Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Flynneman schreef:Autobestuurders MOETEN afstand houden en vertragen of stilstaan als de paarden nerveus zijn. Extra "geluid" maken, zoals toeteren, roepen mag ABSOLUUT NIET.Ook wij hebben ooit een soortgelijke situatie meegemaakt, maar dan met een groep wielertoeristen, en de fietsers hebben totaal ongelijk gekregen.
Jullie zijn volgens mij helemaal in jullie recht.
Brainless schreef:VivaLaVida schreef:ik heb zelfs een keer een boswachter gehad die al tuterend achter onze paarden aan reed... en maar roepen: stoppen!! stoppen! en onze paarden gingen harder en harder door die enge tuterende auto achter ons...![]()
Vind de reacties van "je paard mag dit en dat nooit doen" eigenlijk belachelijk. Het is en blijft een paard...
Als een auto zo dicht langs een paard rijdt dat deze raak kan trappen, is het de schuld vd chauffeur. Je hebt toch fatsoensnormen? gewoon even geduld en rustig langs rijden. dat snapt iedereen hoor......
Ik snap je beredenering, maar je moet beseffen dat een paard een heel groot schopbereik heeft.
Meer dan 2 meter....
Brainless schreef:Volgens de Wegenverkeerswet en het Regelement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 behoren ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee tot de categorie bestuurders. Je bent ook een bestuurder als je met je paard aan de hand wandelt op de openbare weg. Als bestuurder gelden voor jou dezelfde regels als voor een automobilist. Je hebt dan te maken met de volgende wet- en regelgeving:
- Ruiters en menners moeten zoveel mogelijk rechts houden. Zij mogen niet met zijn tweeën naast elkaar rijden.
- Een rijbaan is een weggedeelte bestemd voor rijdende voertuigen met uitzondering van de fietspaden en de bromfietspaden.
- Ruiters zijn verplicht gebruik te maken van ruiterpaden en als die ontbreken, mag een ruiter in de berm of op de rijbaan rijden. De berm moet breed genoeg zijn.
- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik van de berm.
Citaat:Wat houdt deze wet nog meer in?
Artikel 1 RVV 1990
Bestuurders: alle weggebruikers behalve
voetgangers
Rijbaan: elk voor rijdende voertuigen
bestemd weggedeelte met uitzondering van
de fietspaden en de fiets/bromfietspaden.
Artikel 3 RVV 1990
Lid 1 Bestuurders zijn verplicht zoveel
mogelijk rechts te houden.
Lid 2 Fietsers mogen met zijn tweeën naast
elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
Artikel 8 RVV 1990
Lid 1 Ruiters gebruiken het ruiterpad
Lid 2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan
indien een ruiterpad ontbreekt.
hafjelinger schreef:Flynneman schreef:Autobestuurders MOETEN afstand houden en vertragen of stilstaan als de paarden nerveus zijn. Extra "geluid" maken, zoals toeteren, roepen mag ABSOLUUT NIET.Ook wij hebben ooit een soortgelijke situatie meegemaakt, maar dan met een groep wielertoeristen, en de fietsers hebben totaal ongelijk gekregen.
Jullie zijn volgens mij helemaal in jullie recht.
Lamar schreef:1990??
Weet je wel hoeveel aanpassingen er sindsdien in de wet zijn gekomen? Bromfietsers moeten ook midden op de rijbaan ipv op het fietspad. Dat had je in 1990 eens moeten proberen.
Je moet wel op de hoogte blijven van de nieuwe regelgeving hoor, dat ben je verplicht.
2heavenly schreef:Dit staat in de boekjes theorie die je moet kennen voor je kan beginnen aan het praktijk van je B-rijbewijs.
Effectief moeten ze stilstaan als paarden angst vertonen, want een paard is en blijft een dier...
). Of je nou verstand hebt van paarden of niet, toeteren en er vervolgens met te weinig ruimte langsrijden is imo not done. amyz schreef:Dan nog blijf ik bij mn punt dat het toch geen extra moeite zou mogen zijn om even netjes geduld te hebben totdat je als automobilist zijnde ziet dat de ruiters je hebben opgemerkt en reageren door ruimte te maken (en dan laat ik eventjes de asociale ruiters buiten beschouwing, asociale weggebruikers kun je moeilijk meerekenen natuurlijk). Of je nou verstand hebt van paarden of niet, toeteren en er vervolgens met te weinig ruimte langsrijden is imo not done.
Lamar schreef:Nou, ik ga me echt niet meer aan de wetgeving van 1990 houden hoor, die is al zo verouderd, daar loop je een boel bekeuringen mee op.
Je mag tegenwoordig zelfs met 2 paarden naast elkaar op de rijstrook rijden.
Ik weet niet of je het zelf al gezien hebt maar in die link http://www.arsaj.nl/rvv/rvv.pdf staat dit:
Artikel 6
1 Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2 Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad
ontbreekt.
Verouderd dus
GamblersCup schreef:Ik vind dit allemaal zo raar en ja, eigenlijk verschrikkelijk asociaal dat zoveel paardenmensen er maar vanuit gaan dat iedereen verstand heeft van paarden. Ik heb nergens gelezen dat deze bestuurder van de auto asociaal reed, en als jij zo nodig met je paard de weg op wilt dan heb je het dier maar onder controle te houden en ervoor te zorgen dat je paard niet bang is voor een claxon. Als je dat niet kunt, moet je gewoon niet de weg op gaan en anderen in gevaar brengen. Punt.
En het slappe excuus "maar een paard is een vluchtdier, kan nooit 100% bomproof zijn" vind ik ook aso eerste klas, alsof iedereen daar maar rekening mee moet houden omdat JIJ zo nodig op de openbare weg je hobby uit wilt oefenen. Het zal andere weggebruikers een worst zijn dat het een vluchtdier is, je hebt die mensen niet in gevaar te brengen. Het begint al met het feit dat de pony naar de andere kant van de weg vloog. Lekker verantwoordelijk ben je dan bezig. Kanon of niet, je hebt je "voertuig" onder controle te houden. En om even op een eerder genoemd voorbeeld terug te komen: ja, ouders moeten hun kinderen bij zich houden, eigenaren moeten hun honden bij zich houden. Ruiters moeten hun paard onder controle houden. Niet mogelijk? Niet de weg op.
Ik kan me voorstellen dat deze mensen zich helemaal rot geschrokken zijn en nog geluk gehad hebben ook, met een raam aan diggelen. Het beest zal maar even een trap dóór de ruit geven, op de hoogte van iemand z'n hoofd. Mijn mening: deze ruiters zouden een fikse boete en een verbod op rijden op de openbare weg moeten krijgen.
Lamar schreef:Vrachtwagen raakt meisje op pony
Op een smalle weg rijdt een 13-jarig meisje op een pony. Een vrachtauto komt van achteren aanrijden en wil het meisje met een aangepaste snelheid van zo’n 20 km per uur passeren. Doordat de lading op de vrachtwagen lawaai maakt, schrikt de pony en springt de weg op. De vrachtwagen raakt met een 4 cm uitstekende scharnier de linkerknie van het meisje. Als de pony niet was geschrokken, dan zou de afstand tussen de vrachtwagen en de pony een meter hebben bedragen. Het Hof oordeelde dat de chauffeur door, ondanks in aangepaste snelheid te willen passeren, onvoldoende rekening heeft gehouden met de te verwachten oncontroleerbare bewegingen van de pony. Het meisje werd niet medeschuldig geacht aan haar verwonding, de chauffeur werd aansprakelijk gesteld. [/i]
. GamblersCup schreef:Ik vind dit allemaal zo raar en ja, eigenlijk verschrikkelijk asociaal dat zoveel paardenmensen er maar vanuit gaan dat iedereen verstand heeft van paarden. Ik heb nergens gelezen dat deze bestuurder van de auto asociaal reed, en als jij zo nodig met je paard de weg op wilt dan heb je het dier maar onder controle te houden en ervoor te zorgen dat je paard niet bang is voor een claxon. Als je dat niet kunt, moet je gewoon niet de weg op gaan en anderen in gevaar brengen. Punt.
En het slappe excuus "maar een paard is een vluchtdier, kan nooit 100% bomproof zijn" vind ik ook aso eerste klas, alsof iedereen daar maar rekening mee moet houden omdat JIJ zo nodig op de openbare weg je hobby uit wilt oefenen. Het zal andere weggebruikers een worst zijn dat het een vluchtdier is, je hebt die mensen niet in gevaar te brengen. Het begint al met het feit dat de pony naar de andere kant van de weg vloog. Lekker verantwoordelijk ben je dan bezig. Kanon of niet, je hebt je "voertuig" onder controle te houden. En om even op een eerder genoemd voorbeeld terug te komen: ja, ouders moeten hun kinderen bij zich houden, eigenaren moeten hun honden bij zich houden. Ruiters moeten hun paard onder controle houden. Niet mogelijk? Niet de weg op.
Ik kan me voorstellen dat deze mensen zich helemaal rot geschrokken zijn en nog geluk gehad hebben ook, met een raam aan diggelen. Het beest zal maar even een trap dóór de ruit geven, op de hoogte van iemand z'n hoofd. Mijn mening: deze ruiters zouden een fikse boete en een verbod op rijden op de openbare weg moeten krijgen.
SuzieQ schreef:Uit een ander topic van bokker LDRD:
"Deze automobilist is niet aansprakelijk , de bezitter van het paard is wel aansprakelijk. Ook in dit geschetste geval.
Echter, de 2e vraag die aan de orde komt is de vraag of de automobilist (juridische)eigen schuld treft. Deze vraag moet worden beantwoord om vast te stellen of de bezitter ook een schadevergoedingsverplichting heeft. Deze eigen schuld kan variëren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit. De schadevergoedingsverplichting vermindert met het percentage vastgestelde eigen schuld."
Zo zit het dus, ik denk dat de 'eigen schuld' bij deze man wel hoog kan worden.
Verder vind ik opmerkingen als "Niet iedereen heeft paarden, ze weten niet hoe ze reageren" een beetje raar.
Ook niet iedereen heeft kinderen, honden, katten of weet ik veel wat allemaal... Maar daar hoor je ook rekening mee te houden en niet als een gek tussendoor te scheuren en te toeteren.