingsplan en in het bezit van geldige vergunning
4. Ingeschreven bij Kamer van Koophandel
5. Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB)
6. Brandpreventie en veiligheid volgens eisen algemene plaatselijke verordening/ gebruiksvergunning/milieuvergunning
7. Gebruik van RI&E, personeelsreglement, Algemene Voorwaarden, les- en pensionovereenkomst
8. Integratie FNRS-ruiterpaspoort voor alle manegeruiters
9. Geen verhuur aan onbekenden van paarden en pony's zonder verantwoorde begeleiding
10. 24-uurs toezicht aanwezig
Inspecteur:
11. Paarden zien er gezond uit
12. Paarden staan droog, goedbebed

2 sterren
1. Verwarmde verblijfsruimte/verwarmde kantine aanwezig

3 sterren
1. Verwarmde verblijfsruimte/verwarmde kantine aanwezig,
met mogelijkheid tot verkrijgen van koffie of thee
2. Minimaal één binnenrijbaan aanwezig 20x40 m*
3. Minimaal één wasplaats aanwezig voor de paarden
4. Ordelijke en overzichtelijke opslag manege-harnachement

4 sterren
1. Verwarmde kantine aanwezig, bemand tijdens groepslessen
2. Eén binnenrijbaan van minimaal 20 x 40 m aanwezig*
3. Afsluitbare zadelkamer(s) aanwezig
4. Minimaal één overdekte paarden wasplaats aanwezig

5 sterren
1. Verwarmde kantine aanwezig, gehele dag open en bemand op alle lesdagen en evenementen
2. Eén binnenrijbaan van minimaal 20 x 40 m aanwezig*
3. Minimaal één niveau 3 instructeur fulltime aanwezig
4. Zadelkamer(s) aanwezig
5. Minimaal één overdekte paarden wasplaats aanwezig met warm water
6. Geen stands aanwezig (overgangstermijn tot 2010)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:40

vorige maand nog controle gehad....en nog steeds 4 sterren en veiligheids certificaat...
dus tja.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:47

Wow die eisen... Dat gaat eh, bijna over het welzijn van de paarden, niks over weiland? Uren dat ze buiten komen? Dus een manege waar ze naast de lessen alleen op stal staan kan 5 sterren hebben? Wat ouderwets. -O-

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:00

sterren gaan voornamelijk over de luxe voor de ruiter helaas..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:01

Dat valt toch best mee? Manege waar ik rij heeft 3 sterren en een kantine waar twee (? kom er nooit eigenlijk :') ) tafels staan met wat stoelen en fris, koffie en thee die zelfbediening is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:06

Dit zijn de minimum eisen voor de sterren. Voor de rest moet je in het onderstuk (dat ik niet hier gekopiërd heb maar je hier: http://fnrs.nl/ondernemers.php?id=13623 kijken) een x aantal punten minimaal halen. Maar alsnog hoeft daar niks voor de paarden bij te zitten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:14

Dat is inderdaad weinig over paardenwelzijn zeg. :=

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:30

Ma_ris_ka schreef:
Gamova schreef:
Wil je me in een berichtje vertellen waar dit was? Ik ben namelijk zelf een beetje aan het rondneuzen voor een strandrit xD

Na alles wat je gelezen hebt hier wil je uitgerekend daar heen? :+
Of is je post sarcastisch bedoeld?

Ik vraag me ook af of de mensen die graag willen weten waar dit is een melding gaan doen? Als er zoveel meldingen binnenkomen kan men dit niet negeren lijkt me?

Bahhh ik haat deze dingen.. Omzet voor de welzijn van dieren plaatsen :r ;(

Reactie om te weten dat ik niet naar deze stal zou moeten gaan :')
Nu ik het terug lees is het wat ongelukkig geformuleerd haha

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:44

Niqui schreef:
Afgelopen zondag was hij zeker magerder dan op de foto, met ingevallen flanken. Het meisje van de manege dat ons hielp beaamde dat ook, vergeleek hem zelfs met een andere haflinger die iets verder stond en er wel goed uitziet. Maar ik vind het verder wel goed zo, het wordt een welles/nietes verhaal en dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde afgelopen zondag mijn ongerustheid van me afschrijven zonder namen te noemen, en je ziet dat e.e.a. toch zijn eigen leven gaat leiden.
.

Dat snap ik. Maar wat jammer is dat er toch een naam is genoemd en die naam daardoor zwartgemaakt wordt. Wat ik jammer vind.
Want in plaats van op een openbaar forum dingen zeggen, kan je bijvoorbeeld ook vragen of je met de eigenaar erover mag praten. Of je vraagt aan het meisje achter de bar of ze je ongerustheid door wilt geven. Nou heb ik het toevallig gelezen, maar anders had die arme Rakker er ook niks aan gehad.. ;)
Het klopt trouwens dat hij nu dunner is als op het filmpje hoor, heb ik ook al gezegt als het goed is. Maar we zijn er mee bezig :)

@ergens hierboven, Naomi is er nog steeds!

Manege Groot heeft overigens ook gewoon FNRS sterren. Weet niet uit mijn hoofd hoeveel, maar ze zijn er wel.

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:11

ninajojo schreef:
Als je volgende keer zoiets tegenkomt, gewoon niet doorgaan met de buitenrit.

Stands mogen volgensmij niet meer? Misschien kan iemand dat bevestigen?
Dan zou je namelijk een melding kunnen doen bij 144.

Stands mogen nog wel,
het is alleen zo dat als de eigenaar de manege verkoopt, alles verbouwt moet worden naar stallen.
Zo heb ik het begrepen van mijn oude manege!
maar een paard op die manier verwaarlozen mag absoluut niet natuurlijk.

guppy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:20

AdnerB schreef:
troi schreef:
wij gaan binnenkort een strandrit plannen dus krijg graag pb met naam van manege om die te vermijden. Dit soort praktijken wil ik liever niet sponsoren..

ik ontvang ook graag een pb, in het voorjaar in de planning om op strandrit te gaan..ik zal hier dan ook zeker niet heen gaan.

Ik ook met die vraag

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:26

Staat gewoon in het topic, als je het even doorleest. ;)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:34

anne_bento schreef:
Paarden op een rijtje allemaal vast aan een halster of halsband. Geen eigen stallen dus.
Dit idee
http://www.google.nl/search?q=paarden+s ... SYOsyR4ZID

Maar dan vaak zelfs nog zonder tussenschot.

Ah ! snap het al ; hier noemen ze dat "interval".....Bedankt...!

mybbie2907

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:12

schrik best van het commentaar over manege groot:0
ik rijd er nu 5 jaar en heb nu een jaar mijn eigen paard er een jaar staan.
tegenwoordig zijn er een paar stallen in de plaats gekomen van de stands.
en las over banjer en arthur maar die zijn helaas overleden net als naomie.
gr :D