veulen lomp, altijd lomp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deeva

Re: veulen lomp, altijd lomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:35

Ja en volgens mij was mijn mening geen verrassing en de andere cowboy sprak mij veel meer aan dan clinton en dit is dan dezelfde methode alleen vind ik hem tegen over het paard veel eerlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:16

Anne_GTI schreef:
Zet er maar een zelfverzekerde gelijkmatige ruin bij in die zich de kaas niet van het brood laat eten maar duidelijk de baas is zonder dat met veel geweld te hoeven afdwingen. Ik garandeer je dat je in no time je paard niet weer herkend. Niets kan een paard beter op de plek zetten dan een ander paard. Daar kan geen grondwerkgoeroe tegenop.

Die vlieger gaat niet altijd op. Misschien onderling bij paarden wel, maar dat wil niet zeggen dat ze bij de mens dan ook onderdanig zijn. We hebben hier een paardje dat in de wei onderaan in de kudde staat, staat te kauwen bij elk paard en erg onderdanig is, maar als mens zijnde probeert hij goed je grenzen uit en heeft hij zeer consequente behandeling nodig, anders kan hij over je heen walsen. Zijn eenmaal de verhoudingen duidelijk dan is het goed, maar als je als mens te slap bent, dan weet hij precies waar hij staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:12

deeva schreef:
Ja en volgens mij was mijn mening geen verrassing en de andere cowboy sprak mij veel meer aan dan clinton en dit is dan dezelfde methode alleen vind ik hem tegen over het paard veel eerlijker.

Misschien kun je dit even doorlezen?

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Ik mis bij jou het je verdiepen in de materie, het discussieren met anderen, het bekijken van verschillende standpunten, voordat jij tot je mening komt.
En voordat je je mening klaar hebt staan, probeer open te blijven en te luisteren naar de argumentatie van anderen.
En dat mis ik bij jou....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:41

Cassidy schreef:
deeva schreef:

Misschien kun je dit even doorlezen?

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Ik mis bij jou het je verdiepen in de materie, het discussieren met anderen, het bekijken van verschillende standpunten, voordat jij tot je mening komt.
En voordat je je mening klaar hebt staan, probeer open te blijven en te luisteren naar de argumentatie van anderen.
En dat mis ik bij jou....

Dat bedoelde ik ook inderdaad, maar wanneer je dat noemt wordt er aanvallend gereageerd helaas.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:23

Hoe weten jullie of ik me hier niet in hebt verdiept ,hoezo oordelen moet je horen wie dat zegt.
Als mensen het niet met jullie eens zijn dan snappen ze het niet ,staan nergens voor open, onder bouwen niet etc. etc. etc.
Wie willen jullie nu overtuigen al ga je op je kop staan ik vind Clinton een weggooier en daar hoef ik toch niet nog duidelijker in te zijn of wel.
Dit heeft niks met materie te maken ik ben niet blind, ik zie dingen op die video waar jullie blijkbaar je ogen voor sluiten en dat vind ik prima maar hou op met mij te overtuigen dat hij lekker met dat paard bezig is.
Jullie voeren geen discussie jullie lijken wel jehova's, die anderen moeten bekeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:35

deeva schreef:
Hoe weten jullie of ik me hier niet in hebt verdiept ,hoezo oordelen moet je horen wie dat zegt.
Als mensen het niet met jullie eens zijn dan snappen ze het niet ,staan nergens voor open, onder bouwen niet etc. etc. etc.
Wie willen jullie nu overtuigen al ga je op je kop staan ik vind Clinton een weggooier en daar hoef ik toch niet nog duidelijker in te zijn of wel.
Dit heeft niks met materie te maken ik ben niet blind, ik zie dingen op die video waar jullie blijkbaar je ogen voor sluiten en dat vind ik prima maar hou op met mij te overtuigen dat hij lekker met dat paard bezig is.
Jullie voeren geen discussie jullie lijken wel jehova's, die anderen moeten bekeren.

Ik concludeer uit deze reactie:

deeva schreef:
Dat heeft toch niks met verdiepen te maken mijn maag draait al om als ik hem met een ander paard aan het werk zie laat staan dat ik dit ga toepassen bij mijn eigen paarden.
En ik vind het verstandig als mensen eerst kijken en hun conclusie trekken dan klakkeloos alles volgen en alles proberen.

dat je je niet verder in de methode hebt verdiept.
Ik concludeer uit je reacties in dit topic, dat je er niet met anderen over hebt gepraat
Ik concludeer uit je bovenstaande reacties, dat je niet meer van hem hebt gezien dan de paar filmpjes hier in dit topic.
En ik concludeer uit je benoeming "de cowboy" dat er een algehele aversie is tegen western en de western aanpak van dingen.
Kan best zijn dat ik het gruwelijk mis heb, en indien ja, hoor ik dat graag van je.
Maar als mijn conclusies de waarheid redelijk benaderen, mag ik zeggen dat ik het een bijzonder magere basis vindt voor een mening?
Wat mij betreft mag je hem niets vinden. Maar als je een leerling volgens zijn methode te werk ziet, en de leerling respectvoller met zijn paard vind omgaan dan de meester, is dan automatisch de methode niet goed?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 01:15

Mindim schreef:
Anne_GTI schreef:
Zet er maar een zelfverzekerde gelijkmatige ruin bij in die zich de kaas niet van het brood laat eten maar duidelijk de baas is zonder dat met veel geweld te hoeven afdwingen. Ik garandeer je dat je in no time je paard niet weer herkend. Niets kan een paard beter op de plek zetten dan een ander paard. Daar kan geen grondwerkgoeroe tegenop.

Die vlieger gaat niet altijd op. Misschien onderling bij paarden wel, maar dat wil niet zeggen dat ze bij de mens dan ook onderdanig zijn. We hebben hier een paardje dat in de wei onderaan in de kudde staat, staat te kauwen bij elk paard en erg onderdanig is, maar als mens zijnde probeert hij goed je grenzen uit en heeft hij zeer consequente behandeling nodig, anders kan hij over je heen walsen. Zijn eenmaal de verhoudingen duidelijk dan is het goed, maar als je als mens te slap bent, dan weet hij precies waar hij staat.

Als een paard zich niet door een ander paard laat corrigeren hoe wil je dat dan als mens voor elkaar krijgen? Dat is het probleem wat TS mee van doen heeft. Eerst op z'n nummer laten zetten door een ander paard scheelt dan een boel werk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 01:19

Het probleem ligt hem toch vaak in het voortraject.
Als een paard vanaf 6 maanden veel in handen is geweest (en verkeerd in handen is geweest), niet is ingeschaard en op zijn "paards" is gecorrigeerd, dan is dat op latere leeftijd moeilijk weer recht te breien. Ook als je er een dominante ruin bij zet.
Dus ik denk niet dat TS met een dom paard te maken heeft, maar meer met een paard dat geleerd heeft dat hij het qua kracht van de mens kan winnen.
En dan heb je een hele klus om dat op latere leeftijd recht te breien.
Flessenveulens zijn vergelijkbaar.
Die hebben geleerd te vrij te zijn naar de mens toe.
En dat is op latere leeftijd - ook door soortgenootjes - maar heel moeilijk recht te zetten.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 01:39

Kom even binnen vallen vind net dit topic en heb eerlijk gezegd niet alles doorgelezen.

Wil alleen even zeggen.

Mijn "baby" eigen gefokte Quarter x Tinker was de lompste sukkel die je je maar kon voorstellen. Ik herken ontzettend veel dingen van TS MAAR hij heeft altijd respect voor me gehad. Hij heeft bijv nog nooit in zijn domme lompigheid op mijn tenen gestaan.

Ik heb hem wel 3 maanden in training gehad bij Esther de Vries toen dertijd nog in Heeg omdat ik toch bij mezelf ontdekte dat ik hem teveel verwende en het verwende erin begon te sluipen.
De beste investering die ik ooit gedaan heb.

Inmiddels is hij 8 en meegeemigreerd naar USA (wie neemt er nu zo'n bastaard knol mee naar USA HET land van de quarters die geen drol kosten) Nou ik, want ik heb het coolste liefste atletisch paard wat ik me maar kan wensen. Hij is nog steeds veel te groot en lomp, maar had laats een clinic cowwork gedaan bij een echte down to earth cowboy uit Wyoming en zijn kluts viel open. Hij had nog nooit zo'n groot grof paard zo licht en soepel zien lopen *GRIJNS*****
Ik heb inmiddels 14 paarden en niet eentje kan in de schaduw staan van mijn SPirit. (ok ik heb geen super quarters maar toch :-) )

Moraal van het verhaal, het domste lopmste paard kan mits een goeie opvoeding door zowel mens als mede soortgenoot het beste paard zijn/worden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:22

Bij mij staat respect voorop.. Niet alleen van het paard naar mij toe, maar beslist ook net zo hard andersom. Respect kun en mag je niet afdwingen (wat imo in het filmpje gebeurt), dat moet je verdienen. Ts, stel duidelijke grenzen, wees eerlijk naar je paard toe en vergeef t m maar dat t een beetje een kluns is als er een paaltje in de weg staat :+ Dan moet het helemaal goedkomen hoor :)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:26

Daar sluit ik me helemaal bij aan HCRanch super dat het allemaal goed gekomen is en soms is het slimmer om inderdaad je paard weg te brengen naar iemand die verstand van zaken heeft.
Als je mijn reacties goed had gelezen Cassidy dan had je kunnen zien dat is de andere video veel vriendelijker en respectvoller naar het paard vind en daar ben ik ook niet op tegen maar wel de manier waarop Clinton met zo'n jong paard omgaat.
Volgens mij is de conclusie dat we een paard ook al doet hij iets verkeerd niet mogen slaan maar als een paard niet begrijpt dat hij achterwaarts moet dan mag je hem wel tegen zijn kogels aan trappen maar dat zal ik dan wel verkeerd zien.
Ik vind het prima cassidy als jij Clinton wel fantastisch vind dat moet je helemaal zelf weten maar bij mij gaat zijn manier van paarden beleren er niet in.
En ik ben ook niet kortzichtig dat ik niet open sta voor andere dingen zeker wel er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar daar moet ik zelf wel een goed gevoel bij hebben en dat heb ik bij Clinton niet.
Mijn paarden leren ook achterwaarts gaan maar niet door ze te schoppen en dan doen ze het ook en dat is wat ik je steeds probeer duidelijk te maken.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:29

O ja de basis is de video die je hier zelf hebt geplaatst Cassidy dus als dat mager is dan moet je dat probleem bij jezelf zoeken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:31

Haha, nou, mijn WPN heb ik vanaf anderhalf en hij is 12, telt dat?
Hij is 75% volbloed en ik noem hem echt oliedom! Die kan nog ullig staan wachten bij het hek, als ik het zelfs vergeten ben dicht te doen. Of hij gaat op eten staan wachten als het er al ligt. Het is dat ie zo aanhankelijk is! Het ging me pas echt opvallen toen we een veel slimmere Andalusiër kochten. Toch heeft mijn stuk lomp, want hij liep ook over me heen, prima geleerd om netjes met me mee te lopen en hij gaat veelvuldig mee naar de bossen. Daar tilt hij prima zijn benen op. Dat is echt een kwestie van opvoeding.

Je kan een jaarling wel veel leren door er al wat grondwerk mee te gaan doen. Dan krijg je zelf ook een beter beeld van hoe 'begripvol' hij is. Maar de eetgewoonten van je paard, zul je waarschijnlijk wel gewoon moeten gaan accepteren.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:46

:D ja wij zijn ook niet allemaal Einstein en ieder paard is natuurlijk ook weer anders je kan inderdaad een veulen nog veel dingen leren maar sommige dingen zitten ook in het karakter van het paard.
Je leert een paard ook de dingen die voor jou prettig zijn en iedereen heeft zijn eigen grenzen de een is wat makkelijker daarin dan de ander.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:51

Absoluut waar!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:54

T is vaak ook maar net hoe je het bekijkt.. Kan die van mij dom noemen omdat ie als er hooi gegeven is achter de lege kruiwagen aan gaat, of juist heel slim omdat ie altijd naar de bron gaat.. Waarom genoegen nemen wat er in je ruif zit als je de kruiwagen kan proberen te volgen naar waar ie gevuld wordt? :D

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:33

Ja inderdaad dat is misschien wel slimmer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:08

Anne_GTI schreef:
Als een paard zich niet door een ander paard laat corrigeren hoe wil je dat dan als mens voor elkaar krijgen? Dat is het probleem wat TS mee van doen heeft. Eerst op z'n nummer laten zetten door een ander paard scheelt dan een boel werk

Maar een paard dat zich wel door een ander paard laat corrigeren, laat zich dan echt altijd niet makkelijker corrigeren door de mens.
vandaar mijn opmerking dat zelfs het onderdanigste paard in de kudde, een mens een lastige tijd kan geven, heel lastig. Dus een onderdanig paard in de kudde is niet een garantie voor een paard dat zich gemakkelijk laat corrigeren door de mens. Soms zijn het juist draakjes, omdat ze opeens misschien de kans krijgen juist eens te domineren ipv onderdanig te zijn. Het ligt er aan wie er tegenover ze staat op een bepaald moment.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:47

Mijn paard is na 12 jaar (helaas) nog steeds erg lomp. Af en toe denk ik zelfs dat het gewoon domheid is. Consequent corrigeren heeft bij hem niet geholpen :')