wat voor beloningen geven jullie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:23

Ariebren schreef:
Praten de paarden ook tegen jouw ??

Silja praat wel tegen mij. :D Bij alles wat ik zeg, krijg ik een zachte bromhinnik als antwoord.
Het begin eigenlijk al smorgens als het licht op de slaapkamer aan gaat. Dan hoor ik haar zacht hinniken.
Dan als ik haar goede morgen zeg. Altijd antwoord.
Als ze eten krijgt... allicht.
Als we werken, krijg ik een bromhinnik bij ieder 'goed zo' als antwoord.
Maar goed... zij is wel heel apart.

De andere paarden hinniken ook wel als ze mij zien en reageren sporadisch op iets wat ik zag (tja, wat kan ik zeggen... ik hoor mijzelf graag praten :P ), maar alleen silja geeft overal antwoord op.
Maar goed... zij kent mij al zo lang... mijn geklets zal wel besmettelijk zijn :=

Meikeee

Re: wat voor beloningen geven jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:22

Ik verzorg een jaarling. Ik geef als beloning
een klopje, een aai of 'braaf' want als ik hem appel of zo ga
geven , blijft ie maar hopen op meer en meer
en dat is nogal irritant. Tenzij hij iets nieuws
leert en hij doet het goed , dan beloon ik hem met
een schijfje appel of wortel. En als ik weg ga,
geef ik altijd een appel en een handje veulenbrok . :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:38

IK geef mijn paardje als beloning gewoon een snoepje.
Een paard leert sneller met eten dan alleen complimentjes (:

HappyRiding1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:02

Beloningen hoeft niet altijd te bestaan uit iets lekkers geven. Je kunt ook een schouderklopje geven of tijdens het rijden even een extra rondje stappen en de hals laten strekken.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:15

Idd!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:18

Die van mij krijgt tijdens het rijden .af toe een schouderklopje.
Na Het rijden krijgt hij nog wat brokken ,of een paar paardensnoepjes.
En soms een wortel of een appel. als wij dat over hebben. :P
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 04-01-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:18

Ik geef na het rijden lange teugel, klopje op de schouder en als ze goed gewerkt(dus niet heeft lopen kleven aan andere paarden) heeft een snoepje vanuit de rug.
Ze krijgt zoiezo best veel lekkers mits ze gewoon braaf is. Ik vind daar niks mis mee, ze schooit soms wel maar ach, ze is 17 en we rijden gewoon recreatief. Ze mag alleen niet onbeschoft zijn bijv. snoepjes zelf pakken e.d. maar dat doet ze niet.
Enige wat ze doet aan schooien is lief kijken en hopen dat ze wat krijgt :P

Sierra_Shaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:27

Bij mij altijd subli snoepjes of wat stukjes appel. En even stoom afblazen aan het eind van de les of buitenrit door lange teugel en ontspannen uitstappen. Ook wel een aai door de manen en wat lieve woordjes. En na flinke geestelijke inspanning even lekker dollen, weer ff vrij maken.l

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:51

Hmm.... Ik denk eigenlijk dat ik mijn pony ook wel een keer wat snoepjes mag kopen haha! Maar hij kent het niet, vorige eigenaren deden het ook niet. Eens kijken of ie het lust. Ik denk dat ik pepermunt sportpaard snoepjes ga kopen, zijn goed voor ze geloof ik.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:27

Ik gebruik zo veel mogelijk mijn stem, aai of het stoppen van de oefening/rust pauze als beloning en zo min mogelijk 'snoepjes'... niet zo zeer omdat ik bang ben dat ze happerig/schooierig wordt (ze weet heel goed dat ze dat bij mij niet moet proberen), maar omdat ik dan het idee krijg dat ze haar best doet voor het voer, en niet omdat ze nou zo graag voor mij wil werken.
Op het moment dat een paard naar mij luistert omdat hij het leuk vindt en/of respect voor mij heeft, geeft dat veel meer voldoening (vind ik) dan als ze het doen omdat ze weten dat ze daarvoor een snoepje krijgen :)
Laatst bijgewerkt door Klimop op 05-01-12 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:29

Dat wil niet zeggen dat ik nooit voerbeloningen gebruik bij bijvoorbeeld het aanleren van een nieuwe oefening (zodat het kwartje nét iets sneller valt en ze iets makkelijker gemotiveerd worden), maar daarna, als ze weten wat de bedoeling is, probeer ik het weer af te bouwen :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:29

Klimop schreef:
Ik gebruik zo veel mogelijk mijn stem, aai of het stoppen van de oefening/rust pauze als beloning en zo min mogelijk 'snoepjes'... niet zo zeer omdat ik bang ben dat ze happerig/schooierig wordt (ze weet heel goed dat ze dat bij mij niet moet proberen), maar omdat ik dan het idee krijg dat ze haar best doet voor het voer, en niet omdat ze nou zo graag voor mij wil werken.Op het moment dat een paard naar mij luistert omdat hij het leuk vindt en/of respect voor mij heeft, geeft dat veel meer voldoening (vindt ik) dan als ze het doen omdat ze weten dat ze daarvoor een snoepje krijgen :)

Maar leg mij dan eens uit waarom ze zo graag uit eigen vrije wil voor jou zou willen werken? Wat doe jij dan dat ze zo graag met je mee gaat en voor jou aan het werk gaat? En heb jij dan ook iemand waar je je graag vrijblijvend en geheel vrijwillig voor in het zweet werkt?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:20

Ik werk me elke dag vrijwillig in het zweet om haar stal netjes op te ruimen, de paddock uit te mesten, 5x heen en weer te lopen met een kruiwagen hooi, water- en voerbakken te vullen, haar van top tot teen te checken op wondjes, steentjes in de hoeven etc etc... moet ze toch ook iets voor mij over hebben vind je niet? :D

Nee even zonder gekheid... ik vind ten eerste dat, als je je paard een beetje kent en weet wat hij/zij leuk vindt en wat niet, je daar rekening mee kan houden in de 'training'. Dan bedoel ik niet dat je alleen dingen moet doen die het paard leuk vindt, maar zorgt voor afwisseling in het werk en op het moment dat het paard (om maar even een stom voorbeeld te noemen) een mooie piaffe doet hoewel hij dit erg moeilijk vindt en het niet erg waardeert, daarna je als beloning afstapt en hem nog even los laat gaan (als je een energiek paard hebt die dit geweldig vindt) of een flinke borstelbeurt geeft (als je een wat luier, kroelig paard hebt :+ ).
Mijn paardje vindt het prachtig om naar buiten, het bos in te gaan. Dus op het moment dat ik haar longeer/grondwerk doe (ze is bijna 3 dus nog niet ohz) en ze doet goed haar best, vind ik het onnodig om nog 10 minuten langer door te gaan (wat schiet je er mee op? meer dan hun best kunnen ze niet doen) dus kan ik best na 5 minuten al stoppen en dan nog een stukje met haar het bospad op lopen.
Maar waarom wil ze nou zo graag met me mee? Ik zie dat mijn paard behoefte heeft aan aandacht en een uitdaging, en ik geloof ook eerlijk gezegd niet dat enig paard gelukkig zou worden als ze 24 uur per dag, 365 dagen per jaar alleen maar staan te vreten/slapen en voor de rest nooit iets hoeven uit te voeren (ik zou zelf ook erg chagrijnig worden als ik de hele dag alleen maar thuis zou zitten, eten, op de bank luieren, eten en gaan slapen, zonder dat ik ooit iets anders mee zou maken of een 'doel' zou hebben, maar misschien ga ik op deze manier een paard iets te veel vermenselijken :Y) ).
Dus wat ik ervaar is dat als je zorgt voor variatie, zelf gemotiveerd bent en het paard beloont op het goede moment en manier (wat per paard verschillend is) zou het paard als het goed is het niet als een 'straf' zien om met je te werken, maar aan het hek staan wachten als je eraan komt omdat ze je zien als iemand waar ze aandacht van krijgen, steun bij kunnen zoeken als dat nodig is, af en toe 'leuke' en nieuwe dingen mee kunnen doen en vooral ook als leider zien. Als ze weten dat ze een uurtje later alweer op de wei staan/op stal met voer en de rest van de dag hun eigen ding mogen doen, dan zie ik geen reden waarom het paard niet mee zou willen werken :)
En niet denken dat ik nou altijd alleen maar lief en leuk doe tegen m'n paard, ik heb met haar de afspraak dat als zij aardig doet tegen mij, ik ook aardig doe tegen haar... maar dat houdt dus ook in dat als ze onaardig doet tegen mij, ze precies hetzelfde terug kan verwachten :') Maar aan de ruiter/trainer dus de taak om de beloningen zwaarder te laten wegen dan de correcties, zodat het paard diegene linkt aan iets leuks en niet alleen het 'zware werk', maar dat snappen wij allemaal denk ik wel ;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:24

Ik geef nooit echt iets als beloning qua eten, zo nu en dan krijgt ze een snoepje (om de dag ofzo, en dan maar eentje per keer) of als er een appel thuis ligt die niemand meer wil. Maar ze krijgt sowieso niet meer dan 1 ''ding'' per keer. Ze reageerd enorm op lekkers en werd er erg vervelend van, nu ik mijn 1-ding-methode gebruik gaat het goed, wordt ze vervelend dan krijgt ze weer een week niks extra's dan borstel ik wel een keertje extra lang ofzo.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:46

Tijdens het rijden gewoon het woordje 'goedzo!' of 'braaf' en vervolgens iets anders gaan doen.

Bij het grondwerken heb ik wat snoepjes in mijn zak zitten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:48

@klimop; heerlijk om je post te lezen. Je weet duidelijk waar je mee bezig bent, en eigenlijk het allerbelangrijkste; je zoekt naar wát voor dit ene specifieke paard nu als beloning ervaren wordt. Zolang je dat doet maakt het idd minder uit of je al dan geen snoepje geeft ( het principe blijft nl overeind: gewenst gedrag belonen ( op welke manier dan ook, als het door het paard maar als belonend ervaren wordt) en ongewenst gedrag negeren of soms als het nodig is bestraffen. Dit is helemaal in overeenstemming met de wetenschappelijke kennis mbt leren ( zelfs de nuance waar je voer gebruikt, en waar niet)

Ik vind het daarbij ook een verademing om de nuance in je verhaal te lezen: soms werkt een voerbeloning goed, soms is het niet nodig, omdat je voldoende alternatieven voorhanden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:27

Zeg ik iets heel raars hier als ik denk dat iedereen gewoon lekker z'n eigen manier van belonen heeft en ook vooral met blijven doen waar hij zich prettig bij voelt?

Fanatiek zijn is prima, en eigen mening gevormd hebben fantastisch, maar drammen is toch niet nodig...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:51

Klimop, helemaal met je eens :j Met al het werk dat je voor haar doet mag ze ook wel iets voor jou doen ja :)) Maar je snapt duidelijk hoe trainen en belonen werkt en dan is het super :)

Drammen idd niet Sonja, maar ik probeer mensen wel te informeren. Het verbaasd me namelijk hoeveel aannames mensen doen en hoe vaak paarden de schuld krijgen van wat eigenlijk gewoon een slechte training is. Er bestaan nog zoveel vooroordelen over belonen met voer en als niemand daar tegen schopt zal daar ook geen verandering in komen. Dus uiteraard moeten mensen gewoon doen waar ze zich lekker bij voelen, maar van een keer een andere mening horen en er een keer over na denken wordt niemand slechter :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:00

Captain schreef:
Bla bla paarden worden vervelend, happerig drammerig en gaan bedelen. :roll:
Onzin, als jij duidelijk de leider bent bepaal jíj dus wanneer er voedsel komt en krijg je ook geen bedelende paarden. Kwestie van consequent zijn en je paard opvoeden.

Paarden hier krijgen gewoon brok/muesli als beloning. Soms wortels als extra motivatie en bij een moeilijke/zware oefening (vrijheidsressuur) een paardensnoepje. Er wordt hier ook veel beloond met stem en een aai.

En voor de zwartkijkers onder ons, geen drammerige of zeurderige paarden hier. Ze zijn netjes opgevoed. :Y)

Hier ben ik het dus niet mee eens.. Mijn inmiddels 3 jarige is keurig opgevoed en weet precies waar de grenzen liggen.. Ik ben de baas en ben Absoluut consequent: ja is ja en nee is nee. persoonlijke ruimte wordt netjes geaccepteerd, wijken voor mijn ruimte ook.. etc etc.. Maar.. Ik merk het dus direct als er iemand hem uit de hand gevoerd heeft.. Direct wordt hij drammerig en worden mijn handen en jaszakken betast. Ik corrigeer hem dus direct en dan is het voorbij.. maar hij krijgt dus Niets van mij uit de hand... alle lekkere dingen gaan in zijn etensbak en dat gaat super... :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:46

Amable schreef:
Om nu te voorkomen dat hij direct focust op mijn zakken werk ik met een clicker, daarmee leer ik hem dat zelfs als het voer open en bloot op mijn hand ligt het onbereikbaar is zonder click. Daardoor is focussen op het voer en mijn handen al oninteressant want hij bereikt er niets mee.
Wat je hier prima doet is de voedselbeloning achter een "je doet het goed" signaal zetten.
Jij zult dan ook geen problemen hebben met happende en naar beloning zoekende paarden.
Zolang het beloningsignaal er niet is, komt er ook geen voedselbeloning dat hebben ze geleerd van je.
Nog een groot voordeel: met een beloningssignaal ben je veel sneller als in je jaszak zoeken en er een brokje of stukje appel uit vissen, en hoe korter de tijd is tussen een goed uitgevoerde oefening en beloning hoe beter je paard het begrijpt (3 sec regel..) en je paard wacht wel op de voedselbeloning, het kwartje is al gevallen. :9
Een clicker is een prima middel, je kunt ook een afwijkend stemcommando gebruiken hiervoor (geen "braaf" oid ....) of een speciale klak met je tong b.v. ze leren snel genoeg met beloning erna.

Met manege paarden is voedsel geven logisch uit den boze, het zou een chaos worden en ook link..

Gek eigenlijk dat je de hele belonings discussie, als je die wilt gaan gebruiken, kan terug brengen naar een voor paarden begrijpelijke manier.
Honden zijn wat grijpbaarder voor ons mensjes in dit geval. :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:51

RGBrink schreef:
maar hij krijgt dus Niets van mij uit de hand... alle lekkere dingen gaan in zijn etensbak en dat gaat super... :)
Is niks mis mee, maar dan gebruik je deze lekkere dingen niet als beloning voor wat je paard net erg goed voor je heeft gedaan.
Je geeft em na afloop een beloning en das fijn voor hem en inderdaad beter uit z'n bak als uit je handen, maar hij snapt niet of dat lekkers nu voor oefening a. b of c was.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:08

Klopt.. maar ik zie voeding ook niet als belonging.. maar dacht uit de OP op te maken dat het "uitsluitend" ging om voerbeloningen.. wat dat doe ik dus niet.. en lekkere dingen krijgt hij altijd haha.. Qua belonen zit em het bij mij veel meer in: afwisseling in het werk, op tijd stoppen, uitdagingen / nieuwe dingen proberen, op tijd druk wegnemen (tijdens training). Het is nog een jong ding, dus vooral nieuwe/ uitdagende dingen doe ik hem wel een plezier mee.. al moet ik goed in het oog houden dat genoeg genoeg is.. Hij heeft ook zijn dag wel eens niet en dan doen we gewoon een krote wandeling.. Dus vind de omgangsvorm veel meer van belang dan heel zwart wit straffen/ belonen. Echter zit dr wel een koppie op dus ben ik wel heel duidelijk en congequent.. Klaar is klaar.. ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:01

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:35

Ik vind het trouwens ook altijd grappig hoeveel mensen 'rust' als beloning tijdens het paardrijden (of andere training) niet begrijpen of nooit over na hebben gedacht. Als ik bijvoorbeeld naar stal ben geweest en iemand vraagt aan mij:
'goh hoe ging 't? lekker gereden?'
en ik zeg dan..
'ja ging super goed! ben na een kwartier weer afgestapt'
.. dan kijkt men me meestal verward aan en denkt dat ik dat sarcastisch bedoelde :')
'Dus het ging helemaal niet goed..??'
'Jawel, juist wel! En omdat ze zo braaf was mocht ze van mij stoppen met werken en weer de wei op'
'....oohja.. dat klinkt ook wel logisch' :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:55

Dat is ook niet voor ieder paard een beloning. :+
Mijn oude merrie hoef je dat dus niet bij te flikken, die kijkt dan heel ontevreden omdat we nauwelijks wat hebben gedaan. Zij stelt ook eisen aan de gymnastiek in de bak en als we dan echt fysiek wat hebben neergezet kan ze ook super zelfingenomen kijken.
Ik heb 1 keer met haar gehad dat ik alleen een bepaalde oefening wilde snappen en de timing ervan wilde weten. Dus iemand erbij om die timing te checken en in stap die oefening gedaan. Al met al 10 of 15 minuten stapwerk, bij het afstappen kreeg ik een ontevreden blik van Madam hoe ik het verzon dat dit alles was :roll: