Je zegt zelf:
Citaat:
maar neem ze niet zo serieus. Zorg dat ik met plezier rij.
Dat is jouw verdienste, jouw instelling, niet de dressuurwereld die dat zo maakt.
Citaat:
Tuurlijk kom je wel eens minder leuke mensen tegen, maar dat heb je met alles (-dagelijks op de weg in de auto nog het meest denk ) Bepaalde plaatsen daar VIND IK de sfeer minder en daar start ik dus ook niet,
Wederom, ze zijn er dus wel en jij bepaalt zelf die te vermijden.
Citaat:
Soms vallen de punten tegen, maar mijn ervaring is dat ze meestal meevallen (omdat het thuis ook altijd beter gaat zonder tijdschema etc). Je moet imo wel realistisch zijn over je eigen rijden
Daar heb je het incasseringsvermogen waar ik het over heb, en teleurstellingen wegslikken en het realistisch zijn had ik niet eens genoemd, goed dat dit ook even genoemd wordt nu.
Citaat:
Kom geregeld dezelfde mensen ook tegen en dat is zeker gemoedelijk -
Dat is een kringetje van jouw bekenden, maar niet de dressuurwereld op zich. (Je kringetje wordt uiteraard wel groter)
Citaat:
in de ring moet je laten zien wat je kunt en aan de jury wie dat het beste kan, daarvoor is haat en nijd echt nutteloos naar mijn idee.
Is het ook, maar helaas zijn er die er anders tegenover staan en de sfeer behoorlijk kunnen verpesten.
De oneerlijkheid waar ik het over had ging meer over vriendjespolitiek waardoor er bepaalde ruiters wel eens voor getrokken worden. Dit is altijd zo geweest en zal niet veranderen. Daar moet je mee om kunnen gaan. Persoonlijk trok ik mijn shouders op, maar toen ik op een geven moment onder paarden geplaatst werd zoals een dat toevallig met de dochter van Hennie Huisman mee deed en moest winnen, of omdat ze zeiden dat je paard niet L waardig was dus geen winstpunt werd gegeven terwijl je met een driejarige voor het eerst start. Ze moeten de proef beoordelen en niet of jij wel of niet een winstpunt verdient of door mag gaan. En dan het andere uiterste: een paard dat wel winstpunten kreeg terwijl het de hele proef in draf had gedaan, maar door "moest" maar de L omdat zus van de amazone daar al reed. Dat is dus ene dubbele standaard er op na houden! Dat was de druppel. Wat ik verder heb meegemaakt ga ik nog eens een boek over schrijven, de moeite waard...
Voor de duidelijkheid ik heb in twee periodes van mijn leven in verschillende kringen met verschillenden paarden dressuurgereden. Eerst zonder enige ambitie, lang leven de lol en daarna met dat jonge paard waar ik mee wilde springen, dus niet eens de L mee in wilde... Ik heb ook als vrijwilligester geholpen op concoursen en dan spreek je wel eens wat juryleden, dan hoor je nog eens wat. En ik heb later op grote concoursen geholpen. Dus het is niet zo dat ik het baseer op een paar keer pech hebben met punten ofzo. Daar haal ik, wat ik zie, mijn schouders wel bij op.
En nee het is heus niet allemaal negatief. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat het allesbehalve gemoedelijk en eerlijk is. Het ligt erg aan de ruiter hoe je daar mee om gaat en hoe erg je er door geraakt wordt.
Maar ik wil het best nuanceren hoor
dan laat ik de eerste zin weg en voeg toe wat je terecht genoemd hebt:
Als je aan wedstrijddressuur wilt doen moet je een realistische kijk op je rijden hebben, gedreven zijn, teleurstellingen kunnen incasseren, oneerlijkheden kunnen wegslikken en tegen spanning kunnen.
En hulp bij de training en op het concours is absoluut een pre.
Maar waar het feitelijk om gaat, is dat TS zich het beste een beeld kan vormen en haar, of haar rijdier's, beperkingenen/of sterke punten het beste kan beoordelen als ze er in zit, en niet vooraf.
En het kan geen kwaad om er niet met een roze bril voor in te gaan, maar met een realistische kijk op dingen. Ik denk dat het topic op zich al een goede afspiegeling is van wat er te wachten staat. Sommigen vinden al bij voorbaat dat het niks is, dat zijn mensen die haar wellicht neer zullen halen als ze haar tegenkomen, en anderen zullen haar juist aanmoedigen en bewonderen....
Verder staat er nu heel veel in dit topic waardoor ze zelf een mening kan vormen. Maar die is dan wel gebaseerd op andere/meer dingen dan alleen "een Haflinger is niet geschikt" .