Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:53

Ook een kwestie van uiterlijk vertoon boven welzijn stellen :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:54

En als er nu eens speciale blouses/shirts/... op de markt komen die minder warm zijn maar toch nog netjes staan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:58

Boras schreef:
Ook een kwestie van uiterlijk vertoon boven welzijn stellen :)

Of gewoon ouderwets etiquette aanhouden :P

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:00

TS wil het al bij 22 graden invoeren, vandaar mijn opmerking dat je dan het hele tenue wel af kunt schatten want daar zit je zo aan.

pieteritus schreef:
Voor mij (en velen met mij), werkt dat dus niet.
Waarom pas met 30+ graden zomertenue en niet met 22+ graden? Dat zou veel reëeler zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:04

Dat is dus niet waar. Kijk maar naar de gemiddelden en hoeveel zomerse dagen (25 graden en hoger) er in een zomermaand voorkomen. Minder dan je denkt. En die vallen ook nog eens niet allemaal in het weekend.

Dit paasweekend was het trouwens de warmste sinds 1901.
Het waren dus niet zomaar een lentedagen. Het waren zomerse dagen. En wat mij betreft warm genoeg voor het zomertenue.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:18

Ik ben het eens met een zomertenue te versoepelen! Er wordt hier telkens gepraat over de 7 minuten in een dressuurring, maar wat denk je van de springruiters die zo'n 8 paarden op een dag starten? Ik heb vandaag ook al in zomerteneu gereden en terecht(springen). Je gaat er echt niet beter van rijden hoor als je een jasje aan hebt. Ik geef toe dat je er met jasje netter uit ziet, maar ik stel mijn welzijn toch wél boven uiterlijk.
Daarnaast zie je de jury vaak wel gewoon in een overhemd zitten. Toen het zo'n 28 graden was en ik moest rijden in een jasje, vind ik dat je jury zijn jas dan ook maar aan moet houden.
Indd, het aanhouden van de oude etiquette...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:21

roybrit schreef:
bij 30+ inderdaad..
vandaag ook hier op de manege iedereen in zomertenue maar de paarden wel in dikke bandages met dikke anky pads.. die hebben t niet warm zeker }:0

Wat een geluk heeft mijn paard dan toch... Die heeft voor warm weer speciaal een zadelvormig wit dun dekkie en bandages zijn ingebouwd dus hoeven er niet als extra opties aangeknoopt te worden.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:06

Dit weekend was het 'maar' 27 graden op zaterdag en 23 graden op zondag.
Echter een baan met zand, weinig wind en het loopt zo op naar 30 graden.
Of houdt Fritzoy zich aan de temperatuur die in de Bilt gemeten wordt ;)

Een jasje of een blousje is een wezenlijk verschil met rijden, ook al kan je nu kiezen voor een wollen of polyester jasje, het is altijd nog aanzienlijk warmer dan een blouse.

@ KG, blousjes hoeven niet perse, er zijn ook nette overhemden die toegestaan zijn.
Bekijk het reglement eens. Het mag tegenwoordig ook met een korte mouw.

Op kouder weer kan je je idd beter kleden,met thermosokken, thermo ondergoed.
Ook ik heb het altijd koud, maar dat is echt een uitkomst voor mij.

Fitzroy

Re: Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:59

Ik blijf erbij dat kou voor mij hetzelfde is als warmte voor Pieteritus. Ik kan dan ook niet meer normaal functioneren en trek daar mijn conclusies uit. Dat jullie je daar misschien op kunnen kleden maar voor mij werkt dat niet. Je mag blij zijn dat er zoiets bestaat als een regel voor het zomertenue. Die bestaat nl. voor wintertenue niet, dus jullie zijn al in het voordeel.
Overigens is nog niemand ingegaan op mijn vraag hoe je dat doet met werken, of werken jullie niet? Daar heb je toch ook te maken met hitte? Is het dan geen probleem?

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:10

Ik heb nog nooit in zomertenue gestart :P (en ik start nu 6 jaar).
Ach opzich vind ik het wel te doen gewoon met jasje aan.
Vorig jaar met de kringkampioenschappen was het ook ruim 30 graden en mocht je dus ook in zomertenue.
Maar ik had mijn jasje toch nog aan.
Kwam de jury zelfs nog uit de auto om te zeggen dat ik ook wel zonder jasje mocht starten :P
Maar ik had toch al 3 proeven met jasje gestart, kon de vierde er ook nog wel bij.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:14

In mijn wedstrijddagen trok ik altijd een jasje aan vlak voor ik de ring in ging. Ook al was het snikheet en was zomertenue toegestaan.
Voor mij hoort het er gewoon bij. En zoals ik al eerder van iemand heb gelezen; tijdens het rijden van de proeven merkte ik het niet eens. Zodra ik had afgegroet echter wel maar dan kon het jasje ook uit. :Y)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:18

Veraaa_ schreef:
Ik ben het eens met een zomertenue te versoepelen! Er wordt hier telkens gepraat over de 7 minuten in een dressuurring, maar wat denk je van de springruiters die zo'n 8 paarden op een dag starten? Ik heb vandaag ook al in zomerteneu gereden en terecht(springen). Je gaat er echt niet beter van rijden hoor als je een jasje aan hebt. Ik geef toe dat je er met jasje netter uit ziet, maar ik stel mijn welzijn toch wél boven uiterlijk.
Daarnaast zie je de jury vaak wel gewoon in een overhemd zitten. Toen het zo'n 28 graden was en ik moest rijden in een jasje, vind ik dat je jury zijn jas dan ook maar aan moet houden.
Indd, het aanhouden van de oude etiquette...

Dat zijn ook de officiele regels.Dus jas uit=zomertenue en jas aan is gewoon in rijjas rijden.
Natuurlijk staat een jasje netter,maar het is gewoon ongezond om met deze temperaturen met een jas aan te rijden.
Bovendien vind ik het belachelijk,gisteren reed ik op zijn klein wedstrijdje met 1 ring en een handjevol toeschouwers.
Mijn hartslag hoorde ik in mijn hoofd kloppen toen ik klaar was en ik moest gelijk even gaan zitten.
Duidelijke oververhitting van de hersenen dus.En dan heb ik nog een dun jasje....
Ik schrijf bijtijds in en dan weet ik nog geen temperaturen en afmelden vind ik niet netjes.
Zomertenue vanaf 20 graden lijkt mij prima,gekke militaire opvattingen nog!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:24

Bij 20 graden al :)) Het wordt steeds gekker. Misschien kan er voorgesteld worden bij de KNHS om helemaal geen tenue meer te dragen. Iedereen in shirt en klaar.
Ik vind het echt vreemd dat iedereen er nu ineens over valt terwijl ik er vroegah nog nooit iemand over gehoord heb en het zelfs nog veel minder werd toegestaan. Het hoorde nu eenmaal bij wedstrijden rijden. Hitte = afzien.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:35

Fitzroy schreef:
Ik blijf erbij dat kou voor mij hetzelfde is als warmte voor Pieteritus. Ik kan dan ook niet meer normaal functioneren en trek daar mijn conclusies uit. Dat jullie je daar misschien op kunnen kleden maar voor mij werkt dat niet. Je mag blij zijn dat er zoiets bestaat als een regel voor het zomertenue. Die bestaat nl. voor wintertenue niet, dus jullie zijn al in het voordeel.
Overigens is nog niemand ingegaan op mijn vraag hoe je dat doet met werken, of werken jullie niet? Daar heb je toch ook te maken met hitte? Is het dan geen probleem?

Oh daar wil ik wel op ingaan. Als ik het warm heb tijdens mijn werk en ik draag een wollen jas, dan trek ik dat uit. Dat wordt heel normaal gevonden. Bij veel uniformberoepen bestaat ook een zomer- en wintertenue. Helemaal van deze tijd natuurlijk. Dus een uitzonderlijk geluk is een zomertenue niet. En al was het wel een probleem op mijn werk, zou dat dan een argument zijn om het in de paardensport ook maar niet proberen te verbeteren? Ik snap je argument niet.

Omdat jij een persoonlijk ongemak/probleem hebt qua wedstrijdkleding, wat ik rot vind voor je, vindt je dat alle anderen dat nadeel ook maar moeten hebben en vind je dat een argument? Dat snap ik ook niet. Iedereen heeft te maken met of het winter- of het zomertenue. Daarin is geen ongelijkheid, dus geen ik en jullie. Dat jij niet uit de voeten kunt met een van de tenues, is een ander probleem. Dat heeft te maken met eventuele dispensatie, niet met algemene regels.

Hoezo bestaat er geen regel voor het wintertenue? De regel lijkt me simpel: zolang het zomertenue niet is toegestaan, draagt men het wintertenue.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:40

Ik werk idd en dan pas ik mij ook aan aan de temperatuur.
Ik draag dan echt geen jas met shirt,handschoenen en een hoge hoed.
Ik vind dat de paardensport 1 vd sporten is die totaal niet mee gaat met de tijd.
Snap niet waarom niet,we blijven toch niet in de middeleeuwen leven?

In de winter draag ik zeker een wintertenue:ik heb 2 lange wollen onderbroeken onder mijn rijbroek,gevoerde handschoenen,een warm shirt met lange mouwen en mijn tweedjasje.
Dus je tegen de kou kleden is binnen de wedstrijden makkelijker dan tegen de warmte.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:43

Fitzroy bedoelt met wintertenue geloof ik iets dat er niet is, zoals thermolaarzen bij je witte rijbroek.
Ik heb hetzelfde als Fitzroy en kan me ook echt niet kleden op de kou. Al heb ik al dat spul aan, ik word niet warm. Maar dat weet je van tevoren als je in de winter gaat starten.

Net als dat je in de zomer weet dat het heet kan worden. En als jij het al warm krijgt, denk dan ook aan je paard. Als jij het te warm vindt worden kun je ook wat minder intensief gaan rijden, daar is je paardje dan vast ook blij mee, want die loopt, jij niet ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:44

Fitzroy schreef:
Bij 20 graden al :)) Het wordt steeds gekker. Misschien kan er voorgesteld worden bij de KNHS om helemaal geen tenue meer te dragen. Iedereen in shirt en klaar.
Ik vind het echt vreemd dat iedereen er nu ineens over valt terwijl ik er vroegah nog nooit iemand over gehoord heb en het zelfs nog veel minder werd toegestaan. Het hoorde nu eenmaal bij wedstrijden rijden. Hitte = afzien.

Geen tenue meer dragen is van een hele andere orde Fitzroy en daar gaat het hier niet over. Dat voorstel wordt hier door niemand aangedragen. Beetje flauw dus van je.

Er was 20 jaar geleden ook discussie over. Toen was er nog geen bokt. Misschien was men er in jouw omgeving niet mee bezig en kom je daarom nu pas met deze discussie in aanraking? Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Het hoort er nu eenmaal bij? Voor mij dus geen argument.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:47

Ik vind zomertenue niet mooi, maar het rijdt wel een stuk fijner met die temperaturen. Ben zaterdag na de 1e proef ook bijna van mn paard gevallen van de warmte :+ (wedstrijd was tegen een bosrand)

En wat ik vind, 1 lijn met springen en dressuur.
In het springen reed eigenlijk iedereen in een sportshirt, en enkeling met blouse en nog minder met een jasje.
Sportshirts zijn officieel niet eens toegestaan als zomertenue, dus snap al helemaal niet dat dat wel mag als het niet eens "zomertenue-weer" is >;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:48

Van mij mogen ze best invoeren dat je bij een bepaalde temperatuur in zomertenue mag starten. Degene die geen last van de warmte hebben kunnen gewoon hun jasje aanhouden en voor de mensen die slecht tegen warmte kunnen, het zomertenue.
Het is voor iedereen verschillend of je goed tegen warmte kan of niet en als dat zo is dan moet je wel een keuze hebben vind ik.
Anders kun je je wel blijven afmelden. Bovendien staat een zomertenue ook heel netjes dus ik zie het hele probleem niet..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:54

_Arwen_ schreef:
Fitzroy bedoelt met wintertenue geloof ik iets dat er niet is, zoals thermolaarzen bij je witte rijbroek.
Ik heb hetzelfde als Fitzroy en kan me ook echt niet kleden op de kou. Al heb ik al dat spul aan, ik word niet warm. Maar dat weet je van tevoren als je in de winter gaat starten.

Net als dat je in de zomer weet dat het heet kan worden. En als jij het al warm krijgt, denk dan ook aan je paard. Als jij het te warm vindt worden kun je ook wat minder intensief gaan rijden, daar is je paardje dan vast ook blij mee, want die loopt, jij niet ;)

Ik snap wel wat je zegt in de eerste alinea van je quote. Maar jullie probleem is dat het wintertenue niet voldoet. Daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over een zomertenue dat prima voldoet, maar waarvan sommigen vinden dat deze bij een lager temperatuur dan nu moet worden toegestaan.

Iedereen die paardrijdt op wedstrijden bij een hoge temperatuur weet dat het hard werken is voor ruiter en paard. Anders doe je iets niet goed. Het is zeker de verantwoordelijk van de ruiter om niet te starten als de temperatuur zo extreem is dat starten niet verantwoord is voor het paard. Maar dat vind ik ook een andere discussie.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:57

Wat is het zomertenue precies?
Op de site van het KNHS staat, onder andere een overhemd of dressuurblouse.
Zelf heb ik dit shirt, maar dan met lange mouwen, en effen wit

Mag je hier nou wel of niet in starten, in zomertenue?
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 25-04-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:58

Het huidige tenue vind ik meer een 'algemeen tenue'. En daarnaast heb je nog een zomertenue en zou je idealiter nog een wintertenue moeten hebben. Maar daar gaat de discussie inderdaad niet over.

Bij 25+ kan ik me voorstellen dat mensen liever in zomertenue starten. Maar als je de grens lager legt zou ik dat persoonlijk een beetje zonde vinden en ook niet echt nodig, al snap ik dat er ook mensen zijn die moeite hebben met die temperatuur.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:00

Bij 25 graden kan een paard makkelijk nog lopen hoor,je moet een paard niet gaan vergelijken met een mens.
Bovendien hou je rekening met het losrijden en na het rijden direct koelen.
Ik heb trouwens idd thermolaarzen die gewoon kunnen op wedstrijd.
Ik kan ook niet heel de zomer niet op wedstrijd gaan,het is mijn werk.
Bovendien weet je met inschrijven niet wat voor temperatuur het wordt.
Ik vind het gewoon uit de tijd,die hele wedstrijdkleding trouwens.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:00

Ik rijd er wel gewoon mee, ik vind het heel lelijk staan! eergisteren niet erg last van de warmte gehad!
Kijken hoe het vandaag gaat, ik rijd wel in zonder jasje!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:30

Fitzroy schreef:

Ook vroegah werd dit wel besproken hoor, zeker wel.
En volgens mij rijdt Ambre ook al een hele poos mee.

Paarden worden direct gekoeld met deze hitte, in Atlanta meen ik, was er een speciale airco tijdens de Olympische Spelen.

Wedstrijden rijden, uberhaupt sporten en wedstrijden hoeven niet afzien te zijn.

Op mijn werk wordt verwacht dat ik net gekleed ben, zomers dus een blouse met korte mouwen en pantalon, swinters een blouse,met colbert oid met lange mouwen, overigens hebben wij airco :Y)
Voor uniformdragers bestaat er idd zomer en wintertenue.
En deze winter was er zelfs sprake van vorstverlet.

Het is heel sneu dat jij er s'winters meer last van hebt, maar daar kan je je idd op kleden, jammer dat je dan zo kortzichtig bent, om je niet te verdiepen in de mens die last heeft van warmte.