Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:47

Als ik mijn merrie weg haal bij mijn ruin, dan gaat mijn ruin de baas spelen ,tot dat mijn merrie weer trug komt in de kudde,
En dan zie je ook dat het maar goed is, dat er een alfa merrie bestaat, want als zij weg is het een compleet zooitje :')
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 20-11-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:49

Nee ik bedoel wanneer een onbekende merrie aan een bestaande kudde wordt toegevoegd waar wel al een rangorde is, maar waarin geen merries aanwezig zijn.

Edit: Als je de leider van een bestaande kudde weghaalt neemt het paard wat onder de leider het hoogst in rang is de leiding over. Maar wanneer je de leider weer terug zet (binnen een normaal tijdsbestek) behoudt de leider zijn positie.

Ik bedoel wanneer je binnen een bestaande kudde, bestaande uit ruinen, een merrie toevoegt. Is die merrie dan automatisch een alfamerrie en waarom?
Laatst bijgewerkt door 0011223344 op 20-11-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:06

Dat zeg jij nou, maar je hebt mensen die altijd, overal moeiteloos de leiding nemen en krijgen....... en niemand vindt dat ook erg. Dus ja, imo wel :j

Je hebt ook mensen die echt niet geschikt zijn om ergens de leiding over te hebben, die houden het alleen maar vol met geschreeuw en gedreig.

Even een serieus antwoord op een niet serieuze vraag :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:39

Grappig te lezen allemaal... vooral het stukje over koudbloeden.
Laat ik hier nu toch een koudbloedmerrie hebben, die de leiding had toen er warmbloedpaarden bij liepen. Ze heeft in de meeste situaties de leiding, maar ik zou haar geen alfa merrie willen noemen omdat ik dat, zoals ik eerder aangaf, per definitie een verkeerde benaming vind

Alfa merrie of alfa hengst (ja die term bestaat vanuit die hoek ook) is een term, gebruikt door onderzoekers, om te duiden welk paard op bepaalde momenten de leiding had. In de regel paarden met een sterkere persoonlijkheid.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken en menig goeroe beweert, is de positie van alfa hengst/alfa merrie geen stabiel gegeven.
Je hebt meestal hoger in rang staande dieren in een kudde die in wisselende situatie wisselend de leiding nemen. In kuddes in het wild kan het ene moment de hengst de leiding nemen en in een andere situatie een hoger in rang staande merries.
Maar zelfs dat blijkt geen vast gegeven. Het is vaak sterk situatie-afhankelijk welk van de paarden de leiding neemt en tot nu toe hebben alle onderzoeken op dat gebied niet meer kunnen vaststellen dan dat leiderschap in een kudde geen rotsvast gegeven is en dat de sociale relaties en rangorde binnen een kudde zeer complex is.
Daarom alleen al vind ik de term alfa merrie als vaste term niet geschikt.

Je kunt natuurlijk een merrie hebben die vrij gemakkelijk de leiding toegewezen krijgt in een groep (zoals de merrie die ik eerder noemde) maar ook die kan zijn meerdere tegenkomen en dan verandert het gewoon.
Om bij mijn voorbeeld te noemen... er zijn wat wisselingen geweest, maar in het begin was het de ruin Tony (haflinger) die de leiding had over het groepje. Toen Tony stierf, nam Silja het als vanzelfsprekend over. In die tijd zijn er verschillende paarden (tijdelijk) bij onze kudde geweest, waarbij in twee gevallen Silja een stap terug zette; Een keer bij Rappa. Maar Rappa was een zg bully en niemand mocht haar echt. En bij Modig, een haflingerruin, die zelfs Rappa op haar nummer zette.
Rappa was tot dusver in iedere kudde van haar leven de baas geweest (zij het geen bijzondere prettige baas)
Dus zelfs in een simpele thuissituatie, kun je zien dat de wetenschappelijke theorie klopt.
Om het allemaal nog ingewikkelder te maken.
Momenteel hebben we hier 4 paarden, waarvan Silja meestal het hoogste in rang is, Billy het laagste.
Maar als Hälga (die meestal op de tweede plaats lijkt te komen) lelijk tegen Billy doet, beschermt Silja hem. Toch is ze zeer goed bevriend met Hälga.
Als we naar buiten gaan en we komen in een spannende situatie, zet Silja een pas opzij en laat ze Hälga voorop lopen, terwijl ze normaal gesproken toch echt zelf graag voorop loopt. Hälga neemt dan zonder aarzeling de leiding.

In alle gevallen van wisseling leverde het vertrek van een paard wat meestal de leiding had, geen probleem op in de kudde. Het ging vanzelf over tot een andere rangorde voor dat moment (die dus ook in bepaalde situatie weer kon veranderen)

Dat is dus de reden waarom je eigenlijk al niet kunt zeggen: ik heb een alfa merrie. Alfa is geen vast gegeven. Het is een duidingsterm voor een momentopname.
Je kunt wel zeggen dat je een paard met een sterk karakter hebt (leiding geven, is zoals hierboven al omschreven, niet voorbehouden aan een bepaald geslacht) wat in veel gevallen de leiding zal nemen.

Dat heeft overigens geen invloed op de mens/dier relatie. Althans niet in de zin van rangorde. Er bestaat namelijk geen rangorde tussen mens en dier omdat er per definitie geen sprake is van soortgenoot of kudde.
Dat een paard met een sterke persoonlijkheid meer kennis en kunde van een paardenmens vergt, is logisch. Maar met een juiste, eerlijke benadering zijn dit vaak de meest stabiele en betrouwbare paarden die je kunt hebben.

Termen als 'de baas willen spelen' e.d. zijn dan ook per definitie fout. Een paard is er niet op uit om de baas te spelen, omdat er geen sprake is van een kudde. Een paard reageert op begeleider/ruiter. Bij onduidelijkheid van die kant, raakt een paard verward of nerveus en dat kan zich uiten in probleemgedrag, wat zo vaak dominantie wordt genoemd (maar er dus niets meer te maken heeft)
In andere gevallen komt probleemgedrag voort uit aangeleerd gedrag, ontstaan uit verkeerde reacties op verkeerde momenten, waardoor het gedrag iets voor het paard opleverde
En beloond gedrag herhaalt zich nu eenmaal. Ofwel... je krijgt wat je beloond. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:27

Ik zal het nog even ondersteunen met een stukje uit paardenwelzijn, nav onderzoek, in sterk eenvoudige vorm weergegeven...(wetenschappelijke onderzoeken gaan verder in op het dynamische proces)
Hier wordt alfa dus gebruikt als duiding in onderzoek, waar het woord dus ook vandaan komt

Dominant gedrag is het naderen van een ander paard met de oren iets naar achteren. Dit is een milde vorm van dominant gedrag. Het kan ook zijn dat het dominante gedrag zich agressief uit in bijten en slaan. [b]Sociale agressie is eigenlijk altijd een teken van onzekerheid over de relatie tussen twee individuen.[/b] Paarden gebruiken een reeks aan bedreigingen voordat ze tot geweld overgaan. De alfa-paarden die hoog in rang staan vertonen het meeste dominant gedrag. Er bestaan cirkelvormige dominantieverhoudingen waarin A dominant is over B, B dominant is over C, maar C dominant over A. Dit komt echter niet zovaak voor. Daarom is het soms wel mogelijk om een algemene hiërarchie voor een kudde paarden op te stellen zoals hierboven is gedaan. Maar dit zal niet altijd zo eenvoudig zijn. Het blijft een dynamisch proces die de rangorde bepaald en er komen cirkelvormige dominantieverhoudingen voor.

Tot slot zijn er binnen dezelfde kudde soms verschillende rangordes; sommige paarden hebben een hoge rang als het gaat om voedsel, andere als het gaat om toegang tot drinken.

*edit* ter toevoeging
Ik bedoel deze filmpjes niet als reclame voor de betr onderzoeker, maar het gaat wel om een bioloog die zijn visie verleent aan langdurig onderzoek-
Als je de moeite neemt om de twee filmpjes te bekijken, wordt duidelijk dat de term dominantie tov mensen over het algemeen nergens op slaat.
http://www.hippotv.tv/video/mijn-paard- ... ard-deel-1

http://www.hippotv.tv/video/mijn-paard- ... ard-deel-2
Laatst bijgewerkt door liljebo op 21-11-11 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:34

Erg boeiende post, lilijebo :)
Ik vind die dynamiek erg interessant, ook bij honden. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe altijd heb gedacht dat het min of meer vast staat, maar wat jij schrijft, klinkt een beetje als een (echte) hondenroedel (wat dan ook meestal een familiegroep is): ieder doet waar hij/zij goed in is. Wat grappig is, is dat honden er soms voor kiezen om dominantie-issues opzij te zetten voor zaken als vriendschap: mijn hond Raphi is een redelijk zelfverzekerde hond, die in groepen vaak de leiding krijgt, en soms ook neemt.
Een heel goede vriend van hem is een Japanse Akita, ook ongecastreerd trouwens, die in principe dezelfde positie in zou nemen. Deze 2 mogen elkaar echter erg graag, en dus hebben ze gekozen voor vriendschap, trekken samen op, en halen ondeugende dingen uit. Ze versterken elkaar ipv de competitie met elkaar aan te gaan. Zou het zo statisch zijn als veel mensen denken, dan hadden deze honden dat nooit gedaan, nu wel. Er is niet echt iets als rangorde tussen beiden. Ze zijn gewoon dol op elkaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:43

Honden hebben net als paarden een vrij complex sociale structuur.
Misschien leuk om in deze te weten dat de laatste onderzoeken aantoonde dat wolvenroedels zelden uit 'losse' individuen bestaan, maar in de meeste gevallen uit families, waarbij de ouders logischerwijs de leiding hebben.
Wij hebben toevallig een hondengezin thuis, dus kunnen heel mooi de interactie bekijken. Pa heeft zonder twijfel te leiding, maar hij zal bv nooit van ma eisen dat ze moet opstaan als hij langs moet (iets wat veel hondentrainers roepen wat je als baas zou moeten doen om je dominantie te bewijzen), zoonlief zoekt vaak confrontatioe met ma, maar heeft haar ook weer nodig als het spannend wordt en geen van hen kan zonder elkaar.
*had trouwens nog iets aan mijn post toegevoegd*

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:56

Ik ga toch al verder met deze discussie Ik doe niet anders ;) dan met jullie te gaan Discussiëren over de alfa merrie,
En als jij je eigen gelijk dan niet kan gaan halen , dan moet je dat niet op mij af gaan reageren,
De disucssie word inderdaad interessant, als je de informatie van internet af gaat halen, :wow:
In plaats dat je nou met eigen informatie aankomt zetten maakt het nog een stuk interessanter . :))
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 21-11-11 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:22

En dat honden gedrag veel over heen komt met paardengedrag, klopt zeker ook niet.
En hoe het karakter is van een paard of hond, heeft te maken met zijn eigenaar,
Waarom vraagt een paard of een hond negatieve aandacht precies omdat hij niks anders gewent is om te krijgen van zijn eigenaar,
Als je paard dus vervelend is in zijn gedrag ,vervelend is het niet maar, het paard word niet goed begrepen door zijn eigenaar,
Dan gaat een paard telkes meer proberen om toch die negatieve aandacht op te gaan zoeken,
Omdat die positieve aandacht er op dat moment niet is,
Als je paard weet dat jij daar niet op gaat reageren ,dan houd je paard daar van zelf mee op,
Mijn alfa merrie is de liefste merrie die je maar kan wensen :+: , hier ging wel een goede opvoeding aan vooraf. ;)
Ik krijg ook altijd complimenten van mensen, dat mijn paarden zo goed opgevoed zijn,
Dan zie je ze echt kijken van huh kan dat wel, als je duidelijke grenzen aan je paard stelt dan heb er een wereldpaard aan, doe je dit niet dan gaat het paard zelf dingen, bedenken en dan gaat inderdaad het paard over jou grenzen heen, en daar blijven ze net zo lang mee door gaan, tot dat jij grenzen weer gaat aangeven. paarden zijn in dat bestreft gewoon een stel kleine kinderen, die structuur en regelmaat en duidelijkheid nodig hebben, :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:38

Het zal wel aan mij liggen, maar zeg je in de eerste regel dat paarden en honden totaal niet te vergelijken zijn, waarna je de rest van de tekst feitelijk het tegenovergestelde zegt?
Overigens zie ik erg veel overeenkomsten in de groepsinteracties van honden en paarden. Natuurlijk zijn er ook een aantal duidelijke verschillen, het zijn tenslotte verschillende diersoorten, maar een goed functionerende groep kun je altijd vaste punten in herkennen, onafhankelijk van welke diersoort (of mensen) het betreft.
Karakter van paard (of hond) is maar beperkt gerelateerd aan de eigenaar. Veel mensen kiezen een karakter dat op één of andere manier bij ze past en sommige mensen hebben een speciaal talent om precies het verkeerde karakter te kiezen. Aan het karakter van een paard (of hond, of kind) kun je wel wat schaven, maar het echt veranderen kun je nooit.
Goede opvoeding doet inderdaad veel, maar dat geldt ook voor paarden die geen benul van alfa's hebben. Mijn jonkie zou door sommige mensen misschien bestempeld worden als dominant, maar feitelijk heeft ze helemaal geen kaas gegeten van heel die rangen en standentoestand. Ze doet een eind heen er daar reageren anderen (mens en paard) op en daar trekt zij haar conclusies uit. De eerste weken bij mij heeft ze wat hele strakke grenzen meegekregen naast een hoop ruimte waar het wel kon en daar is ze bijzonder goed van opgeknapt.
Ik ben het dus helemaal eens met je laatste zin :j

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:02

Waratje schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar zeg je in de eerste regel dat paarden en honden totaal niet te vergelijken zijn, waarna je de rest van de tekst feitelijk het tegenovergestelde zegt?
Overigens zie ik erg veel overeenkomsten in de groepsinteracties van honden en paarden. Natuurlijk zijn er ook een aantal duidelijke verschillen, het zijn tenslotte verschillende diersoorten, maar een goed functionerende groep kun je altijd vaste punten in herkennen, onafhankelijk van welke diersoort (of mensen) het betreft.
Karakter van paard (of hond) is maar beperkt gerelateerd aan de eigenaar. Veel mensen kiezen een karakter dat op één of andere manier bij ze past en sommige mensen hebben een speciaal talent om precies het verkeerde karakter te kiezen. Aan het karakter van een paard (of hond, of kind) kun je wel wat schaven, maar het echt veranderen kun je nooit.
Goede opvoeding doet inderdaad veel, maar dat geldt ook voor paarden die geen benul van alfa's hebben. Mijn jonkie zou door sommige mensen misschien bestempeld worden als dominant, maar feitelijk heeft ze helemaal geen kaas gegeten van heel die rangen en standentoestand. Ze doet een eind heen er daar reageren anderen (mens en paard) op en daar trekt zij haar conclusies uit. De eerste weken bij mij heeft ze wat hele strakke grenzen meegekregen naast een hoop ruimte waar het wel kon en daar is ze bijzonder goed van opgeknapt.
Ik ben het hier helemaal eens met je laatste zin :j

Hier ben ik het helemaal mee eens wat je zegt waratje :D , over mijn eerst regel dat was omdat ik dacht dat een van jullie wel zou gaan zeggen tegen mij, dat het niet klopte,over dat je paarden en honden met elkaar een deel kunt gaan vergelijken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:11

Niet invullen voor mij dan :)

Het kudde/roedelgedrag heeft op een aantal punten overeenstemmingen. BV dat de rangorde veel complexer is dan bv bij kippen. Sommige mensenzeggen dan dat rangorde niet bestaat bij honden of paarden. Ik ben het daar niet mee eens. Imo bestaat het wel degelijk, maar is het zo subtiel en complex dat je niet altijd kunt zeggen: dat is de leider.
Veel mensen denken dat de leider zich een weg naar de top vecht, maar dat is niet des paards en niet des honds. Vechten is niet in het belang van de groep, want creëert onrust. Als je leider wilt zijn moet je calm en assertive zijn om het eens op zijn Cesar Milan's te zeggen. Agressie hoort daar niet bij, vechten ook niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:58

Yamcha schreef:
Erg boeiende post, lilijebo :)
Ik vind die dynamiek erg interessant, ook bij honden. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe altijd heb gedacht dat het min of meer vast staat, maar wat jij schrijft, klinkt een beetje als een (echte) hondenroedel (wat dan ook meestal een familiegroep is): ieder doet waar hij/zij goed in is. Wat grappig is, is dat honden er soms voor kiezen om dominantie-issues opzij te zetten voor zaken als vriendschap: mijn hond Raphi is een redelijk zelfverzekerde hond, die in groepen vaak de leiding krijgt, en soms ook neemt.
Een heel goede vriend van hem is een Japanse Akita, ook ongecastreerd trouwens, die in principe dezelfde positie in zou nemen. Deze 2 mogen elkaar echter erg graag, en dus hebben ze gekozen voor vriendschap, trekken samen op, en halen ondeugende dingen uit. Ze versterken elkaar ipv de competitie met elkaar aan te gaan. Zou het zo statisch zijn als veel mensen denken, dan hadden deze honden dat nooit gedaan, nu wel. Er is niet echt iets als rangorde tussen beiden. Ze zijn gewoon dol op elkaar.

Ze herkennen en erkennen elkaar als gelijken, daardoor gaat het goed.
Een van onze jonkies (de grotere) werd direct bij het in de hengstenkudde gaan door de aanwezige leidertypes begroet, de andere werd door meer van zijn soort (hij is niet zo groot ;-) ) omringt. De grote overigens super vriendelijke beer werd direct apart genomen, onderzocht en bekeken en besnuffeld en bespeeld door de al aanwezige leiders van de kudde. Terwijl hij voor ons mensen niets bijzonders deed om deze behandeling te "verdienen". Hij werd uiteindelijk de dikste maatjes met een andalusische hengst en een friesje.

Een leider is inderdaad calm and assertive en waar nodig als zijn gezag wordt aangetast dan deelt een leider in een kudde ook uit. Maar dat is alleen bij disrespect / gebrek aan respect nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:50

Zou best eens kunnen, fargo. Weet wel dat ze ook nooit de neiging tot knokken hebben gehad, 't was gewoon gelijk goed, echt heel gaaf. Al moet je als ze samen zijn ogen in je rug hebben, Raphi is nét 2 en Kenzo is anderhalf :') en ze zijn de stoutheid zelve......... het is ook niet dat ze elkaar verdragen, toen ze elkaar ontmoetten voor het eerst was het echt: "hallo vriend, wat heb ik je lang niet meer gezien. Zullen we even een blokje om om bij te praten?"

Bijzonder ook van die hengsten. Hengsten kunnen onderling ook heel hechte en diepe vriendschappen koesteren, en echt stuk zijn als ze van elkaar gescheiden worden. Zo jammer dat mensen altijd maar denken dat reuen en hengsten steeds maar willen vechten...... dat is niet zo. Soms denk ik dat Raphi met Kenzo nog closer is dan met zijn vriendinnetje.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:54

Wij hebben 4 ruinen. Whizz (mijn kwpn met trak invloeden) kan echt héél bezorgd zijn als zijn kleine gelderse paardenvriend er niet is of als onze oudste buiten loopt te roepen tijdens het rijden omdat ie zich alleen voelt. Ik vond de hengstenkuddes altijd heel erg mooi, weinig ellende of gemep, veel vriendjes en heel speels allemaal. Nee dan merries onderling ;-)
En als er een in onze loopstal achterblijft en de rest wandelt over het erf dan is de achterblijven noooooit blij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:58

Merries zijn altijd zo kattig naar elkaar of zo (al heb ik een heel vrolijk, speels exemplaar en nooit zuur, wel leuke merrie heb ik). Over het algemeen heb ik sowieso liever de kerels, bij de honden, bij katten, en merries vind ik wel erg leuk, maar een merriegroep niet......
Idd veel vriendjes, maar ook diepe, intense vriendschappen, ze maken zich echt zorgen over elkaar, en ze tolereren wonderlijk veel van elkaar, daar sta ik van te kijken........ waar de merrie al láng had laten merken dat ze er nu klaar mee is, vindt die ruin (of hengst) het nog steeds prima, want dat vriendje is zo lief....... denk wel eens dat dat de reden is dat er een leidende merrie is, dat de heren het wel prima vinden, en gewoon geen zin hebben in dat gekat onderling :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:02

Wij hebben overigens een echte alfamerrie in de kudde en onze oudste ruin, nu toch al zo'n 29 jaar, is jaren onze leider-ruin geweest samen met haar.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:32

Alfamerries zijn helemaal niet moeilijk. Je weet precies wat je er aan hebt.
Duidelijker paarden bestaan er domweg niet.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:38

De alfamerries zijn inderdaad niet moeilijk, als je ze correct op voed wanneer als dat nodig is, dan heb je er een wereldpaard aan, :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:38

Moderatoropmerking:
Na een flinke opruimactie nu een mededeling aan de TS: Graag normaal en open reageren, anders heeft je topic niet veel zin. Je opent een topic om informatie te krijgen en ervaringen te delen, maar door telkens overal tegenin te gaan wordt het topic qua sfeer en vriendelijkheid er niet beter op. Ik heb diverse nutteloze en weerwoord-achtige reacties verwijderd in de hoop nu met een soort van schone lei verder te kunnen gaan met de interessante discussie. Mocht het weer uit de hand lopen, schiet dan niet in verweer maar wees wijs, reageer niet en doe een moderator even een pb. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:42

in het begin verhaal schrijf je dat je je merrie niet onder controle hebt en ze eigenlijk gewoon doet wat ze wilt,erna schrijf je dat ze super lief en goed opgevoed is en je geen problemen hebt.wel tegen strijdig allemaal. wat is ze nu goed opgevoed en luisterd ze,of kun je haar niet de baas en doet ze waar ze zin in heeft.dit zijn nogal 2 hele verschillende dingen.

Mijn Alfa merrie wil altijd haar leiderschap behouden, en ze wil het niet makkelijk gaan af staan aan mij of iemand anders,
Ik moet haar elke dag laten weten dat ik de baas ben, wanneer ik met haar aan het werk ga of in de omgang,
Elke dag duurt het wel even voor dat zij zich daar bij neerlegt. het gaat voornamelijk om het rijden,
Soms denk je ook van hallo je weet toch nu wel dat ik de baas ben en jij niet.
Ik vraag mij dus af legt een alfa merrie zich er ook wel een keer bij neer, dat ik de baas ben. of gaat elke alfa merrie altijd
Kijken tot hoe ver ze kunnen gaan , omdat ze elke dag probeert over mijn grenzen heen te gaan,
Met rijden kan ik haar niet altijd overtuigen , dat als ze erges langs heen moet gaan lopen ,dat ze er dan ook langs heen moet gaan van mij,
Ik word dan zelf ook erg onzeker van haar omdat ik dan denk ,ben je er nou echt bang voor. ze schrikt overal van te wel daar geen aanleiding voor is, ze springt dan op zij en gaat dan aan galopperen , als ik rechts wil wil zij links, als ik dan zeg nee ik zeg niet echt nee natuurlijk dan gaat ze hard onder je uit galopperen , dat je toch die kan op gaat die zij wil,
Er zijn ook genoeg dagen dat ze wel overal gewoon langs heen loopt, en dat ze niet mijn grenzen gaat opzoeken,
Ik snap dat mijn paard er moeite mee heeft om het leiderschap aan mij over te gaan geven ,omdat zij in de kudde ook geen paarden over haar heen laat lopen zij is de baas en blijft de baas denkt zij dan,
Ze heeft trouwens nooit last van haar hengstigheid in de omgang gelukkig maar ,en ze wil de hele dag graag aandacht hebben van mij en ze is voor de rest super lief in de omgang, en ze wil altijd met je gaan knuffelen.
Dus heb jij een alfa merrie en je weet nog al een aatal dingen die goed kunnen gaan werken bij een alfa merrie meld het dan in dit topic.

jazzgps schreef:
En dat honden gedrag veel over heen komt met paardengedrag, klopt zeker ook niet.
Waarom vraagt een paard of een hond negatieve aandacht precies omdat hij niks anders gewent is om te krijgen van zijn eigenaar,
Als je paard dus vervelend is in zijn gedrag ,vervelend is het niet maar, het paard word niet goed begrepen door zijn eigenaar,
Dan gaat een paard telkes meer proberen om toch die negatieve aandacht op te gaan zoeken,
Als je paard weet dat jij daar niet op gaat reageren ,dan houd je paard daar van zelf mee op,
Mijn alfa merrie is de liefste merrie die je maar kan wensen :+: , hier ging wel een goede opvoeding aan vooraf. ;)
Ik krijg ook altijd complimenten van mensen, dat mijn paarden zo goed opgevoed zijn,
Dan zie je ze echt kijken van huh kan dat wel, als je duidelijke grenzen aan je paard stelt dan heb er een wereldpaard aan, doe je dit niet dan gaat het paard zelf dingen, bedenken en dan gaat inderdaad het paard over jou grenzen heen, en daar blijven ze net zo lang mee door gaan, tot dat jij grenzen weer gaat aangeven. paarden zijn in dat bestreft gewoon een stel kleine kinderen, die structuur en regelmaat en duidelijkheid nodig hebben, :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:44

Marise01 schreef:
Nee ik bedoel wanneer een onbekende merrie aan een bestaande kudde wordt toegevoegd waar wel al een rangorde is, maar waarin geen merries aanwezig zijn.

Edit: Als je de leider van een bestaande kudde weghaalt neemt het paard wat onder de leider het hoogst in rang is de leiding over. Maar wanneer je de leider weer terug zet (binnen een normaal tijdsbestek) behoudt de leider zijn positie.

Ik bedoel wanneer je binnen een bestaande kudde, bestaande uit ruinen, een merrie toevoegt. Is die merrie dan automatisch een alfamerrie en waarom?

Nee, een merrie wordt geen alfamerrie omdat het de enige merrie is, maar omdat ze het karakter van een leider heeft en orde op zaken durft te stellen. Een "gewone" merrie zal nooit zelf zomaar conflicten met ruinen en anderen opzoeken, terwijl een alfamerrie als ze dat nodig vindt wel degelijk conflicten aangaat met de merries maar ook met de ruinen in haar groep.

In onze kudde is er nu toevallig wel één merrie over en dat is onze alfamerrie altijd al geweest. Komen er paarden bij, merries of ruinen, dan vertelt zij - evt samen met onze leiderruin - de regels. Of de merrie of ruin juist wel in haar buurt moet blijven of juist uit zicht moet blijven ;-) en dat kan per dag verschillen; ze claimt paarden als vriend of vriendinnetje en op andere dagen moeten ze behoorlijk snel uit de voeten als haar pruik anders staat ;-)
Bij het verlaten van de wei aan het eind van de dag staat zij vooraan bij het lijntje naast onze oude dibbes en leider-ruin; zij mogen als eerste eruit en zijn ook de eersten die bij nieuwelingen de paarden tegemoettreden.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 17:14

Dit gaat over hoe zij onder het zadel is, zij test elke ruiter uit met het rijden, wat ze bij mij doet onder het zadel, dat doet zij ook bij een ander. in het begin gaat ze telkes je grenzen opzoeken en daarna houd ze daar mee op, en dan heb je er een wereldpaard aan :D

Mijn Alfa merrie wil altijd haar leiderschap behouden, en ze wil het niet makkelijk gaan af staan aan mij of iemand anders,
Ik moet haar elke dag laten weten dat ik de baas ben, wanneer ik met haar aan het werk ga of in de omgang,
Elke dag duurt het wel even voor dat zij zich daar bij neerlegt. het gaat voornamelijk om het rijden,
Soms denk je ook van hallo je weet toch nu wel dat ik de baas ben en jij niet.
Ik vraag mij dus af legt een alfa merrie zich er ook wel een keer bij neer, dat ik de baas ben. of gaat elke alfa merrie altijd
Kijken tot hoe ver ze kunnen gaan , omdat ze elke dag probeert over mijn grenzen heen te gaan,
Met rijden kan ik haar niet altijd overtuigen , dat als ze erges langs heen moet gaan lopen ,dat ze er dan ook langs heen moet gaan van mij,
Ik word dan zelf ook erg onzeker van haar omdat ik dan denk ,ben je er nou echt bang voor. ze schrikt overal van te wel daar geen aanleiding voor is, ze springt dan op zij en gaat dan aan galopperen , als ik rechts wil wil zij links, als ik dan zeg nee ik zeg niet echt nee natuurlijk dan gaat ze hard onder je uit galopperen , dat je toch die kan op gaat die zij wil,
Er zijn ook genoeg dagen dat ze wel overal gewoon langs heen loopt, en dat ze niet mijn grenzen gaat opzoeken,
Ik snap dat mijn paard er moeite mee heeft om het leiderschap aan mij over te gaan geven ,omdat zij in de kudde ook geen paarden over haar heen laat lopen zij is de baas en blijft de baas denkt zij dan,
Ze heeft trouwens nooit last van haar hengstigheid in de omgang gelukkig maar ,en ze wil de hele dag graag aandacht hebben van mij en ze is voor de rest super lief in de omgang, en ze wil altijd met je gaan knuffelen.
Dus heb jij een alfa merrie en je weet nog al een aatal dingen die goed kunnen gaan werken bij een alfa merrie meld het dan in dit topic.

En dit gaat over haar hoe ze in de omgang is. zij kiest zelf de mensen uit :D waar zij wat mee te maken wilt hebben,
En ze laat ook duidelijk aan je merken als ze jou niet mag, :=

Mijn alfa merrie is de liefste merrie die je maar kan wensen , hier ging wel een goede opvoeding aan vooraf.
Dan zie je ze echt kijken van huh kan dat wel, als je duidelijke grenzen aan je paard stelt dan heb er een wereldpaard aan, doe je dit niet dan gaat het paard zelf dingen, bedenken en dan gaat inderdaad het paard over jou grenzen heen, en daar blijven ze net zo lang mee door gaan, tot dat jij grenzen weer gaat aangeven. paarden zijn in dat bestreft gewoon een stel kleine kinderen, die structuur en regelmaat en duidelijkheid nodig hebben,

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:02

Jazzgps, hoe oud is je paard? Dat dwarse klinkt ook een beetje als puberen. Vaak is het een fase waar je paard doorheen moet. Als ze eenmaal door heeft dat jij de dienst uitmaakt dan is het meestal wel klaar.
Ik bedoel zij kan wel vanalles willen maar feit blijft dat jij boven haar moet staan in de rangorde. Als je onder haar staat dan neemt ze een loopje met je.
Ik merk dat aan mijn eigen paard, ze is pas 4,5 en begint nu een beetje haar krachten te ontdekken en ook een beetje mijn grenzen op te zoeken. Maar ze moet echt respect hebben voor mij als ik ernaast loop maar ook als ik erop zit want ik kan het niet hebben dat ze haar eigen zin doet, daar is ze veel te sterk voor. Ze is geen Alpha trouwens met andere paarden, meer een allemansvriend. Ze is zo vriendelijk, ze kan echt met elk paard goed opschieten, zelfs de "zure".

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:01

Tjee Jazzgps, ben ik ff blij dat ik hengsten heb.. Stuk minder gecompliceerd als jouw alfa merrie!