Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:37

Nee, dat bedoel ik juist. Ik denk dat dat juist een mooie oplossing zou zijn ipv een klasse lager voor punten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:38

Ok, ik snapte em al even niet...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:22

Fitzroy schreef:
Nooit van jonge en/of spooky paarden gehoord, Melanie ;) Die bepaalde dingen heel eng vinden? Dan zou je dus wel HC je eerste proef kunnen starten om je paard aan de 'enge' dingen te laten wennen en daarna voor het echt. Ik weet wel dat je ook af kunt groeten maar als paarden ergens langer dan 40 seconden aan het klooien zijn mag je niet verder rijden en dat kan met een HC start wel. Eigenlijk pleit ik niet eens zo zeer voor een klasse lager voor punten alswel voor een 1e proef HC en een tweede voor punten.

Er bestaan degelijke oefen wedstrijden ;) als je paard nog steeds overal van schrikt zou ik toch eerst even dooroefenen. Of afgroeten zodat je wel de 2e kan rijden.

Maar ik ben er wel mee eens dat fijn zou zijn als 1e proef HC zou kunnen, niet klasse lager. :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:24

Lynn_x schreef:
Nee, maar het gaat erom dat je best een verliespunt kan rijden zonder gekke dingen te doen.

Tsja, maar echt goed zal het niet geweest zijn, ruim onvoldoende dus.

Citaat:
En het gaat er gewoon om, waarom mogen springers wel in 2 klasses voor punten uitkomen? Er is toch gewoon HC? Als het dan niet gaat, start dan gewoon hc.

Tsja, ik start zelf niet flexibel, maar sommige ruiters hebben erg veel paarden en het is ook vertrouwenskwestie.
Voor mij maakt het niet uit of ik mn paard nou een L2 proef zou rijden of M1, maar die 10cm in springparcour kan ons wel het volledige vertrouwen schafen met 1 foutje, lager klasse worden je fouten soms nog wel vergeven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:27

Maar aan het HC van de eerste proef mogen starten kleven ook weer nadelen... Kijk nou eens naar de M2 proeven. In proef 19 zit geen travers, in proef 20 wel. Stel dat nummer 20 de verplichte proef is, die dan als eerste gereden moet worden op concours, de ruiter die dan moeite heeft met de travers zet die dan HC om geen verlies te pakken en rijdt proef 19 zonder travers wel goed voor een punt. OK, ik zeg dan dat je jezelf voor de gek houdt, maar helaas zitten zulke mensen er ook bij. Die doen alles voor een punt en stappen bij 10 wp gelijk over, om dan in de volgende klasse in de problemen te komen. Maar he, dan rijdt hij/zij mooi wel Z...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:28

Daar heb je idd een goed punt.. (zover ben ik nog niet dus weet die verschillen niet haha)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:35

Maar traver zijn 2 onderdelen, daar kan je je verlies niet op rijden als je met de andere proef wel gewoon winst rijd ;).

Het gaat er meer om dat sommige paarden bakkabouters bijv ook kunnen zien. Ja afgroeten, wat los je daar mee op? Zo goed als niks. Paard denkt; he ik doe stout, en ik mag eruit. Als je nou hc start kan dat over zijn, en voor je 2e proef zou je dan gewoon winst kunnen rijden. Waarom mag dat niet? Waarom met springen wel eerst het hele parcour een niveau lager kunnen later zien, en dan hoger?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:37

Lynn_x schreef:
Maar traver zijn 2 onderdelen, daar kan je je verlies niet op rijden als je met de andere proef wel gewoon winst rijd ;).

Het gaat er meer om dat sommige paarden bakkabouters bijv ook kunnen zien. Ja afgroeten, wat los je daar mee op? Zo goed als niks. Paard denkt; he ik doe stout, en ik mag eruit. Als je nou hc start kan dat over zijn, en voor je 2e proef zou je dan gewoon winst kunnen rijden. Waarom mag dat niet? Waarom met springen wel eerst het hele parcour een niveau lager kunnen later zien, en dan hoger?

Doorrijden tot ie wel normaal doet en dan afgroeten (logica.) Dan heb je ook de bak gezien.

Die laatste zin heb ik je hierboven al uitgelegd, dus om het paard het parcour te laten zien kun je ook gewoon BB doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:38

Mee eens, Lynn_x, maar als ik kijk naar die van mij, hoe die kan stuiteren bij het inzetten van de travers, dan kan ik de rest van mijn proeven gevoeglijk vergeten. Dan zal ze juist bakkabouters gaan zien. Daarom zou ik ervoor kiezen om gewoon langer M1 door te rijden, totdat de travers wel goed bevestigd is.

Bij het springen een parcours lager starten wordt dan toch ook niet HC gedaan, dat is niet toegestaan. Je mag niet eerst een HC doen en daarna een normale, wel andersom. Die regel is gewoon gelijk, of het nou in 1 klasse is of in 2.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:39

Nou dat werkt niet, en vaak word je dan uitgebeld, door bijv -6 te krijgen. Dus als jij na 2x erlangs rijden/gek doen niet genoeg hebt, moet je dus afgroeten wil je een verliespunt verkomen, en heb je er alsnog geen bal aan.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:40

kleinvosje schreef:
Mee eens, Lynn_x, maar als ik kijk naar die van mij, hoe die kan stuiteren bij het inzetten van de travers, dan kan ik de rest van mijn proeven gevoeglijk vergeten. Dan zal ze juist bakkabouters gaan zien. Daarom zou ik ervoor kiezen om gewoon langer M1 door te rijden, totdat de travers wel goed bevestigd is.

Bij het springen een parcours lager starten wordt dan toch ook niet HC gedaan, dat is niet toegestaan. Je mag niet eerst een HC doen en daarna een normale, wel andersom. Die regel is gewoon gelijk, of het nou in 1 klasse is of in 2.

Ja, daarom hebben springruiters door het voordeel met flexibel springen, en dressuurruiters hebben dus eigenlijk niets.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:43

Maar daartegenover staat dat je als wedstrijdorganisatie volgens mij mag kiezen of je flexibel springen toestaat of niet, en daarmee de ruiter vaak maar 1 parcours kan springen op een wedstrijd. Bij dressuur kun je over het algemeen altijd wel 2 proeven starten...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:44

Dat is dan wel zo, alloewel dat hier binnen wel meevalt, toch vaak wel 1 proef..
Maargoed ik snap je punt wel, maar ik snap niet waarom dat ook nog eens voor punten moet tellen? Wat maakt het uit als je b+15 en L+2 bent? het gaat toch om het hoogste?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:48

*zucht* het is nogal een oneindige discussie.
Beetje een wijzen naar; 'mama, hun hebben dat, dat wil ik ook'.
En tsja, ik ben ook dressuurruiter, maar vind het goed zoals het nu is.

Verschillende disciplines, verschillende regels, kun je daar niet tegen, niet starten.
Heb je er problemen mee, stuur (eventueel met meerdere) een mail naar de KNHS, of bel..
Het is nou eenmaal zo..
Volgens mij staat het flexibel springen ook uitgelegd op knhs site zelf. Al heb ik dat nooit goed gelezen want ik hoef dat niet.

En dat voor punten, tsja, een vriendin bijv is er 2 jaar tussenuit geweest en sprong L.
En is weer begonnen in het B met flexibel springen en gaat gewoon weer door tot de 10 zodat ze weer richting d'r oude niveau gaat.
Maarja dan kun je imo natuurlijk ook HC springen en voor de gein zelf 'wp's' bijhouden :))

En wij kunnen idd vaak maar 1 parcoursje springen..dressuur eigs altijd 2, soms binnen 1, maar eigs bijna altijd 2, vooral altijd buitenseizoen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:50

Kijk wat jij aankaart snap ik dus niet, waarom voor die punten? En vaak kan je gewoon dispensatie (of hoe je schrijf je dat?) aanvragen, en mag je alsnog lager gaan springen. Dat dan weer met winstpunten en prijzen moeten snap ik niet.

Ik ben zelf ook dressuurruiter en spring af en toe, maar snap niet waarom dat zo'n verschil moet zijn.
sowieso vind ik springwedstrijden echt k*t haha, :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:53

Achja, voor de mensen die het graag willen oke, maar ik ga er geen groot probleem van maken dat het bij dressuur niet kan.
De kans dat je wint/prijs hebt bij dressuur is altijd gewoon veel hoger dan springen, dus kan me er niet te druk om maken met springen.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:34

ik weet niet hoe het in andere regio's zit maar bij ons zag je ze voor het flexibel straten met bosjes tegelijk stoppen met springen omdat ze verplicht naar het l of m moesten, dat ging een paar keer niet goed en dan was de lol er van af voor paard en ruiter. ik vind dat het flexibel starten vooral een geweldige kans is voor combinaties om voorzichtig eens aan een niveau hoger te snuffelen en de definitieve overgang meer geleidelijk te maken. Ik rijd in beide disciplines mee maar zie eerlijk gezegd niet wat het in de dressuur voor toegevoegde waarde zou hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:22

MelanieB schreef:

Doorrijden tot ie wel normaal doet en dan afgroeten (logica.) Dan heb je ook de bak gezien.

[/quote]

Dat kan dus niet met een bakkabouterpaard, want dan word je uitgesloten wegens verzet en heb je 2 verliespunten aan je broek en mag je niet meer verder rijden.
Overigens, nogmaals voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet over mijn eigen paarden, maar als jurylid zie ik genoeg spooky of jonge paarden waar dit een oplossing voor zou kunnen zijn.

Tja, wat de M2 betreft: misschien moet de KNHS eens overwegen om gewoon standaard de travers erin te doen. Je kunt nu ook over na 10 winstpunten zonder travers gereden te hebben als de 1e proef van de maand zonder travers is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:35

happyhop schreef:
Het gaat mij erom buiten alle details van hc enz, dat het knhs 6 afdelingen vertegenwoordigt. En ik het zelf heel merkwaardig vind dat zij 1 van die 5 andere spelregels geven. Ik vind zelf dat dit niet kan.
Maar ik als 1 persoon kan daar weinig tegen in brengen maar als er meer zijn die dat vinden kan je er tegen in gaan en voor je recht op komen. Het knhs is er voor ons wij zijn hun leden. Het is een machts positie want ik kan niet ergens anders heen als ik het er niet mee eens ben. En echt gehoord worden doe je er niet.
Dus dat is mijn insteek hierin, wil helemaal niet de springers tegen dressuurruiter gedoe gaat het niet om.
Maar creeert het knhs dus nu zelf wel met deze actie...

Andere tak van sport, andere regels. Ik zie het probleem niet hoor, het lijkt meer om gepruttel tegen de KNHS puur om het gepruttel. Meer iets voor de Tweede Kamer o.i.d.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:39

kleinvosje schreef:

Misschien gewoon even serieus doortrainen op het travers. wat is de waarde van M1 rijden dan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:41

Charley, je bedoelt denk ik de waarde van het M2? Ik ben het met je eens hoor, en zou ook niet overgaan als de travers niet goed gaat. Maar helaas zijn er mensen die niet zo denken, en puur om te kunnen zeggen dat ze in die klasse rijden, overgaan. Maar goed, dat hou je toch altijd.