Hoe intelligent is een paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:40

Oh oh wat grappig... :+ de beperkingen van internet komen sarcasme/grapjes niet altijd ten goede, ook ezels niet ;) :D

yarrah

Re: Hoe intelligent is een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:48

Ik zeg altijd:
:-) als een paard slim was dan liet hij geen mens op zijn rug zitten.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:17

meschien niet altijd even slim
maar ik geloof zeker wel dat ze dingen onthouden.
dom zijn ze sws niet dom
mijn pony rijd ik nu al een tijdje niet meer omdat ik erg veel pijn heb.
vind het zelf heel erg en probeer daarom wel steeds wat te lopen en soms een even zonder zadel wat te stappen zodat ze wat te doen heeft.
normaal is ze best wel druk, maar ze voelt blijkbaar wel aan dat er wat is want ze maakt echt geen aanstalten om ook maar een stap verkeert te zetten. met wandelen blijft ze altijd bij me .. en soms wel iets voor me. er hoeft echt niet iemand bij me in de buurt te komen.

ze is gewoon zo ontzettend lief !!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:29

Niemand zegt dat ze niks onthouden, ze hebben een fotografosch geheugen.

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:14

sommige paarden kunnen ook heel inteliggent zijn, het gaat erom wat je onder intelligent verstaat, een gevaar herkennen of een rekensom begrijpen.. er was ooit een paard wat rekensommen kon maken, maar het bleek dat hij gewoon aan de lichaamstaal van zijn baas kon zien wat het antwoord was....dus paarden zijn slim op hun eigen manier :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:35

Nou mijn paard is dus echt wel slim, ze maakt altijd dr staldeur open, en is toch wel een moeilijke sluiting. Zo'n eentje die je schuift en dan nog een 'ijzer dingetje' er tegenaan maar daar kom je alleen met je vingers tussen. Zij krijgt het tog voor elkaar om het open te maken, en dat is met zoveel sluitingen ( verschillende wat ze nooit eerder heeft gezien) krijgt ze het tog altijd voor elkaar in niet zo'n lange tijd...
Vind ik toch best slim.
En ze is in meerdere dingen aardig pienter hoor:j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:37

Ts paard leerd dmv herhaling. 100x hetzelfde doen en 99x lukt het niet 100e keer wel dan belonen en dan nog 200x tot hij de link legt. Inmiddels zijn ze ook aan het bewijzem dat paarden zit hand been hulp samen niet kunnen verwerken. Grof gezegd been gas teugels rem. Voor bv sb geef je 1 vaste hulp en die herhaal je net zo lang tot hij het snapt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:10

Ja hoor, paard leert door herhaling :roll: dus volgens jou is het niet mogelijk dat een paard iets 1x doet en het dan door heeft? Helaas, ik heb dat toch met regelmaat zien gebeuren, daar zijn echt geen 100 herhalingen voor nodig.
Een paard leert door ervaring, bij de ene is 1x voldoende, bij anderen kost het wat meer herhalingen en bij sommigen misschien 100 en dat zijn dan de "dommere" exemplaren.
Het probleem van die 100x herhalen is dat de mensen meestal de hulp niet consequent geven en het paard dus moet filteren in 70 verschillende nuances van die hulp. Dat ze dat uiteindelijk toch doorkrijgen is eigenlijk best knap }>

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:41

Het schijnt dat er een verschil dit in de manier van leren en beredeneren.
Als je bijvoorbeeld een mens opsluit in een hok met een pedaal erin en als je daarop staat gaat de deur open heeft die dat meteen door.
Waarom? We kijken naar de pedaal, zien hoe hij bij de deur zit en hoe de constructie werkt en leggen meteen het verband dat daarop staan deur open moet betekenen.
Een paard zal het ook door hebben maar op een hele andere manier, namelijk per toeval.
Als een paard een x perongeluk op dat pedaal zal staan en de deur gaat open kan hij heel snel dat verband leggen tussen de pedaal en de deur.
Maar de beredenatie die wij mensen maken (logisch nadenken) dat kunnen ze niet, ze leren meer door oorzaak en gevolg.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:05

Eva_D schreef:
Als je bijvoorbeeld een mens opsluit in een hok met een pedaal erin en als je daarop staat gaat de deur open heeft die dat meteen door.
Waarom? We kijken naar de pedaal, zien hoe hij bij de deur zit en hoe de constructie werkt en leggen meteen het verband dat daarop staan deur open moet betekenen.

Dat er een verschil zit tussen leren door nieuwsgierigheid + toeval en leren door beredeneren + testen of de redenatie klopt ben ik met je eens, maar je voorbeeld vind ik niet zo goed gekozen. Dat mensen weten dat een pedaal in de regel deel uitmaakt van een beweegbaar mechaniek heeft voor (de meeste) mensen niets te maken met begrijpen hoe een constructie werkt, maar alles met ervaring. Eens een dier geleerd heeft dat iets deel uitmaakt van een beweegbaar mechaniek blijft het dat ook toepassen in de hoop te krijgen wat het wil. Daarom blijven paarden die dorst hebben proberen water te krijgen door de lepel van de automatische drinkbak in te drukken, ook als de leidingen bevroren of afgesloten zijn. Daarnaast zijn er verbazingwekkend veel mensen die niet weten hoe een pedaalemmer werkt. En monteer voor de grap een deurklink op een schuifdeur en ga dan eens tellen hoeveel mensen proberen die deur open te duwen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:05

En dan zijn er ook paarden die heel goed begrijpen wat bv hendels zijn en wat je er mee moet doen. :=

Zelf sta ik op het moment weer versteld van hoe vrolijk paardlief door de sneeuw banjert, het ijs in haar waterbak kundig breekt. En als ze daar geen zin in heeft precies doorheeft wanneer wij het ijs breken.
Wat ik ook "slim" van haar vind, is hoe doelbewust ze "het gesprek aangaat" met mensen om haar heen.
Neuzen, kriebelen, of gewoon met haar lichaamstaal aangeven of ze iets leuk vind of niet. Oja en een subtiel vleugje lompigheid in de buurt van mensen die geen gezag uitstralen in haar ogen. :o

Maar goed dat is door de roze bril van een liefhebbend baasje. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:09

Zo leest het wel ja, alsof je het door een roze bril ziet. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:13

Haha zie je, het mensenras is dus ook zo intelligent nog niet. :=

Maar ik vind het echt slim dat ze een paar cm dik ijs kapot maakt! :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:39

Gypsy schreef:
Haha zie je, het mensenras is dus ook zo intelligent nog niet. :=

Maar ik vind het echt slim dat ze een paar cm dik ijs kapot maakt! :+

nee hoor, dat is gewoon instinct,in het wild moeten ze ook ijs breken anders hebben ze gewoon dorst en sterven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 09:16

Waratje: dus als jij bv een keer kuitdruk geeft en de juiste hulp kan jou paard/de meeste paarden meteen wijken voor een 8 en voor altijd.....? ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:00

Gymnastische oefeningen moet je opbouwen en dat zou je onderhand moeten weten, Colette. En de cijfers die er gegeven worden bij de wedstrijden hecht ik maar beperkt waarde aan zolang paarden met hun front in Nederland en hun kont in Tokyo zo hoog scoren :P

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:13

Een paard handelt enerzijds uit instinct. Anderzijds handelt een paard om er zelf beter van te worden. (overleven dus). We leren het paard trucjes aan, waarvoor het paard een beloning krijgt: een snoepje, voer, sociaal contact of ontspanning. Door herhaling leert het paard wanneer er een beloning volgt en zal hierdoor dit gedrag vertonen wat voor de mens gewenst is. Een onervaren paard zal niet weten wel gedrag de mens van hem wenst: dit moet dus aangeleerd worden en zal het paard leren door ervaring, maar soms ook per toeval.

Een paard dat per ongeluk zijn eigen staldeur openmaakt nadat hij aan het slot zat te kauwen, wordt beloond doordat de deur opengaat en hij ergens voer kan gaan halen. Dat de mens daarna boos wordt en hem terug stopt op stal, is geen sterkere prikkel: de beloning van het voer kunnen zoeken is sterker dan de boosheid van de mens die er eventueel op volgt. Een paard snapt sowieso niet waarom de mens achteraf boos is: straffen moet bij een dier op het precies hetzelfde moment als het ongewenste gedrag gebeuren. Dit geeft ook weer aan dat een paard niet logisch nadenkt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:40

Waratje: noem dan eens 1 voorbeeld van iets wat veel paarden maar 1x hulp op hoeven krijgen en dan meteen weten wat de bedoeling is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:17

Niet zo moeilijk... Mijn paard hoeft bv ergens maar 1 nachtje te overnachten, kom maanden later weer een keer langs die plek dan blijft ze minimaal 5 minuten staan of we echt niet blijven.

Of wat dacht je van staken. Heb mooie lange westernteugels. Die gepakt, tik mee op de kont gegeven. Leren uiteindes, zal ze best gevoelt hebben. Daarna hoef je, bij zo'n beetje ieder paard, alleen nog maar een beetje aan je teugels te friemelen of ze te pakken, en ze schieten vooruit.

Als je ze maar voldoende motiveert leren paarden heel snel.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:19

colette_007 schreef:
Waratje: noem dan eens 1 voorbeeld van iets wat veel paarden maar 1x hulp op hoeven krijgen en dan meteen weten wat de bedoeling is.

Stroomdraad. De meeste hebben maar 1 keer "de hulp" nodig om te weten dat dit pijnlijk is en ze er weg moeten blijven. Sommige "ezels" stoten zich meerdere malen aan dezelfde steen. Maar ik ben Waratje niet dus wellicht dat deze andere voorbeelden weet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:00

Goed voorbeeld hoor, Suvan. En ook voorbeelden van Gypsy kloppen. :j
Maar om het bij rijden te houden, als jij het beleertraject correct hebt gedaan zal een jong paard de eerste keer dat je een eenzijdige beenhulp geeft er een zijwaartse beweging op maken. Dat dit niet meteen eruit ziet als "wijken volgens het boekje" moge duidelijk zijn, maar een bereidwillig paard zal netjes reageren op je netjes en duidelijk gegeven verzoek.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:05

Paarden herkennen wel soortgenoten inderdaad, die van mij ziet z'n 'maatjes' al van ver af aan komen!
Maar ze herkennen zichzelf niet, die van mij in ieder geval niet.

Sta met paard voor de Divoza (Leek) om een zadel te passen, gaat ie eerst hinniken naar het blikken paard wat daar voor de deur staat, en even later naar zichzelf in de spiegeling van de deuren.... eh..... ja komt heel intelligent over!

Mijn paard reageert ook op trailers, ook zal zijn ze leeg. Ze kan dus blijkbaar wel een verband leggen dat in die karretjes vaak een soortgenoot zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:08

pearlie schreef:
Paarden herkennen wel soortgenoten inderdaad, die van mij ziet z'n 'maatjes' al van ver af aan komen!
Maar ze herkennen zichzelf niet, die van mij in ieder geval niet.

Sta met paard voor de Divoza (Leek) om een zadel te passen, gaat ie eerst hinniken naar het blikken paard wat daar voor de deur staat, en even later naar zichzelf in de spiegeling van de deuren.... eh..... ja komt heel intelligent over!

Mijn paard reageert ook op trailers, ook zal zijn ze leeg. Ze kan dus blijkbaar wel een verband leggen dat in die karretjes vaak een soortgenoot zit!

Heeft niks met verband leggen te maken denk ik maar met geur.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:42

Mijn paard reageert ook op trailers, hij wordt altijd druk als hij er een op een plek ziet staan waar de geparkeerde trailers niet staan. Dat is imo meer van oh misschien gaan we wel op pad.

Ben overtuigd dat paarden een heel goed geheugen hebben, maar het verschilt wel per paard. Mijn ruin weet nergens de weg ook al is hij er al een paar keer geweest, en mijn merrie wist het altijd precies. Na 5 jaar op een andere pensionstal te hebben gestaan ging ik onder de man (was zo'n 20 km) terug naar de oude pensionstal. Vanaf de plek waar de ruiterroute vanuit die stal begon hoefde ik niet meer te sturen. Ze hobbelde zo naar haar oude stekkie en stond exact naast het magneetplaatje waar de sleutel tegen aan moest stil. Natuurlijk heeft ze die route en op die plek stil staan misschien wel 100 keer gedaan daarvoor maar dat was wel 5 jaar daarvoor. Ze had ook altijd vaste verkering met een ruin in de kudde. Toen wij haar kochten is ze na een half jaar nog een keer terug gegaan naar die stal omdat we daar ons ruiterbewijs gingen halen. Paarden hadden elkaar nog niet gezien maar konden elkaar wel ruiken en horen, en ze gingen compleet uit hun dak. De herkenning was heel duidelijk aanwezig. Andere paarden uit die kudde stonden er ook maar die reageerde niet en onze merrie ook niet op hun.
Mijn ruin is overigens in andere dingen wel weer 'slimmer' dan mijn merrie was. Hij geeft altijd duidelijk aan waar ik moet poetsen en als ik in de wei loop komt hij soms met gras aan waar de wortels en zand nog aanhangen. Heb dat tijdens een kreupele periode een paar keer zo gedaan dat ik het vast houd en hij dan het gras van de wortels af kan eten, en sinds die tijd komt hij er uit zichzelf mee aan. De een is vooral slim met mensen en de ander was dat meer met soortgenoten. Met die merrie kreeg je als mens ook veel minder band mee.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:08

suvan schreef:
colette_007 schreef:

Stroomdraad. De meeste hebben maar 1 keer "de hulp" nodig om te weten dat dit pijnlijk is en ze er weg moeten blijven. Sommige "ezels" stoten zich meerdere malen aan dezelfde steen. Maar ik ben Waratje niet dus wellicht dat deze andere voorbeelden weet?

Jup, mee eens!
Mijn vader is een keer zo handig geweest de wateremmer van de paddock bij te vullen terwijl de stroom er nog op stond. Paardje had zo'n dorst dat ie tijdens het bijvullen al ging drinken, mijn vader lette niet goed op het draad, sproeide er tegenaan en.... tja... klabboem!
Moest echt een emmer kopen die er compleet anders uitzag want ze wilde beslist niet meer drinken buiten in de paddock...