Eigen paard goed te combineren met fulltime baan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:50

bedtijd is niet perse leeftijdsgerelateerd, ligt er ook aan hoe druk je het hebt en hoe laat je naar/van werk moet/terugkomt, daarnaast natuurlijk ook of je ochtend/avondmens bent en hoeveel slaap je nodig hebt.
Ben zelf een huismus, zit graag thuis met mijn man als ik niet bij paard ben, visite doe ik dan wel in het weekend want dan heb ik meer tijd.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:54

Ik heb altijd 40 gewerkt , met een eigen paard, eigen huis , samenwonend.

Het is te doen , wel had ik gelukkig een bijrijder voor 2 dagen in de week.
Ik merkte wel dat mijn vriend wel heel veel pikte dat ik eigenljik ieder vrij uurtje bij mijn paard was.
Dit is een tijdje goed gedaan totdat ik mijn vriend en ik merkte dat we toch wel "vervreemd" raakte van elkaar.
Hij maakte lange werkdagen , ik ook . Ik was in de avond uren op stal hij thuis. Als ik thuis kwam was het douchen en lekker naar bed. Om vervolgens de volgende dag het zelfde programma te hebben.
Die 2 dagen die ik in de week vrij had van mijn paard besteedde ik dan ook aan mijn vriend en social life.
Maar na ruim 2 jaar merkte ik dat het gewoon te veel was.
Na een goed gesprek met mijn vriend waarin ik vertelde dat ik happy was maar toch iets miste en ook moe werd van altijd maar onderweg en bezig zijn , hebben we besloten dat ik een andere baan zou gaan zoeken en partime zou gaan werken.
Nu werk ik nog 3 dagen per week , heb een bijrijdster voor 2 dagen in de week die komt op 2 van de 3 dagen dat ik werk. en ben ik op mijn vrije dagen meestal overdag bij mijn paard. En ik moet zeggen , dat had ik veel eerder moeten doen !
Ik heb nu rust , geniet van me huis en me vriend en ben nog steeds even vaak bij mijn paard !

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:59

Suzanne F. schreef:
Daarom neem ik expres geen huisdieren, blijft je huis gewoon veel schoner. Veel minder tijd kwijt aan huishouden.

dieren neem je omdat je ervan houd, dan neem je die haren en dat extra werk op de koop toe

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:02

vonneke schreef:
zap schreef:
1 tot 2 maal per dag stofzuigen. Fanatiek, dat red ik niet hoor :P

Als ik niet het eerste uur les moet geven voor het werk en dan als ik thuiskom. In het weekend sowieso 2x

tussendoor ben je er toch niet wat valt er dan nog te zuigen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:15

Miepie77 schreef:
dieren neem je omdat je ervan houd, dan neem je die haren en dat extra werk op de koop toe

Ik ben stapel op dieren. :j
Maar ik begin er expres niet aan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:19

Citaat:
En ach, zolang je s'avonds tegen elkaar kan kruipen, moet het toch geen probleem zijn.

Ik zou daar dus niet tegen kunnen, ik heb echt veel quality time nodig samen..

tita

Re: Eigen paard goed te combineren met fulltime baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:27

:D wil nog even op schijt en pies terug komen aangezien iemand hier zei dat 3x per dag de bak verschonen teveel was.

Gister 20.00h vond ik 5x plas en 1x schijt (klein) om 23.00h had ik geen zin meer
Vanmorgen 06.00 vond ik 6x plas en 3x schijt
Vanmorgen 6.30 vond ik 1x schijt (mega) en 1x plas.
Dat is dus binnnen 12 uur 12x plas en 5x schijt.

Tja als ik dat allemaal moet laten liggen om aan 1x per dag te komen wordt het gekkenhuis want vanmiddag laat (ga eerst naar de paarden) vind ik er weer stuk of 5x plas en 2 schijt denk ik.

Verder las ik iemand die 3x per week naar zijn paard gaat...kijk dat zou ik niet willen daar heb ik geen paard voor denk ik dan ondanks dat ie toppie verzorgd wordt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 07:46

Kan het onderwerp kattenstront nu misschien afgesloten worden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:38

Miepie77 schreef:
[naam] schreef:
Als ik niet het eerste uur les moet geven voor het werk en dan als ik thuiskom. In het weekend sowieso 2x

Maar de poezen zijn er wel. Al maken ze eigenlijk niets vies. Ze verliezen toch wat haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:40

MissJ schreef:
Kan het onderwerp kattenstront nu misschien afgesloten worden? :)

Of op een fatsoenlijke manier over gesproken worden? :)

Maar inderdaad weinig relevabt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:52

Citaat:

Maar de poezen zijn er wel. Al maken ze eigenlijk niets vies. Ze verliezen toch wat haar

*haar
*kattenkorrels
* krabsels van krabpaal
* nageltjes
* brokjes hengelen uit de bak en door huis verspreiden

Kan nog wel even doorgaan hoor wat die beesten nog meer kunnen doen.

In feite moet je eigenlijk meerder keren per week stofzuigen met een HEPA-filter voor bepaalde schimmels en infecties die je als mens zijnde mee naar binnen kan nemen zonder er zelf last van te hebben. zoals ringworm, niesziekte enz.
Heb daar niet altijd zin in als ik pas om 21.30h op de bank kan liggen na het werk-paard-eten-opruimen.

TS het onderwerp is ter sprake gekomen ik weet niet wat jij precies wilt maar de meeste mensen zijn volwassen en hebben een huis...dus moet het te redden zijn terwijl er iets anders aan de hand is

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:53

Ik werk 39,5 uur en woon samen. Daarnaast doe ik voor onze paardenvereniging ook nog het wedstrijdsecretariaat, waar behoorlijk wat uurtjes in gaan zitten.

Maar ik ben graag een bezige bij, het is hier en daar goed plannen, maar ik heb zelfs nog tijd over :j

Wel heb ik het geluk dat mijn paard bij mijn ouders staat en mijn vader door de weeks de stal bijhoudt en mijn paard binnen en buiten zet. De overige taken zijn wel voor mijn rekening.

Als je het dus aan mij vraagt is dit prima te combineren. Je moet alleen geen type zijn wat graag iedere dag voor de tv zit, want dat schiet er soms wel eens bij in...

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:59

Ik werk 40+ uur (de + is het overwerk, niet standaard, maar geregeld een avond doorwerken of in het weekend nog iets doen). En per dag bijna 2 uur woon-werkverkeer. Wel in de trein grotendeels, dat zie ik dan maar als ontspanning, lekker krantje/boek lezen. Vriend werkt stuk meer, 60+ uur, ook veel in buitenland voor z'n werk en hij sport ook nog fanatiek. We zien elkaar voldoende, zorgen ervoor dat we regelmatig tijd nemen met elkaar, bijv. uit eten, lang stuk wandelen. Huishouden doet de schoonmaker wekelijks 3 uur, de overblijfselen doe ik tussendoor.

Tot een paar maanden terug combineerde ik bovenstaande met een paard (eentje maar), op pensionstal ca. 15 min. van huis. Doe-het-zelf stal, de dagen dat ik er was kostte dat me altijd wel een uur of 3. En ik het weekend lekker klungelen, kon er met gemak de hele dag blijven hangen. Bijrijder voor 1, soms 2 dgn. in de week.

Het voelde altijd wel als drukke weken, goed plannen om fam. en vrienden etc. nog te zien. Vaak lastig met vakantie of weekendje weg (i.v.m. de doe-het-zelf stal). Ook wel opletten met de kosten, al hebben we beiden een goede baan w.b. inkomen. Ieder betaalt overigens z'n eigen hobbys, kosten in en rond het huis naar rato van inkomen. (Lees: hij houdt meer over dan ik! ;-) )

Nu mijn paard met pensioen is, was ik benieuwd hoe ik het zou vinden. Mss. wel heerlijk, meer tijd thuis, meer ruimte om gewoon wat aan te klungelen, een keer een avond op de bank... Maar nog geen tien weken later kan ik al wel zeggen dat ik het NIETS vind! Ik mis het buiten zijn, het bezig zijn in en rond de stal, vooral ook het rijden, al het gedoe en gezelligheid op stal. Ik ga nu 3, 4 x per week naar een sportschool, is te doen, maar mn hobby is het niet. En er zijn nu avonden dat ik thuis zit te duimendraaien, echt! Vrienden houden er geen rekening mee dat ik 's avonds iets kan doen (had immers altijd 'paard-verplichtingen') en wonen ook merendeels eind weg.

Dus nu vergevorderd met een aanschaf van een nieuw paard... :-)

Maar een druk leven is het wel. Ook met 1 paard.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:08

tita schreef:
TS het onderwerp is ter sprake gekomen ik weet niet wat jij precies wilt maar de meeste mensen zijn volwassen en hebben een huis...dus moet het te redden zijn terwijl er iets anders aan de hand is

Ik wil graag weten hoe mensen de tijdsinvestering van een paard combineren met een fulltime baan, een relatie, huishouden en sociaal leven. De ins & outs over hoe vaak een kat schijt en hoe vaak de bak verschoond moet worden, lijkt mij daarvoor weinig relevant. Dus nogmaals het verzoek om ontopic te blijven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:13

nou ja relevant als je goed mijn posten had gelezen kun je precies uit af leiden wat er allemaal te kort komt.

Verder ligt het helemaal aan jezelf ik kan hier van alles beschrijven hoe ik het doe maar daar heb jij toch niks aan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:20

het is goed te doen als je dat zelf wilt, ik keek geen tv meer door de weeks, maar daar mis je ook niets aan en visite was grotendeels in het weekend, maar dat zie je ook bij mensen die nergens heen gaan door de weeks, als het je toch wat tegenvalt qua tijd, kan je altijd voor 2 of 3 dagen een bijrijder nemen dan heb je je handen wat meer vrij

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:27

Sommige mensen doen een fulltime baan, kids/gezin, honden en paarden in een handomdraai. Toch als stalhoudster kan ik uit ervaring zeggen dat de meeste dat slechts met moeite gecombineerd krijgen, als je tenminste uitgaat van qualitiy time voor alle facetten dus ook het paard.

Er zijn zoveel mogelijkheden te over om dit wel inpasbaar te maken. Ga een paard leasen bijvoorbeeld. Of combineer de verzorging en training van een paard met iemand anders. Dat komt veelal het beste uit de verf en blijft dan leuk. We overdoseren al zoveel en de momenten van 'dingen niet moeten, worden steeds schaarser. Combineer een paard met ontspanning en maak het jezelf (en het dier) gemakkelijk en leuk.

Ik heb zelf op basis van dit concept mijn stalformule draaiend. Gemiddeld 2 leasers per paard (heb er 4 staan). Rooster maken en samen zorgen voor vooral 'lusten' en weinig 'lasten'. Als je eens niet kunt, staat het paard niet te verpieteren want er is altijd aandacht en zorg met elkaar in te regelen. En het verschil is merkbaar, de dieren blijven happy en gezond. Ook blijft iedereen zo flexibel naar werk, studie, gezin en bijvoorbeeld allerlei sociale verplichtingen.

Kan het velen aanbevelen :).
Succes met je besluit.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:35

Ik heb samen met mijn ouders een bedrijf waar ik 32 uur per week aanwezig ben. 2 jonge kinderen, een relatie en 2 grote honden. Druk genoeg zou je denken.....
Toch heb ik 1,5 jaar geleden een paard gekocht. Wel samen met een vriendin en gestald in een wei met schuilstal met veel paardenvriendjes. Ja, het kost heel veel tijd! Gelukkig heb ik wel een paard die wel een paar maanden stil kan staan als dat moet. Ik kan er zo weer op. Ze loopt de hele dag in de wei en komt niets tekort. Kinderen gaan meestal mee. Waar kun je nou mooier spelen als op de boerderij?

Mijn vriend is er niet altijd blij mee, maar hij ziet dat ik hier echt gelukkig van word! Ik was natuurlijk heel gelukkig met mijn gezinnetje, maar dit is voor mij de kers op de taart. Misschien word ik over een paar jaar ziek en denk ik......had ik maar.....Ik wil gewoon genieten van het leven en daar hoort een paard bij.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:38

Nu ik een paard heb weet ik niet meer wat ik vroeger met mijn tijd deed, waarschijnlijk heel veel niet nuttige dingen zoals hele zondagen brak in bed, marathon tv-series kijken met vriendinnen etc. Zou nu niet anders meer willen :D. De combinatie van relatie, huishouden, paard, fulltime baan, sociaal leven is prima te combineren. Ik heb zelfs nog voldoende tijd over gewoon helemaal voor mezelf om te internetten, te badderen, een boek te lezen (= ook belangrijk). Die tijd is dan extra fijn en je kunt er dan extra van genieten, van jezelf vervelen is geen sprake meer in ieder geval :D.

Overigens zou ik niet weten hoe ik dit allemaal zou combineren met kinderen erbij, dus petje af voor mensen die ook nog eens een gezin draaiende houden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:06

Je moet vooral bij jezelf nagaan wat je ervoor wilt opgeven.

Je moet een strakke planning naleven, niet even bankhangen, niet even bij een vriend blijven hangen niet even op je werk kunnen doorgaan. Ook qua financiën moet je meer nadenken over je uitgavenpatroon en zul je andere dingen erom moeten laten.

Dat is bij mij de reden dat een eigen paard niet haalbaar is. Zou wel willen leasen/bijrijden, zodat ik bv 2 dagen in de week lekker kan genieten en de andere dagen een ander het paardje doet

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:34

Ik combineer ook een fulltime baan met een huishouden, een paard en een sociaal leven.

Toen wij van de boerderij (daar had ik er 3 staan maar dat is toch anders) naar een woonhuis gingen hebben we samen bewust de keuze gemaakt om er 1 te houden.

Ik had haar eerst in een gehuurde weide staan maar vond dit verre van ideaal. 2x per dag op de fiets er langs voor en na het werk. En in de winter maanden ook nog eens voor het slapen gaan.
In het weekend uitmesten omdat het 's avonds donker is in de winter enz. Dit ging ten koste van mezelf, het rijden en mijn relatie dus de keuze voor een pensionstal is toen gemaakt.

Hier moet je wel goed achter staan, de kosten zijn alleen al aan stalling 200 euro per maand, dan moet je nog ontwormen/enten/hoefsmid/lessen enz er bij betalen. Om geen problemen in je relatie te krijgen over geld is dit wel een issue om van te voren te bespreken. Ik betaal het wel zelf maar dat betekend wel dat er minder om te sparen voor ons samen over blijft van mijn kant uit.

Huishouden doen wij samen. Ik maak het huis goed schoon elk weekend samen met mijn lief en door de week haal ik als het nodig is ff vlug de stofzuiger er door en de lap door de toilet. Aangezien wij weinig thuis zijn en geen huisdieren hebben is dit prima te doen.

Relatie is natuurlijk iets waar je ook tijd voor vrij moet maken. Dat is voor mij meer dan alleen het weekend, het eten en het slapen. Ik zorg op de 2 avonden door de week dat we beide niets hebben dat ik om 20.00 terug ben van stal. Op die manier hebben we dan nog tijd om samen dingen te doen, weg te gaan of wat dan ook.
De andere avonden zijn we beide pas laat terug (22.00) en zorgen we dat we dan nog even bijpraten onder het genot van een drankje op de bank.
Natuurlijk maken we ook in het weekend tijd voor elkaar maar ik woon niet samen voor een eet/slaap/weekendrelatie.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:01

Als ik een pensionstal kan vinden voor 200 per maand, ga ik op de knieën. Het is al zeer moeilijk om iets te vinden onder de 250 euro. Ik wil graag een stal met binnenbak, zodat ik de hele winter ook gewoon door kan blijven rijden. Daar betaal je voor.

En dan komen inderdaad alle bijkomende kosten nog.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:19

Zie dat je in prov Groningen woont? Dan krijg je zeker wel wat onder tussen de 150/230 met binnenbak en luxe ;)

Ik moet mijn paard combineren met 2 dagen weg voor school + 36 uur stage/ werk. Dus kom over de 40urige werkweek heen :o Gelukkig doen ik alles samen met vriendin dus kan met gerust hart 2 dagen per week weg zijn en als ik het heel druk heb mag ik niet komen :D Voor de rest is het meestal laat eten en door de week weinig sociaal leven buiten om de mensen van stal. In het weekend plan ik dus sociale activeiten maar ik heb geen vriend en zou ook eerlijk gezegd behalve de nacht niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen :')
Ben dan ook blij als ik klaar met school en weer fulltime kan werken heb ik meer tijd over :j

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:25

ik heb een full time baan... En 2 paarden (dan wel 1 veulen) maar heb nooit problemen... Pioriteiten stellen ;)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:23

Ik werk 32 (+)uur, 2 kinderen huishouden en een bejaarde vader. Na verschillende leasepaarden ben ik nu echt toe aan een eigen paard.
Ik weet en wist al langer, een paard hoort in mijn leven, het maakt mijn leven compleet. Juist door mijn drukke leven.
Wel vind ik het doodeng. Je moet wel een beetje geluk hebben, veel beslissingen maken.
Ben me druk aan het orienteren op de mogelijkheden en consequenties, het thuis goed bespreken etc..