Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:05

Mag ik me ook even mengen in deze 'discussie'?
Ben wel benieuwd wat jullie namelijk van het volgende vinden.

Ik ben géén natural, heb daar ook niets mee eerlijk gezegd. Maar vind het ook vreselijk als paarden 24/7 op stal staan (met/zonder deken) en dan er slechts een paar uurtjes uit komen.

Ik ben overigens geen ruiter, maar menner. Heb 2 shetten en een Welsh A-tje. En ben zelf best 'tegen' dekens, tenminste, voor mijn eigen pony's. Heb mijn pony's bijna aan huis staan (2 min. lopen) maar dat gesleep met dekens alleen al.... Vaak kunnen ze prima voor zichzelf zorgen. Ookal lopen ze bij mij ook in de herfst/winter zeer intensief voor de wagen, ik heb nog nooit hoeven scheren gelukkig. De shetmerrie was iets sneller bezweet en buiten adem, daar hield ik rekening mee, en na de training ging die dan gewoon met zweetdeken op even op stal. Mijn pony's staan overigens 24/7 buiten op de weide/paddock met schuilstal (die ook dicht kan).

Sinds september vorig jaar heb ik die Welsh A er bij. Vorig jaar was er niets aan de hand, ook gewoon net als de rest, hup zonder deken naar buiten, de hele herfst/winter. Ook met regen en kou geen problemen, net als de rest.
Echter wordt zij nu ook erg intensief getraind, en ze wordt ook makkelijk een beetje schraal, met name bij de flanken en op de bovenlijn, bij de ruggengraat.

Afgelopen zomer merkte ik tot mijn grote schrik dat ze nu ineens niet meer goed tegen de regen en kou kon. tuurlijk, een beetje rillen als ze nat/koud zijn om zichzelf op te warmen vind ik prima, dat is 'normaal'.
Maar ik heb haar nu afgelopen zomer (met al dat noodweer, regen en kou) toch wel echt zéer regelmatig helemaal shakend en verstijfd van de kou, uit de wei mogen plukken. Zelfs haar hoofd kon ze niet meer stil houden, grazen/eten deed ze dan ook niet meer en ze had haar hele kruis en spieren aangespannen. Dat was dus een heel gesleep van en naar stal; kwam ik om 12 uur s'nachts m'n laatste rondje doen, vond ik haar dus helemaal shakend van de nattigheid en kou (terwijl er om 21u zeg maar nog niets aan de hand was) Dus eerst om op te warmen, op stal met zweetdeken om. En dan dus om 2/3 uur 's nachts weer terug om natte zweetdeken weer af te doen.
Maar mijn pony's vinden het maar niets op stal. Af en toe staan ze vreselijk te shaken, maar weigeren uit zichzelf om in de stal te gaan staan. Of de Welsh wordt er vervolgens weer uitgetrapt door de Shetten, die nergens last van hebben.

Dus uiteindelijk dan toch maar een 0-grams regendeken aangeschaft voor de Welsh. En warempel; ze kan nu de hele dag in die zeikregen en kou lopen, zónder te shaken en te trillen. Je ziet gewoon aan haar dat ze zich ook stukken beter voelt.

Vorig jaar had ze in de winter een mega teddyvacht maar ze was toen ook best tonnetje rond. Nu is het een slanke den die erg strak in haar vacht zit. Haar vacht groeit nu wel weer, maar 't is nog lang niet zo dik als de shetters. Denk dat dit ook met de intensieve training heeft te maken.
Ik span haar toch vaak zo'n 3 á 4 x per week voor de wagen, en meestal zijn we dan minstens 2 uur weg, dan rijden we zo 20-30 km.

Voor de zekerheid ga ik dan ook maar een 200 grams outdoor deken bestellen; ik wil niet dat ze al haar energie moet gebruiken om zich warm te houden, want daar valt gewoon niet tegenop te voeren.
Liefst had ik haar echt zonder dekens gehad, zoals ik de rest ook heb.

FahyaFemke

Re: Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 02:41

als je ze shakend/rillen aantrof,was er dan nog wel voldoende voedsel? Dus echt lang (stug)gras, kuil of hooi?
volgens mij: Als de wei erg schraal is zal het moeilijker zijn om warm te blijven via de darmwerking (want die is dan minimaal dus komt er weinig energie = warmte vrij). hierdoor zal het paard dus andere oplossingen gaan zoeken, zoals het rillen, om het warm te krijgen. Als het voer schraal blijft, dus de darmwerking;de energie=warmte minimaal blijft zal deze oplossing; het rillen constant ingezet worden: wat weer veel energie kost. tegelijk blijft de energie toevoer laag; en de energie afvoer hoog; dus het paard zou kunnen gaan afvallen.
Als je goed hooi heb,(hoe stugger hoe beter is hier de regel op dacht ik, omdat de verwerking hiervan meer moeite kost;dus er meer energie=warmte vrijkomt van de darmwerking;omdat die maximaal aan het werk zijn) dan heeft het paard minder/geen moeite om warm te blijven.
Als je welsh nog niet 24/7 beschikking heeft tot ruwvoer, en je dit hem wel gaat geven; heb je goed kans dat hij ook lekker zonder deken kan.

Je kan het ook alleen proberen met een 0 grams regendekentje, dus niet 200 op gaan leggen. in veel gevallen is een 0grams regendek al voldoende om niet te hoeven gaan rillen o.i.d. dus raakt hij zijn energie niet nutteloos kwijt=geen vetverbranding dus blijft op gewicht. én hij maakt wel een lekkere wintervacht aan. Ik heb mijn pony ook zo 1 jaar gehouden, met alleen een regendekentje op.

een mogelijke oorzaak kan ook zijn als men de pony te vaak wast met shampoo. dan raakt het de nodige vetten kwijt op de huid/vacht en die zijn ook nodig om zich zelf warm te houden in bepaalde weersomstandigheden.

Maar ik geloof ook wel dat er gewoon gevallen zijn die er echt niet tegen kunnen...wel jammer dat je die treft als je ze liever dekenloos houdt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:18

inderdaad gewoon een regendekentje opgooien, sommige paarden zijn wel van suiker (vraag me af hoe die pony's het in de natuur zouden doen trouwens). Hebben jouw shetten het in de winter niet vreselijk warm als je ze met zweetdeken op stal zet? Waarom zet je ze niet gewoon zonder deken even op stal, zodat ze uit de dikste kou staan?
Moet je ook zelf weten hoor, maar mijn ervaring is dat paarden die geen dekens gewend zijn, het met zweetdeken op (en ook nogeens op stal wat ze normaal niet staan) snel warm krijgen en dus lang nazweten. Zelf zou ik ze dan zonder deken een uurtje op stal zetten om na te zweten en daarna gewoon weer de wei in, of goed uitstappen totdat de huid zelf niet meer warm is en dan gewoon de wei op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:51

OOOo, mijn oudje is in 1 dag gruwelijk in zijn haren geschoten en ook nog eens ontvet, zie zijn ribbetjes, had meelijden met hem.... :D Hj stond als enige gisteren heel zielig bij het hek te wachten tot hij naar binnen mocht, had ook een flinke regenbui te pakken gehad met die die 12 graden hij hij het koud... de andere 3 hadden nergens last van, voelden lekker warm aan en zitten ook al dik in het haar......maar het watje was gewoon verpieterd in deze paar dagen......

Heeft nu fleeceje op op stal....en eigenlijk wil ik hem zonder dekens houden....want als ze stoeien heb ik dus al eens meegemaakt dat er 1 met zijn voorbeen in het borststuk terecht is gekomen en ze dus in een kluwe terecht kwamen...dan sta je er niet vrolijk bij hoor. De dekendrager zakt door zijn knieen door het gewicht en de ander door zijn paniekerige getrek viel bijna om en gelukkig doordat de ander door zijn knieen zakte kon hij snel los komen, maar ik vreesde voor een gebroken been, zag er zo naar en vervelend uit......

Ik kan nu even niets anders doen dan heel veel hooi bijvoeren en hopen dat hij zo genoeg vacht en spek vormt dat hij idd lekker warm blijft, want die rugspieren, die zijn dan echt wel in elkaar getrokken, hij staat er ook zo bij. Maar momenteel kan ik door renovatie van de bak niet rijden en dat is maar goed ook. Want voor mij is het duidelijk dat in deze overgangsperiode hij wel degelijk verzuurde spieren in de rug heeft door zich zo te spannen door de kou....

Het zijn dieren en ze komen er wel over heen, komt helemaal goed, maar momenteel is het even per paard aan zien, scheelt ook even 13 graden met vorige week!!!
Sportpaarden zo even zo neer zetten krijgen dit ook en dan heb je dus wel een situatie dat je niet inspeelt op wat je met je paard doet.

Mijn paard is met pre pensioen dus even gas terug is niet erg, maar doe je sport moet je wel voor je paard zorgen dat hij zich volledig kan geven en inzetten....en dan snap ik dat je dekens nodig het. Maar ik snap niet dat je met 25 graden die winterdeken ophoudt, dan moet ze af doen en lekker met blote billen buiten....en dat zie ik dan weer zo vaak niet...

Jasmijn78, moet altijd weer zo lachen om jouw berichten ik ben het er helemaal mee eens. Ik ben van zoveel mogelijk buiten, lekker in de modder rollen en zo weer op stal met plakaten en al, vinden ze heerlijk, lekker met blote billen altijd buiten, maar soms kan het gewoon niet, dan moet je eerlijk naar je paard toe zijn..een van mij shetten haat regen, die is dan ook helemaal verpieterd, die gaat zelfs in de zomer onder een boom staan, die laat ik ook niet heel de dag in de regen staan....die andere geeft daar geen zier om...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:18

Rillen wil niet altijd zeggen dat het van de kou is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:23

waarvan dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:31

zelf vind ik warme spieren ook lekkerder als koude
helemaal na het sporten
als je gesport hebt, en je daar intens mee bezig bent, is het juist verstandiger je spieren warm te houden.

ik denk dus, dat het afhankelijk is met wat je doet met je paard.
staan ze lekker buiten en rijd je zo nu en dan , dan is een deken niet zo belangrijk.
ben je bezig met echt spier gerichte training en staat je paard op stal (waar hij zichzelf niet kán warmlopen) dekentje op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:33

Een paard kan ook rillen om zich zelf warm te houden dus dan hoeft hij het nog niet koud te hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:37

ja oke, maar dan is het dus wel ivm de kou, ik dacht al waarom rillen ze nog meer, van angst? :')

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:42

FahyaFemke schreef:
ik vind het altijd heel frapant al die deken discussies..

**1:Dat iedereen die vóór dekens is vanwege hun sportpaarden of hun zware trainingen, het áltijd steekt op het zweten: en het niet snel genoeg opdrogen daarna.
Enkel 1 iemand schrijft hier over droge spieren als extra,wat een hele goede is (eindelijk!!), maar zij is ook de enige, de rest gaat geloof ik mee in het zweet verhaal.

Weet dan niemand, dan het op (hoog) niveau trainen van een paard, zeer, en zeer slecht is voor de dieper liggende cellen? Dat het paard het onnatuurlijk warm krijgt en daardoor dus zijn eigen lichaam vanbinnen aan het verzieken is? Dat we daarom de vacht er afhalen, of een deken opleggen om die vacht tegen te houden?
Doet dan iedereen elkaar maar na, en luistert iedereen dan maar naar die ene zin: ze vatten kou van die lange natte vacht (WAT EEN FABEL IS, want zelfs (let op:gezonde)ménsen vatten geen kou als ze bezweet op de wind staan aangezien griep/verkoudheid een bacterie is, dus niet te vatten is door wind maar veroorzaakt wordt door een al bestaande beschadiging aan b.v. de slijmvliezen waardoor dan een bacterie/virus binnendringt). zeker paarden, met een vacht kunnen geen kou vatten op de huid door wind (stel dat het zou bestaan he) omdat de vacht de gehele huid beschermt tegen de wind (mits je je paard niet elke dag wast natuurlijk).

Kom op ruiters die zo hard trainen met hun paard. Laat zien en horen dat je het echt voor je PAARD doet die dekens, het scheren en alles wat er bij komt kijken in de winter.
En NIET omdat de MENS het zo vervelend vind dat hij zo lang nat blijft in een lange wintervacht, of omdat het niet MOOI is die lange wintervacht, of omdat het paard traag is met die lange winterv..... HE ! daar was een aanwijzing voor al heel veel mensen: er gaat iets mis in het lichaam van mijn paard (I)

**en het 2e: dat degene die tégen dekens zijn altijd de natuur erbij halen. Hebben jullie ooit een bewijs gevonden van een paard dat een uur lang in een kleine ruime van 20x60 stond te huppelen, alle moeilijkste pasjes,ja de pasjes die hij vanuit de natuur al kent, achter elkaar deed(dus niet zoals in de natuur want daar zijn al die pasjes verdeeld over de dag), alle 3 de gangen afwisselend van elkaar(nog steeds in zon kleine ruimte van 20x60 he ipv een natuurlijke grote open heide vlakte), daarna zo bezweet was en stond te hijgen en te puffen/pompen dat hij gewoon weer doodleuk ging staan grazen? hapje-stapje-verder eten?
Nee he;) En dan was dit een dressuurvoorbeeld, moet je je eens een springvoorbeeld voorstellen!
En het antwoord: een paard in de natuur moet ook vluchten voor een poema en raakt dan bezweet" vind ik echt ZO ver gezocht. Alsof een paard een uur lang achter elkaar vlucht? dan istie allang opgevreten hoor. en mochtie t overleven, nou dan gaatie misschien wel dood omdat hij zichzelf in een hele korte tijd OVERwerkt heeft: fijn dat wij mensen weten dat je een lichaam moet trainen :)

Klinkt misschien rot, zo via internet is dat toch al erg moeilijk. Zo bedoel ik het allemaal niet, maar dit is even wat er als eerste in me opkwam...wat me altijd opvalt dan in ieder geval!

punt 1
als jij bezweet in de wind gaat staan en jezelf niet kan warmhouden, loop je echt wel een koutje op
"top"sport juist gezond is voor je lijf (en dat zie je dagelijks met alle obesitas mensen /dieren om je heen, die dat dus te weinig doen, bewegen)

punt 2
Het gebeurd hier regelmatig dat de paarden zelf aan het rennen, spelen , gek aan het doen zijn met elkaar en ze blakend in het zweet staan naderhand...uit te puffen. Die beweging geven ze zichzelf (reuze handig) Nu merk ik daarin wel een verschil met hengsten of ruinen
ruinen vinden toch vaak het eten belangrijker dat het spelen.....
Voor ruinen dus helemaal belangrijk dat je ze in beweging houd, voordat alles binnen gaat vervetten. of je zo moet knijpen met voeren, dat ze uiteindelijk voedingstoffen gaan missen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:01

Een koudje op lopen heeft met een virus te maken, aangestoken worden.Of je hebt een hele lage weerstand dan is de kans wel dat je een koudje kan op lopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:07

Proef op de som.
Ga extreem sporten dat je zweet, en daarna stilstaand buiten, met een nat lijf buiten staan.
Kijken of je weerstand goed genoeg is, dat je geen koudje oploopt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:34

marleen_usar schreef:
Een paard kan ook rillen om zich zelf warm te houden dus dan hoeft hij het nog niet koud te hebben.

Het lichaam krijgt het sein dat die zich warm moet houden door te rillen. Dus dan heeft die het koud.
Laat mij dus dat fabeltje ook maar de wereld uithelpen: een paard dat rilt, heeft het koud. Ga bij een rillend paard maar eens tussen de vacht door aan de huid voelen, die is helemaal afgekoeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:03

Niet moeilijk doen en gewoon een lekker waterdicht dekentje opdoen dan!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:01

nombrado schreef:
punt 1
als jij bezweet in de wind gaat staan en jezelf niet kan warmhouden, loop je echt wel een koutje op

als ik een perfecte weerstand zou hebben, geen neus die ik moet ophalen(waarmee je je slijmvliezen beschadigd) omdat ie leegloopt, geen kuchje. niet net een miniscuul plekkie kapot gekrabt hebt in mn neus, of niet net mn neus gesnoten heb waardoor ik beschadigingen heb veroorzaakt...... dus alles helemaal 100% in orde is,en ik helemaal gezond ben met een goed immuunsysteem(zoals ik ook verdikt in mijn eerste bericht had aangegeven:"let op gezonde mensen") : vat ik géén kou als ik bezweet in de wind ga staan. Staat er iemand die het virus bij zich heeft naast me in mn gezicht te hoesten: ja dan heb ik grote kans dat ik de klos ben vanwege een verminder afweersysteem door de te snelle afkoeling. uitleg volgende alinea:

Vroeger dachten we dat je ziek werd van kou. Toen ontdekten we dat verkoudheid een virus was, en werd het 'kou vatten' een fabeltje genoemd. Nu weten we dit:
Het lichaam raakt overtollige warmte kwijt door warm bloed naar de neus en keel te sturen, waar je adem langs blaast -> Dat koelt het bloed.
Als het lichaam plotseling sterk afkoelt (door tocht, bijvoorbeeld) wordt er veel minder bloed naar neus en keel gestuurd, om vooral niet nog meer warmte te verliezen. Maar in dat bloed zitten ook de afweerstoffen die ons beschermen tegen virussen. Tocht - je koelt af - minder bloed naar neus - neus minder weerstand - virus ziet z'n kans - jij verkouden.

Er moet dus wél áltijd een virus aanwezig zijn om je verkouden te krijgen, het is niet die kou/wind/tocht die et em doet.

Wel bouw je afweerstoffen op als je eenmaal een soort virus verslagen heb. maar er schijnen wel duizenden verschillende soorten te zijn, dus ik vraag me tegelijk af kun je op een gegeven moment zon goed afweersysteem hebben afgebouwd, dat je dus echt niet meer verkouden word van iemand die in je gezicht staat te hoesten? toch ken ik wel mensen die nooit ziek lijken te zijn ook al komen ze in aanraking met zieke mensen- dus toch zon super weerstandje dan..

je 2e bericht: de proef op de som, lijkt weer te geven dat je em wél snapt. namelijk met je zin: 'kijken of je weerstand goed genoeg is dat je geen koudje oploopt.'
Dus ik ga er vanuit dat je begrijpt dat 'kou vatten' niets te maken heeft met bezweet in de wind staan, maar met je weerstand die door te snelle afkoeling door verminderde bloedtoevoer neus laag is en/of beschadigde slijmvliezen, waardoor een bacterie door binnen kunnen dringen?

dit vond ik ergens: "Je wordt niet verkouden van op de tocht zitten. Ook niet van in je naakie in de sneeuw lopen, of bezweet in de wind staan.
Je wordt verkouden van een virus,dus deze is altijd nodig. Doordat je lichaam wordt bloodgesteld aan barre omstandigheden wordt je immuumsysteem aangetast. Op dat moment krijgt het virus meer speelruimte en ben je de klos. Dit geldt ook als je oververmoeid bent of bepaalde medicijnen gebruikt.
als je genoeg weerstand hebt, lekker in je vel zit gaan al dit soort ziektes aan je voorbij. "

nombrado schreef:
"top"sport juist gezond is voor je lijf (en dat zie je dagelijks met alle obesitas mensen /dieren om je heen, die dat dus te weinig doen, bewegen)

was mijn typfout!! Als je alles even verder leest, zie je dat ik mijn zin in dat eerste bericht verkeerd getypt had, waarna ik dit later heb uitgelegd en heb verbeterd. ik bedoelde natuurlijk topsport MET een dikke wintervacht is slecht voor het lichaam..
Je hoort mij echt niet zeggen dat topsport slecht is, dat is inderdaad juist goed :j Typfouten zie je mij (vast nog wel eens) wel maken ;)
(top)sport is heel gezond, mits dit onder de juiste omstandigheden gedaan wordt. dus een mens niet met een winterjas aan door laten trainen-maar uit die jas, en zo ook je paard niet doortrainen met zijn wintervacht - dus uit die jas=scheren.

nombrado schreef:
punt 2
Het gebeurd hier regelmatig dat de paarden zelf aan het rennen, spelen , gek aan het doen zijn met elkaar en ze blakend in het zweet staan naderhand...uit te puffen. Die beweging geven ze zichzelf (reuze handig) Nu merk ik daarin wel een verschil met hengsten of ruinen
ruinen vinden toch vaak het eten belangrijker dat het spelen.....
Voor ruinen dus helemaal belangrijk dat je ze in beweging houd, voordat alles binnen gaat vervetten. of je zo moet knijpen met voeren, dat ze uiteindelijk voedingstoffen gaan missen.

ok!ik heb dat zelf nog nooit gezien in bv opfokstallen waar ze met zn allen bij elkaar staan, of eigen paarden die ook wel es dollen. beetje warm ok, maar nooit zo in het zweet als na stevige training. (blakend in het zweet, bedoel je daar echt een zeiknat paard mee?). Vandaar dat ik dat zo typte in dat oude bericht.
Maar ik geloof je natuurlijk direct als je me dit nu verteld van je eigen paarden! En wil ik daar dan ook gelijk verder op in gaan:
Ze hebben dus flink gespeelt / zich zelf in het zweet gewerkt....dus zijn nat.
en daarna staan ze stil?
en ze vatten geen kou??

:) i'll rest my case

** "kou vatten"/verkouden worden, gebeurd niet door koude :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:32

Mijn motto is altijd: een paard fanatiek trainen met een dikke wintervacht is gelijk aan zelf hard gaanlopen in een dik skipak. Het duurt erg lang voor het zweet een dikke wintervacht helemaal doornat heeft gemaakt zodat het paard zijn lichaam goed kan afkoelen, wat bij een flinke training wel nodig is.

Paarden in het wild gaan, zeker in een periode van voedselschaarste, echt niet voor hun lol energie verspillen aan flink bewegen. De vacht is bedoeld om warm te houden.

Er is dus een keuze of zonder deken en met een lekkere wintervact maar de arbeid aanpassen of doortrainen en dekens gebuiken.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:29

Paard zonder deken in combinatie met slecht voor de spieren is afhankelijk van zoveel dingen...
soort paard...manier van houden (stal/wei of gecombineerd)...manier van trainen...stofwisseling/bloedsomloop....gebreken of tekortkomingen....allergiën/zomerexceem....dieetfactor...ouderdom... enz enz.

Normaal gesproken hoeft een paard géén deken op en komt het dik in het haar te zitten en of krijgt het een vetlaagje of is het beweeglijk genoeg om zich warm te houden...maar zodra er getraind wordt krijg je onnatuurlijke warmte verschillen en loopt het paard vast omdat het te lang nat blijft of omdat het paard oververhit raakt...dan wordt het paard dus ziek maar ook bij wedstrijden in de binnenbak is het vaak te warm en kiest men ervoor om de paarden te scheren...

Zodra je een paard gaat trainen maak je het super gevoelig, waarbij alles in balans moet blijven...dus ook het gewicht en géén vet op de spieren...dus je moet dit ook weer compenseren met beschermen...kou op vet/haar is géén probleem maar kou op de spieren wel en regen en wind versnellen het probleem dus tig keer sneller !

Wat ook heel belangrijk is welke deken.... regendeken..., staldeken..., gevoerd/ongevoerd...., ?grams ,wollen deken.... ademend...loopsplit en natuurlijk goed passend !

Ook kun je de spieren veel beter zien en voelen als ze dun in het haar blijven of geschoren worden....
Vooral de paarden die superdik in het haar zitten (koud worden is meer haar aanzetten...) die worden geschoren , blijken toch vaak heel mager te zijn !!!
Maar ook oude wonden komen soms onverwacht in het zicht , zodra ze geschoren worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:29

Mijn paard heeft chronische bronchitis opgelopen omdat ze hem altijd lieten staan als zijn weidemaatje weg werd gehaald hij helemaal in het zweet zich compleet gek racede op de wei, dan badend in het zweet op een open box stal werd gezet...dan dus de volgende dag lekker verkouden was en dit keer op keer.............dus zeg niet dat paarden in het wild hier zo goed tegen kunnen, niet verkouden worden...want dat worden ze wel en dus een prooi zijn voor het wild...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:39

JoyCiej007 schreef:
Sinds september vorig jaar heb ik die Welsh A er bij. Vorig jaar was er niets aan de hand, ook gewoon net als de rest, hup zonder deken naar buiten, de hele herfst/winter. Ook met regen en kou geen problemen, net als de rest.
Echter wordt zij nu ook erg intensief getraind, en ze wordt ook makkelijk een beetje schraal, met name bij de flanken en op de bovenlijn, bij de ruggengraat.

Afgelopen zomer merkte ik tot mijn grote schrik dat ze nu ineens niet meer goed tegen de regen en kou kon. tuurlijk, een beetje rillen als ze nat/koud zijn om zichzelf op te warmen vind ik prima, dat is 'normaal'.
Maar ik heb haar nu afgelopen zomer (met al dat noodweer, regen en kou) toch wel echt zéer regelmatig helemaal shakend en verstijfd van de kou, uit de wei mogen plukken. Zelfs haar hoofd kon ze niet meer stil houden, grazen/eten deed ze dan ook niet meer en ze had haar hele kruis en spieren aangespannen. Dat was dus een heel gesleep van en naar stal; kwam ik om 12 uur s'nachts m'n laatste rondje doen, vond ik haar dus helemaal shakend van de nattigheid en kou (terwijl er om 21u zeg maar nog niets aan de hand was) Dus eerst om op te warmen, op stal met zweetdeken om. En dan dus om 2/3 uur 's nachts weer terug om natte zweetdeken weer af te doen.
Maar mijn pony's vinden het maar niets op stal. Af en toe staan ze vreselijk te shaken, maar weigeren uit zichzelf om in de stal te gaan staan. Of de Welsh wordt er vervolgens weer uitgetrapt door de Shetten, die nergens last van hebben.

Ik heb mijn merrie al 12 jaar zonder deken staan (grasmaaier), en ik heb haar maar een keer of 5 het koud zien hebben i.d.z.v. rillen. Maar dat was altijd 's zomers met heel guur en slecht weer in de zin van langdurige regen, terwijl ze in de winter nergens last van heeft met lekkere dikke vacht. Mijn paarden maken ook 's zomers bij regen meer gebruik van de schuilstal dan 's winters.
Maar als je merkt dat je welsh het beter doet met deken, zou ik die er mooi opgooien.

Wat dekens en spieren betreft. Ik heb 2 paarden, waarvan 1 onder de deken en 1 niet. Rijpaard heeft winters met max 200gr en winters met 600 + hals (bij strenge vorst anders 360) geschoren gestaan. Maar ik merk geen verschil in stijfheid. Goed in en uitstappen en loswerken is gewoon belangrijk. Ik merk wel verschil wanneer ik (te) zwaar heb getraind.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:21

In de tijd dat paarden nog geen dekens hadden , liepen ze vrij rond en kon een kudde voor klimaatveranderingen wegtrekken.Doordat de mens ze tussen hekken plaatst en paarden op dezelfde plek dienen te blijven zijn er paarden bij die aangeven dat ze met met regen / wind of ander soort weer , behoefte hebben aan een afdak/ deken/beschutting. Twee van mijn kudde hebben geen deken op , en gaan met regen en harde wind vaak onder het afdak staan. De dekenpony s bij mij zijn oudere dieren die met ons klimaat snel slijten.
Voor elk dier is er een ander argument om het wel/ niet te doen , belangrijkste is dat je kiest wat bij je paard past......