Verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:57

ponyparadijs schreef:
Overigens als er verlies wordt gereden gaan wij wel altijd bij de jury vragen of het ook echt verlies moet blijven. Of dat ze de hand over het hart kunnen strijken. En toch net geen verlies kunnen geven.

Als ik jury bij jullie was, zou dit me heel erg irriteren! Ik hoef toch geen verantwoording over mijn punten af te leggen bij het secretariaat? Als ik het niet zeker had geweten, dan had ik het bij het optellen in de auto wel aangepast.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:59

Ik heb werkelijk nog nooit een jury gezien die een halfuur na de prijsuitreiking bleef zitten.

Ooit eens een wedstrijd gereden waarbij de jury het hele onderdeel verzorging was vergeten, niet 1x nee bij de hele klasse L1-L2.
Stel je voor dat je dan verlies hebt maar door dat extra cijfer geen verlies, pfieeuuww haha.

ponyparadijs

Re: Verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:01

Ik maak ze ook niet veel mee hoor die blijven zitten. Maar met de nieuwe manier van indienen zal het wel moeten nietwaar!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:01

Kleinvosje dat doe ik dus ook de volgende keer,

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:02

Joyce, ze hoeven niet tot een half uur na de prijsuiteiking te blijven zitten, maar tot een half uur na het einde van de rubriek. Op grote concoursen met veel ringen is er vaak aan het einde van een dagdeel pas een prijsuitreiking, 1,5 uur nadat de rubriek is afgelopen bijvoorbeeld. Zo lang hoeft een jury echt niet te blijven zitten...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:02

Anoeska schreef:
ponyparadijs schreef:
Overigens als er verlies wordt gereden gaan wij wel altijd bij de jury vragen of het ook echt verlies moet blijven. Of dat ze de hand over het hart kunnen strijken. En toch net geen verlies kunnen geven.

Als ik jury bij jullie was, zou dit me heel erg irriteren! Ik hoef toch geen verantwoording over mijn punten af te leggen bij het secretariaat? Als ik het niet zeker had geweten, dan had ik het bij het optellen in de auto wel aangepast.

en als ruiter vind ik dit ook niet kunnen. Verlies = verlies, met springen of sgw wordt de uitslag toch ook niet veranderd omdat het zo sneu is? Ik gleed een keertje uit in de modder in een cross, had dus wel twee (!) verliespunten te pakken. Zo zijn de regels en dan moet je niet zeuren.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:05

Ik dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat een jury een halfuur nà prijsuitreiking moet blijven voor evt. vragen die gesteld kunnen worden.

Ik ben namelijk meestal mijn paard aan het afzadelen als de rubriek afgelopen is, loop de jury altijd mis.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:06

Nee, dat klopt echt niet, zie bovenstaande voorbeeld. Het wordt vaak door elkaar gehaald...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:08

Hebben jullie al wat over de nieuwe situatie gehoord kleinvosje?
Want wat ik nu begrijp is dat combinaties nog tot een half uur na de prijsuitreiking bezwaar kunnen maken en dat de jury's dat dan moeten goedkeuren en er dus nog moeten zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:13

Tegen de beoordeling van de jury kan geen bezwaar gemaakt worden. Oftewel, als jij vindt dat je te lage cijfers hebt gekregen, kan je daar niet mee aan komen bij de jury. Het gaat erom dat eventuele telfouten op de protocol wel gewijzigd kunnen worden, oftewel, er staat 188 maar je hebt 189. Dat kun je aan laten passen. In de praktijk gebeurt het echter zelden dat dit soort telfouten onopgemerkt blijven.

Hoe e.e.a. hiermee in zijn werk zal gaan is voor ons juryleden net zo onduidelijk als voor de ruiters, wij worden niet meer geinformeerd als jullie.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:00

kleinvosje schreef:
Joyce, ze hoeven niet tot een half uur na de prijsuiteiking te blijven zitten, maar tot een half uur na het einde van de rubriek. Op grote concoursen met veel ringen is er vaak aan het einde van een dagdeel pas een prijsuitreiking, 1,5 uur nadat de rubriek is afgelopen bijvoorbeeld. Zo lang hoeft een jury echt niet te blijven zitten...

Algemeen wedstrijdreglement art 11 lid 10 schreef:
10. De taak van de jury begint een half uur voor de start van de eerste rubriek die moet
worden beoordeeld, tot en met een half uur na bekendmaking van de uitslag van de
laatste door de desbetreffende jury beoordeelde rubriek.

Dat hoeft inderdaad niet tot na de prijsuitreiking te zijn, maar je moet officieel wel wachten tot een half uur de uitslag bekend is gemaakt, dat kan ook gewoon doordat het ergens hangt of op een beeldscherm staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:32

Ik blijf eigenlijk altijd wel wachten, tenzij de prijsuitreiking een aantal uren later is. Dan ga ik toch echt naar huis.

Ik vind als het paard niet rad is, de ruiter een seintje moet krijgen. Meestal laat ik ze eerst even draven aan een lange teugel linksom en rechtsom, als ik het paard dan niet rad vind stuur ik hem weg. Uitsluiting wegens kreupelheid.
Als het paard aan de lange teugel rad is geef ik meestal de ruiter de keuze, of doorrijden met de kans op lage punten wegens tactproblemen of zelf afgroeten. Meestal willen ze toch rijden en zijn ze teugelkreupel op bepaalde onderdelen. Het is ook meestal een rijtechnisch probleem. Heel af en toe stuur ik er eentje uit wegens kreupelheid. Mensen hebben het vaak niet eens door, echt heel erg. Dat zijn wel vaak de lagere klassen hoor, in het Z kom je dat niet veel meer tegen.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:28

verlies = verlies ik vind dat de jury daar niks aan mag passen.
de vriend van een vriendin van mij had 2 of 3 weken geleden een Z1 combinatie in de ring gehad die echt met elk onderdeel tegen de hand was en geen lengte buiging. uiteingelijk kwam die op 141!! uit, maar dat was ook echt verdiend.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:47

Wat die zielige?? verliespunten betreft: kom als wedstrijdsecretariaat aub niet zeuren of ik dat aan wil passen. Ik heb ze(helaas) niet zomaar gegeven.
Bovendien, wat is zielig?? En als je zoiets doet, moet je wel de hele startlijst een punt erbij geven, anders is het voor de andere combinaties ook niet eerlijk.
Kortom, er wordt i.m.o teveel gemiept over een verliespunt, en is wel heel typerend voor de dressuur. Bij het springen wordt een springfout echt niet weggepoetst omdat Jantje zo leuk ventje is, schattige pony heeft of god mag weten wat voor argument.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:46

Jasmijn1989 schreef:
Hallo allemaal,

Ik zat afgelopen weekend op het secretariaat bij onze wedstrijd. In de Klasse L1 L2 had een jurylid gejureerd die nogal weinig punten aan de ruiters had gegeven. Naar zijn eigen zeggen werd er gewoon bar slecht gereden.
De jury is gebleven tot ong 10 min na de prijsuitreiking en daarna vertrokken.
Een van de ruiters had een verliespunt in 1 van haar proeven, maar kwam haar coupons pas na de prijsuitreiking ophalen en had de jury dus niet gesproken. De ruiter was 'not amused' over haar verliespunt en ons werd gevraagd om de coupon te verscheuren, waar wij geen gehoor aan hebben gegeven.

Hoe gaan jullie om met dit soort zaken?

Ik hoef er niet mee om te gaan. Ik merk, namelijk dat secretariaten dit gewoon zelf doen. Nou geef ik zelden een verliespunt. Maar heel vaak zie ik dan de betreffende combinatie gewoon opeens niet meer bij de uitslagen staan. Ook combinaties die uitgesloten werden omdat ze bijv. 3x verkeerd rijden ontbreken vaak bij de uitslagen. Net zoals ex aequo's die opeens in de uitslagen geen ex aequo's meer zijn.
Dit is volgend jaar hopelijk niet meer aan de hand, want dan moet de jury de totaallijst aftekenen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:31

Ook als FNRS jury maak ik bovenstaande situaties nog wel eens mee. Of ik van 209 niet toch 210 wil maken. Nou, nee. Dan had ik dat wel gedaan voordat ik het protocol naar het secretariaat gaf.

En kleine kinderen halen ook niet altijd hun promotiepunt. Sinds kort schrijf ik dan wel altijd even een klein regeltje onderaan het protocol met een tip. Bijvoorbeeld vandaag een meisje dat van veel vijven en zessen een zes of zeven kan maken als ze op het goede been gaat lichtrijden. Of figuren netter afwerken.
Maar ook een meisje een dik compliment gegeven dat bij een stakende pony correcte hulpen bleef geven, niet boos werd ondanks dat het beestje ijskoud haar hulpen negeerde. Opgeschreven dat ze een 5 kreeg omdat het gevraagde niet voldoende getoond werd, maar met een compliment voor haar houding naar het paard toe.

Ook ik krijg lang niet altijd mail met starttijden etc. Zie ook regelmatig aan de startlijst op internet hoe laat ik ergens verwacht wordt. Zo lang ik niet gebeld ben of geen mail gehad heb, hou ik de site van het bedrijf in de gaten. Maakt mij niet zo veel meer uit eigenlijk, hoewel ik wel graag een paar dagen van te voren weet van hoe laat tot hoe laat ongeveer. Maar op welke wijze ik dat te weten kom maakt me niet uit.
Ook vind ik het fijn om te weten welke proeven ik moet jureren, zodat ik me toch elke keer opnieuw goed kan voorbereiden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:51

Ilja000 schreef:
Ook ik krijg lang niet altijd mail met starttijden etc. Zie ook regelmatig aan de startlijst op internet hoe laat ik ergens verwacht wordt. Zo lang ik niet gebeld ben of geen mail gehad heb, hou ik de site van het bedrijf in de gaten. Maakt mij niet zo veel meer uit eigenlijk, hoewel ik wel graag een paar dagen van te voren weet van hoe laat tot hoe laat ongeveer. Maar op welke wijze ik dat te weten kom maakt me niet uit.
Ook vind ik het fijn om te weten welke proeven ik moet jureren, zodat ik me toch elke keer opnieuw goed kan voorbereiden.

Jij bent netjes +:)+ . Als ik niet even gewoon gebeld wordt voor de wedstrijd, dan kom ik niet. Ga niet zelf als een spoorzoeker achter m'n tijden aan. Ben daar gek. Als je als secretariaat het niet op kan brengen om even te bellen, dan heb je me als jury blijkbaar ook niet echt nodig.

Oops... daar ging dit topic niet over, sorry :o

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:56

Nee, merkte het later ook... had ook een ander topic gelezen dat over starttijden en jury's ging. Oeps!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:05

Ik vind ook dat je gewoon verliespunten mag geven aan kleine kinderen! Zo komen ze er achter dat ze er nog niet helemaal klaar voor zijn, het is toch alleen maar fijn om je commentaar te krijgen om dat te kunnen verbeteren? Als je toch wel altijd 7ens haalt of je nou goed of slecht rijdt omdat je er zo schattig uitziet weet je op een gegeven moment ook niet meer wat nou precies goed is of niet.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:24

Coupons verscheuren omdat er een verliespunt gereden is, vind ik niet kunnen. Als het goed is heeft de jury goed naar de proef gekeken en deze met de beste bedoeling beoordeeld. Wel vind ik dat zeker bij zulke lage punten er voldoende (opbouwend) commentaar op de coupon moet staan.

Verliespunten bij kleine kinderen vind ik een lastige. Bij kleine kinderen is plezier in de sport toch ook heel belangrijk en met 160 punten is het denk ik ook wel duidelijk dat het nog niet goed genoeg is.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:13

Esplendido schreef:
Coupons verscheuren omdat er een verliespunt gereden is, vind ik niet kunnen. Als het goed is heeft de jury goed naar de proef gekeken en deze met de beste bedoeling beoordeeld. Wel vind ik dat zeker bij zulke lage punten er voldoende (opbouwend) commentaar op de coupon moet staan.

Verliespunten bij kleine kinderen vind ik een lastige. Bij kleine kinderen is plezier in de sport toch ook heel belangrijk en met 160 punten is het denk ik ook wel duidelijk dat het nog niet goed genoeg is.

Goed gezegd, kleine kinderen is natuurlijk een breed begrip. Bij de AB pony's zou ik alleen verliespunten terecht vinden bij oneerlijk rijden tov de pony (overmatig slaan en trekken enz) en bij kinderen vanaf L2/M1 zijn ze het klein en voor de lol er wel een beetje af en mogen ze imo wel gewoon verliespunten rijden bij slechte proeven.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:14

Met kleine kinderen bedoel ik ook echt klein. Inderdaad kinderen die nog op een AB pony rijden op B/L1 niveau. Als deze kinderen laten zien dat ze hun best doen om de proef zo goed mogelijk te rijden en netjes zijn naar de pony toe, vind ik niet dat er verliespunten gegeven moeten worden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:00

Scum schreef:
Jasmijn1989 schreef:
Hallo allemaal,

Ik zat afgelopen weekend op het secretariaat bij onze wedstrijd. In de Klasse L1 L2 had een jurylid gejureerd die nogal weinig punten aan de ruiters had gegeven. Naar zijn eigen zeggen werd er gewoon bar slecht gereden.
De jury is gebleven tot ong 10 min na de prijsuitreiking en daarna vertrokken.
Een van de ruiters had een verliespunt in 1 van haar proeven, maar kwam haar coupons pas na de prijsuitreiking ophalen en had de jury dus niet gesproken. De ruiter was 'not amused' over haar verliespunt en ons werd gevraagd om de coupon te verscheuren, waar wij geen gehoor aan hebben gegeven.

Hoe gaan jullie om met dit soort zaken?

Ik hoef er niet mee om te gaan. Ik merk, namelijk dat secretariaten dit gewoon zelf doen. Nou geef ik zelden een verliespunt. Maar heel vaak zie ik dan de betreffende combinatie gewoon opeens niet meer bij de uitslagen staan. Ook combinaties die uitgesloten werden omdat ze bijv. 3x verkeerd rijden ontbreken vaak bij de uitslagen. Net zoals ex aequo's die opeens in de uitslagen geen ex aequo's meer zijn.
Dit is volgend jaar hopelijk niet meer aan de hand, want dan moet de jury de totaallijst aftekenen.

Hier verdwijnt er echt niemand uit de uitslagen.
Maar wat is het voordeel voor het sec, om de ex aequo`s eruit te halen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:06

Geen dubbele prijzen!!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:10

Dat probleem hebben wij met geldprijzen dus gelukkig niet.
Alleen als ik te voorbarig ben geweest met enveloppen schrijven/vullen/dichtplakken, kan ik er weer een paar overnieuw doen, maar dat ik ook een kleine moeite.