kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:16

Interessant topic :)

Mijn merrie (heb dr pas van Juni), is ook een dominant gevalletje en erg sensibel/gevoelig.
Op een bepaald moment (ergens in augustus), begon het bokken tijdens aanspringen in galop op wedstrijd (en gemeen bokken...hoofd zover mogelijk tussen die benen en maar blijven gaan), tijdens de lessen wel geen problemen, superbraaf en geen gebok.
Ging er eerst vanuit, zal door de spanning komen op wedstrijd (die ik aan haar afgeef, want ik span me onbewust op), dus ik kalmeringspilletjes genomen de laatste 3 wedstrijden :=
Mocht ook niet baten, steeds tijdens het aanspringen, er bokkend vandoor gaan (tot mijn grote ergernis).

De planning was om tijdens de winter enkele indoors mee te pakken om toch in de 'wedstrijdsfeer' te blijven.
Toen is het helemaal de mist in gelopen, ze begon alweer te bokken tijdens het aanspringen, en die keer was het echt zo erg, niet normaal, heb het altijd kunnen uitzitten maar nu werd ik helemaal gelanceerd en toen ben ik plat op mijn rug gevallen.
Naar het ziekenhuis afgevoerd en gelukkig had ik niets aan de hand (dokters zeiden dat ik énorm veel geluk heb gehad), ben er dus vanaf gekomen met verschrikkelijk veel spierpijn en niet zo makkelijk kunnen stappen/lopen de eerste dagen).

Toen was mijn vertrouwen helemaal weg, door mijn vorige paard ben ik mijn vertrouwen helemaal kwijt geraakt en ben ik echt een angstige ruiter geworden, en door mijn merrie die ik nu heb, is daar niet veel meer aan veranderd, zelfs erger geworden.
Nu lessen we trouwens nog steeds, op wedstrijd ga ik voorlopig niet meer, durf ik zelfs niet, als ik haar in de les nog niet voor 100% vertrouw, dan zeker niet op wedstrijd.
Ik rijd nu trouwens ook met bodyprotector, en daar blijf ik ook mee rijden zolang ik haar niet voor 100% vertrouw.
Tijdens de lessen durft ze nu dus ook bokken tijdens het aanspringen, meestal maar 1 sprong als ze het echt doet, en anders is het meestal rug wegduwen, achter het been kruipen en duidelijk signalen geven dat ze zal gaan bokken.

In de omgang is ze ook dominant, ik heb naast haar nog 2 andere paarden (pony en paard op pensioen, beide ook merrie's), en mijn oude merrie (paard) was altijd het leiderstype.
Toen mijn nieuwe merrie in de kudde kwam, was er al meteen duidelijk wie de nieuwe leider zou worden, juist ja, zij dus.
Mijn pony & paard zijn heel bang voor haar en onderdanig.
Door die dominantie is ze ook heel erg van het principe 'mijn persoonlijke ruimte !'
Ik moet dus nooit recht op haar aflopen of de kont wordt gedraaid & ze zal gericht schoppen..
Maar heb van mijn vorige paard geleerd dat je de persoonlijke ruimte moet respecteren, dus ik laat haar altijd naar mij toe komen en dan is ze braaf en zijn er geen problemen, eens je haar aan het halstertouw hebt vast geklikt durft ze al helemaal niets doen, verhef je stem even of snok aan het halster en ze staat meteen stokstijf stil en zal geen been veroeren voordat ik weer teken geef dat we verder gaan.

Oké het is nu nogal hééééééééééél lang geworden :')
Maar heb in dit topic gezien dat er mensen zijn die raad kunnen geven in dergelijke gevallen, dus ik zou graag tips willen :)
Soms denk ik ook van 'ze doet het er gewoon om, ze is vals, gemeen, een echte merrie..'
Maar zoals hier al wordt gezegd, een paard kan dat niet bewust zijn, en ik ga haar ook niet opgeven, ze loopt onder het zadel héél fijn en is ook een goed leerpaard voor me, het vertrouwen tussen ons is momenteel gewoon ver te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:25

ligt eraan wat je onder bewustzijn beschouwt :D

Als mijn paard gemeen is, is ze ook écht gemeen (gevaarlijk) en dan wéét ze dondersgoed dat dat niet mag(Dan haalt ze flinkuit, en gaat ze snel in een hoekje staan zodat ik haar geen mep kan geven. Ze verraadt zichzelf gewoon. En haar 'gemene' gedrag (die overigens maar in periodes, samenhangend met hengstigheid voorkomt :+ ) kan varieren tot slaan, bijten, licht steigeren, op je af galopperen. Het is niet één bepaald gedragskenmerk, waarvan ze weet dat ze wellicht een lel kan verwachten. Dus het líjkt niet geconditioneerd, volgens mij kan ze wel echt een onderscheid maken tussen 'zeer ongewenst gedrag' en gewenst gedrag.

Ondánks dat ze weet dat het ongewenst gedrag is, doet ze het dus toch.
Ik snap wel dat een paard niet 'bewust' kan denken, maar onbewust kiest ze toch voor bepaald gedrag terwijl ze duidelijk laat zien dat ze weet dat er zeer onprettige consequenties aan verbonden zijn. Dus ja, in tot op zekere hoogte is het bewust gemeen gedrag. Aan de andere kant denk ik niet dat een paard een bewuste afweging kan maken, dus het zal tot stand gekomen zijn door een onbewust denk/gevoelsproces

Verder is ze best lief hoor :D
Had er vooral wat problemen mee toen ik nog wat jonger was, heb haar vanaf mijn 11e oid. :))

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:59

Iemand had dit linkje op bokt geplaatst, maar er staan voor dit draadje goede dingen in http://www.thinklikeahorse.org/index-3.html#11 met goede video's.
Ps wel geheel engels.

Citaat:

I hear the word trust a lot and not all, but a lot of people (mostly women since 80% of horses owners are women) think if a horse lets you pet him or does not try and kill you they trust you. I disagree with this, a horse will only trust you if they respect you and you trust them, not respect like stay of my face and respect my space... respect like I know you are leader, I do not test you very much, I never try and threaten you, I do not ever try and bite you or kick you, I know you will win if I try and fight or push you... that is respect and that is trust for a horse. Don't get me wrong, I love my horses, I hug and kiss them, give them carrots from my mouth, but if they show any aggression, they know s**t will hit the fan. To me that is clear, no confusion, no if's, and's butts or coconuts.. With that said, once I make my point very clear, I move on and forget it, I correct just like a lead horse, I will kick you hard and make it hurt, but then I go back to grazing... Where people miss this is they want to work up slow to a correction, tap, ask, beg, try, do little hits, little rope swings, lots of threats and then it just escalates and what they are really doing is desensitizing the horse to them and their corrections. Then the horse does not respect and thinks he is being harassed and picked on and get confused and never knows CLEARLY what the right answer is. Get in and get out, correct hard fast and clear and move on, don't treat a horse like a kid, with threats of dad coming home, with threats of time-outs, with a bunch of words that mean nothing, correct him fast, show him the right answer and release fast and move on. This is very important and most horse owners never get it. So the horse is always testing and they are always fighting and their is a constant yo yo effect in the relationship since the horse is never clear.
=======

Samengevat: bovenaan de duidelijkheid en de rest krijg je kado.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:02

Ik weet wel dat een pony waar ik een tijdje op reed altijd bij mij vreselijk begon te bokken en te steigeren en als iemand anders er op zat deed hij dat niet. Ik denk da hij gewoon geen klik met mij had.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:04

[***] schreef:
(dit doet hij trouwens zowel naar paarden in de kudde, als paarden die aan de andere kant van een draad staan en waar hij in principe dus niks mee te maken heeft, al weet hij dat natuurlijk niet :P Maar die paarden kunnen nooit bij hem en dus snap ik zijn probleem niet ... ).
Er is geen probleem bij hem, dit is volkomen natuurlijk gedrag > het testen of ie hoger in de rangorde kan komen.
Als het goed is, sta jij boven hem. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:25

Ik weet het niet .. De kudde was hij gewoon de baas, maar misschien gaven de anderen dan een signaal wat hij niet pikte ofzo, zou best kunnen. Maar wat de laatste tijd gebeurde, paard gewoon een paar meter van de draad af aan het grazen, hij ook gewoon z'n eigen ding aan het doen en dan ineens uit het niets met ontblote tanden en oren in de nek er op af vliegen. Ik vind dat toch niet normaal :+ Maar nu staat er een ander paard langs hem en nu is dat probleem er niet meer, in het begin heel even maar sinds ik ze samen in de piste heb gegooid (en hij een paar rake klappen van de nieuwe heeft gehad :P ) heb ik het eigenlijk niet meer gezien. Wat wel super is, want de bedoeling is dat ze bij elkaar komen te staan :Y) :))

(ik heb trouwens verder ook totaal geen problemen met hem hoor, stond ook nergens dacht ik, hij stopt zelfs als ik zeg dat hij moet stoppen :Y) )

Dus ja, rang uitvechten kan misschien wel zijn, maar gewoon te pas en te onpas op andere paarden afvliegen, terwijl er zelfs een draad tussen is en het paard dus nooit aan hem kan, ik vind het toch maar raar gedoe :+

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:29

Dacht vroeger ook dat een paard niet uit zichzelf gemeen kan zijn. Maar heb verschillende momenten mee gemaakt waardoor ik toch denk dat een paard bewust een persoon of een ander dier wil pijn doen, zonder daar een echte reden voor te hebben.

Vb. 1 : Een vrij moeilijk paard in het rijden, beslis ik voor het werk even te longeren. Na 10min gaan wij samen naar de uitgang van de piste, wat volgt is in een fractie van een seconde gebeurd. Zonder reden, zet hij een stap sneller, kijkt achterom en stampt mij in mijn ribben. Ik val op de grond en hij loopt zonder om te kijken in een rustige stap terug naar zijn stal.
Vb. 2 : Hetzelfde paard is gekend om niet graag te gaan wandelen. Vanaf de eerste meters zit ik op een pingpongbal die 30min wipt, bokt, spurtjes trekt, ... Ineens ontspant hij en beloon ik hem. Ik geef een halve cm teugel toe en het eerstvolgende wat ik zie zijn zijn oren van heel dichtbij. Hij heeft uit het niks een mega sprong gemaakt en ik was blij dat ik er nog opzat. Nog voor ik goed en wel in het zadel zit, steigert hij 2 keer niet al te hoog. Bij de tweede keer voel ik hem zichzelf zijwaarts laten vallen. Ik lig (weeral) op de grond en hij staat recht, schudt zich en gaat bij de andere paarden staan.
Vb. 3 : Mijn vorig paard staat op wedstrijd aan de hand te grazen. Een paard met ruiter komt voorbij (zoals vele anderen) en terwijl zij gewoon verder eet, stampt ze naar het paard en raakt de ruiter op zijn enkel. Zij heeft nog niet eens haar oren plat gelegd of überhaupt gestopt met grazen...

Natuurlijk kunnen er altijd wel redenen gevonden zoals een "traumatische jeugd" of zo, maar ik ben ondertussen overtuigd dat paarden soms doelbewust gemeen kunnen handelen om hun eigen persoonlijk doel te bereiken.

Stephaniexh

Re: kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:57

Het blijft echt een moeilijke vraag! Ik denk eigenlijk van wel... Maar je ziet meer 'gemene' paarden als de mens ook gemeen doet tegen het paard. (kromme zin!) Als je het paard perst, pest hij terug. Dusjaa....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:46

OP onze vorige stal ook wel meegemaakt dat paarden bewust en om niets beten. paard in buitenstal, mijn dochter (toen nog klein, een jaar of 10) stond ervoor op redelijke afstand, ze doet niks. Paard grijpt haar zo in haar schouder.
een manegepaard greep ook zomaar, maar die had een verschrikkelijke hekel aan de drukte op stal. Die kon je ook niet zo uit de stal halen. Dan draaide hij zijn kont toe.Je moest dan even vreselijk boos worden en mopperen en dan wist hij het weer.
Ooit een paard op mijn verzorgstal: moest even de drollen uit de stal scheppen. Ik vroeg nog: kan ik er zo bij in? Ja hoor doet niks. Ik stond achterin de hoek en hij draaide zijn kont bij. Tilde een achtervoetje op. Ik draaide iets om hem heen. Geen punt hij draaide mee en weer dat voetje werd opgetild. Ik ben met een gigantische snoekduik zijn stal uitgevlogen. En gelijk knalde hij naar achter. Niet echt een betrouwbaar paard.

Soms zal het te herleiden zijn waarom ze zo gemeen doen. Vaak zal het toch een grote vraag blijven. Of het een jeugdtrauma is of een slechte opvoeding, pure overlevingsdrang. Eigenlijk ben ik wel van mening dat zulke onbetrouwbare paarden een enkeltje dierenarts (of slachthuis) moeten krijgen. Het is gewoon te gevaarlijk met zulke grote dieren die niet te vertrouwen zijn. Daar komen ongelukken van.

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:04

Het is wel gevaarlijk ja. Maar om ze dan meteen naar een slachthuis te brengen ? :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:04

Niet alle paarden dulden nou eenmaal gedoe in hun hok. Paard eruit halen, uitmesten, terug en er is geen gevaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:19

hmm of paarden bewust gemeen zijn...
ik denk dat paarden grotendeels aangeleerd gedrag hebben :)

en het ligt er natuurlijk wat er onder gemeen wordt verstaan...
al moet ik wel zeggen... die mijne is nou niet bepaald subtiel...
en absoluut niet vriendelijk naar andere paarden...
hij staat nu, na 5 jaar noodgedwongen alleen te hebben gestaan samen met hafje :)
maar zelfs dan... hij jaagt er achter aan, zet hem in de hoek en begint te meppen en geeft hafje geen kans om uit de hoek te komen...
soms begint hij te jagen, maar dan wel op een hele... gemene manier... er eerst rustig achter aan stappen en dan steets een tandje sneller net zo lang tot je in volle galop door de wei heen rent en maar achter hafje aan blijven gaan, steeds dichter bij komen, tot hafje op is (of van vermoeidheid struikelt) en er dan boven op duiken...
en nee... alle keren is er absoluut geen aanleiding voor geweest... :n

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:46

Ik denk toch dat paarden wel bewust gemeen kunnen zijn. Maar dan vind ik 'gemeen' net niet het juiste woord....

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:13

Bewust gemeen dat denk ik niet, al kan de mijne wel wraak nemen :+ voor verdere info, vraag maar aan m'n man :D nou is de mijne ook wel de alfa merrie, oftewel in mijn woorden, de opper bitch :P
Ze laat ook wel duidelijk merken als ze het ergens niet mee eens is.

Voorbeeld : ze staat op m'n poetskist te stampen, ik waarschuw d'r, ze houd even op om vervolgens weer vrolijk verder te gaan. Na de 3e waarschuwing word ik het zat en geef dr een tik op d'r nek of kont, maar net waar ik sta. Nou klaar met borstelen en weer terug in d'r bok of richting bak. Nou dan kan ik er donder op zeg dat ze het toch op de weg ergens heen het echt probeert om expres op m'n voet te trappen ! }:) In het begin dacht ik dat het een ongelukje was en gaf de schild aan de lompigheid van m'n tinker :+ maar ja na 13 jaar ken je je paard wel. En ik zie het gewoon aan die blik in dr ogen dat ze het echt expres doet. Met als gevolg dat ze al een jaar of 10 daarna een ruk aan het halster krijgt met de opmerking LAAT DAT ! -:(- en dan druipt ze af.

Maar ze terroriseert ook alles wat nieuw in het weiland komt of wat iets te macho op dr afkomt.
Ze is nu drachtig, dus ideaal gezelschap voor m'n 5 jarige hengst ( en haar eigen zoontje) als iemand hem manieren bij kan brengen is zei het wel. Maar dat is niet uit gemenigheid. Maar puur de regels tussen de paarden zelf.
Er hoeft ook geen ander paard in de buurt te komen als ze net een veulen heeft, want ze vreet ze op (nou ja niet echt natuurlijk ;) ) of degene die ze omver kan lopen zal ze ook echt omver lopen ook.
In april is ze uitgeteld, beste vriendin staat nu naast dr samen met de shet ( die ze totaal niet mag)
Dus grote kans dat we weer schapenhekken op moeten hangen om rust in de stal te krijgen. Want ze probeert ze anders door de tralies heen te bijten en dan heeft ze echt geen lief koppie meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:47

Ik dacht altijd van niet, dat ze puur reageren op instinct.
Totdat een paard hier op stal een kip zag, er naar keek, heel rustig, want die ene kip liep er dagelijks. Hij kijkt er naar, doet zijn hoofd er naar toe, tilt zijn voorbeen op en laat dat voorbeen met zo'n vaart op de kip neer komen, dat de kip is dood gegaan, toen ging hij weer hooi eten. Door dat akkefietje, twijfel ik enigzins.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:50

ik denk dat paarden, buiten een instinct.... Ook wel gewoon een eigen wil hebben, en die hoeft absoluut niet overeen te komen met ons wil :D ! Dus dan krijg je gedrag wat mss niet helemaal aan ons definitie van ' agoshie wat lief! ' voldoet. :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:28

Menino schreef:
ik denk dat paarden, buiten een instinct.... Ook wel gewoon een eigen wil hebben, en die hoeft absoluut niet overeen te komen met ons wil :D ! Dus dan krijg je gedrag wat mss niet helemaal aan ons definitie van ' agoshie wat lief! ' voldoet. :') .

Wat heeft dat er mee te maken, agossie wat lief? We zijn geen kleine kinders hoor. Tuurlijk hebben paarden een eigen wil, alle dieren hebben dat, das niets nieuws onder de zon. Heeft er niets mee te maken of een paard wel of niet bewust iets doet. Dan komt redeneren om de hoek kijken en een paard doet dat bij mijn weten neit, dus zou ook niet van te voren kunnen bedenken dat ie iets gaat doen, zioals de kip doodstampen. Ze reageren wat dat betreft op instinct.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:41

Mindim schreef:
Ik dacht altijd van niet, dat ze puur reageren op instinct.
Totdat een paard hier op stal een kip zag, er naar keek, heel rustig, want die ene kip liep er dagelijks. Hij kijkt er naar, doet zijn hoofd er naar toe, tilt zijn voorbeen op en laat dat voorbeen met zo'n vaart op de kip neer komen, dat de kip is dood gegaan, toen ging hij weer hooi eten. Door dat akkefietje, twijfel ik enigzins.

dat ken ik...
zat een vogel in de wei,
paard kijkt er naar...
vogel kwettert eens...
paard kijkt nog eens (dit keer met de oren al in de nek)
vogel kwetter nog eens...
paard loopt er naar toe...
vogel blijft kwetteren...
paard grijpt hem met zijn tanden en rent vervolgens keihard weg, met dat vogeltje al schuddent en zwaaient (met zijn nek) tussen de tanden...
op een gegeven moment laat die hem vallen en loopt weg...
vogel kwettert heel zielig van de pijn (denk ik) en paard rent er naar toe en springt er boven op :oo ;(

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:08

M_D_H schreef:
hij staat nu, na 5 jaar noodgedwongen alleen te hebben gestaan samen met hafje :)

Telt Chris niet meer mee, en Tjoklat? Volgens mij viel het met Gillian allemaal wel mee, het ze erger mee gemaakt...

Maar nee, ik denk niet dat paarden bewust gemeen zijn. Ze reageren enkel op prikkels in hun omgeving. En de reactie kan misschien gemeen zijn.. maar niet bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:59

Mindim schreef:
Menino schreef:

Wat heeft dat er mee te maken, agossie wat lief? We zijn geen kleine kinders hoor. Tuurlijk hebben paarden een eigen wil, alle dieren hebben dat, das niets nieuws onder de zon. Heeft er niets mee te maken of een paard wel of niet bewust iets doet. Dan komt redeneren om de hoek kijken en een paard doet dat bij mijn weten neit, dus zou ook niet van te voren kunnen bedenken dat ie iets gaat doen, zioals de kip doodstampen. Ze reageren wat dat betreft op instinct.

wat ik bedoel te zeggen, is dat niet alles actie reactie is. Soms kan een paard ook wel eens zin hebben om lekker stampij te schoppen. Al zal het denkproces er niet uit zien als 'goh, wat heb ik zin om stampij te schoppen, wat kan ik eens gaan uitvreten'. Ze kunnen wel een mep geven, omdat ze daar zin in hebben, terwijl ze weten dat dat niet mag. Paarden kunnen lief en gemeen niet definieren... Maar ze kunnen wel bewust grenzen overtreden (en correcties negeren :) En dan weten ze dondersgoed dat wat ze doen, niet mag).

Maargoed, een paard ziet iets niet als iets goeds of iets slechts. Dus als ze een kip doodtrappen, hebben ze er geen besef van dat dat 'gemeen gedrag' is. Omdat gemeen een menselijk begrip is. Maar bewust grenzen opzoeken en overtreden, terwijl ze weten dat iets niet mag, vind ik toch niet echt aardig van ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:13

Grenzen opzoeken heet dat en dat bijna elk dier en vele mensen ook. Ze kunnen grenzen overtreden, maar bewust doen ze dat niet, geloof ik niets van. Grenzen overtreden gebeurt eerder om te kijken hoe zwak de ander is en of de leiding overgenomen kan worden. Zomaar klieren geloof ik bij dieren niet in. Paarden kunnen de dingen niet beredeneren, dus bewust dingen doen, neuh, denk ik niet.

Citaat:
Maar bewust grenzen opzoeken en overtreden, terwijl ze weten dat iets niet mag, vind ik toch niet echt aardig van ze.

Welkom in de grote wereld, dit gebeurt namelijk overal. Als je zegt dat ze geen gemeen gedrag kennen, overtreden ze ook niet bewust de regels met die gedachte en dan kun je zeggen dat vind ik niet aardig van ze. Maar hoe kun je dat zeggen wanneer een dier dat dus totaal niet bewust doet, omdat ze dat niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 02:03

je hoeft me niet welkom te heten in de grote wereld hoor ;)

En al helemaal niet omdat ik denk dat paarden ook wel eens níét lief en aardig zijn van zich zelf :+
Tja, ik denk dus dat ze het wel bewust doen. Ze kennen de regels (als ze goed opgevoed zijn), en overtreden ze dan toch. Dan is hun belang (of hun wil) om op dat moment de regel te overtreden kennelijk groot genoeg. Zijn die belangen altijd erg verstrekkend? Nah, soms hebben ze gewoon geen zin (of juist zin om iets wél te doen wat niet mag). Ik geloof niet dat het per se een kwestie is van leiding overnemen ofzo.
Meer, net zoals een paard ook wel eens zin kan hebben om , zonder reden, ineens een sprintje te gaan trekken in de wei. Zo kunnen ze ook wel eens zin hebben om niet te luisteren. En ik geloof niet dat we het hier eens over gaan worden. Maargoed.

Mijn paard kan de ene dag onwijs klieren en de dag daarna zich ontzettend goed gedragen. Omgevingsfactoren zijn dan gewoon hetzelfde, dus daar ligt het niet aan. Als ze dan iets gedaan heeft wat niet mag, gaat ze al schichtig in een hoekje staan om haar straf af te wachten. Ze weet dus dondersgoed dat het niet mag (en dat ze straf krijgt). En dat gaat dan de hele dag door... En daarna is er weken tot maanden niets aan de hand :+

ik kan je laatste alinea ook niet helemaal volgen. Aangezien ik niet snap wat het ontbreken van 'talige' begrippen en definities als 'slecht' en 'gemeen' in het paardenbrein te maken heeft met het overtreden van regels/grenzen. IWat betreft dat eerste, snap ik wel dat een paard niet bewust gemeen kan zijn. Aangezien een paard niet weet wat gemeen is. Maar als en paard willens en wetens inééns de grenzen besluit te overschrijden vind ik dat gemeen. En een paard doet dat bewust. Dus in dat opzich geloof ik dat een paard wel bewust gemeen kan zijn :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:37

suusje26 schreef:
M_D_H schreef:

Telt Chris niet meer mee, en Tjoklat? Volgens mij viel het met Gillian allemaal wel mee, het ze erger mee gemaakt...

Maar nee, ik denk niet dat paarden bewust gemeen zijn. Ze reageren enkel op prikkels in hun omgeving. En de reactie kan misschien gemeen zijn.. maar niet bewust.

gil heeft wel geteld 2 weken met tjoklat gestaan en mocht daarna er niet meer bij :)
njaa met chris dan iets langer, maar dan heeft hij nog 5 jaar alleen gestaan ;)
en je hebt gil natuurlijk nooit op zijn ergst mee gemaakt :o :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:41

Je spreekt jezelf constant tegen, deze zin bijvoorbeeld. Je snapt wel dat ze niet bewust gemeen zijn, maar uiteindelijk zijn ze dat toch? Verder heb je het over het ontbreken van talige begrippen en definities 'slecht'en 'gemeen'? Over niet volgen gesproken :)

Citaat:
snap ik wel dat een paard niet bewust gemeen kan zijn. Aangezien een paard niet weet wat gemeen is. Maar als en paard willens en wetens inééns de grenzen besluit te overschrijden vind ik dat gemeen. En een paard doet dat bewust. Dus in dat opzich geloof ik dat een paard wel bewust gemeen kan zijn

Een paard doet iets, denkt er niet over na hoor. En ze denken van te voren niet of hun belang om niet te luisteren groot genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:21

Je snapt me niet, of wil me niet snappen. Laat maar dan hoor.

Ik zeg alleen dat je er 2 definities van 'bewust gemeen' op na kunt houden. Dat is geen tegenspreken in mijn ogen. Maargoed.
Een paard denkt niet in taal, zoals wij. Dus het heeft geen idee wat 'gemeen' zijn inhoudt. Ik neem aan dat je dat nog wel kunt volgen toch? In dat opzicht kan een paard niet bewust gemeen zijn (het weet niet eens wat gemeen zijn is)

Maar, een paard kan wel bewust gedrag vertonen dát ik gemeen vind (en waarvan ik denk dat mijn paard weet dat het niet door mij gewenst gedrag is, en het ondanks dát toch doet) Dat heeft verder ook niets met vooruit denken of rederneren te maken. Maargoed, zoals ik al zei. Laat maar. Hier gaan we het toch niet eens over worden ;)