Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda212

Re: Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:04

Heb dit zelf ook meegmaakt
Mijn paard schrok ook ergens van en sprong opzij
Ook een paar flinke deuken in een auto.
Ik was aansprakelijk
Mijn WA verzekering heeft de schade aan de auto vergoed

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:05

Flynneman schreef:
Autobestuurders MOETEN afstand houden en vertragen of stilstaan als de paarden nerveus zijn. Extra "geluid" maken, zoals toeteren, roepen mag ABSOLUUT NIET.Ook wij hebben ooit een soortgelijke situatie meegemaakt, maar dan met een groep wielertoeristen, en de fietsers hebben totaal ongelijk gekregen.
Jullie zijn volgens mij helemaal in jullie recht.

Waar staat dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:06

Brainless schreef:
VivaLaVida schreef:
ik heb zelfs een keer een boswachter gehad die al tuterend achter onze paarden aan reed... en maar roepen: stoppen!! stoppen! en onze paarden gingen harder en harder door die enge tuterende auto achter ons... :+

Vind de reacties van "je paard mag dit en dat nooit doen" eigenlijk belachelijk. Het is en blijft een paard...
Als een auto zo dicht langs een paard rijdt dat deze raak kan trappen, is het de schuld vd chauffeur. Je hebt toch fatsoensnormen? gewoon even geduld en rustig langs rijden. dat snapt iedereen hoor......

Ik snap je beredenering, maar je moet beseffen dat een paard een heel groot schopbereik heeft.
Meer dan 2 meter....

Hij trapte een deuk onder het raam. toch? dan zal hij niet heel erg ver uitgeslagen hebben neem ik aan, anders had hij wel gelijk door het raam getrapt denk ik........
ach, hoe dan ook. Ik ben misschien bevooroordeeld, heb al zovaak te maken gehad met lastige automobilisten (wij braaf stappend langs de weg, zij een andere auto inhalend en daarmee ons bijna plettend) en heb al ZOOOvaak gedacht: mén. wat ben ik blij dat mijn paarden zo braaf zijn.

Oja en voor degene die zei: mijn paard zou nooit trappen ook al schrikt ie nog zo erg...
die gekke quarter van mij gaat keihard naar achter staan hengelen als ie bang is..... stond laatst nog met m bij onze eigen trekker te kijken om haar te laten wennen, maar de staleigenaar was met de kraan bezig (hoge grijparm) en die was enggggg!!! Ze wilde niet wegrennen, maar stond keihard naar achter te trappen! Dus mij zou dit ook zo kunnen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:08

Brainless schreef:
Volgens de Wegenverkeerswet en het Regelement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 behoren ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee tot de categorie bestuurders. Je bent ook een bestuurder als je met je paard aan de hand wandelt op de openbare weg. Als bestuurder gelden voor jou dezelfde regels als voor een automobilist. Je hebt dan te maken met de volgende wet- en regelgeving:

- Ruiters en menners moeten zoveel mogelijk rechts houden. Zij mogen niet met zijn tweeën naast elkaar rijden.
- Een rijbaan is een weggedeelte bestemd voor rijdende voertuigen met uitzondering van de fietspaden en de bromfietspaden.
- Ruiters zijn verplicht gebruik te maken van ruiterpaden en als die ontbreken, mag een ruiter in de berm of op de rijbaan rijden. De berm moet breed genoeg zijn.
- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik van de berm.

1990??
Weet je wel hoeveel aanpassingen er sindsdien in de wet zijn gekomen? Bromfietsers moeten ook midden op de rijbaan ipv op het fietspad. Dat had je in 1990 eens moeten proberen.
Je moet wel op de hoogte blijven van de nieuwe regelgeving hoor, dat ben je verplicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:18

Hier kun je lezen dat ruiters en menners zoveel mogelijk rechts moeten houden:
http://www.recreatiezuidholland.nl/documents/rzhportal/1/folders/Folder_Paarden_in_het_verkeer.pdf

Citaat:
Wat houdt deze wet nog meer in?
Artikel 1 RVV 1990
Bestuurders: alle weggebruikers behalve
voetgangers
Rijbaan: elk voor rijdende voertuigen
bestemd weggedeelte met uitzondering van
de fietspaden en de fiets/bromfietspaden.
Artikel 3 RVV 1990
Lid 1 Bestuurders zijn verplicht zoveel
mogelijk rechts te houden.

Lid 2 Fietsers mogen met zijn tweeën naast
elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
Artikel 8 RVV 1990
Lid 1 Ruiters gebruiken het ruiterpad
Lid 2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan
indien een ruiterpad ontbreekt.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:20

Dit staat in de boekjes theorie die je moet kennen voor je kan beginnen aan het praktijk van je B-rijbewijs.
Effectief moeten ze stilstaan als paarden angst vertonen, want een paard is en blijft een dier...

hafjelinger schreef:
Flynneman schreef:
Autobestuurders MOETEN afstand houden en vertragen of stilstaan als de paarden nerveus zijn. Extra "geluid" maken, zoals toeteren, roepen mag ABSOLUUT NIET.Ook wij hebben ooit een soortgelijke situatie meegemaakt, maar dan met een groep wielertoeristen, en de fietsers hebben totaal ongelijk gekregen.
Jullie zijn volgens mij helemaal in jullie recht.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:20

degene die op t paard zit is schuldig, ik heb dit ook gehad vorig jaar april,
paardje waar ik op zat schoot ineens de weg op, en daar reed net een auto, en toen
sloeg t beestje en er zaten 2 beste deuken in,
(4000 schade, op een auto met 32 kilometer op de teller,,,,,, ze waren een proefrit aan t maken)

mijn WA verzekering heeft alles vergoed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:23

Lamar schreef:
1990??
Weet je wel hoeveel aanpassingen er sindsdien in de wet zijn gekomen? Bromfietsers moeten ook midden op de rijbaan ipv op het fietspad. Dat had je in 1990 eens moeten proberen.
Je moet wel op de hoogte blijven van de nieuwe regelgeving hoor, dat ben je verplicht.

ehhh
Ja dat is nl de nieuwe wegenverkeerswet welke nog steeds geldt.
Hier kun je zien dat deze regels nog steeds gelden: (uitgave juli 2010)
http://www.arsaj.nl/rvv/rvv.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:28

Nou, ik ga me echt niet meer aan de wetgeving van 1990 houden hoor, die is al zo verouderd, daar loop je een boel bekeuringen mee op.
Je mag tegenwoordig zelfs met 2 paarden naast elkaar op de rijstrook rijden.

Ik weet niet of je het zelf al gezien hebt maar in die link http://www.arsaj.nl/rvv/rvv.pdf staat dit:
Artikel 6
1 Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2 Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad
ontbreekt.

Verouderd dus :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:31

2heavenly schreef:
Dit staat in de boekjes theorie die je moet kennen voor je kan beginnen aan het praktijk van je B-rijbewijs.
Effectief moeten ze stilstaan als paarden angst vertonen, want een paard is en blijft een dier...

Leuk idee hoor...beetje jammer dat men dus niet kan zien of een paard angst heeft of niet.
Wat wil je dan, een complete cursus paardenkennis bij je rijbewijs? En dan ook meteen maar honden, katten, herten en duiven, want die kom je ook regelmatig tegen als automobilist. Denk nou eens vanuit de realiteit in plaats van vanuit je eigen besloten leefwereld.

Een paard is voor de meeste mensen een heel groot beest waar je op kan gaan zitten en mee kan gaan rijden. Bij veel mensen stopt de kennis bij dat feit. Mensen weten niet dat paarden niet zadelmak geboren worden, dat ze dingen eerst moeten leren, en dat ze dus niet altijd rustig zijn op de weg. Tel daarbij op dat mensen een schrikreactie niet herkennen en zeker niet weten hoe erop te reageren, en dan is het gedrag van de meeste automobilisten prima te verklaren. Aan ons de taak om daar op in te spelen!

(overigens laat ik nu de bewust asociale, toeterende, duwende, pestende automobilisten uiteraard achterwege, dat is een geval apart)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:37

Dan nog blijf ik bij mn punt dat het toch geen extra moeite zou mogen zijn om even netjes geduld te hebben totdat je als automobilist zijnde ziet dat de ruiters je hebben opgemerkt en reageren door ruimte te maken (en dan laat ik eventjes de asociale ruiters buiten beschouwing, asociale weggebruikers kun je moeilijk meerekenen natuurlijk :P ). Of je nou verstand hebt van paarden of niet, toeteren en er vervolgens met te weinig ruimte langsrijden is imo not done.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:47

amyz schreef:
Dan nog blijf ik bij mn punt dat het toch geen extra moeite zou mogen zijn om even netjes geduld te hebben totdat je als automobilist zijnde ziet dat de ruiters je hebben opgemerkt en reageren door ruimte te maken (en dan laat ik eventjes de asociale ruiters buiten beschouwing, asociale weggebruikers kun je moeilijk meerekenen natuurlijk :P ). Of je nou verstand hebt van paarden of niet, toeteren en er vervolgens met te weinig ruimte langsrijden is imo not done.

Dat klopt zeker, alleen wat is te weinig ruimte...
Hier zijn namelijk ook veel van die wegen met fietsstroken erlangs in het buitengebied. En als ik hier bijv een fietser tegemoet kom, maar er ook een in moet halen, kan dat prima. Er is meer dan voldoende ruimte tussen de stroken om aan beide zijden tegelijk iemand te passeren. Misschien was deze weg smaller en kon dat niet, maar misschien kon het ook wel en zette het paard eerst twee stappen achteruit voor hij sloeg. Je weet het niet, en zoiets gebeurt zo snel dat je het vaak niet meer precies na kan vertellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:49

Lamar schreef:
Nou, ik ga me echt niet meer aan de wetgeving van 1990 houden hoor, die is al zo verouderd, daar loop je een boel bekeuringen mee op.
Je mag tegenwoordig zelfs met 2 paarden naast elkaar op de rijstrook rijden.

Ik weet niet of je het zelf al gezien hebt maar in die link http://www.arsaj.nl/rvv/rvv.pdf staat dit:
Artikel 6
1 Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2 Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad
ontbreekt.

Verouderd dus :j

http://www.verkeersmaatregelen.nl/Info/Verkeerswetgeving/Wijzigingenverkeerswetgeving.aspx
Hier kun je alle veranderingen/aanpassingen lezen... en daar staat niet vermeld dat ruiters ineens midden op de weg mogen.
Dus "alle bestuurders dienen zoveel mogelijk rechts houden" geldt nog steeds.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:11

GamblersCup schreef:
Ik vind dit allemaal zo raar en ja, eigenlijk verschrikkelijk asociaal dat zoveel paardenmensen er maar vanuit gaan dat iedereen verstand heeft van paarden. Ik heb nergens gelezen dat deze bestuurder van de auto asociaal reed, en als jij zo nodig met je paard de weg op wilt dan heb je het dier maar onder controle te houden en ervoor te zorgen dat je paard niet bang is voor een claxon. Als je dat niet kunt, moet je gewoon niet de weg op gaan en anderen in gevaar brengen. Punt.
En het slappe excuus "maar een paard is een vluchtdier, kan nooit 100% bomproof zijn" vind ik ook aso eerste klas, alsof iedereen daar maar rekening mee moet houden omdat JIJ zo nodig op de openbare weg je hobby uit wilt oefenen. Het zal andere weggebruikers een worst zijn dat het een vluchtdier is, je hebt die mensen niet in gevaar te brengen. Het begint al met het feit dat de pony naar de andere kant van de weg vloog. Lekker verantwoordelijk ben je dan bezig. Kanon of niet, je hebt je "voertuig" onder controle te houden. En om even op een eerder genoemd voorbeeld terug te komen: ja, ouders moeten hun kinderen bij zich houden, eigenaren moeten hun honden bij zich houden. Ruiters moeten hun paard onder controle houden. Niet mogelijk? Niet de weg op.

Ik kan me voorstellen dat deze mensen zich helemaal rot geschrokken zijn en nog geluk gehad hebben ook, met een raam aan diggelen. Het beest zal maar even een trap dóór de ruit geven, op de hoogte van iemand z'n hoofd. Mijn mening: deze ruiters zouden een fikse boete en een verbod op rijden op de openbare weg moeten krijgen.

Je kan ook wel ff wat normaler reageren hoor!!! Of gewoon nog een keer beter mijn stuk lezen voordat je met zo reactie komt...
Ik vind jou reactie ASO !!!! Net of wij niet geschrokken zijn en hierom hebben gevraagd...

sankane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:12

zoals al vaker vermeld je vriendin hoort het paard onder controle te hebben dus is zij verantwoordelijk voor de schade die het paard aanricht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:13

Alle bestuurders? Dus ook een motor? Zo heb ik mijn motorrijbewijs niet gehaald hoor, en mijn dochter haar bromfietsrijbewijs ook niet. Ga maar een zo veel mogelijk rechts rijden tijdens je examen, dan zak je als een bakkei. Plek is in het midden van de rijstrook, maar als jij je rechts veiliger voelt moet je dat te paard gewoon doen. Ik rij minimaal 20 uur per week op de weg met mijn paarden, mijn ervaring is dat het daar in de goot juist onveiliger is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:15

Lamar schreef:
Vrachtwagen raakt meisje op pony
Op een smalle weg rijdt een 13-jarig meisje op een pony. Een vrachtauto komt van achteren aanrijden en wil het meisje met een aangepaste snelheid van zo’n 20 km per uur passeren. Doordat de lading op de vrachtwagen lawaai maakt, schrikt de pony en springt de weg op. De vrachtwagen raakt met een 4 cm uitstekende scharnier de linkerknie van het meisje. Als de pony niet was geschrokken, dan zou de afstand tussen de vrachtwagen en de pony een meter hebben bedragen. Het Hof oordeelde dat de chauffeur door, ondanks in aangepaste snelheid te willen passeren, onvoldoende rekening heeft gehouden met de te verwachten oncontroleerbare bewegingen van de pony. Het meisje werd niet medeschuldig geacht aan haar verwonding, de chauffeur werd aansprakelijk gesteld. [/i]

Ik zal hier eerst eens op reageren, want het aanhalen van voorbeelden en praktijkgevallen veroorzaakt meer verwarring dan dat het duidelijkheid schept ;) .

Je moet 2 dingen onderscheiden:

- Je kunt als automobilist de bezitter van het paard aansprakelijk stellen.

- Je kunt ook als je als berijder van paard letsel hebt, de automobilist aansprakelijkstellen.

Dat zijn twee totaal verschillende zaken, die juridisch beide heel anders liggen. In het voorbeeld dat jij aanhaalt is het 2e het geval.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:16

GamblersCup schreef:
Ik vind dit allemaal zo raar en ja, eigenlijk verschrikkelijk asociaal dat zoveel paardenmensen er maar vanuit gaan dat iedereen verstand heeft van paarden. Ik heb nergens gelezen dat deze bestuurder van de auto asociaal reed, en als jij zo nodig met je paard de weg op wilt dan heb je het dier maar onder controle te houden en ervoor te zorgen dat je paard niet bang is voor een claxon. Als je dat niet kunt, moet je gewoon niet de weg op gaan en anderen in gevaar brengen. Punt.
En het slappe excuus "maar een paard is een vluchtdier, kan nooit 100% bomproof zijn" vind ik ook aso eerste klas, alsof iedereen daar maar rekening mee moet houden omdat JIJ zo nodig op de openbare weg je hobby uit wilt oefenen. Het zal andere weggebruikers een worst zijn dat het een vluchtdier is, je hebt die mensen niet in gevaar te brengen. Het begint al met het feit dat de pony naar de andere kant van de weg vloog. Lekker verantwoordelijk ben je dan bezig. Kanon of niet, je hebt je "voertuig" onder controle te houden. En om even op een eerder genoemd voorbeeld terug te komen: ja, ouders moeten hun kinderen bij zich houden, eigenaren moeten hun honden bij zich houden. Ruiters moeten hun paard onder controle houden. Niet mogelijk? Niet de weg op.

Ik kan me voorstellen dat deze mensen zich helemaal rot geschrokken zijn en nog geluk gehad hebben ook, met een raam aan diggelen. Het beest zal maar even een trap dóór de ruit geven, op de hoogte van iemand z'n hoofd. Mijn mening: deze ruiters zouden een fikse boete en een verbod op rijden op de openbare weg moeten krijgen.

Je kan ook even anders reageren hoor!! Als je mijn stik beter had gelezen had je anders gerageerd...
Ik vind jou ASO met je reactie!!! Net of wij niet geschrokken zijn...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:18

@Lamar
Het enige wat ik daarop kan zeggen is: mijn ervaring is anders.

Daarnaast is de belangrijkste regel: je mag het overige verkeer niet hinderen.
Omdat paarden gezien worden al langzaam verkeer, net zoals fietsers, hebben zij uiterst rechts te houden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:18

SuzieQ schreef:
Uit een ander topic van bokker LDRD:

"Deze automobilist is niet aansprakelijk , de bezitter van het paard is wel aansprakelijk. Ook in dit geschetste geval.
Echter, de 2e vraag die aan de orde komt is de vraag of de automobilist (juridische)eigen schuld treft. Deze vraag moet worden beantwoord om vast te stellen of de bezitter ook een schadevergoedingsverplichting heeft. Deze eigen schuld kan variëren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit. De schadevergoedingsverplichting vermindert met het percentage vastgestelde eigen schuld."

Zo zit het dus, ik denk dat de 'eigen schuld' bij deze man wel hoog kan worden.
Verder vind ik opmerkingen als "Niet iedereen heeft paarden, ze weten niet hoe ze reageren" een beetje raar.
Ook niet iedereen heeft kinderen, honden, katten of weet ik veel wat allemaal... Maar daar hoor je ook rekening mee te houden en niet als een gek tussendoor te scheuren en te toeteren.

Thanks, ik hoef het dus niet verder uit te leggen in dit topic. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:07

Pfff, ik heb geen zin in een welles nietes spelletje. Ben wel heel blij dat de politie hier mij zo'n leuke meid vindt dat ik al jaren geen bekeuringen krijg voor mijn roekeloze foutieve rijgedrag te paard en dat ze altijd weer heel vriendelijk naar me zwaaien :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:16

Met een motor rij je ook niet rechts op de weg voor je veiligheid. Wet of niet. En geen agent die je daar voor opschrijft.
Met mijn paard rij ik ook niet rechts omdat ze dan met 100 km voorbij zoefen.
Ik ga naar rechts als de snelheid mindert.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:08

Ik heb ook nooit zo begrepen dat je uiters rechts moet houden. Ander langzaam verkeer moet dat toch ook (juist) niet. Je moet als bestuurder altijd zoveel mogelijk op de rechterijstrook rijden maar je hoeft als bestuurder niet zoveel mogelijk aan de rechterkant van de rechterijstrook te rijden. Bij je koetsiersbewijs zak je ook als je uiterst rechts rijd (helemaal als je daarbij op de fietsstrook rijd). Want je moet met je paard om altijd nog wat speling hebben en hem dus in geval van nood ruimte te hebben om aan de kant te gaan, bovendien is het een risico als fietsers je links moeten passeren en dus moet er een fietser tussen jou en de berm kunnen. En wanneer je uiterrechts rijd maak je het voor automobilisten "aantrekkelijk" om er even tussen door te piepen op plekken waar het eigenlijk niet kan/past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:41

Dat uiterst rechts houden is een ouderwets achterhaald iets, totaal niet meer van toepassing, in geen enkele opleiding.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:51

Volgens mij heeft die man gewoon vette pech en gaat het gewoon via de AUTOVERZEKERING!

Zelfde als je een fiets of voetganger tegen de auto aan krijgt, gaat ook gewoon voor je eigen risico op de autoverzekering.

Die man is dan ook nog es zijn no-claim kwijt, en krijgt alleen uitgekeerd als zijn auto wa+ of all-risc verzekerd is.