[OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:48

helena, beetje laat ze is nu aan het ophalen!
ik zou het zelf ook een leuke uitdaging vinden

succes met laden hoop dat ze wat meewerkt, en niet je trailer afbreekt!

houd ons op de hoogte

Cassidy

Re: [OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:49

Succes met je paardje, ik vind het wel een leuk ding. Ik hoop dat transport goed gaat en als je haar eenmaal op stal hebt staan kun je gaan beleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:50

Helena17 schreef:
niet aan beginnen... alleen maar problemen .
zijn zoveel jonge paarden te koop alles gaat weer naar binnen nu dus mensen moeten er van af.
en stel je voor dat het paard er niet overheen komt ? raak je het aan de straat stenen niet meer kwijt.

gr helena

Dit probleem is gerust te verhelpen, als je weet waar je mee bezig bent. Als ieder jong paard met wat problemen met aanraking aan de benen direct naar de slager zou moeten, zouden er weinig paarden in Nederland rondlopen :D

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:16

Hahaha inderdaad,gewoon veel de slang op de beentjes zetten en aan water laten wennen dan gaat daarna het optillen ook makkelijker!
Als je daar een jong gezond dier voor moet laten staan en niet iedereen wil ze kant en klaar aangereikt hebben,het is altijd leuk er zelf wat tijd en moeite in te steken,bouwt alleen maar een betere band op!

Succes en gaat vast goedkomen!!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:23

Hier weer even een update.

We zijn in het begin van de middag vertrokken. Gewapend met longeerlijnen, extra touwen en halster (het zou allemaal maar stuk gaan, alles dubbel voor de zekerheid)
Aangekomen hebben we de trailer dicht tegen de stallen aan geparkeerd zodat ze aan 1 kant een beetje steun zou hebben van de muur.
We hebben een brave 2 jarige in de trailer gedaan (haar vriendje) en zijn daarna mijn merrie gaan halen. De staleigenaar die met mij mee was heeft haar even geaaid en is toen met haar de klep opgegaan. (Ik heb een oude merrie die niet graag de trailer ingaat, en was alweer op het ergste voorbereid.)
Maar het tegendeel was waar!
Ze heeft 1 min met haar voorbenen op de klep gestaan en voor dat we het wisten stond ze er heel relax op! Ik was zo blij en opgelucht!
met 2 paarden zijn we voorzichtig naar huis gereden, zodat mijn merrie niet in de stress zou schieten (toppie dat de oude eigenaar daar toestemming voor gaf!!)
Thuisgekomen hebben we haar in het weiland gegooit met haar nieuwe vriendje. Er is geen enkele tik uitgedeeld!
Toen zijn we maar snel weer terug gereden om de ruin terug te brengen.
Hele dag is dus super verlopen, ze is erg vriendelijk naar mensen en andere paarden toe. Mijn dag kan niet meer stuk!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:36

gefeliciteerd met je aankoop! Klinkt allemaal heel goed!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:42

tinaaz schreef:
Tsjah, dan kun je heel martplaats natuurlijk wel leegkopen.
Ik heb de laatste jaren erg veel pech gehad met de paarden, blessuren, inslapen, dood geboren veulens.
Ik ben nu ook op zoek naar een leuk en gezond jong dier waar ik nog alle kanten mee op kan.
Daarom hoor ik ook graag mensen die ervaringen hebben met een soortgelijke situatie.

soortgelijk als in dat mijn moeder een merrie had waarbij je niet aan haar uiers en buikstreek erom heen mog komen. IN 1 middag gewoon langzaam aaien van oor tot de grens (waar het niet meer mag) en elke keer klein stukkie verder. Wanneer het goed gaat: beloning. Wanneer het niet goed gaat : stukkie terug en vooral niet negatieve aandacht op geven.

Er moet in 1 middag toch zeker op zijn minst vooruitgang zitten. Zit ie er niet in zal ik er niet voor gaan, vooral nu ik jouwn verhaal lees dat je al zoveel pech hebt. Je wilt een buigproef laten doen. En als dat met teveel dwang moet zit je helemaal met gebakken peren. Dan is er nog een keuze niet te keuren.. Er is zat leuks te koop. En als het gevoel er nu niet is.

En 1 middagje kan er bij die eigenaren toch wel vanaf?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 10:00

Knert schreef:
tinaaz schreef:
Tsjah, dan kun je heel martplaats natuurlijk wel leegkopen.
Ik heb de laatste jaren erg veel pech gehad met de paarden, blessuren, inslapen, dood geboren veulens.
Ik ben nu ook op zoek naar een leuk en gezond jong dier waar ik nog alle kanten mee op kan.
Daarom hoor ik ook graag mensen die ervaringen hebben met een soortgelijke situatie.

soortgelijk als in dat mijn moeder een merrie had waarbij je niet aan haar uiers en buikstreek erom heen mog komen. IN 1 middag gewoon langzaam aaien van oor tot de grens (waar het niet meer mag) en elke keer klein stukkie verder. Wanneer het goed gaat: beloning. Wanneer het niet goed gaat : stukkie terug en vooral niet negatieve aandacht op geven.

Er moet in 1 middag toch zeker op zijn minst vooruitgang zitten. Zit ie er niet in zal ik er niet voor gaan, vooral nu ik jouwn verhaal lees dat je al zoveel pech hebt. Je wilt een buigproef laten doen. En als dat met teveel dwang moet zit je helemaal met gebakken peren. Dan is er nog een keuze niet te keuren.. Er is zat leuks te koop. En als het gevoel er nu niet is.

En 1 middagje kan er bij die eigenaren toch wel vanaf?

Zie mijn update, paard is al gekocht. Wat betreft die buigproef, die wil ik niet laten doen, zeker niet met dwang, (zie voorgaande posts)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:17

ohw.. volgens mij was ik niet wakker, dacht echt dat ik bij was met lezen.
Maar goed hoe gaat het vandaag?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:02

Ook vandaag is het weer super gegaan. We zijn van mening dat we haar schrale rug en toch vrij ronde buik niet vertrouwen. Ondanks dat ze net ontwormt schijnt te zijn, ga ik morgen maar even naar de da om een setje ontwormingsmiddelen te kopen. Dan weten we zeker dat het daar niet aan ligt.
Madam kreeg vandaag al aardig praatjes en ze voelt zich al een beetje thuis.
Ze eet haar kuil super, haar brok redelijk en de haver kent ze niet, die eet ze nog met lange tanden. Ik haal denk ik nog even een zakje lucerne en museli. Ik heb er eigenlijk wel alle vertrouwen in dat we er een fijn paard aan zullen krijgen. Maarjah, of dat echt zo is zullen we de komende weken wel merken.
Ze moet straks gewoon lekker veel in handen en aandacht en wellicht hier en daar even op haar plek gezet worden, volgens mij komt het met rust regelmaat en duidelijkheid allemaal wel op z´n plekje.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:06

Owja, we hebben haar vanmiddag nog even gemeten. Ze was toch nog 1.56-57 dus dat viel me eigenlijk nog alles mee. Nog een paar cm erbij groeien en ik ben helemaal happy de peppy :D (ben zelf namelijk ook maar klein)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:05

Wat fijn dat het zo goed gegaan is,denk dat met voetjes geven het dan ook wel goed gaat komen.
En ze krijgt vast nog een groeispurtje.Veel plezier met je paardje!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:50

Fijn dat de verhuizing goed ging en dat ze zich zo prettig in haar nieuwe wei gedraagt. Komt vast wel goed. ;)

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:24

Ik zou ervoor gaan!

Maar ik hou dan ook wel van een uitdaging. Mijn merrie komt uit Engeland, uit het "wild" en de vorige eigenaren konden er niks mee en die hebben 'r proberen in te rijden, ging fout en je raadt het al, pony getekend voor het leven... Dacht ik...

Nu heb ik 'r anderhalf jaar en mocht eerst NIKS! Als ik alleen al naar 'r buik keek raakte ze in paniek en een paard in paniek is echt niet te hendelen...

Nu na anderhalf jaar mag ik 'r hoeven uitkrabben, onder 'r buik poetsen en al die kleine dingen die toen niet konden. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik 'r kocht, maar kijk nu, een geweldige merrie, soms nog wat angstig, maar hebben 'r aangeleerd stil te staan als iets eng is in plaats van te vluchten, werkt perfect!

Maar een hoefsmid al eens gevraagd of is hij/zij ook nog nooit bekapt dan?!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:35

Hey wat leuk dat je haar hebt opgehaald!!! super, mooi dat het ook zo goed gaat! Je hebt vast nog niks met de benen gedaan, maar zal me niks verbazen dat als je haar wat rust gunt (en het niet te abrupt doet) je er niet veel problemen mee zal ondervinden!!
zag net je foto, tis inderdaad nog maar een kaal paard, had niet verwacht dat ze toch nog zo groot zal zijn!! maar ze zal vast nog wel de lucht in gaan als ze zich beter gaat voelen!!

heel veel succes & vooral plezier met elkaar!! *\o/*

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:28

Ik heb haar even een paar daagjes met rust gelaten, maar vond haar vanavond al zo relax dat ik haar toch maar even uit haar stal heb gehaald. Wij hebben de paarden altijd in het gangpad aan 2 touwen vast staan, en dit heb ik dus ook bij haar gedaan, met een 3e touw er nog aan zodat ik een beetje bij kon sturen. Ze is een paar keer een beetje in paniek geraakt en kwam omhoog, wilde draaien, uiteindelijk gaf ze toch wel vrij snel op en ben ik haar gewoon gaan poetsen, dit pikte ze gewoon!! Aan de achterkant kwam het beentje wel dreigend omhoog, maar ze heeft niet doelgericht getrapt.
Omdat het zo goed ging (ze was geloof ik wel flabbergasted van ons) was hebben we ook meteen maar even de voorbenen opgetild. Uiteindelijk stond ze netjes stil.
Vandaag was alles gewoon duidelijk voor haar, zonder dwang of pijn, voor mijn gevoel een zeer positieve ervaring.
Ze is naar mijn idee nog niet veel naar de hoefsmid geweest, ze heeft ook 1 ongelijk hoefje. beetje zo'n flapvoet, maar toch heel kort door achterstallig onderhoud. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze zeer binnenkort netjes bekapt kan worden hier moet de hoef alleen nog wel een stukje voor aangroeien anders krijgt ze er last van.
Tot nu toe ben ik echt ape trots dat ze het zo oppakt. Ze eet nu ook prima, echt helemaal goed dit!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:43

wat een goed nieuws!!
veel succes en plezier met je paardjee
trouwens, ben wel benieuwd naar wat foto,s van je nieuwe toppertje

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:56

Klinkt alsof het super gaat. Heel veel succes en dat je er maar een fijn paard van mag maken.
Meestal zijn het juist die "projectjes" waar je de beste band mee krijgt.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 13:08

Ik zal vanavond even wat foto's laten zien....

MANELLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:29

Ik heb het hele topic doorgelezen en wat een fijne update *\o/* .
Ik ben erg benieuwd naar de foto's !

Wat fijn dat ze het zo goed oppakt, hopelijk blijft dit zo gaan en hebben we over een jaartje nergens geen last meer van. :)

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:14

Ik zou er wel mee oppassen want het klinkt niet zo gezond.
Misschien mankeert het dier wat.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:14

Oh ik zie dat jullie al verder zijn haha, ik wil ook wel wat fotos zien! :D

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:15

ja ik ben ook benieuwd naar de fotos, mooi dat het zo goed gaat!!!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:54

Hier is ze dan, Mijn lelijke eendje...
Ze kijkt nog niet altijd vrolijk.. Toch krijgt ze al een buikje, nu nog even wat spieren en vet erop en ik heb een heel ander paard.

Het gaat dus om het paard waar je de ribbenkast (nog) van kunt zien, ;)
Afbeelding

Het oude haar heb ik er nu afgeknipt, ze heeft nu een nette manenkam. Maar daar heb ik nog geen foto's van, dit zijn echt foto's van toen ze kwam.
Afbeelding

Lekker snoetje toch?
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:11

Erg schraal, maar wel zo op het oog goed gebouwd en inderdaad een leuk koppie. Doe je wel voorzichtig met het bijvoeren? Het moet er ook weer niet te snel gaan, dat is ook niet gezond. Lekker op het gras en beperkt goede kwaliteit brok/muesli doet wonderen. :j