Overgang L2-M1, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:42

Niet zo negatief :(:) Is het geen idee om krachttraining te doen? Je zou toch gaan fitnessen hoe zit het daar mee :P

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:43

mimeslosydy schreef:
Citaat:
Toch wel vibabu

Citaat:
Dat is wat een jury zegt. Je eigen gevoel kan toch iets heel anders zeggen?

Ja natuurlijk! Maar jij bent toch van mening dat je klaar hoort te zijn voor de volgende klasse en anders geen wp zou kunnen rijden omdat daar specifiek naar gekeken hoort? Dat jij hierbij zegt dat je gevoel iets heel anders kan zeggen en een goede proef hebt gereden die wp waardig was ben ik helemaal met je eens maar wijkt wel af van jouw standpunt die je t.o.v o.a mij aan het verdedigen/uitleggen was.

DAT heb ik nooit gezegd. Ik vraag me af of het verkeerd van mij geformuleerd is of van jou een leesfout. Ik zeg alleen dat jury´s kijken of een combinatie klaar is voor de Z (dit is wat juryleden tegen dus tegen mij zeggen) Ik vind alleen dat je verder moet trainen dan de klasse waarin je uitkomt. Of dit nou B/L/M of Z is dat maakt me niet uit. Ik train in ieder geval oefeningen uit de volgende klasse en vind het krom als je hiermee wil wachten tot je daadwerkelijk aan die klasse toe bent. Je moet groeien in een klasse (vind ik) maar meestal als je je punten binnen heb en de oefeningen van de volgende klasse meeneemt ben je aan het "einde" van een klasse meestal wel toe aan de volgende klasse. Ik zeg dus niet IK vind dat je in de M2 beoordeelt moet worden of je Z klaar ben maar dit is wat juryleden mij meerdere malen hebben verteld. En het is en blijft een jurysport dus de een zal de M2 gewoon beoordelen en de ander zal kijken of de combi Z klaar is.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:43

mimeslosydy schreef:
Niet zo negatief :(:) Is het geen idee om krachttraining te doen? Je zou toch gaan fitnessen hoe zit het daar mee :P

ik ga deze week mijn abbo regelen :j
maar dan ga ik rennen, en geen been oefeningen doen want die zijn al zo dik :+

vibabu

Re: Overgang L2-M1, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:46

Een proef is maar 5 / 5,5 minuut ;) dat geeft misschien ook nog wat hoop.

Het is ook weer een kwestie van oefenen. De eerste keren M1 had ik de kramp in m'n benen en was ik echt doodop! naarmate ik vaker die proeven reed ging het steeds makkelijker :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:47

_Bitje_ schreef:
mimeslosydy schreef:

ik ga deze week mijn abbo regelen :j
maar dan ga ik rennen, en geen been oefeningen doen want die zijn al zo dik :+

rennen is toch ook een beenoefening? :+ Je gebruikt je beenspieren (tenminste dat doen de meeste mensen als ze rennen :)) )

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:54

ja eigenlijk wel he? :')

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:55

Citaat:
DAT heb ik nooit gezegd. Ik vraag me af of het verkeerd van mij geformuleerd is of van jou een leesfout. Ik zeg alleen dat jury´s kijken of een combinatie klaar is voor de Z (dit is wat juryleden tegen dus tegen mij zeggen) Ik vind alleen dat je verder moet trainen dan de klasse waarin je uitkomt. Of dit nou B/L/M of Z is dat maakt me niet uit. Ik train in ieder geval oefeningen uit de volgende klasse en vind het krom als je hiermee wil wachten tot je daadwerkelijk aan die klasse toe bent. Je moet groeien in een klasse (vind ik) maar meestal als je je punten binnen heb en de oefeningen van de volgende klasse meeneemt ben je aan het "einde" van een klasse meestal wel toe aan de volgende klasse. Ik zeg dus niet IK vind dat je in de M2 beoordeelt moet worden of je Z klaar ben maar dit is wat juryleden mij meerdere malen hebben verteld. En het is en blijft een jurysport dus de een zal de M2 gewoon beoordelen en de ander zal kijken of de combi Z klaar is.
[/quote]

Ik begreep uit jouw posts van wel, wellicht een miscommunicatie tussen ons :)
Ik heb ook nergens gezegd dat ik het niet slim vind om vooruit te trainen, juist wel. Ik ben nu ook SB aan het oefenen. Ik vind alleen niet dat je erop beoordeelt moet worden, je rijd een proef in een klasse om te laten zien dat je die beheerst, niet om te laten zien dat je een volgend niveau beheerst. En idd elk jurylid is weer anders, dat is misschien wel het verwarrende eraan je weet nooit wat ze willen zien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:20

Leuk dat je toch gaat starten, veel succes!!

Tipje, maak je paard om de ring (met zweep, die hoeft pas weg als je echt de ring ingaat) echt heeel goed wakker, paar keer flink schakelen, zodat je in ieder geval goed wakker aan de proef begint. En dan zal je zien dat het echt niet zo lang is. En ik geloof er (adhv eerdere rijtopics) geen zak van dat jij met 160 pnt terugkomt dus dat zullen we dan nog weleens zien ;)

Geniet ervan :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:29

Jaa, het M is werken hé ;)

Wat ook werkt & daar hoef je echt geen sterke benen voor te hebben ;) spoortje met een wieltje (nee, is niet snieluhg). Niet schoppen! Maar rollen over die buik, daar schrikken ze vaak genoeg van. En schop je paard niet "dood" voor je been. Steunen op de beugels, hulp geven voor stap-draf, geen reactie? Spoortje ff prikken & meteen weer steunen in die beugels. Reageertie niet meteen door keihard weg te spurten, dan ben je niet "gemeen" genoeg.. En als hij weg spurt, laat maar gaan! Even een rondje achter zijn broek aan zitten & vervolgens terug nemen naar stap. En het na een paar passen weer herhalen, totdat je een snelle reactie op een normale hulp krijgt. Het is even vliegwerk & even niet opletten of je paard wel of niet netjes bijelkaar loopt. Pas als hij lekker aan je hulpen staat ga je je zorgen maken om hoe je paard door zijn lijf loopt. Tenslotte kan een paard wat niet goed voorwaarts reageert nooit goed door het lijf lopen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:25

vibabu schreef:

inderdaad :j

maar GEEN wielsporen!
Zonder sporen en zonder zweep gaan rijden! die tips kreeg ik hier toen ook in een topic!
ik ben het gaan doen en nu kan ik een M2/Z1 proef zonder sporen rijden :)
travers keertwendingen appuyementen middendraf alles kunnen wij zonder zweep en sporen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:33

Ik heb een SM-paard, miss is dat het verschil :')
Lel met de teugels zal de mijne niet van onder de indruk zijn haha!
Maar als je het helemaal zonder kan is natuurlijk super :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:36

Nee wielsporen zou ik ook niet gaan gebruiken.Vooral omdat TS zegt dat haar benen wiebelen.
Wij proberen altijd sporen zolang mogelijk uit te stellen.
Onze dochter heeft tm de L2 altijd zonder sporen gereden,nu in de M1 spoortjes om ..alleen om de hulpen te verfijnen.
Soms wanneer hij vervelend is pakt ze de zweep er nog bij.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:40

ik doe met inrijden altijd even zweep erbij voor een net iets schuinere sb of travers of net dat stukje meer in middendraf, verder gebruik ik hem niet.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:42

Voor het aanleren van de traver gebruiken wij de zweep ook.Niet voor sb.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:48

Ik gebruik helemaal geen zweep meer, tegenwoordig wordt mijn paard daar opgefokt van & kan ik niks meer met hem. Buiten dat verpest ik dan weer wat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd zonder zweep. En dat zal straks ook gelden voor TS.

Wielspoortje is vaak nog vriendelijker dan een knopje overigens.

Ik zeg trouwens ook niet dat het spoortje je hulp wordt, je gebruikt hem om je hulp te verfijnen. In geval van TS om het paard nu te leren dat hij op lichte kuitdruk (zonder zweep in haar handen) direct voorwaarts moet. Je geeft je hulpen immers met je kuiten, je spoortje heb je om te corrigeren of aan te scherpen, dus te verfijnen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:31

Inderdaad PartoutZ,
spoor is voor verfijning van de kuithulp.
wielspoortje kan een vriendelijke hulp zijn. ligt eraan hoe die gegeven word door de ruiter.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:38

Ligt idd aan het gebruik.
Maar een knopje erin porren of een wieltje er overheen rollen.
Rollen is wat dat te gaat fijner & vaak reageren ze daar stukken beter op.
Wel moet je opletten dat je wieltje niet vast zit, maar makkelijk rond draait..

Ik heb overigens een plat wieltje & bedacht me een spoor te kopen met een tandjes wieltje voor de wedstrijden.
Mooi niet dat meneer er feller op reageerde :+

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:06

helaas word er met wieltjes ook wel geport.. :\

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:17

ik moet maar geen wieltjes hoor :n
Ik weet van mijzelf dat mijn benen gewoon nog echt te veel wiebelen, en daarom rijd ik ook gewoon liever
zonder spoor en met zweep :+
eerst mijn benen op de een of andere manier stiller krijgen, dan zien we wel weer verder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:28

Wieltjes zijn ook verboden bij de pony''s ;)

Zweep afleren ben ik ook mee bezig maar dat lukt eigenlijk wel aardig :j en helemaal op concours is ze veeel drukker dus dan is die helemaal niet nodig. Heb wel al deel van L2 zonder zweep gestart om te oefenenen.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:21

Ik heb hem gister op les zonder zweep gereden voor het eerst en dat ging echt super! Heb hem fijn aan het lopen zo :D Zaterdag nog 1 wedstrijd L2, dan Kampioenschappen in het L2 en dan heb ik zin in de M1 :))

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 13:42

super :D
ging het bij mij maar zo vlekkeloos zonder zweep :P

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:57

Moet je toch wel op de manier doen waarop Partout zegt. Hoeft niet per se met wieltjes, maar wel meteen reactie willen. Heb je dat niet meteen vooruit! Veel schakelen, overdreven terug zetten, en dan is etappes naar voren. Dus eerst naar voren rijden, dan nog meer naar voren, weer iets terug, weer helemaal naar voren en weer helemaal terug. Je hebt niet alleen maar terug en naar voren, maar je hebt heel veel verschillende versnellingen. Gebruik die ook, even naar voren betekent niet dat die daarna weer terug mag zakken, nee want jij wil misschien nog meer naar voren. Zo hou je hem ook in de verruimingen aan je been. Ook proberen te schakelen in de zijgangen en bij dit alles, als die niet reageert naar voren! Geen reactie is meer actie van jouzelf. Zal veel training kosten om het voor mekaar te krijgen, maar ik denk wel dat je hiermee veel aan het werk moet!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 13:59

winerieke schreef:
Moet je toch wel op de manier doen waarop Partout zegt. Hoeft niet per se met wieltjes, maar wel meteen reactie willen. Heb je dat niet meteen vooruit! Veel schakelen, overdreven terug zetten, en dan is etappes naar voren. Dus eerst naar voren rijden, dan nog meer naar voren, weer iets terug, weer helemaal naar voren en weer helemaal terug. Je hebt niet alleen maar terug en naar voren, maar je hebt heel veel verschillende versnellingen. Gebruik die ook, even naar voren betekent niet dat die daarna weer terug mag zakken, nee want jij wil misschien nog meer naar voren. Zo hou je hem ook in de verruimingen aan je been. Ook proberen te schakelen in de zijgangen en bij dit alles, als die niet reageert naar voren! Geen reactie is meer actie van jouzelf. Zal veel training kosten om het voor mekaar te krijgen, maar ik denk wel dat je hiermee veel aan het werk moet!

ja dat zei mijn instructrice ook al, veel schakelen. Maar zonder zweep gaat dit gewoon zo lastig!
Ik heb echt moeite mee om een duidelijke beenhulp te geven. :j

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:07

_Bitje_ schreef:
winerieke schreef:

ja dat zei mijn instructrice ook al, veel schakelen. Maar zonder zweep gaat dit gewoon zo lastig!
Ik heb echt moeite mee om een duidelijke beenhulp te geven. :j

Ja maar als je consequent blijft in 'geen reactie' een goede duidelijk por naar voren moet dat echt al snel een stuk beter gaan hoor! Dit is echt een kwestie van consequent blijven trainen :j Gaat vast goed komen!