Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

Re: Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:20

Ik ben het eens met shaunibef, een paard reageert op je emotie, frustratie en boos worden heeft totaal geen zin. Duidelijkheid en assertiviteit darentegen wel. En dus afraggen, slaan schoppen gaat helemaal nergens over! Als je zelf het spannend vind om alleen weg te gaan blijft je paard waarschijnlijk staken, zoek dan de oplossing bij jezelf :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:29

@ Fredkroket, het feit dat jij je zo aangesproken voelt zegt mij wel één en ander moet ik eerlijk toegeven. Ook in je reactie voel ik een boventoon van agressie. Ik heb jou niet persoonlijk aangesproken he, ik heb me gericht tegen agressieve mensen in dit topic in het algemeen. En inderdaad, ik heb jouw post als voorbeeld erbij gepakt want dat vind ik ronduit schokkend. besef wel dat er op Bokt mensen rondlopen die dat misschien wel gaan uitproberen.
Ik ben ook erg nieuwsgierig van jouw theorie achter je 'techniek', hoe ziet het paard dit, welke gedachte of theorie ligt eraan ten grondslag?

er is veel meer in de wereld van het paard dan 'lief vragen' of grof geweld, ieder paard en iedere situatie is anders. Ik ben echt niet bang om een paard aan te pakken, maar zorg er dan wel voor dat de dingen kloppen. En ik ben ook niet bang om lief te vragen. It all depends, situatie, paard, niets is hetzelfde. een paard dat staakt heeft daar een reden voor (ook al bedenkt zij die zelf, ZIJ vindt het een reden!), en zolang je die reden niet aanpakt los je het probleem niet op. je kunt het natuurlijk wel verstoppen, maar wie wil dat nou? houden we niet van de dieren omdat ze ons goed doen voelen, en we plezier met hen hebben? we zeggen van wel, maar doen vaak van niet. we gebruiken de dieren als bliksemafleiders voor onze eigen emoties en frustraties, en hebben ze lief als ze maar doen wat we willen. er wordt een soort gedachtenlezen van de dieren verwacht, en mensen vergeten maar even dat ze te maken hebben met een compleet ander diersoort dan de mens, die dus signalen die voor de méns dan misschien vanzelfsprekend zijn, simpelweg niet begrijpen.

Ik ga hier niet neerzetten hoe ik met een paard deal dat van mening is dat de wereld buiten ons erf doodeng is. dit is namelijk verschillend per paard, per moment en per dag. Er is niet zoiets als 'één aanpak' voor alle problemen binnen de categorie 'aanstellerij'. Sowieso ken ik het probleem niet, de paarden onder mijn hoede, waaronder mijn eigen dieren, gaan altijd vanaf de eerste keer dat ik besluit het erf te verlaten 'gewoon' met me mee. Dit heeft te maken met mijn communicatie naar het dier (en ook van zijn kant naar mij toe!), en de voorbereiding die eraan vooraf gaat. Ik zorg dat thuis de zaken kloppen, dat ik te vertrouwen ben. Zo komt het dat een paard geen reden heeft om niet met me mee te willen, immers, ik heb hem altijd een goed gevoel gegeven bij huis, waarom zou dat elders anders zijn?
Als een paard twijfelt (want ja, dat doen ze, en bovendien testen ze je ook maar al te graag!) dan reageer ik daar direct en passend op, in de meeste gevallen betekent dat aangeven dat het OK is, icm een voorwaartse impuls. daarmee zeg ik 'het is OK, we gaan verder'. Of het paard dat van me aanneemt is afhankelijk van de voorbereiding, hoe het paard me kent. ben ik betrouwbaar genoeg om zoiets van aan te nemen, of lieg ik keer op keer?
Vergeet niet, als JIJ zegt dat iets OK is, moet je er OOK voor zorgen DAT DAT ZO IS! als jij zegt 'het is OK', en er zijn wél problemen, angst of pijn, dan 'gelooft' het paard je later ook niet meer.

Mensen houden teveel van 'the quick fix', het liefst lossen we alles op door op één knopje te drukken. helaas voor velen werkt omgaan met paarden simpelweg niet zo, en tegen de tijd dat je discussies waarbij buitensporig geweld nodig is om je zin nog te krijgen, heb je al zóveel gemist, en moet je mijns inziens sowieso een paar stappen terugdoen naar de basis. Mensen vinden dat zwak, ook zoiets. ze hebben al vele paarden gereden en begeleid, en nu lopen ze tegen ééntje op die niet zo makkelijk is. dit vereis zelfkennis, inzicht, inlevingsvermogen en fantasie. ieder paard is anders en vereist ook zo zijn eigen gedoseerde aanpak. waar het ene een hoop bombarie kan nodig hebben is voor de ander een fluistertje genoeg, zelfs in moeilijke situaties.

maar goed ik dwaal af, ik kan hier wel een boek over schrijven maar weet dat er toch altijd mensen zijn die alle objectiviteit allang hebben laten varen, en zodoende niet openstaan voor informatie die zich buiten de door hen gebaande paden bevindt. Mijn boodschap is 'blijf kijken naar je paard en vooral naar jezelf'. tegen het moment dat de frustratie de overhand krijgt is er al een heleboel gebeurd. en dat is waar je de oplossing moet gaan zoeken.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:53

merrieveulen schreef:
@ Fredkroket, het feit dat jij je zo aangesproken voelt zegt mij wel één en ander moet ik eerlijk toegeven. Ook in je reactie voel ik een boventoon van agressie. Ik heb jou niet persoonlijk aangesproken he, ik heb me gericht tegen agressieve mensen in dit topic in het algemeen. En inderdaad, ik heb jouw post als voorbeeld erbij gepakt want dat vind ik ronduit schokkend. besef wel dat er op Bokt mensen rondlopen die dat misschien wel gaan uitproberen.
Ik ben ook erg nieuwsgierig van jouw theorie achter je 'techniek', hoe ziet het paard dit, welke gedachte of theorie ligt eraan ten grondslag?

er is veel meer in de wereld van het paard dan 'lief vragen' of grof geweld, ieder paard en iedere situatie is anders. Ik ben echt niet bang om een paard aan te pakken, maar zorg er dan wel voor dat de dingen kloppen. En ik ben ook niet bang om lief te vragen. It all depends, situatie, paard, niets is hetzelfde. een paard dat staakt heeft daar een reden voor (ook al bedenkt zij die zelf, ZIJ vindt het een reden!), en zolang je die reden niet aanpakt los je het probleem niet op. je kunt het natuurlijk wel verstoppen, maar wie wil dat nou? houden we niet van de dieren omdat ze ons goed doen voelen, en we plezier met hen hebben? we zeggen van wel, maar doen vaak van niet. we gebruiken de dieren als bliksemafleiders voor onze eigen emoties en frustraties, en hebben ze lief als ze maar doen wat we willen. er wordt een soort gedachtenlezen van de dieren verwacht, en mensen vergeten maar even dat ze te maken hebben met een compleet ander diersoort dan de mens, die dus signalen die voor de méns dan misschien vanzelfsprekend zijn, simpelweg niet begrijpen.

Ik ga hier niet neerzetten hoe ik met een paard deal dat van mening is dat de wereld buiten ons erf doodeng is. dit is namelijk verschillend per paard, per moment en per dag. Er is niet zoiets als 'één aanpak' voor alle problemen binnen de categorie 'aanstellerij'. Sowieso ken ik het probleem niet, de paarden onder mijn hoede, waaronder mijn eigen dieren, gaan altijd vanaf de eerste keer dat ik besluit het erf te verlaten 'gewoon' met me mee. Dit heeft te maken met mijn communicatie naar het dier (en ook van zijn kant naar mij toe!), en de voorbereiding die eraan vooraf gaat. Ik zorg dat thuis de zaken kloppen, dat ik te vertrouwen ben. Zo komt het dat een paard geen reden heeft om niet met me mee te willen, immers, ik heb hem altijd een goed gevoel gegeven bij huis, waarom zou dat elders anders zijn?
Als een paard twijfelt (want ja, dat doen ze, en bovendien testen ze je ook maar al te graag!) dan reageer ik daar direct en passend op, in de meeste gevallen betekent dat aangeven dat het OK is, icm een voorwaartse impuls. daarmee zeg ik 'het is OK, we gaan verder'. Of het paard dat van me aanneemt is afhankelijk van de voorbereiding, hoe het paard me kent. ben ik betrouwbaar genoeg om zoiets van aan te nemen, of lieg ik keer op keer?
Vergeet niet, als JIJ zegt dat iets OK is, moet je er OOK voor zorgen DAT DAT ZO IS! als jij zegt 'het is OK', en er zijn wél problemen, angst of pijn, dan 'gelooft' het paard je later ook niet meer.

Mensen houden teveel van 'the quick fix', het liefst lossen we alles op door op één knopje te drukken. helaas voor velen werkt omgaan met paarden simpelweg niet zo, en tegen de tijd dat je discussies waarbij buitensporig geweld nodig is om je zin nog te krijgen, heb je al zóveel gemist, en moet je mijns inziens sowieso een paar stappen terugdoen naar de basis. Mensen vinden dat zwak, ook zoiets. ze hebben al vele paarden gereden en begeleid, en nu lopen ze tegen ééntje op die niet zo makkelijk is. dit vereis zelfkennis, inzicht, inlevingsvermogen en fantasie. ieder paard is anders en vereist ook zo zijn eigen gedoseerde aanpak. waar het ene een hoop bombarie kan nodig hebben is voor de ander een fluistertje genoeg, zelfs in moeilijke situaties.

maar goed ik dwaal af, ik kan hier wel een boek over schrijven maar weet dat er toch altijd mensen zijn die alle objectiviteit allang hebben laten varen, en zodoende niet openstaan voor informatie die zich buiten de door hen gebaande paden bevindt. Mijn boodschap is 'blijf kijken naar je paard en vooral naar jezelf'. tegen het moment dat de frustratie de overhand krijgt is er al een heleboel gebeurd. en dat is waar je de oplossing moet gaan zoeken.

Voorwaartse druk is precies wat ik doe, het is OK, het is niet eng en de één moet je op een andere manier doordringen dan de ander, jij noemt dat meteen mishandeling. Ik ben maaaanden (jaren) bezig geweest om mijn paard alleen een rondje te kunnen rijden, elke stap voorwaarts werd beloond (en die 10 achteruit genegeerd, maar af en toe is een brul en een flinke por met been of een lel met de zweep niet overbodig).

En dat jij mijn post als agressief beoordeeld ligt toch echt aan jou. Ik word er doodmoe van dat mensen die elke "flinke schreeuw en een flinke lel" meteen over één kam scheren. Ik geloof dat ik 9 van de 10 keer mismep aangezien ik bij thuiskomst geen striem kan terug vinden. Ik heb verder niet zo'n zin om mij in een hoek te laten zetten en mezelf te verdedigen door jouw visie die geen bal verschilt dan die van mij. Enkel alleen omdat jij de één of andere paardenopleiding volgt en dus denkt dat je de wijsheid in pacht hebt en elke andere aanpak als mishandeling gaat zien. Je moet niet gehinderd worden door enige vorm van kennis. Blijf openstaan voor elke "theorie". Waarom zou mijn manier (die volgens jou volstrekt anders is dan de mijne) mishandeling zijn terwijl jouw manier een soort van communicatie met paarden is. Wanneer mijn paard mij uittest (ze is in deze situatie dus niet bang maar wil liever naar huis en gebruikt daar een wit paaltje voor waarvan ze er niet al 10 is gepasseerd) en ik haar corrigeer (d.m.v. een stemhulp en eventueel een tik met de zweep) en ze daarna gehoorzaamt lijkt me niet heel ingewikkeld. Daarnaast gelooft mijn paard mij blindelings, als ik een brandend gebouw zou inlopen denk ik dat ze achter mij aanloopt. Vorige week was ik alleen op pad met een vreemde vrachtwagen, ze liep er zo op, ze gaat overal langs (de mac drive is ook al geen uitdaging meer) dus denk niet dat ik uit ga van een "quick fix" Dit resultaat heeft jaren geduurd maar soms is een tik met en zweep nodig.

Daarnaast, ben je je bed nog uitgeweest om die hond te bekijken die zo zielig schreeuwde? Je beoordeeld een situatie maar op één zintuig namelijk geluid terwijl je volgens mij niets hebt gezien van de situatie voordat de hond gestraft werd, misschien beet hij een andere hond, en de manier waarop de hond gestraft is. Ik haal dit aan omdat je dit nu ook doet, je zegt dat je niet persoonlijk reageert op mij, maar wel iedereen die een paard en schreeuw en een lel verkoopt over één kam scheert. Vervolgens spreek ik je erop aan en voel jij je aangevallen voelt door mijn "agressieve" toon. Wees specifiek op wat je reageert en hoe je dat doet.

Ik hoop dat ik duidelijk ben over mijn "theorie". Ik heb namelijk geen theorie, ik lees een hoop en vergeet alles weer omdat de praktijk nooit samengaat met theorie. Je kunt nog zo mooi je theorie hebben over voorwaartse druk en doorgeven dat iets ok is maar als er een auto aankomt met een wapperend zeil en je paard niet langs dat paaltje wil en die auto geen gehoor geeft aan jouw spartelende paard zit er maar één ding op en dat is hoe dan ook voorwaarts.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:07

merrieveulen schreef:
@ Fredkroket, het feit dat jij je zo aangesproken voelt zegt mij wel één en ander moet ik eerlijk toegeven. Ook in je reactie voel ik een boventoon van agressie.

Om hier nog even op te reageren, ja natuurlijk voel ik mij aangesproken. Jij roept dat het mishandeling is en noemt de worden als "quick fix" wat helemaal niet in mijn straatje past. Doordat jouw reactie totaal niet strookt met hoe ik met mijn dieren omga wordt ik nogal knorrig. Ook hier een misinschatting van jouw beoordelingsvermogen, en dat ik moet oppassen dat mensen misschien dingen gaan uitproberen is werkelijk een argument van niets, ik ben niet verantwoordelijk voor anderen alleen voor mezelf. Daarnaast heb ik geen publieke rol in Nederland.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:13

ik denk dat je de zaken iets té persoonlijk neemt. ik schrijf hier 'de mens' in het algemeen aan, gebruik jouw beschrijving als voorbeeld maar voor de rest is niet mijn hele post aan jou gericht hoor. Waar het mij om gaat zijn die mensen die zich laten gaan als ze met dieren bezig zijn, en hun dieren gebruiken om frustratie op af te reageren omdat ze niet meer weten wat ze met een situatie moeten doen. dat vind ik inderdaad mishandeling. straf is prima, maar moet wel kloppen en niet het gevolg zijn van iemand die zijn geduld niet kan bewaren.

vwb die hond, uiteraard ben ik mijn bed uitgegaan.

het spijt me maar kennelijk ga je dan tegen jezelf in, aangezien je schrijft over afstijgen, paard op z'n flikker geven, en weer opstijgen. mijns inziens is dat niet 'de situatie voorwaarts oplossen'. graag hoor ik ook daarvan nog de achterliggende gedachte.
een dergelijke aanpak getuigt in ieder geval niet van kalm, zelfverzekerd leiderschap.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:37

merrieveulen schreef:
ik denk dat je de zaken iets té persoonlijk neemt. ik schrijf hier 'de mens' in het algemeen aan, gebruik jouw beschrijving als voorbeeld maar voor de rest is niet mijn hele post aan jou gericht hoor. Waar het mij om gaat zijn die mensen die zich laten gaan als ze met dieren bezig zijn, en hun dieren gebruiken om frustratie op af te reageren omdat ze niet meer weten wat ze met een situatie moeten doen. dat vind ik inderdaad mishandeling. straf is prima, maar moet wel kloppen en niet het gevolg zijn van iemand die zijn geduld niet kan bewaren.

vwb die hond, uiteraard ben ik mijn bed uitgegaan.

het spijt me maar kennelijk ga je dan tegen jezelf in, aangezien je schrijft over afstijgen, paard op z'n flikker geven, en weer opstijgen. mijns inziens is dat niet 'de situatie voorwaarts oplossen'. graag hoor ik ook daarvan nog de achterliggende gedachte.
een dergelijke aanpak getuigt in ieder geval niet van kalm, zelfverzekerd leiderschap.

Ik zou zeggen kom een keer langs voor je veroordeeld. Mag je zelf een rondje buiten rijden. Ik ben Je neem mijn post als voorbeeld maar ik mag het niet persoonlijk nemen... Juist... Nou neem ik het niet persoonlijk op maar blijkbaar doe jij dat wel om iets als agressief te ervaren het "aftuigen" erbij op te tellen en als eindsom te komen dat ik niet zelfverzekerd kan leiden. Werkelijk petje af voor je fantastische omschrijving.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:04

Hmmm ik schrijf nergens dat je niet zelfverzekerd kán leiden, ik zeg alleen dat de door jouw beschreven techniek daar in mijn optiek niet van getuigt. Ook het feit dat je paard staakt, en kennelijk niet genoeg heeft aan eenvoudiger manieren om zich toch te laten overtuigen van jouw gelijk, spreekt niet van 100% overgave aan jouw leiderschap.

Wat je verkeerd opvat, of in ieder geval op lijkt te vatten op een manier zoals die niet door mij bedoeld is toen ik de post typte, is dat het over jou als persóón gaat. En dat is nergens het geval.

waarschijnlijk is het een uitzondering, dit paard en deze door jou beschreven techniek, en heb je 't verder gewoon goed voor elkaar. In dat geval zou ik mijn post/ schrijven zien als een hint/ advies, in plaats van als een oordeel over jou als persoon. Dat is namelijk niet het geval, ik veroordeel de door jou beschreven/ gebruikte techniek, niet jouzelf. Wat een mens zegt en wat een mens dóét kan namelijk totaal verschillend zijn. Bovendien doet iedereen weleens iets wat niet handig is, of waarop men later alsnog terugkomt. En daar heb je dan weer van geleerd. Ik kom zelf dikwijls dat soort situaties tegen, soms loop je tegen iets aan waar je niet direct een (juist, passend) antwoord op hebt. Ik neem dat dan meestal voor mezelf mee, review het in mijn gedachten, etc.
In de meeste gevallen test ik ook dingen uit, wat levert dan wél de gewenste reactie op? volgens mij leert een mens elke dag bij, en geen enkel paard/ situatie is hetzelfde. Juist door open te staan kan je nieuwe dingen bijleren, en als je goed kijkt vertelt het paard uiteindelijk wel waar het in essentie misgaat.

Staken met buitenrijden bij een paard dat verder prima functioneert is meestal een symptoom van een fout die heel ergens anders zit/ ontstaat. Een 'eng ding langs de weg' kan dan een trigger zijn.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:42

Lara_Silver schreef:
irisloove schreef:
ik en mn paardje hadden precies hetzelfde! paar meter van het erf af ging meneer staken, en draaien en beetje de lucht in met de voorbenen. Ik heb op een gegeven moment gewoon tegen mezelf gezegt; ik geef niet op en laat hem niet winnen. De eerste paar keren was ik soms wel half uur bezig, maar na een paar keer wist meneer dat ik niet zou opgeven. En naar mijn mening moet je niet afstappen als het verzet is, want eigelijk laat je hem dan winnen.

veel succes er mee :D

Als jij afstapt, hem een correctie (dus een tik geeft) en hem dan te voet verder leidt om even later weer op te stappen en verder te rijden, heeft hij dan gewonnen? Hij moet immers gewoon verder, en gaat niet op stal of op de wei. Begrijp niet wat het paard gewonnen heeft dan.

afstappen en dan een tik geven? je paard kan dan echt geen verband meer leggen hoor! als je een bikkel bent geef je hem dan die tik als je er nog opzit. vind dit een heel slap antwoord!

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:34

Wandelen gaat goed, ik ben helemaal blij!
Wat eerst helemaal niet kon (de hand wandelen) gaat nu heel erg goed. Wel met hoofdstel en voor de zekerheid een hengstenketting (niet over de neus hoor, dat is niet nodig), maar eigenlijk hangt touwtje relax los. Alleen op terugweg versnelt hij 10 passen, maar vandaag hieraan gewerkt door telkens om te keren, 20 stappen terug te lopen en dan weer opnieuw richting stal.

Na lange adem (ik denk zeker 20x moeten doen), liep hij rustig mee terug naar stal.
Ik ben trots op mezelf :-)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:11

Wauw, super! Blijf zo doorgaan en dan kan je straks lekker relaxt op buitenrit :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:17

ik had dat ook! reed áltijd zonder zweepje, maar toen na alles geprobeerd te helpen toch een keer een mee genomen, en dan heb ik nieteens echt een klap gegeven, maar gewoon een tikje, en na een paar keer was dat nieteens meer nodig, rij nu overigens wel met zweep, niet dat ik hem altijd gebruik maar soms heb ik hem toch gewoon éven nodig...

ik gaf trouwens echt alleen een tik als het voor mij gevaarlijk was, omdat ze regelmatig niet staakte, maar omdraaide en in rengalop terug naar huis ging, dus dan zorgde ik dat ik haar in dat omdraaien al een tik gaf, en dan ging ze niet verder, als het gewoon stilstaan was, stapte ik af, en liep een stuk, en ging er dan weer op helpt veel beter volgens mij...