Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

James2000

Re: Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:25

maak niet uit adrian, dat je me niet ken
Ik jou wel en dat is dan weer net zo makkelijk
groetjes

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:55

Hahaha.. oh jij bent het.. één van onze maatjes tijdens de Eper vierdaagse 2007 met de tinker James. Leuk dat je ons volgde op mijn reisblog. Zo zie je maar..op I-net raken we elkaar nooit kwijt. Nu weer on topic !!
Kuzz. A3.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:42

Citaat:
HC: hoe draaf je met veel bepakking?
ik snap dat het een feit is om alles goed vast te maken, maar ik denk dat je er niet vanuit kunt dat er toch wel ergens iets is dat klappert en/of bonkt op je paard, draaf je dan niet/minder, of moet het paard daar maar aan wennen?

Met een paard met volle bepakking kan je haast niet draven. Volgens mij heeft HC hier geen ervaring mee. Zijn boodschap is echter helder, hoe korter men de rug belast des te beter. Kortom, beter in galop van A naar B, dan in stap.(kort door de bocht). Helaas gaat dat niet op bij een trektocht met volle bepakking. Ik heb dagen gemaakt van 10 uur veelal in stap, door nogal bergachtig terrein met mijn paard met volle bepakking. Ik zat er meestal niet op maar..best wel zwaar voor beiden. Toch..als je het welzijn van je paard in het oog houdt, kom je samen ver...na 2300 km te hebben afgelegd, nog 1100 km te gaan naar Santiago ...pfffft !!!

HG.A3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:35

Adrian schreef:
Citaat:
HC: hoe draaf je met veel bepakking?
ik snap dat het een feit is om alles goed vast te maken, maar ik denk dat je er niet vanuit kunt dat er toch wel ergens iets is dat klappert en/of bonkt op je paard, draaf je dan niet/minder, of moet het paard daar maar aan wennen?

Met een paard met volle bepakking kan je haast niet draven. Volgens mij heeft HC hier geen ervaring mee. Zijn boodschap is echter helder, hoe korter men de rug belast des te beter. Kortom, beter in galop van A naar B, dan in stap.(kort door de bocht). Helaas gaat dat niet op bij een trektocht met volle bepakking. Ik heb dagen gemaakt van 10 uur veelal in stap, door nogal bergachtig terrein met mijn paard met volle bepakking. Ik zat er meestal niet op maar..best wel zwaar voor beiden. Toch..als je het welzijn van je paard in het oog houdt, kom je samen ver...na 2300 km te hebben afgelegd, nog 1100 km te gaan naar Santiago ...pfffft !!!

HG.A3

ik heb, dacht ik, het begin van je reis gevolgd, waren jullie niet met twee gestart dat er een paard uitviel wegens een singelwond?
chapeau zeg!
wel, ik dacht er ook zo over, kort de rug belasten, beter voor drukverdeling en belasting etc, maar wel nefast voor je paard om constant in hoog tempo grote afstanden af te leggen (toch als ik kijk naar mijn paard specifiek, en de meeste paarden dat ik ken eigenlijk)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:58

Heb het allemaal even meegelezen omdat ik dat ook zeer graag een keer zou willen doen.
Ik kan dus niet helpen met nuttige tips, maar wilde Wafel wel een enorm leuke toch toe wensen (wou dat ik mee kon)

En geniet ervan!!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 06:26

Thankt Silly !

Nog 1 overnachting regelen en volgende week vertrek ik :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:38

Succes en veel plezier! :j

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:16

O vertel hoe gaat de tocht worden waar start je waar slaap je, hoe heb je stalling/wei voor je paard geregeld.
Ben heel benieuwd hoe je gaat rijden.
veel plezier en ik hoop dat het niet te nat en zeker niet te warm voor jullie word

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:09

Veel plezier Wafel!

Maak je wel foto's onderweg?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:31

Wafel, maak er een mooie rit van. Geniet, ook al zijn de vooruitzichten wat het weer betreft, wat minder. Dagenlang samen zijn met je paard, voegt een nieuwe dimensie toe aan je leven. Good luck !!!

HG.A3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:35

Veel plezier!

(vergeet de antivlieg niet, dazen hebben honger). Ik had vorige maand zo'n geel veiligheidshesje aan en ben zelf geheel niet gebeten. Niet de eerste reden waarom ik het ding aan had, maar het schijnt te werken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:27

tamary schreef:
Veel plezier!

(vergeet de antivlieg niet, dazen hebben honger). Ik had vorige maand zo'n geel veiligheidshesje aan en ben zelf geheel niet gebeten. Niet de eerste reden waarom ik het ding aan had, maar het schijnt te werken.

dazen komen toch op warmte af en zien toch niets?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:55

Antheman schreef:
tamary schreef:
Veel plezier!

Van alles een beetje dacht ik zelfs, maar ik heb geen beest op me gehad (blote armen) die 3 dagen en de paarden hadden aardig wat bulten.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:48

Geniet ervan Wafel, fijne reis gewenst +:)+

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:00

Citaat:

Beetje off topic..maar toch

Uit allerlei wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat steekbeesten in het algemeen niet kunnen ruiken, proeven of kleuren waarnemen. Ze hebben sensoren(sprieten) die de uitstoot van CO2(koolzuurgas), warmte en omvang prooi kunnen detecteren en combineren. Allerlei middeltjes met nare reukjes, waaronder bv. knoflook, om ze te bestrijden helpen helemaal niet. De hersenen van dit soort beestjes zijn heel simpel. Ze kunnen geen keuzes maken of herinneringen ophalen, maar zijn geprogrammeerd met maar één doel: "steken en zuigen". Dazen komen je nooit tegemoet, maar benaderen je paard altijd van achteren, omdat je ze voorbij bent gereden. Ze zitten in de schaduwrijke bossages op je te wachten. Donker gekleurde paarden genieten de voorkeur omdat ze meer warmte uitstralen, is gebleken.
De Amerikaanse overheid heeft ooit een middel laten ontwikkelen voor de soldaten in tropische gebieden(Vietnam)die werden belaagd door muskieten. Dit middel is nog steeds te koop onder de naam DEET. Dit middel verstoord de eerder genoemde detectie van de muskiet, waardoor het niet meer doelgericht kan prikken.

Kortom...alle hedendaagse anti dazen middeltjes kosten veel geld...maar werken NIET !!

HG.A3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:42

Beste "middel" tegen dazen tijdens een rit is in de praktijk een vliegendeken. Je ziet op zich bij de Atex daasspray en de Bremsenbremse dat tijdens het eerste stuk van je rit de dazen niet op het paard landen (soms even aantippen), maar na verloop van tijd is het paard warm en is het effect weg. Ze doen dus wel wat, maar het is maar van erg korte duur ;(
Dat van achteren naderen merk ik maar beperkt, hoor, mijn ervaring is dat ze van alle kanten wel kunnen komen, vaak van opzij. Zie ze regelmatig eerst bij het hoofd en dan landen op de hals.

Als het om muggen en gewone steekvliegen gaat zijn die middeltjes met nare reukjes (een aantal tenminste) toch wel effectief, is mijn ervaring. Wat je opspuit vervliegt natuurlijk wel na verloop van tijd, zelfde effect ook als met de dazenmiddeltjes, maar knoflook voeren beperkt de schade bij mijn merrie heel aardig. Maar dit werkt alleen als je consequent knoflook voert en niet af en toe. Het verschil is bij mijn merrie dat zonder knoflook de bulten aaneengesloten zitten, met knoflook heeft ze hier en daar een bult.
Maar goed, dat is mijn ervaring, misschien dat anderen een andere ervaring hebben ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:51

Citaat:
Die van mij vond het niet zo aangenaam dat het landingsgestel van een boeing 747 door haar manenkam ging, maar veel meer dan een drafje om weg te komen maakte ze er ook niet van.

??????

Bepakking zo goed mogelijk verdelen en in plaats van een halster een touwhalster meenemen of onder je hoofstel doen (scheelt weer ruimte)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:54

annebe schreef:
Citaat:
Die van mij vond het niet zo aangenaam dat het landingsgestel van een boeing 747 door haar manenkam ging, maar veel meer dan een drafje om weg te komen maakte ze er ook niet van.

??????

Ze bedoelt dat er een vliegtuig érg laag overkwam :D

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:42

Citaat:
Je ziet op zich bij de Atex daasspray en de Bremsenbremse dat tijdens het eerste stuk van je rit de dazen niet op het paard landen (soms even aantippen), maar na verloop van tijd is het paard warm en is het effect weg. Ze doen dus wel wat, maar het is maar van erg korte duur
Dat van achteren naderen merk ik maar beperkt, hoor, mijn ervaring is dat ze van alle kanten wel kunnen komen, vaak van opzij. Zie ze regelmatig eerst bij het hoofd en dan landen op de hals.

Dazen hebben nu eenmaal geen neus en ruiken dus niet zoals wij dat doen. Ze leven hoogstens 6 weken en hebben niets geleerd en ook geen opvoeding gehad van hun moeder die hen heeft gewaarschuwd, dat bepaalde geurtjes of stofjes niet lekker of dodelijk zijn. Hun gedrag is genetisch bepaald. Ze volgen het koolzuurgas-spoor, dat het paard via de neus uitademd.( Dat spoor eindigd bij het hoofd, want daar zitten de neusgaten.) Met de antennes op haar kop en haar ogen, combineerd zij de omvang, de warmte en de beweging van het doelwit. Als een daas eenmaal is geland, dan bijt zij vrijwel direct en gaat niet eerst even zitten nadenken en proeven, aangezien ze geen referentiekader en geheugen hebben. Ze zuigen zich vol bloed, vliegen weg, worden bevrucht, zetten hun eitjes af en sterven daarna.
De enige bestrijding zou een chemische stof kunnen zijn(zoals in DEET), die de functie van de receptoren in de antennes verstoord, waardoor die niet meer kunnen combineren of waarnemen. Een zg. geurbarriere opwerpen, zoals alle middeltjes pretenderen te doen, kan gewoon niet werken, omdat een daas die niet kan ruiken. Ze kennen maar één "geur" en dat is die van koolzuurgas(Co2). Ze kunnen ook niet proeven en hebben ook geen tong met smaakpupillen. Knoflook in het bloed proeven ze dan ook niet en al zouden ze het wel proeven, dan doen ze dit pas, nadat ze gebeten hebben en het kwaad al is geschied.

Het idee van ons , dat een middel werkt is vaak afhankelijk van de omstandigheden op dat moment. Bv.op een bewolkte koele dag zonder zon, zijn de dazen veel minder actief, dan de warme zonnige dag daarvoor en kan dan het idee geven dat een middel werkt.

Ik spuit of smeer niets op mijn paarden, tijdens onze trektochten. Ze werken gewoon niet. Ik sla ze wel dood als ik ze zie landen :-)

HG.A3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:48

Misschien goed om hier eens een apart topic voor aan te maken, want wel een interessant onderwerp, maar ondertussen weer behoorlijk off topic.
Heb nu maar beperkt tijd hiervoor, kom er nog wel op terug. :j

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:39

@wafel: Veel succes met de rit! Klinkt als een heel avondtuur.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 07:25

[quoe="F_Orumster"]
annebe schreef:
Citaat:

??????

Ze bedoelt dat er een vliegtuig érg laag overkwam :D[/quote]

In de buurt van vliegvelden mischien een kleiner paard mee nemen ???
Of zou er anti boeing spray zijn :D

Nog 2 nachten te gaan voor vertrek :Y)
Alleen nog 1 overnachting aan het zoeken. Maar dat zou vandaag goed moeten komen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 07:36

Lees het boek: 'Sneek-Vaals-Sneek 1000 km te paard in 18 dagen' van Ridder Dijkshoorn eens. Ik zou niet adviseren om dat na te doen maar tis wel interessant om te lezen.

edit: je gaat al bijna, succes! *\o/*

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:29

Mis nog 1 overnachting tussen Maastricht en Spa |( |( |(

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:37

Joh, dat zal toch wel goedkomen? Maak je niet druk!
Vanaf waar vertrek je en wanneer is je eerste rustdag? Voor mij zijn de rustdagen meestal de rustdagen voor de PAARDEN, onderweg naar Zuid-Frankrijk hadden we op zo'n dag veel dingen te doen. Internetcafé's zoeken, de was doen, telefoonnummers van hoefsmeden achterhalen (nee, die nrs neem vind je voor 1500 km echt NIET allemaal vantevoren :P ) boodschappen doen, dingen repareren... Ik zou zien dat je onderweg gewoon ergens 'n keer aan een internetverbinding komt en dan met behulp van tips van de lokale bevolking gaan zoeken/rondbellen. Als je in de buurt komt en je hebt nog steeds niets, dan moet je 'ns opletten hoe leuk reizen te paard is... Wij zijn 90 nachten op de bonnefooi gegaan, wij hadden NIETS geregeld aan overnachtingen, en wij zijn ALLE avonden onder de pannen gekomen met 3 paarden en 2 meiden. Stomweg aanbellen...
Desnoods ga je middenop een dorpspleintje luidkeels staan verkondigen dat je een plekje zoekt, moet je 'ns opletten wat er dan gebeurt, kon wel 'ns gezellig wezen 8-) Veel succes, en ga er vooral ENORM van genieten! Reizen te paard is zo'n prachtige ervaring, maak je niet zenuwachtig om die ene nacht, die gaat helemaal goedkomen en wordt misschien wel de leukste van de hele reis :j