Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:32

Je bent er niet automatisch mee verzekerd, maar het werkt zeker wel mee, omdat je kunt laten zien 'dat je weet waarmee je bezig bent'.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:34

bedankt voor je reactie hasjam poe,

bestaan er volgens jou cursussen waar je wel inhoudelijk goede stof onderwezen krijgt?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:34

Dat is niet waar, er is nu ook een niveau 2 orun zonder eigen rijden. Dan hoef je alleen te zorgen voor combinaties die af en toe met je mee kunnen.
Deze opleiding heeft mijn vriendin n.l ook gedaan en staat gelijk aan die met eigen rijden.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:42

Joscaa schreef:
Je bent er niet automatisch mee verzekerd, maar het werkt zeker wel mee, omdat je kunt laten zien 'dat je weet waarmee je bezig bent'.

Als je Orun-2 hebt, zullen er méér maatschappijen zijn die je wíllen verzekeren.
Maar zoals gezegd: als je rondbelt vind je ook maatschappijen die dat zónder de Orun -2 doen.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:52

jameyskatje schreef:
bestaan er volgens jou cursussen waar je wel inhoudelijk goede stof onderwezen krijgt?

Centered Riding http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1412215 , AKASHA AZHC-instructeursopleing ,Hofstede Oostrijk Hofstede Oostrijk, ISPH http://www.isphorse.com/

Er zijn er zeker weten véél meer hoor. Maar het is voor jou even zoeken wat je persoonlijk aanspreekt. Een vooral vooraf góed kijken, naar wat ze aan inhoud te bieden hebben. Bovenstaande hebben m.i. hun naam al waargemaakt.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:50

jasmijn78 schreef:
Een klassering is het eerste waar je op af gaat. En als je diegene dan in actie bekijkt zie je snel genoeg het verschil tussen degene die Z starten of ook daadwerkelijk Z rijden/trainen. Dat is niet zo moeilijk.
<snap>
Nou ja wel eigenlijk. Door te kijken naar iemands totaalplaatje. Door iemand zelf in actie te zien. Ik hoef niet bij iemand te lessen die B+0 is. Zat weet ik nu al. een Z klassering geeft voor mij ook niet direct de doorslag. Maar als ik van iemand weet dat die al heel netjes verschillende paarden naar Z en hoger heeft opgeleid, goede resultaten heeft behaald. Als ik die zie rijden op een manier die ik ambieer. Dan wordt het allemaal een stuk interessanter. Iemand moet iets KUNNEN wat ik ook graag wil KUNNEN.
<snap>
Op zich niet gek, maar kom zeg; wat is nu L met een wp? dat kan iedereen toch halen? Daar hoef je echt niet voor te kunnen rijden.
<snap>Zeg dan: minimaal 2 x Z met een zelf opgeleid paard. Dat zal al meer kaf van het koren scheiden. Als je voor de tweede keer met een zelfopgeleid paard in het Z komt wordt de kans dat dat toeval is al kleiner. Maar ja, dat betekent wel minder opbrengsten voor ORUN...

Alles wat jij noemt (Z-klassering, tonen wat je kunt etc.) dat IS er allemaal al !!!!!!!!
Het misverstand zit hem m.i. in de waardering van de Orun-2.

De KNHS noemt zelf Orun-2: de eerste fase VAN "de opleiding tot instructeur".
Ben je daarmee "gediplomeerd instructeur"? Nee! Niet volgens de KNHS!!!
De KNHS noemt deze fase: kandidaat instructeurs opleiding.

Pas NA niveau 4 spreekt de KNHS over het "afronden van de opleiding tot gediplomeerd instructeur.
"Deze cursus is op dit moment het laatste onderdeel van de Instructeursopleiding en is bestemd voor degenen die niveau 2 en 3 met goed gevolg hebben doorlopen en hun opleiding tot "gediplomeerd ORUN-instructeur" definitief willen afronden"

jasmijn78 schreef:
Ik vind gewoon dat er iets essentieels mis is in de paardensport, en dat de grootse oorzaak ligt in onkundige instructie. En dat wat er mis is, zorgt imo voor paardenleed. Vandaar dat ik misschien wat kritisch ben om wanneer je je als instructeur moet aanbieden.

Misschien is het ware probleem, dat mensen met orun-2 zichzelf te hoog inschatten? Als je hier op Bokt al ziet wie "Orun-gediplomeerd" in zijn onderschrift heeft staan <<) . En dan bedoelt, dat enkel het Orun-2 papiertje is behaalt... Officieel is dat incorrecte blabla; je bent blijkbaar pas "gediplomeerd" als je niveau 4 hebt afgerond (en daarvoor moet je Z rijden ;) )

anneliesdj

Re: Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:04

Het gaat er imo om of je je kennis kunt overbrengen, er zijn mensen zat die hoog in de sport rijden maar gewoon niet (begrijpelijk) kunnen uitleggen. En ook onder instructeurs zijn die er, daar mogen ze bij de opleiding wel wat strenger op selecteren.
Daarnaast vind ik de eisen die ze stellen wel terecht. De opleidingen zijn bedoeld zodat jij daarna mensen wedstrijdgericht kunt trainen, hoe moet je dat nu doen als je zelf nooit een wedstrijd gereden hebt?
Wat dat betreft ga ik mee met de reactie op de eerste pagina.

Daarnaast; het diploma maakt je geen instructeur en geen goede ruiter.
Denken jullie dat alle 'grote' namen in de paardensport allemaal een ORUN-diploma op zak hebben? Dacht het toch niet, toch vragen ze allemaal meer lesgeld dan de gemiddelde fase 4 instructeur.
En dan moet je nog maar afwachten of ze al die kennis nog goed kunnen verwoorden ook.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:56

Ik vind het lastig. Aan de ene kant is het best oke om een min of meer objectief meetpunt te hebben over het nivo van de ruiter.

Aan de andere kant, een geweldige ruiter is niet per definitie ook een geweldig instructeur, net zoals een geweldig instructeur niet per definitie een geweldig ruiter hoeft te zijn. En dan heb je natuurlijk die (nog best grote) groep die prima kan rijden maar om uiteenlopende redenen nooit op wedstrijd gaat. Maar in die groep zitten ongetwijfeld heel veel mensen die uitstekende instructeurs zouden kunnen worden. Vooral omdat de ambities van goede instructeurs niet bepaald altijd overeen komen met de ambitie van een wedstrijdruiter.

Op zich, dat de indeling van de ORUN in fases is verdeeld vind ik geen slechte zaak, ware het niet dat er flink misbruik van gemaakt wordt. Fase 2 is GEEN instructeurspapiertje, het is als het ware een certificaat dat je een deel van je opleiding met goed gevolg hebt afgelegd. En als je het op die manier gaat bekijken dan zou het behalen van fase 2 an sich al toegang moeten verschaffen tot fase 3 en zo verder. In de loop van het traject vallen de mensen die niet capabel zijn, hetzij in het eigen rijden, hetzij in didactische vaardigheden, vanzelf af. Of zo zou het moeten zijn denk ik. Dat werkt ten eerste drempelverlagend, maar bij goede uitwerking kan het eindresultaat stukken beter worden dan het nu is. En ja, dat betekent dat een hoop mensen fase 1 niet zullen halen. Maar dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.

Eventueel zou je de fase 2 kunnen omdopen tot fase 1, met open inschrijving. Maar wel een verplichting tot eigen rijden. Dat zou in samenwerking met maneges kunnen, zodat er ook paarden beschikbaar zijn voor diegenen die geen paard kunnen meenemen. Maar dan wel de exameneisen verhogen, en strenger examineren dan nu gebeurt. En als je dan slaagt, dan heb je recht op toegang tot de volgende fase. Daar kan je een certificaat aan hangen, of alleen een bewijs van het goed afleggen van het eerste deel.

Goed, dat geeft een stormloop op fase 1. Maar als de examenprocedure daarbij eerlijk is en strenger is dan nu, filter je al een hoop weg voor de volgende fases. En dan kan je bij de volgende fases de selectie door de examens nog verder verstrakken zodat het kaf zich automatisch van het koren gaat scheiden.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 06:54

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:48

Hasjam_Poe schreef:
jameyskatje schreef:

Centered Riding http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1412215 , AKASHA AZHC-instructeursopleing ,Hofstede Oostrijk Hofstede Oostrijk, ISPH http://www.isphorse.com/

Er zijn er zeker weten véél meer hoor. Maar het is voor jou even zoeken wat je persoonlijk aanspreekt. Een vooral vooraf góed kijken, naar wat ze aan inhoud te bieden hebben. Bovenstaande hebben m.i. hun naam al waargemaakt.

maar dan moet je natuurlijk ook kijken wat jou ligt :)
ik heb totaal niks met de manier van rijden die de instructeurs uit de door jou genoemde sites instrueren...
en de oruninstructeurs(of normale wedstrijdinstructeurs) passen dan wel weer in mijn straatje :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:02

Hasjam_Poe schreef:
jameyskatje schreef:

Wordt alleen helaas ook niet vrolijk van andere opties, die hier genoemd zijn of elders vindbaar, goede moet je met een schijnwerper zoeken
in de mist op een nacht zonder maan in het bos.
En dat moet het soort cursus je nog passen ook.
Ben ondertussen bijna allergisch voor het woord holistisch eerlijk gezegd, aangezien dat impliceerd dat zei dan de enigen zijn die hier wat mee doen,
terwijl ieder weldenkend instr. naar meer kijkt dan een uurtje rijden.
Maar ja, past blijkbaar in de tijdsgeest, omdat overal bij te slepen.

Ben allicht een zeur, maar ja.. kan mijn geld maar 1 x uitgeven.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:20

Hasjam_Poe schreef:
jasmijn78 schreef:
Een klassering is het eerste waar je op af gaat. En als je diegene dan in actie bekijkt zie je snel genoeg het verschil tussen degene die Z starten of ook daadwerkelijk Z rijden/trainen. Dat is niet zo moeilijk.
<snap>
Nou ja wel eigenlijk. Door te kijken naar iemands totaalplaatje. Door iemand zelf in actie te zien. Ik hoef niet bij iemand te lessen die B+0 is. Zat weet ik nu al. een Z klassering geeft voor mij ook niet direct de doorslag. Maar als ik van iemand weet dat die al heel netjes verschillende paarden naar Z en hoger heeft opgeleid, goede resultaten heeft behaald. Als ik die zie rijden op een manier die ik ambieer. Dan wordt het allemaal een stuk interessanter. Iemand moet iets KUNNEN wat ik ook graag wil KUNNEN.
<snap>
Op zich niet gek, maar kom zeg; wat is nu L met een wp? dat kan iedereen toch halen? Daar hoef je echt niet voor te kunnen rijden.
<snap>Zeg dan: minimaal 2 x Z met een zelf opgeleid paard. Dat zal al meer kaf van het koren scheiden. Als je voor de tweede keer met een zelfopgeleid paard in het Z komt wordt de kans dat dat toeval is al kleiner. Maar ja, dat betekent wel minder opbrengsten voor ORUN...

Alles wat jij noemt (Z-klassering, tonen wat je kunt etc.) dat IS er allemaal al !!!!!!!!
Het misverstand zit hem m.i. in de waardering van de Orun-2.

De KNHS noemt zelf Orun-2: de eerste fase VAN "de opleiding tot instructeur".
Ben je daarmee "gediplomeerd instructeur"? Nee! Niet volgens de KNHS!!!
De KNHS noemt deze fase: kandidaat instructeurs opleiding.

Pas NA niveau 4 spreekt de KNHS over het "afronden van de opleiding tot gediplomeerd instructeur.
"Deze cursus is op dit moment het laatste onderdeel van de Instructeursopleiding en is bestemd voor degenen die niveau 2 en 3 met goed gevolg hebben doorlopen en hun opleiding tot "gediplomeerd ORUN-instructeur" definitief willen afronden"

jasmijn78 schreef:
Ik vind gewoon dat er iets essentieels mis is in de paardensport, en dat de grootse oorzaak ligt in onkundige instructie. En dat wat er mis is, zorgt imo voor paardenleed. Vandaar dat ik misschien wat kritisch ben om wanneer je je als instructeur moet aanbieden.

Misschien is het ware probleem, dat mensen met orun-2 zichzelf te hoog inschatten? Als je hier op Bokt al ziet wie "Orun-gediplomeerd" in zijn onderschrift heeft staan <<) . En dan bedoelt, dat enkel het Orun-2 papiertje is behaalt... Officieel is dat incorrecte blabla; je bent blijkbaar pas "gediplomeerd" als je niveau 4 hebt afgerond (en daarvoor moet je Z rijden ;) )

Ik denk dat deze quote toch vrijwel alles wel gezegd heeft?

En als je kinderen wilt leren paardrijden, in de aller aller basis -> daar hoef je echt geen paarden voor te kunnen trainen tot en met Z. Eerder handig zijn met mensen/kinderen.
Ik vind wel dat als je een instructeur hebt om zelf in het Z te komen dat deze op je paard kan kruipen en even laten zien hoe het moet, dus dan is het wel fijn als die persoon inderdaad ervaren is met tot en met Z. Dus: De opdeling in 4 nivo's is prima, toch? Als ik tot en met Z wil kijk ik alleen naar een instructeur die alle nivo's bezit.

Overigens heb ik zelf ook Orun gevolgd (met tegenzin, was verplicht) zonder paard (enkel een pony) welke ik toen western reed :') Zonder uberhaupt ooit naar een dressuur wedstrijd te hebben gekeken. De kandidaat cursus was dat. Kan dus wel. Die cursus leider 'hated my guts' :D
Vond niet dat het echt toegevoegde waarde had voor kinder - paardrijlessen. Daar heb je meer aan wat didactische vaardigheden en veiligheid en evenwicht/ontwikkeling van een kind zodat je weet waar je mee begint etc. Maar ach, dat leer je jezelf wel aan, along the way.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:47

M_D_H schreef:
ik heb totaal niks met de manier van rijden die de instructeurs uit de door jou genoemde sites instrueren... en de oruninstructeurs (of normale wedstrijdinstructeurs) passen dan wel weer in mijn straatje :)

Mijn antwoord was ook niet voor jou ( of Sjolvir ;) ), maar speciaal voor jameyskatje :P . Jameyskatje zegt kinderen in het buitenland de beginselen van het paardrijden te willen leren. Haar vraag was: wát voor een opleiding past daar bij.

In DAT geval ( dus in het geval van jameyskatje) geldt mijn advies om vooral géén Orun-2 te gaan doen en rond te kijken. En ik bedenk nu ter plekke, dat jameyskatje ook eventueel de KNHS voltige-opleiding kan doen. Kinderen moet je vertrouwen kunnen geven en spelenderwijs balans kunnen leren. Plus omgang met het 'wezen' paard. (Zie hierboven wat Toydoll allemaal al noemt). Dus focussen op didactiek en spelmethodieken lijkt mij (voor jameyskatje) persoonlijk veel zinvoller, dan 20 lange weken leren schreeuwen vanuit een hoek.

Jij en ik hebben anderen doelen MDH :j. Daar past weer beter Orun-4 instructie, Deurne of een goede wedstrijdruiter bij :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:15

oke, ik snap je punt... :)
maar dan nog... je kunt met de orun ook spelenderwijs leren met kinderen om te gaan hoor :)
ik heb in ieder geval nooit leren schreeuwen van uit de hoek van de bak(wilde ik soms wel :') _O- vooral naar mijn eigen combi(met mijn eigen draak van een paard) maar goed :+
en het is natuurlijk ook zelf hoe creatief je bent he :)
je kunt nog zo goed leren met kinderen om te gaan of leren lesgeven... maar dan nog bakken sommige er niks van omdat ze geen inbeeldings/inlevings gevoelens hebben :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:07

Ik ben zo'n orun-2 instructrice..
Het is waar dat je op de cursus niet echt lesgeven leert. Ik zeg altijd: je moet er daarvoor al een beetje oog voor hebben en misschien zelfs al lesgeef ervaring hebben.
Je moet inderdaad heel veel leren, alleen het theorie examen is heel simpel. Ik vond het examen voor fnrs jury veel pittiger.
Baal ik er van dat ik de cursus gedaan heb? NEE!
Ik heb gewoon een orun diploma en ik mag lesgeven en dat doe ik met veel plezier! Ik merk dat nooit iemand vraagt of je niveau 2, 3 of 4 gedaan hebt. De meeste mensen willen toch les op basisniveau en dat kan ik prima!

Vroeger mocht je met orun 2 zonder rijden niet verder met 3, maar nu mag je een rijproef doen en als je die haalt mag je wel door.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:42

Wat een onzin lees ik hier allemaal, om van te GILLEN!!!!!! :+
Bij ons ( Belgie , wallonie) moet je een brevet hebben (2e degré ) om zo'n curcus te mogen volgen.
Je moet dus uiteraard wel dit brevet hebben om te slagen ( en het is echt moeilijk om te slagen) en dat je nu wedstrijden rijdt of niet dat maakt niet uit ;-) toch voor instructrice niveau 1 voor nivo 2 en 3 moet je je ruiters begeleiden tot een zeker wedstrijd niveau.

Maarbon het feit van dat je verplicht wedstrijden moet rijden geldt hier niet