Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Disc0

Re: Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:45

een stalgenoot kreeg het terug op zijn huisdieren verzekering!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:27

Ik heb ook een vraag:

Hoe werkt het als het over het schrikdraad heen gebeurt?
Paarden staan over het draad heen met elkaar te dollen, en een groot paard hapt mijn kleine op de rug waardoor ik een winkelhaak van hier tot tokio in mijn gloednieuwe Rambo sweet itch heb zitten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:33

Dat is een totaal ander situatie natuurlijk.

Ook daar is de eigenaar aansprakelijk, want het gaat om een eigen gedraging van het paard.
Maar de vraag is of je hier dan ook kunt spreken van (juridische) eigen schuld.
Dat hangt natuurlijk wel van de verdere omstandigheden af (wist je dat ze dit soort dingen vaker deden, is het een beetje deugdelijk stroomdraadje enz enz).

Ik denk dat je hier wel een hele goede kans maakt op volledige vergoeding. Ik ken niet alle omstandigheden, maar ik denk ook dat de verzekeraar hier niet de moeite gaat nemen om die uit
te zoeken (kosten/baten).

Maar als je nou over een week met een gat in een nieuwe deken weer komt, zal de verzekeraar wél zeggen: had je hem er maar niet naast moeten zetten nu je dat weet.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:42

Bedankt voor je heldere uitleg :)
Paard in kwestie was nieuw dus had geen idee. Eigenaar kwam er mee dat mijn paard die van hem had uitgedaagd. Paard is daarna direct verplaatst, waarna dezelfde situatie zich nog een keer voordeed, alleen was die deken geheel gesloopt.
Tja, het blijft lastig...

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:53

Je kunt altijd proberen het op je eigen wa verzekering terug te krijgen!

Onder het mom, het is duidelijk dat iemand anders zijn paard het heeft gedaan, want mijn eigen paard heeft dit nooit voor elkaar kunnen krijgen, maar je hebt geen idee welke paard dat dan moet zijn geweest, immers er lopen er zoveel.

Gewoon proberen, nee heb je, ja kun je krijgen.
Ja, krijg je vaak als je bijna nooit iets opgeeft of hebt op gegeven. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:43

realmagic schreef:
Dit zou wel de netste oplossing zijn :j , ik zou ook niet willen dat mijn paard zomaar zonder overleg in een andere groep gegooit zou worden.(en zou het ook niet goed vinden daar wil ik zelf bij zijn)

Er staat trouwens ook nergens dat het op het land gebeurd is. waarschijnlijk in de paddock.
voor zover ik weet lopen ze op die stal nu denk ik niet meer buiten,(heb daar nl ook gestaan)

en dat gezeur over dan moet je geen deken opdoen,pfff daar wordt ik pas echt moedeloos van hier op bokt.... _-:(
laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen.
Ts vraag alleen of ze toevallig de eigenaar van het paard wat haar deken sloopte,kan vragen haar deken te vergoeden via een verzekering. :Z

Wat een werk om iedereeen af te bellen, bij sommige stallen staan er aardig wat dieren.

Idd, iedereen moet voor zichzelf bepalen, wanneer je een deken op doet bij je paard, maar wees er dan bewust van dat je het risico loopt dat een ander paard je deken stuk kan maken.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:58

ik zeg ook niet dat een staleigenaar iedereen moet afbellen,maar als je op stal bent kunnen zulke afspraken toch gewoon gemaakt worden? Lijkt me niet zo moeilijk.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:02

op de stal waar het paard dat ik rijd staat, geven de mensen zelf aan met wie ze los mogen, anders gaan ze gewoon alleen los, heb je dit soort gedoe ook niet snel, baasje zelf kan toch het beste inschatten of zn paard een lieverd is, een angsthaas, een slopert of een dominante klojo, zelfde voor de landjes, worden stukken aangegeven en hoeveel paarden daar mogen staan en dan zetten de mensen zelf de naam van hun paard op een van de lijstjes, gaat prima

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:11

Tsja, bij ons wordt ook wel eens een deken gesloopt.
Dat is het risico van je paard in een groep, bovendien kan de eigenaar er weinig aan veranderen.
Bij ons op stal heeft bijna iedereen een 'sloop' regendeken over de andere dekens.
In deze dekens zitten vaak wat gaten maar de onderliggende dekens blijven heel en waterdicht.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:14

mijn tante haar paard had mijn paard zijn deken gesloopt is opgegeven aan de verzekering en heb het aankoopbedrag terug gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:31

realmagic schreef:
ik zeg ook niet dat een staleigenaar iedereen moet afbellen,maar als je op stal bent kunnen zulke afspraken toch gewoon gemaakt worden? Lijkt me niet zo moeilijk.

Zal je uiteindelijk toch moeten bellen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:44

realmagic schreef:

Dat ligt er aan hoe groot de stal is. Hoe zie je dat voor een stal met 60/80 pensionpaarden met 4 grote weides met groepen van ca. 20 paarden er in? Daarbij ook nog paarden en ponys van staleigenaar?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:48

IKbenEllen schreef:
realmagic schreef:

Dat ligt er aan hoe groot de stal is. Hoe zie je dat voor een stal met 60/80 pensionpaarden met 4 grote weides met groepen van ca. 20 paarden er in? Daarbij ook nog paarden en ponys van staleigenaar?

staan er bij ons op stal ook, je kan ook weides in stukken verdelen met schriklint, doen wij hier ook

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:49

Mindim schreef:
realmagic schreef:

Zal je uiteindelijk toch moeten bellen.

waarom moet je bellen, je bent toch dagelijks op stal, dan kan je toch overleggen met je stalgenoten en de eigenaars, snap dat moeilijk doen nooit zo

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:51

mijn paard maakt ook dekens kapot, voor 10,- kun je ze laten maken..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:55

Eigenaars zetten de paarden niet buiten en binnen, dat doet staleigenaar. Gewoon lintjes spannen, weiland open, stallen open en zo per wei naar buiten of naar binnen. 's morgens 8 uur naar buiten en om 17.00 weer binnen.
Makkelijker kan niet geloof ik. Als je paard niet naar buiten mag bind je een touwtje om de stal en de boodschap is duidelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:55

Miepie77 schreef:
staan er bij ons op stal ook, je kan ook weides in stukken verdelen met schriklint, doen wij hier ook

En dan allemaal apart staan?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 22:02

Iniedergeval krijg ik helaas geen reactie van de (op dat moment) eigenaar van het paard dat Diaz haar deken heeft gesloopt.. ik had het graag willen uitproberen kwa verzekering! Ik vind het toch erg zonde binnen 2 weken al stuk!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:03

MamboBeach schreef:
Miepie77 schreef:

En dan allemaal apart staan?

een aantal groepen van een stuk of 6-8 en ook een aantal landjes voor 1 of 2 paarden

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:05

Al die groepjes, dat zou ik echt niet willen hebben... Lekker met zijn allen op een grote weide en spelen maar! :D Ach, als een dekentje nu het belangrijkste moet zijn en moet wijken voor alles... Voor mij slaat dat persoonlijk een beetje door.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:10

MamboBeach schreef:
Al die groepjes, dat zou ik echt niet willen hebben... Lekker met zijn allen op een grote weide en spelen maar! :D Ach, als een dekentje nu het belangrijkste moet zijn en moet wijken voor alles... Voor mij slaat dat persoonlijk een beetje door.

is bij ons ok niet vanwege de dekens, maar meer paarden die bij mekaar passen, dus een groepje jonkies, een groepje merrie's, een groepje wat oudere paarden, een groepje die door het jaar ook vaak samen los staan enz, mijn paard kon bv niet in de groep omdat ie ze allemaal ging lopen dekken, dus ja dan een stuk alleen, dekens heb ik hier nog nooit als reden gehoord, voor het losgooien heb ik overigens een speciale vieze regendeken zodat zn gewone deken er niet aan gaat of doorweekt raakt als ie in een plas zou gaan liggen, opgelost

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:12

Wij hebben een merrieweide, ruinen en hengstenweide en een ponyweide. Gaat allemaal hartstikke goed.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:21

Miepie77 laat mij nou het gevoel hebben dat jouw paard niet de hele dag / het hele jaar naar buiten gaat, maar zomaar een paar uurtjes, onderling geregeld door de pensionklanten. Klopt dat?
Zulke groepen als jij nu noemt vind ik maar vreemd, juist de variatie maakt het een groep. De jonkies worden op hun plaats gewezen door de ouderen, er is een duidelijke rangorde. Sommigen willen spelen, anderen juist niet.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:24

IKbenEllen schreef:
Miepie77 laat mij nou het gevoel hebben dat jouw paard niet de hele dag / het hele jaar naar buiten gaat, maar zomaar een paar uurtjes, onderling geregeld door de pensionklanten. Klopt dat?
Zulke groepen als jij nu noemt vind ik maar vreemd, juist de variatie maakt het een groep. De jonkies worden op hun plaats gewezen door de ouderen, er is een duidelijke rangorde. Sommigen willen spelen, anderen juist niet.

klopt, in de winter is het land hier te nat dus dan gaan ze idd en aantal uur in de paddock, alles bijmekaar gooien kan alleen als de groep niet te groot is en de samenstelling redelijk stabiel is, op een grote stal werkt dat niet

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:56

Een grote groep in een paddock is inderdaad een probleem omdat de paarden dan gewoon teveel op elkaars lip zitten, dat is vragen om kapotte dekens en erger.

Miepie77 schreef:
waarom moet je bellen, je bent toch dagelijks op stal, dan kan je toch overleggen met je stalgenoten en de eigenaars, snap dat moeilijk doen nooit zo

Maar ik vind de situatie waar mijn paard staat (dagelijks naar buiten, heel het jaar door, geregeld door staleigenaar) dan toch wel makkelijker dan de jouwe :D
En je begrijpt toch ook wel dat het voor staleigenaar niet te doen is iedereen te bellen als er een nieuwe klant is, als die in die hoek van de stal staat gaat ie die wei in, punt. Lukt dat niet (dat komt best wel eens voor) dan wordt er naar oplossing gezocht: andere stal en daarmee andere wei of in apart weitje maar dan waarschijnlijk wel stukken minder weidegang.

Toevallig zag ik gisteren in de wei een paard met een deken met hals, en die was maar aan zijn eigen hals aan het trekken. Daarbij hevig geholpen door... 2e paard van die eigenaar :D
Ik moest meteen aan dit topic denken, heb een filmpje gemaakt en naar eigenaar gestuurd: voor het geval je je afvraagt wie P's dekens toch telkens sloopt, hier de daders :D