Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:14

Huertecilla schreef:
Elin_ schreef:
Ik draai mijn paard altijd om en komen ze dan alsnog op me af... dan weten ze hoe een lange dresuurzweep voelt ~~}>

de dierenvriend aan het woord..... :r

Nou... ik geef zo'n hond liever een tik dan dattie een trap krijgt en ik me (zoals me nu dus is overkomen) weken later nog afvraag of het beestje nog leeft :=

Paard ernaartoe draaien met het hoofd is niet te doen als je een klein snel keffertje achter je aan hebt trouwens...

kinel

Re: Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:58

hoef mijn paard niet te draaien doet ze zelf al en gelijk trappen als ze de kans krijgt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:08

Huertecilla schreef:
Elin_ schreef:
Ik draai mijn paard altijd om en komen ze dan alsnog op me af... dan weten ze hoe een lange dresuurzweep voelt ~~}>

de dierenvriend aan het woord..... :r

Whaha bokt weer _O-
Mijn paard op hol laten slaan en laten bijten mag wel zeker..

ninajojo schreef:
Elin_ schreef:

En daar krijg je dus valse honden van.
Als je niet reageerd en paard ook niet is het niet meer interessant voor ze. En gaan ze weg.
Als je gaat slaan en schreeuwen en veel bewegen trek je juist hun interesse.

Tsja als ze al op mij af komen zonder dat de baas hen terug roept of dat ze niet luisteren heb je

Een onopgevoede hond :')

Ik zeg daarom dus ook ''En komen ze ALSNOG op me af''

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:30

rij veel in duitsland, daar lijnen ze de hond gelijk aan. ze mogen loslopende honden hier afschieten als ze die in het visier krijgen dustoch maar aanlijnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:50

Elin_ schreef:

..en dan mag de zweep erover.
Afdwingen met geweld.
Net als bij paarden en andere weggebruikers.
Zie daar de 21st eeuwse ruiterethiek samengevat.

Wees er maar trots op dames.
Dan ben ik liever een gek op een berg *\o/*

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:56

kinel schreef:
hoef mijn paard niet te draaien doet ze zelf al en gelijk trappen als ze de kans krijgt.

Nee daar moet je blij mee zijn.... Weet je hoeveel leed je een hondeneigenaar bezorgd als zijn hondje kapot is?

HC, weet niet of je mijn reactie gelezen hebt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:07

Kelly_ann schreef:

Ja.
Minder erg dan is niet hetzelfde als goed :)*

Zorg gewoon dat je paard niet ´op hol´ slaat van een hond.
Draai je paard ernaar toe en roep/wacht.

Er zijn maar HEEL weinig honden die in zo´n situatie daarwerkelijk doorlopen en bijten. Een hond die dat wel gaat doen raak je niet en loopt tóch door.
Preventief de hond de zweep geven is dus een NoNo.

Ik blijf erbij dat ik het een :x mentaliteit vind.
Daar kunnen we gerust van mening over verschillen. Dat overkomt me met ruiters wel meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:37

Mijn paard heb ik geleerd om te draaien, te kijken en te wachten... werkte altijd uitstekend.
Ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat er mensen zijn die hun honden dermate verwaarlozen en slecht opvoeden dat die dieren volkomen ontspoord zijn en nergens meer op reageren.
Toen mijn paard ineens wel erg nerveus en draaierig werd van een stel honden achter haar zag ik dat ze in haar benen knaagden, en ze is dus zo keurig opgevoed dat ze bleef staan.... ook al zeiden alle systemen: rennen!
Toen heb ik wel op moeten treden.... paardenbenen van gatenkaas zijn weinig functioneel. Los daarvan beschermde ik mijn paard instinctmatig.

Sinds die dag is de combi paard/ hond voor ons beiden niet meer helemaal hetzelfde.... nog steeds gehoorzaamheid, en geen gekke toestanden. Maar meer spanning bij ons beiden.....

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:41

Huertecilla schreef:
Elin_ schreef:

..en dan mag de zweep erover.
Afdwingen met geweld.
Net als bij paarden en andere weggebruikers.
Zie daar de 21st eeuwse ruiterethiek samengevat.

Wees er maar trots op dames.
Dan ben ik liever een gek op een berg *\o/*

Ja inderdaad.
Dan kan ie een tik krijgen ja als ze te dichtbij komen (zweep is ong. 1 meter :') dus hij moet <1 meter)

Ruiken aan mijn paard en dan wegrennen ,mag maar komen ze op mijn paard af en hap-pogingen gaat inderdaad de zweep erover :j

Toch liever dat dan dat mijn paard op hol slaat met mischien alle gevolgen van dien.

Tsja en over je tekstje van ''Afdwingen van geweld'' kan ik verder niets over zeggen. O.. kan wel ,maar zo te zien heb jij je eigen oordeel al over mij en zulke mensen die het ook niet pikken dat een hond agressief naar je paard komt.

Maarja.. Zo zijn (de meeste) mensen (op bokt) .. Oordelen en zeggen wat zonder na te denken :roll:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:49

Huertecilla schreef:
Zorg gewoon dat je paard niet ´op hol´ slaat van een hond.
Draai je paard ernaar toe en roep/wacht.

Er zijn maar HEEL weinig honden die in zo´n situatie daarwerkelijk doorlopen en bijten. Een hond die dat wel gaat doen raak je niet en loopt tóch door.
Preventief de hond de zweep geven is dus een NoNo.

Ik blijf erbij dat ik het een :x mentaliteit vind.
Daar kunnen we gerust van mening over verschillen. Dat overkomt me met ruiters wel meer.

Wat stel jij dan voor als juiste wijze van handelen door de ruiter als een hond echt doorkomt met de bedoeling je paard te perforeren? Beleefd wachten tot de baas de hond alsnog corrigeert? Afstappen en de hond bestraffend toespreken? Of afstappen met ruitermes in de hand en de hond de strot afsnijden?
Want die zweep was dus een absolute nono volgens jou, dus wat dan wel? :? O:)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:58

Ik heb altijd een zweep mee op buitenrit voor het geval dat hij nodig is.
Heb hem nog nooit gebruikt.
Wel erg nare incidenten mee gemaakt met honden die achter de paarden aan kwam rennen.
Hierdoor is mijn instructice van het paard afgevallen en haar heup gebroken.
Ze durft nog steeds niet met dat paard het bos in.
Wij gaan nooit stilstaan we lopen gewoon door.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:50

Leven en laten leven, rekening met elkaar houden. Ik word er ook wel eens moe van, de ZOVEELSTE hond die niet naar hun baas luisterd, en dan WEER stilstaan tot de baas de hond pakt.... En in sommige gevallen gebeurd dat ook niet *zucht* maar doorrijden durf ik dan ook niet echt, want je hebt ze ook die in de benen bijten en mijn paard mept zeker wel uit als ze te lang en te dichtbij blijven plakken. Laatste keer op het strand ook zo'n hond die absoluut NIET wilde luisteren en constant achter ons aan kwam. Ik heb toen mijn paard omgedraaid en hebben het rotbeest even het strand over gejaagd, dat vond mijn paard ook erg leuk :)) En ik werd nog bedankt door de eigenaren ook := "Hopelijk blijft hij nu bij ze uit de buurt!"

Tja, Nederland is klein, wandelen & ruiterpaden liggen enorm vlak bij elkaar, en helaas kom je elkaar dan wel eens tegen. Als ze roepen, dan wacht ik met mijn paard, gooie nze er naar hun pet naar en laten ze de hond, ondanks vriendelijk vragen of ze hun hond bij zich willen roepen neem ik het heft in eigen handen. Of opjagen met paard, of mijn hand verlening (zweep) gebruiken. Daaaag, als ze niet rekening met paarden willen houden, dan doe ik het maar zelf. Gelukkig heb ik dat vrijewel nooit hoeven doen.

Wel een keer gehad dat de hondenbaas haar hond niet wilde roepen, want er gebeurde toch niets???? TOT mijn merrie opeens flink uitsloeg, je had het baasje toen moeten horen, maar ja, hondlief had al een tijd mogen kl*ten dus die luisterde uiteraard niet meer. Dan zien ze opeens wel het gevaar, maar voor hetzelfde geld is het te laat.... brrr.

Ben wel blij dat mijn paard niet van honden gaat rennen. Of ze moeten opeens de bosjes uitspringen met een grote plastic fles in hun bek waar ze net in bijten.... toen schrok mijn merrie toch wel eventjes behoorlijk := (en ik ook)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:59

daar ben ik ook niet blij mee, maar daar in duitsland zijn ze wel consequenter,door de dreiging hiervan en er staat ook een flinke boete op. het is ook alleen de jager die mag schieten. de boetes voor loslopende honden is daar ook heel hoog. de hoge boetes mochten ze bij ons ook invoeren.
Kelly_ann schreef:
kinel schreef:

Nee daar moet je blij mee zijn.... Weet je hoeveel leed je een hondeneigenaar bezorgd als zijn hondje kapot is?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:01

met jou kan ik praten, je schrijft precies hoe ik er ook over denk en me voel. ook bij mi jis het iedere keer net goed gegaan.
Tancreda4 schreef:
Leven en laten leven, rekening met elkaar houden. Ik word er ook wel eens moe van, de ZOVEELSTE hond die niet naar hun baas luisterd, en dan WEER stilstaan tot de baas de hond pakt.... En in sommige gevallen gebeurd dat ook niet *zucht* maar doorrijden durf ik dan ook niet echt, want je hebt ze ook die in de benen bijten en mijn paard mept zeker wel uit als ze te lang en te dichtbij blijven plakken. Laatste keer op het strand ook zo'n hond die absoluut NIET wilde luisteren en constant achter ons aan kwam. Ik heb toen mijn paard omgedraaid en hebben het rotbeest even het strand over gejaagd, dat vond mijn paard ook erg leuk :)) En ik werd nog bedankt door de eigenaren ook := "Hopelijk blijft hij nu bij ze uit de buurt!"

Tja, Nederland is klein, wandelen & ruiterpaden liggen enorm vlak bij elkaar, en helaas kom je elkaar dan wel eens tegen. Als ze roepen, dan wacht ik met mijn paard, gooie nze er naar hun pet naar en laten ze de hond, ondanks vriendelijk vragen of ze hun hond bij zich willen roepen neem ik het heft in eigen handen. Of opjagen met paard, of mijn hand verlening (zweep) gebruiken. Daaaag, als ze niet rekening met paarden willen houden, dan doe ik het maar zelf. Gelukkig heb ik dat vrijewel nooit hoeven doen.

Wel een keer gehad dat de hondenbaas haar hond niet wilde roepen, want er gebeurde toch niets???? TOT mijn merrie opeens flink uitsloeg, je had het baasje toen moeten horen, maar ja, hondlief had al een tijd mogen kl*ten dus die luisterde uiteraard niet meer. Dan zien ze opeens wel het gevaar, maar voor hetzelfde geld is het te laat.... brrr.

Ben wel blij dat mijn paard niet van honden gaat rennen. Of ze moeten opeens de bosjes uitspringen met een grote plastic fles in hun bek waar ze net in bijten.... toen schrok mijn merrie toch wel eventjes behoorlijk := (en ik ook)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:19

als je al tot treuren toe mensen gevraagd heb om de hond aan te lijnen ,en ze doen er weinig moeite voor , dan doe ik er ook geen moeite meer voor. en als je paard gebeten is in de neus dan begrijp je haar reactie wel. ze rent er niet voor weg, maar reageerd gelijk door zowel van voor als vanachteren te schoppen.
Kelly_ann schreef:
kinel schreef:

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:05

Tja, ik ben ook wel eens doorgereden :o Was de zoveelste keer dat ik de hond met baasje tegen kwam op het ruiterpad, hond hing altijd direct achter mijn pony haar benen te blaffen en happen en baasje deed niks. Baasje had me ook die keer weer zien aankomen, heb haar gevraagd om de (blaffende) hond bij zich te roepen en haar antwoord was alleen "hij doet niks hoor". Ben toen weer aangedraafd met hond achter me aan :o Niet netjes, maar de volgende keren lijnde ze hem wel aan. Anders ga ik altijd even stil staan, meeste mensen komen hun hond dan wel gewoon aanlijnen.
Mijn pony had overigens een gruwelijke hekel aan honden, maar hield het altijd bij boos kijken of hoogstens een beentje dreigend optillen.