Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 18:50

@Vonkie, goed dat de organisatie dit ook geen goed idee vond en zijn maatregelen heeft getroffen.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:56

Inderdaad het was in mijn ogen een goede actie :j (en tegenwoordig erg gedurfd) maar je wilt niet weten hoe de betreffende familie erover dacht :x .... errrrruuuuuuggggg (plaatsvervangende schaamte :\ )

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:32

Vonkie2009 schreef:
Inderdaad het was in mijn ogen een goede actie :j (en tegenwoordig erg gedurfd) maar je wilt niet weten hoe de betreffende familie erover dacht :x .... errrrruuuuuuggggg (plaatsvervangende schaamte :\ )

Als ze hier al niet mee kunnen rijden, of leven dan is het beter om maar niet meer op wedstrijd te gaan.
Die zullen alles wel bijmekaar hebben gejengeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:59

Da's wel heel erg schandalig! Vind het wel mooi dat de organisatie zo strikt is geweest om over te gaan tot diskwalificatie. Stel je eens voor wat voor beeld ze anders krijgen bij de andere deelnemers? Wil niet weten wat anderen dan zouden gaan proberen om een "optimale ring" te verkrijgen voor hun proef.

Je weet dat er overal op wedstrijd banners, spandoeken, vlaggen, plu's en andere dingen gaan opduiken van de organisatie met de sponsoring op. Als je daar niet tegen kan, doe dan ofwel een grote pamper aan (bij zowel jezelf als je paard indien nodig) ofwel blijf je gewoon thuis.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:16

Helaas wel de werkelijkheid. De Nootdorpse Dressuurdagen zijn afgelast omdat tegelijkertijd een stukje verderop de kermis is. Omdat de organisatie bang was dat mensen niet zouden willen starten, is het afgelast, wat ik zelf erg jammer vind. Ik had er graag gestart, kermis of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:50

Op wedstrijd is er toch altijd heel wat te doen? Er is toch altijd drukte? Denk niet dat die kermis dan zoveel uitgemaakt zou hebben, hij staat er immers ook voor alle deelnemers dus situatie zou hetzelfde zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:26

Alleen reageert het ene paard er extremer op dan het andere. Maar als ze van tevoren aangeven dat er kermis is in de buurt, kunnen mensen zelf kiezen of ze wel of niet willen starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:34

Het ene paard reageert ook extremer op een plu of kinderwagen die langskomt of kindje dat gaat gillen.
Moeten ze dn ook op elke affiche gaan aangeven dat er mogelijkheid is dat zoiets zich voordoet alvorens ze beslissen om te starten?

Of als de wedstrijd naast een spoorlijn ligt? Of naast een autostrade?

Dit zijn externe factoren waar de organisatie niets aan kan veranderen, en ook al reageert het ene paard extremer dan het andere, er kunnen ALTIJD onvoorziene omstandigheden zijn en de kermis blijft er een hele dag, dus voor elk paard ook gelijk. Als jij daarom niet wil starten, da's dan jouw zaak, maar ik zou het me als organisatie niet echt aantrekken en de boel gewoon laten doorgaan. Vast ruiters genoeg die er geen probleem mee hebben.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:45

Deels ben ik het absoluut met je eens, de dingen die je zo noemt moeten ze tegen leren kunnen.
Dat is ervaring die paard en zeker ook ruiter :D op moeten doen.

Maar een arregaat naast de ring gaat me wat ver evenals het in en uitklappen van een parasol!
[/quote]

Agregaat ok maar parasol?
waarom? als je in de regen buiten rijdt, kan dat toch ook gebeuren?[/quote]

Ik ben buiten nog nooit iemand tegen gekomen die toen het begon te regenen een parasol open klapte :P[/quote]

:')

Maar ook ik ben van mening dat je gewoon moet starten hoe eng dingen ook zijn. Laatst op een onderlinge wedstrijd waren er net kinderproefjes geweest en stonden er dus nog letters met een afbeelding erbij. Bij de C een Citroen. Heeeel eng volgens mijn paard. Heb haar er langs gestuurd en dat ding mooi laten staan. Aanstelster. Sommige dingen vind ik dan weer niet kunnen! Zoals een parasol meerdere keren open en dicht doen. Ja sorry hoor maar daar schrik ik ook van en het leidt onnodig af.
Aan de andere kant vind ik dat een proef wel wat rare dingen mag hebben maar geen kermisatractie mag worden. Soms zie je zoveel aparte atributen dat je haast een bomproof dier mag hebben wil je er rijden.
Bij mijn bijrijdpaard erachter (we wonen buitenaf en kijken dus op de boerderij van de buren) hebben ze westernshows. Ik was aan het longeren en hij was aan het oefenen met zijn geluiden voor de Show. Dus een hoop gepang en geknal maar ze deed er wonderbaarlijk genoeg niks op. Goede training voor dat jonge ding. (5 jarige merrie en net beleerd) Overigens is zij niet zo bang aangelegd.
Laatst bijgewerkt door flooooo op 20-07-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:47

Dat vind ik nou ook. Die van mij kan ook best een rilkikker zijn af en toe, maar ik zoek het dan liever juist op, zodat we weer een ervaring rijker zijn en mijn paard weer een stukje meer bomproof is. Al zou het je nog verbazen hoe weinig paarden er op zouden reageren; het zijn meer de ruiters die de onrust veroorzaken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:50

@varekaj, ik kijk idd wel naar de locatie. En op sommige locaties start ik niet meer vanwege de omstandigheden. Dat kan de bodem zijn, maar ook externe factoren er omheen. Daarom vind ik het niet vreemd als een organiserende vereniging aan zou geven dat er kermis is ipv dat mensen er op het wedstrijdterrein achter komen en de organisatie erop aan gaan spreken.

Ik bekijk het nl. ook van de andere kant: je betaalt 20,- startgeld tegenwoordig en als je dan al van tevoren weet dat je paard veel spanning heeft op een bepaalde locatie is het gewoon weggegooid geld.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 20-07-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:52

Mar een kermis verderop of op het terrein is toch al een heel verschil? Moest het nou letterlijik naast de ring zijn, of je hebt op amper 10m een roestjbaan staan of zo'n gigantisch ding dat je afschiet aan een leastiek met immens veel knipperlichten en lawaai en omroepers, dan begrijp ik best dat ze het aflassen. Dan versta je amper je voorlezer nog.

Ik maak echter op uit de post dat de kermis verderop staat. Als dat 200m of 500m is, welke haan kraait er dan naar? Daar let je paard niet op, die zal sneller schrikken van een bakkaboutertje vlakbij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:56

Ik weet niet hoever de kermis staat. Ik zeg ook niet dat de organisatie het af had moeten lassen, maar ik kan me dus wel verplaatsen in mensen die om die reden niet zouden willen starten als ze het van tevoren hadden geweten. Ik weet één ding wel zeker: als de organisatie het wel had door laten gaan zonder het te melden hadden ze een hoop gezeik gehad.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:11

Ik weet ook niet precies waar de kermis komt, maar als het is waar ik denk dat het is, is het op zo'n 200m afstand. Je hebt dan de buitenbakken, daarnaast de weilanden en daarnaast de parkeerplaats van de Dobbe (ik denk dat dat het is).

Ik denk dat als ze het door hadden laten gaan, het zeker hadden moeten vermelden. Ik zou er inderdaad niet heel blij mee zijn als ik het ter plekke pas hoor. Maar als je het van tevoren weet zodat je je even mentaal voor kan bereiden, had ik gewoon gegaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:10

Ach ja, soms heb je geluk tijdens je proefje en soms pech. Ik heb wel eens een dressuurproef gereden bij een SGMW waarbij de dressuurbaan aan drie kanten was voorzien van een marathonhindernis. Elke keer als daar een combi in ging starten en het fluitsignaal klonkt, wilden mijn pony's al wegvliegen in galop. Dat waren ze nu eenmaal gewent zo. Voor mijn gevoel hield de jury hier wel rekening mee en moet een jury ook kijken naar de omstandigheden die gebeuren voordat je paard schrikt en hoe je dit weer oplost.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:35

tallechie schreef:
Heb vandaag ook wat leuks gezien in een Z ring.
Paard wilde niet tussen de hekjes door, dit was richting boswal. Dus werd er bij de E maar een plankje weggehaald

Met schaamrood op de kaken moet k bekennen dat ik dit ook een keer gedaan heb. Echter was dit de 2e wedstrijd van m'n gup die net goed 3 maanden zadelmak was..

Lag een meettouwtje langs de korte zijde waar ie overheen moest om binnen te komen. En aangezien er nog geen achteruit op zat ben k via E gegaan. Eruit wilde die ook niet, maar dat hebben we dan weer wel doorgezet.

Verder moeten ze ook niet te veel zeuren hoor, en er gewoon maar langs, maar in dit geval had k niet heel veel zin om heel lang te discussiëren met m :)
Voelde me wel een beetje opgelaten, dat dan weer wel ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:44

ja ,sommige dingen ontkom je niet aan. maar er mag af en toe best wel een beetje opgelet worden wat er rondom een dressuurring gebeurd. ik heb zo een x meegemaakt dat er in de ring pal naast mn dressuur ring een uitreiking van een springwedstrijd werd gehouden de achterkant van de houten tribune stond langszij mijn lange zijde waar ik mn keertwendingen verzamelde -en uitgestrekte stap moest laten zien...NOT 150 man stampend op de planken haha en de jury schrijft op; meer controle en takt fouten...
dankzij de hekjes rondom de ring heb je tegenwoordig al geen mensen meer die dwars door je proef lopen met hele gezin incl kinderwagen en hond...

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:52

Een kermis pal naast de ring zou ik toch ook liever niet hebben. Een draaimolen is natuurlijk wel wat anders dan een achtbaan. Als je dan niet kan inrijden naast het lawaai en het 'actiegebied', dan zie ik het ook wel mis gaan. 200meter is toch wel al een afstand, maar denk dat de organisatie zo'n risico niet wil nemen. Het is dan voor de ruiters achteraf makkelijk klagen als er toch een ongeval zou gebeuren.

Zo is er elk jaar een terrein vlakbij windmolens. Zoiets kan je nu eenmaal niet trainen. Dit jaar heb ik voor de eerste keer (na 3 jaar) niet ongewenst alle hoeken van de ring gezien :D